Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

https://onedrive.live.com/redir?resid=5282bc3cf64f775d!33091&...
https://onedrive.live.com/redir?resid=5282BC3CF64F775D!33091&...
Så ser de ut de behöver verkligen bytas ut Men jag lyckas inte hitta något på ebay som ser ut att passa

Beyermått ?
http://www.ebay.com/itm/Replacement-Floss-Ear-pad-For-Beyerdy...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fast de kuddarna har ju inte infästningen till hörluren vad jag kan se ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast de kuddarna har ju inte infästningen till hörluren vad jag kan se ?

Är det inte bara en kant som klämmer fast öronkudden och de ser väl rätt lika ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte bara en kant som klämmer fast öronkudden och de ser väl rätt lika ut ?
http://img.auctiva.com/imgdata/1/3/7/6/6/6/3/webimg/793587863_o.jpg

Ne kika på bild 2 som jag länkade där ser du baksidan och 3 spår som hakar i när man vrider på kudden. Så det är tyvärr inte samma lösning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ne kika på bild 2 som jag länkade där ser du baksidan och 3 spår som hakar i när man vrider på kudden. Så det är tyvärr inte samma lösning.

Men tar du inte loss den fästplattan och sätter den på den nya öronkudden ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men tar du inte loss den fästplattan och sätter den på den nya öronkudden ?

Det är ihop smält eller limmat så det är nog en komponent. Fixar bild.
Edit
https://onedrive.live.com/redir?resid=5282BC3CF64F775D!33236&...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ihop smält eller limmat så det är nog en komponent. Fixar bild.
Edit
https://onedrive.live.com/redir?resid=5282BC3CF64F775D!33236&...

Ok, det går säkert att pilla isär det om man verkligen vill men det förstör ju originalkuddarna men det kan kanske vara värt att prova när de är helt slutkörda så det inte spelar nån roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, det går säkert att pilla isär det om man verkligen vill men det förstör ju originalkuddarna men det kan kanske vara värt att prova när de är helt slutkörda så det inte spelar nån roll.

Mm får se vad man kan göra. Lite sugen på ett trådlöst headset med mic så vore inte så dumt om de råkade gå sönder tror jag köpte det 2010. Nästa gång får jag köpa reservgrejer medan de tillverkas alltså

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Fyndjägare

Alpha Dogs och Mad Dogs utgår. Så om ni funderar på dessa kan det vara dags.

Yes, it's true. We are discontinuing ALL our headphones based on the Fostex T50RP driver.

Why would we do this when the products are selling so well?

First, ETHER shows MrSpeakers can now build headphones from the ground up giving us control of every aspect of the product. Second, Fostex has discontinued the T50RP2 headphones and announced RP3 replacements. Pricing and availability are not yet announced, so rather than wait and re-engineer our modifications we've decided it's time to focus on developing more all-new headphones.

We're a long way from making any announcements, so we'll simply say our goal is to meet a wide variety of price and usage needs.

To celebrate the end of an era and thank our customers, especially the Head-Fi community for so much encouragement and support, we're holding a "Thank You" sale for our entire line of T50-based Mad Dog and Alpha headphones. These will be the last we make, and once these Alpha and Mad Dog headphones are gone… “That's all folks!”

Mad Dog: $299.99 now $269.99
Mad Dog Pro: $449.99 now $379.99
Alpha Dog: $599.99 now $499.99
Alpha Prime: $999.99 now $799.99
https://mrspeakers.com/shop/

http://us8.campaign-archive1.com/?u=d1fea7a47bddecff7266f5540...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mumu55:

Alpha Dogs och Mad Dogs utgår. Så om ni funderar på dessa kan det vara dags.

Yes, it's true. We are discontinuing ALL our headphones based on the Fostex T50RP driver.

Why would we do this when the products are selling so well?

