Rekommendationsbrev, när ska man fråga?

Permalänk

Rekommendationsbrev, när ska man fråga?

Hej,

Jag är fast anställd i ett företag och hade tänkt att be om ett rekommendationsbrev. Jag är inte uppsagd men jag skulle vilja ha det ifall man hittar något som är mer intressant för mig.

Nu till min fråga. Kan man fråga om det eller kommer det att uppfattas som jag vill ut från företaget? Ar det normal procedur ?

Tack för eventuell info och tips.

Permalänk
Inaktiv

Du kan nog börja med att prata med HR avdelningen och se vad de tycker

Det beror helt från företag till företag och chef till chef.

Permalänk
Medlem

Det uppfattas som att du letar efter annat, i normala fall får man rekommendationsbrev/betyg i samband med att man slutar. Har du en bra relation med din chef och ni kan ha en öppen dialog om att du letar efter "något som är mer intressant för mig" så kan du givetvis diskutera det om inte så är det inget du ska fråga efter!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv

I samband med att man slutar en anställning eller om man vantrivs på jobbet och längtar efter att slippa det.

För en frågan om detta uppfattas precis som att man planerar att göra som TS: Citat: "Jag är inte uppsagt men jag skulle vilja ha det ifall man hittar något som är mer intressant för mig."

Det som händer när du frågar är att du såklart får ett rekommendationsbrev, då du alltid har rätt att få ett sådant om jag minns rätt. Dock kommer det samtidigt en notis om att du är en osäker investering och blir sedd som ett riskkort som är farligt att investera i. Så räkna med skitgöra tills du har bytt jobb, räkna med att inte få gå bra utbildningar etc som du kanske skulle få göra.

Angående skitgöra, så syftar jag främst på att långvariga bättre projekt där det kostar mycket att byta personer, undviker såklart förnuftiga personer att ta in osäkra kort på.

Ett tips är att istället fråga ens kunder ifall de kan ens referenser och säger då kunderna då typ att de saknar ens fakturor som man tidigare skickade och de längtar efter att man börjar fakturera dem igen hos en ny aktör så ligger man bra till på den nya arbetsplatsen.

Permalänk

Tack för alla svar, kommer nog att vänta med det ett tag till.

Permalänk
Medlem

Vem är det som vill ha Rekommendationsbrev?
Det har aldrig någon av mina arbetsgivare frågat efter, däremot referenser.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Vem är det som vill ha Rekommendationsbrev?
Det har aldrig någon av mina arbetsgivare frågat efter, däremot referenser.

Det skadar väl inte att skicka med det i samband med arbetsansökan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattoys:

Vem är det som vill ha Rekommendationsbrev?
Det har aldrig någon av mina arbetsgivare frågat efter, däremot referenser.

Typ ingen frågar efter vare sig rekommendationsbrev, betyg eller andra papper.
Men om man får in en ansökan där det finns ett positivt rekommendationsbrev så kan det motivera en att ta in personen på en intervju.
Så rekommendationsbrev är väldigt bra att ha, man ska dock alltid fundera på hur mycket papper man ska skicka med.
Har man jobbat i något år så är kanske betyg från sin sista utbildning irrelevant, såvida man nu inte har extraordinära betyg. (som 5a i rubbet) Sista rekommendationsbrev är dock såklart alltid bra att ta med såvida det inte är negativt. (googla på rekommendationsbrev så ser ni koder som de använder för att skriva hur bra någon var istället skriva ordagrant att någon var dålig)
http://www.civilekonomen.se/verktyg/orden-som-avslojar-betyge...

Men jag tycker TS gör helt rätt. Jag blev förvånad att ingen påpekade mer att man faktisk har rätt att få sitt rekommendationsbrev när man vill och arbetsgivaren får inte negativt särbehandla en för det. Men i verkligheten så är inte de flesta arbetsgivare helt bakom flötet utan vet vad folk har rekommendationsbrev till för. (Använda brevet för att imponera på sexpartners på krogen )