Permalänk
Medlem

Bygga en HTPC

Tja,

Tänkte bygga en HTPC för enbart film och musik, bör man ha något externt grafikkort? extra-kylning? extra ram-minne? kraftig processor? Eller kan man gå lättare än med en gaming-dator och strunta i dessa faktorer helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Tja,

Tänkte bygga en HTPC för enbart film och musik, bör man ha något externt grafikkort? extra-kylning? extra ram-minne? kraftig processor? Eller kan man gå lättare än med en gaming-dator och strunta i dessa faktorer helt?

Beror på hur du ska se filmen och musiken. Jag kör en plex server som transcodar filmen och gör att enheten som tar emot inte behöver göra någonting mer än att spela upp. Det tar en del cpu kraft, men ska du ha den som att enbart gå in i datorn, välja film och spela duger det mesta, 4 gb ram och någon 2 kärnig cpu med ht duger gott då. Ett grafikkort behövs ej utan kör på moderkortets uttag. En lite bättre kylare än stock rekommenderas då man brukar vilja att htpc ska vara någorlunda tyst.

Jag byggde min server med ett node 804, i5 2500k, 8 gb ram och några diskar.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Beror på hur du ska se filmen och musiken. Jag kör en plex server som transcodar filmen och gör att enheten som tar emot inte behöver göra någonting mer än att spela upp. Det tar en del cpu kraft, men ska du ha den som att enbart gå in i datorn, välja film och spela duger det mesta, 4 gb ram och någon 2 kärnig cpu med ht duger gott då. Ett grafikkort behövs ej utan kör på moderkortets uttag. En lite bättre kylare än stock rekommenderas då man brukar vilja att htpc ska vara någorlunda tyst.

Jag byggde min server med ett node 804, i5 2500k, 8 gb ram och några diskar.

Hej och tack för informationen, om man väljer ett grafikkort till HTPCn, har den en inverkan på bilden? Vad är en plex server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Hej och tack för informationen, om man väljer ett grafikkort till HTPCn, har den en inverkan på bilden? Vad är en plex server?

Ett grafikkort är onödigt i htpc då allting görs via cpu:n i vilket fall. Plex är ett program typ som installeras in på olika typer av servrar som gör att du får ett snyggt grafiskt interface som lägger till undertexter, info,bilder,sorterar filmerna efter namn etc som du vill ha det. När du då väljer att spela upp en film gör serven det och skickar ut en datan via nätverket så du kan se på filmen. Jag har kopplat in min raspberry 2 i tv rummet och installerat ras plex. Så via den kommer jag in på min server, väljer film och spelar upp den direkt i tvn.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gzor:

Tja,

Tänkte bygga en HTPC för enbart film och musik, bör man ha något externt grafikkort? extra-kylning? extra ram-minne? kraftig processor? Eller kan man gå lättare än med en gaming-dator och strunta i dessa faktorer helt?

En Intel NUC är mer än tillräckligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@gzor Du kanske vill ha ett grafikkort om du ska använda MPC-HC med madvr, filters och media splitters. Dock så lät det inte som att du hade tänkt dig något sådant
Här är min setup iallafall: AMD A4-5300 3.4GHz, ASRock FM2A75 Pro4-M, 8GB corsair ram.
AMD apu'n är tillräckligt stark för bluray och annat material i 1080p. Jag kan köra MPC-HC med madvr och filters på medium settings och får inga framedrops eller liknande.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig bygga en HTPC med Fractal Node 605 chassit? Vill gärna ha digital ingång till datorn och trådlöst såklart! Min budget är 6000 kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gzor:

Kan någon hjälpa mig bygga en HTPC med Fractal Node 605 chassit? Vill gärna ha digital ingång till datorn och trådlöst såklart! Min budget är 6000 kr.

Köp en NUC istället. Du får allt du behöver till ett mycket mindre pris och mindre formfaktor:
typ detta: http://www.inet.se/produkt/v100480/intel-nuc-i5-4250u-paket-4...
Dator är dessutom helt ljudlös.

Det kommer bara bli sämre om du skall bygga en dator i ett Node 605, men vill du prompt göra det hade jag gjort såhär:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8035488/2015-05-30 + en hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Kan någon hjälpa mig bygga en HTPC med Fractal Node 605 chassit? Vill gärna ha digital ingång till datorn och trådlöst såklart! Min budget är 6000 kr.

Bara för att få lite klarhet:

Hur tänker du angående lagring? Stor hårddisk i HTPCn eller film via nätverk / streaming?

Har du några delar sedan tidigare du kan återanvända?