First, ETHER shows MrSpeakers can now build headphones from the ground up giving us control of every aspect of the product. Second, Fostex has discontinued the T50RP2 headphones and announced RP3 replacements. Pricing and availability are not yet announced, so rather than wait and re-engineer our modifications we've decided it's time to focus on developing more all-new headphones.

We're a long way from making any announcements, so we'll simply say our goal is to meet a wide variety of price and usage needs.

To celebrate the end of an era and thank our customers, especially the Head-Fi community for so much encouragement and support, we're holding a "Thank You" sale for our entire line of T50-based Mad Dog and Alpha headphones. These will be the last we make, and once these Alpha and Mad Dog headphones are gone… “That's all folks!”

Mad Dog: $299.99 now $269.99
Mad Dog Pro: $449.99 now $379.99
Alpha Dog: $599.99 now $499.99
Alpha Prime: $999.99 now $799.99
https://mrspeakers.com/shop/

http://us8.campaign-archive1.com/?u=d1fea7a47bddecff7266f5540...

Jag hade funderat på ett par Mad Dogs under väldigt lång tid, så tog tag i det och beställde ett par Mad Dogs Pro

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Hejsan! Kikar lite på hörlursförstärkare till DT880. Har redan ett ganska trevlig ljudkort, så behöver en prisvärd AMP att koppla till det. Någon som har några prisvärda rekommendationer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Hejsan! Kikar lite på hörlursförstärkare till DT880. Har redan ett ganska trevlig ljudkort, så behöver en prisvärd AMP att koppla till det. Någon som har några prisvärda rekommendationer?

O2 är både väldigt bra och ganska billig, speciellt om du monterar den själv blir det riktigt billigt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

O2 är både väldigt bra och ganska billig, speciellt om du monterar den själv blir det riktigt billigt.

Skulle inte det behövas lödutrustning för det?

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle inte det behövas lödutrustning för det?

Byggsatsen ska lödas men den finns som färdigbyggd också för nån hundring mera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Byggsatsen ska lödas men den finns som färdigbyggd också för nån hundring mera.

Något ställe du rekommenderar att beställa ifrån? Hittar lite olika sidor som säljer dem färdigbyggda.

Permalänk
Medlem

Något ställe du rekommenderar att beställa ifrån? Hittar lite olika sidor som säljer dem färdigbyggda.

http://www.headnhifi.com/, billigaste stället jag hittat iallafall

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter på ett presentkort på 500:- på teknikmagasinet och tänkte köpa några in-ears men har ingen aning om vad som är bra/dåligt i denna prisklassen.. Någon som kan komma med ett förslag?

Länk till hörlurar inom prisklassen

Mina prioriteter sitter på främst bra ljud men även bra passform (menat att de inte ramlar ur lätt, har detta problemet med vissa in-ears..). Designen spelar ingen roll så länge det inte är någon start färg som inte sticker ut.

Tackar i förväg för hjälpen

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Polarna var inte särskilt förtjusta i sketna bordsmicen jag använt mig av efter man skaffat ett par ordentliga hörlurar. Hade ögonen på ModMic en kort stund men inte fan tänker jag pröjsa ~500kr för nån annans trevnad, hehe.

Kom förbi denna fina mod och då jag redan hade ett par mic sparade från gamla Creative Fatal1ty headsets så var det att bara köpa en förlängningssladd och lite buntband för en bråkdel av ModMic priset. Även om det kanske inte är den snyggaste modden så fungerar den prima iaf.

DT 770 PRO mic mod

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk

@phreec:

Det där kallar jag mod-mic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

@phreec:

Det där kallar jag mod-mic!

@zorfex8400, Jag har skickat pm till dig angående Logitech produkterna som du säljer.

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Skillnaden finns där

Nope.

Skrivet av buddaz:

Sedan finns det ju ändå inget exakt vetenskapligt bevisat ännu om varför vi människor hör olika angående ämnet.

Jo, det kallas bias. Vi har förklarat det mängder av gånger i tråden. Det är extremt väldokumenterat och vältestat dvs högst "vetenskapligt bevisat".

http://en.wikipedia.org/wiki/Experimenter%27s_bias
http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Eftersom det enda sättet att eliminera bias är korrekt utförda blindtester och det inte funnits någon som någonsin kunnat urskilja skillnader på tex nätkablar i ett korrekt blindtest finns det liksom ingen (annan) skillnad som behöver bevisas vetenskapligt. Att resultatet dessutom stämmer överens med vad vi vet om ellära osv är extra trevligt

Skrivet av Kalium:

Åfan, kanske därför jag får oförklarligt låg fps i spel då. Måste vara min nätkabel som är undermålig. Man kanske skulla byta till en sån här http://www.furutech.com/2015/04/17/10766/

Den där länken är ren humor men också lite skrämmande när man läser beskrivningen om kabeln och inser hur de verkligen spelar på just bias.

Det är med dessa kablar som med homeopati, horoskop, folk som talar med döda, alternativ medicin osv osv... det är synd om de som blir lurade och går på det och man vet inte om säljarna/utövaren är ärkebedragare eller själv bara ännu mer vilse i det paranormala.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Hej!
Jag är igen hörlursgalning, kan förvånansvärt lite om hörlurar, men har suttit ett tag idag och försökt lista ut ungefär vad det är jag behöver. Det vore väldigt trevligt om någon audiofil, eller hörlurskunnig person kunde ge mig lite vägledning i detta hörlurstrassel. Komma med något förslag på ungefär vad jag bör rikta in mig på

Jag sitter just nu på ett par AKG k540 som håller på att falla sönder (bygeln är sprucken på mer än ett ställe), trots att de inte gjort mycket annat än legat på skrivbordet framför datorn. De har aldrig fallit i golvet eller blivit på något som helst sett klantigt hanterade, så jag antar att det är bygeln som är dåligt dimensionerad, i en allt för klen plast. Väldigt besviken över kvalitén på lurarna, vill inte göra om misstaget att köpa samma skräp igen - så här är jag och ber er mer insatta om hjälp.

Jag har ca 10-1500 kronor att lägga på ett par hörlurar och vill spendera dessa så klokt som möjligt. Jag kan sträcka mig lite upp eller ned, men jag vill ha något som är prisvärt och heller inte allt för tokigt dyrt.

Om man kollar på recensioner online verkar Audio Technicas ATH M50x vara det första folk tipsar om inom den prisklassen, men frågan är om de verkligen är vad jag söker?

Helst skulle jag vela ha ett par hörlurar med löstagbar kabel, då det är lätt att byta kabel om kontakten går sönder, samt ger en möjlighet att byta mellan kortare och längre sladd. Audio Technicas ATH-m50x kommer visserligen med 3 sladdar, men de har även krånglat till det och har en 2.5-3.5mm sladd som går märkligt långt in i hörluren och dessutom har någon låsmekanism. En dum specialsladd alltså, men eftersom man får 3 sladdar med bör det inte vara ett allt för stort problem, om än irriterande.

Byggkvalitén verkar bra, de ser hållbara ut och jag har sett videos på youtube där folk vrider och böjer dem utan att de direkt klagar, men jag ser ett problem med dem.

Det är ett par slutna hörlurar och om jag förstått det rätt så får man ett mycket mer "immersive" upplevelse med ett par öppna lurar, ett större "sound stage". Mer eller mindre att det känns mer som om man sitter mitt bland musiken, inte för att jag måste förklara det för er..

Hörlurarna kommer användas främst till spel, men även film och musik. Det är en fördel om de har tillräckligt låg impedans för att kunna drivas av typ en mobiltelefon, om jag vill lyssna lite portabelt hemma, men det är ingenting jag tänkt gå runt med på stan, jag lär alltså inte ha så mycket bakgrundsljud som kan störa, så visst borde öppna hörlurar vara att föredra?