Hur tänker du angående Windows? Har sedan tidigare, tänker köpa eller tänker använda annat operativsystem?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Kan någon hjälpa mig bygga en HTPC med Fractal Node 605 chassit? Vill gärna ha digital ingång till datorn och trådlöst såklart! Min budget är 6000 kr.

Det blir svårt att göra en genomtänkt rekommendation om du inte är lite mer specifik med vad du vill använda HTPC'n till.

Ska den användas som backup/nätverkslagring?
Ska den användas till enklare spel eller räcker det att den kan spela upp HD-video?
EDIT: Är 4K aktuellt?

Vad menar du med digital ingång?

Om den endast är avsedd för att spela upp video är en Athlon 5350, 4GB RAM och ett billigt moderkort allt som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Ett grafikkort är onödigt i htpc då allting görs via cpu:n i vilket fall.

Fel. Grafikkortet avlastar CPUn genom hårdvaruaccelerering av h264 bland annat. Utan hårdvaruaccelerering så hade Raspberry Pi inte orkat spela upp 720p, långt ifrån 1080p.

Däremot idag så finns hårdvaruaccelereringsstöd i de flesta moderna grafikkort, även de som är integrerade på CPU:n. Det är fortfarande ett grafikkort på exakt samma sätt, bara att det sitter på samma fysiska plats som CPUn.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt använda HTPCn till enbart film och musik, behov av diskutrymme, ca 1-2 TB. Om 4K är nödvändigt? Nej, men en fördel om det inte kostar mycket mer. Jag har en windowslicens redan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gzor:

Jag har tänkt använda HTPCn till enbart film och musik, behov av diskutrymme, ca 1-2 TB. Om 4K är nödvändigt? Nej, men en fördel om det inte kostar mycket mer. Jag har en windowslicens redan.

Såg du mitt inlägg, annars titta på det igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Jag har tänkt använda HTPCn till enbart film och musik, behov av diskutrymme, ca 1-2 TB. Om 4K är nödvändigt? Nej, men en fördel om det inte kostar mycket mer. Jag har en windowslicens redan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8035543/htpc

Sådär skulle det till exempel kunna se ut. Om du inte tycker att 4K är värt det så kan du ta bort grafikkortet från kundvagnen och kanske lägga in en SSD för operativsystemet.

Nätaggregatet skulle också gå att byta ut mot något bättre, hittade inte XFX aggen.

Permalänk
Medlem

Missade det! Tack för tipset! Jag har en stationär som jag tänkte sälja, kanske lika bra att bara flytta över alla delar till HTPC chassit? Vad tror ni om delarna för en HTPC?

Moderkort: MSI990FXA-GD65 990FX
Hårddisk: 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Processor: AMD FX-6300 6C 3.5GHz Black Edition
Ram: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600 MHz Vengeance LP
Kylning: be quiet! KRAFT 600W
Grafik: MSI Geforce GTX 660 2GB Gaming Series
Chassi: Cooler Master N400 Svart
CD/DVD-brännare: ASUS DVD RW DRW 24F1ST Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Missade det! Tack för tipset! Jag har en stationär som jag tänkte sälja, kanske lika bra att bara flytta över alla delar till HTPC chassit? Vad tror ni om delarna för en HTPC?

Moderkort: MSI990FXA-GD65 990FX
Hårddisk: 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Processor: AMD FX-6300 6C 3.5GHz Black Edition
Ram: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600 MHz Vengeance LP
Kylning: be quiet! KRAFT 600W
Grafik: MSI Geforce GTX 660 2GB Gaming Series
Chassi: Cooler Master N400 Svart
CD/DVD-brännare: ASUS DVD RW DRW 24F1ST Svart

Skulle fungera utmärkt. Klarar 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Skulle fungera utmärkt. Klarar 4K.

Får delarna plats i Fractal Design Node 605 chassit tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Får delarna plats i Fractal Design Node 605 chassit tro?

Moderkort: MSI990FXA-GD65 990FX
Hårddisk: 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Processor: AMD FX-6300 6C 3.5GHz Black Edition
Ram: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600 MHz Vengeance LP
Kylning: be quiet! KRAFT 600W
Grafik: MSI Geforce GTX 660 2GB Gaming Series
Chassi: Cooler Master N400 Svart
CD/DVD-brännare: ASUS DVD RW DRW 24F1ST Svart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gzor:

Får delarna plats i Fractal Design Node 605 chassit tro?

Ja, inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

Får nog bli så då!

Permalänk
Avstängd

Node 605 har plats för en slim drive optisk enhet, men du behöver ett Micro-atx moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Node 605 har plats för en slim drive optisk enhet, men du behöver ett Micro-atx moderkort.

Enligt inet har det stöd för ATX. http://www.inet.se/produkt/6909778/fractal-design-node-605

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fufuheo:

Med ett ATX moderkort blockeras ODD platsen.

Citat:

1 slim-line ODD (only supported with mATX or smaller motherboards)

http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Med ett ATX moderkort blockeras ODD platsen.

vad injnebär detta? kan jag inte smocka in alla delar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gzor:

vad injnebär detta? kan jag inte smocka in alla delar?

Att du inte kan använda ett ATX moderkort och en optisk enhet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Jag byggde min server med ett node 804, i5 2500k, 8 gb ram och några diskar.

Ursäkta att jag klämmer in en fråga, men jag tar chansen!

Funderar på att bygga en mer lr mindre likvärdig plex-server, som kommer att mata _max_ 3 samtidiga uppspelningar (& och lite annat iofs..)

Har du testat fler uppspelningar samtidigt?
Hur mycket ligger % load totalt på cpu & ram när du spelar upp den fläskigaste 1080/3D?
Något du skulle ändrat på i setupen om du hade chansen, övriga tips?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Lite att tänka på angående node 605, vill man ha optisk läsare så är mAtx största moderkortet man kan använda annars blockerar moderkortet odd platsen. I övrigt så är det höjden som är kritisk till exempel så är max höjd på cpu kylare 130 mm samma gäller nog för grafikkort. Glöm vattenkylning om du i framtiden skulle vilja trimma lite. Längden på grafikkortet avgör hur många hårddiskar du får plats med.

I övrigt så är det ett riktigt snyggt och välbyggt chassi, har ett själv som står och väntar delar

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Ursäkta att jag klämmer in en fråga, men jag tar chansen!

Funderar på att bygga en mer lr mindre likvärdig plex-server, som kommer att mata _max_ 3 samtidiga uppspelningar (& och lite annat iofs..)

Har du testat fler uppspelningar samtidigt?
Hur mycket ligger % load totalt på cpu & ram när du spelar upp den fläskigaste 1080/3D?
Något du skulle ändrat på i setupen om du hade chansen, övriga tips?

Kör själv på en server gjord av reservdelar som jag älskar. Begagnad g3258, msi z87I-gaming AC samt 4 GB ram. CPU användning beror helt på ifall det krävs transcoding eller inte. Streamar till en chromecast. Enligt Plex så krävs 2000 i score för att streama 1 film i 1080p. Du kan kolla på http://cpubenchmark.net/ för att se vad alla processorer har för score. Min får lite mer än 4000 medan som hans 2500k ger ca 6000 i score.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kör själv på en server gjord av reservdelar som jag älskar. Begagnad g3258, msi z87I-gaming AC samt 4 GB ram. CPU användning beror helt på ifall det krävs transcoding eller inte. Streamar till en chromecast. Enligt Plex så krävs 2000 i score för att streama 1 film i 1080p. Du kan kolla på http://cpubenchmark.net/ för att se vad alla processorer har för score. Min får lite mer än 4000 medan som hans 2500k ger ca 6000 i score.

tackar enormt för länkar & info, guld värt!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Ursäkta att jag klämmer in en fråga, men jag tar chansen!

Funderar på att bygga en mer lr mindre likvärdig plex-server, som kommer att mata _max_ 3 samtidiga uppspelningar (& och lite annat iofs..)

Har du testat fler uppspelningar samtidigt?
Hur mycket ligger % load totalt på cpu & ram när du spelar upp den fläskigaste 1080/3D?
Något du skulle ändrat på i setupen om du hade chansen, övriga tips?

Jepp 3 uppspelningar samtidigt två i 1080 p och en i 720 det fungerade, tänk dock på att det är bra med en bra switch eller router i nätverket som fixar att sända ut allting också, var katastrof innan jag skaffade mig en switch. Det som tar mest för mig är 1080 p filmer med dts ljud, 8 gb ram räcker långt och det tar inte slut för fem öre, 4 hade nog räckt men fick lite komponenter av en släkting ändå. Som sagt drar jag 3 filmer samtidigt ligger den på max, tveksamt om 3 full hd med dts fungerar samtidigt blir nog för tungt. Nää annars är jag nöjd, kör med ett gammalt corsair nätaggregat dock som låter lite men annars är jag nöjd, bra ventilation hdd går inte över 30 grader trots de sitter 3 st. När jag får pengar blir det dock att köpa nya diskar och köra raid 6 tror jag men får se. Men kör överlag max 2 streams samtidigt och det fungerar fint ! En äldre xeon cpu kanske vore något eller en i7:a som 2600 eller motsvarande för dig om du vill köra 1080 p med dts samtdigt!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2