Jag har även kollat på Senheiser HD 558, samt Audio Technica ATH-AD500x. AD500x:en ser lite ömtåliga ut, med en snarlik bygel mot de jag har nu, men senheisters ska i någon resencion ha fått en "slappare" bygel över tid, så jag är lite orolig över att det kanske inte är världens bästa hållbarhet i de lurarna. Jag vill absolut inte lägga över 1000 kronor på ett par hörlurar för att sedan sitta med ytterligare ett par trasiga.

Vad letar jag efter? Är det någon som har några bra lurar att tipsa om inom min prisklass? Är det någon hörlur jag helt sett förbi som borde vara ett "självklart" val? Är det öppna hörlurar jag är ute efter, eller ska jag bara göra som folk på youtube säger och skaffa mig ett par Audio Technica-m50x, tros att de är slutna?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Nope.

Jo, det kallas bias. Vi har förklarat det mängder av gånger i tråden. Det är extremt väldokumenterat och vältestat dvs högst "vetenskapligt bevisat".

http://en.wikipedia.org/wiki/Experimenter%27s_bias
http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Eftersom det enda sättet att eliminera bias är korrekt utförda blindtester och det inte funnits någon som någonsin kunnat urskilja skillnader på tex nätkablar i ett korrekt blindtest finns det liksom ingen (annan) skillnad som behöver bevisas vetenskapligt. Att resultatet dessutom stämmer överens med vad vi vet om ellära osv är extra trevligt

Den där länken är ren humor men också lite skrämmande när man läser beskrivningen om kabeln och inser hur de verkligen spelar på just bias.

Det är med dessa kablar som med homeopati, horoskop, folk som talar med döda, alternativ medicin osv osv... det är synd om de som blir lurade och går på det och man vet inte om säljarna/utövaren är ärkebedragare eller själv bara ännu mer vilse i det paranormala.

Är det bara jag som tror att vi lever som i matrix fast vi istället styrs av överdimensionerade aliens som låter olika männidkor uppfatta ljud olika för att göra livet surt för oss för deras egen njutning?

Permalänk
Medlem

Om man ska uppgradera från ATH-M50, vad bör man uppgradera till då?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seraj5:

Är det bara jag som tror att vi lever som i matrix fast vi istället styrs av överdimensionerade aliens som låter olika männidkor uppfatta ljud olika för att göra livet surt för oss för deras egen njutning?

Om du använder verkligheten som referens så spelar det ingen roll, skilj på låta bra och låta riktigt så blir det lättare.

Skrivet av Bakgrund:

Om man ska uppgradera från ATH-M50, vad bör man uppgradera till då?

HD 800 är aldrig fel om du har råd och kan använda en öppen lur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD 800

Tja Sennheiser hd 800 här en annan upplevelse ( wow faktor )

Permalänk
Medlem

@godis-apa: Kan du tänka dig gå upp ett par hundralappar så kan jag varmt rekommendera sennheiser hd 598. Det som kommer slå dig omedelbart med dessa lurar är Ljudbilden.... den är enorm för dess pris och ljudet är behagligt. Sticker inte ut på något speciellt sätt utan ganska bra Allrounder. Dessutom är sladden löstagbar

Permalänk

@Ani_ma:

Super, då är det väl mer eller mindre mellan Sennheiser HD598 och Audio Technica ATH AD700x (om de går ned lite i pris igen, har smygtittat lite på dess prisutveckling på prisjakt och får spader på den. Går upp och ned 800:-lite som de vill)

Gillar inte alls kontakten på Sennheisers HD598, förstår inte alls varför de hade en 6.3mm kontakt och 3.5mm som adapter och inte tvärtom. Man får en rätt lång och tung klump som sticker rätt ut ur datorchassit. Visserligen är sladden löstagbar och man kan köpa en sladd som slutar i 3.5mm, men även här är det en specialsladd som gäller. Sladden lär väl kosta någon hundralapp. Det lär sluta med att hörlurarna kostar runt 2000:-