Permalänk
Medlem

Dator startar om vid start av spel

Hej, för ungefär en vecka sedan började min dator starta om sig själv helt utan förvarning, som om någon trycker Restartknappen. Den gör aldrig det annars, gjorde ett test idag då jag hade datorn igång ett bra tag och satt på internet, för att sedan starta cs igen efter att ha ominstallerat det. Går oftast bra ända tills jag ska joina en server. Servern börjar ladda upp, sen startar den om. Det händer även att den startar om mitt i en match.
Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: AMD fx-8320
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
Moderkort: ASUS Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+
Minne: HyperX Fury DDR3 1866MHz 8GB Blue
Grafikkort: XFX Radeon R9 270X 2GB GDDR5
Hårddisk: Seagate Barracuda® 2TB
Nätaggregat: Coolermaster G650M 650W
Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter:
Temperaturer: 23Ci lådan.
Jag har kollat temperaturen med Core Temp, det högsta den har varit uppe i är 45 grader celsius. Så att CPU:n blir överhettad tror jag inte att det är.
Uppskattar all hjälp jag kan få.
Tack i förväg!

Permalänk
Skrivet av angbwa:

Hej, för ungefär en vecka sedan började min dator starta om sig själv helt utan förvarning, som om någon trycker Restartknappen. Den gör aldrig det annars, gjorde ett test idag då jag hade datorn igång ett bra tag och satt på internet, för att sedan starta cs igen efter att ha ominstallerat det. Går oftast bra ända tills jag ska joina en server. Servern börjar ladda upp, sen startar den om. Det händer även att den startar om mitt i en match.

Jag har kollat temperaturen med Core Temp, det högsta den har varit uppe i är 45 grader celsius. Så att CPu:n blir överhettad tror jag inte att det är.
Uppskattar all hjälp jag kan få, då det är ganska jobbigt..
Tack i förväg!

läs punkt 3 & komplettera

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Nu tror jag att jag fick med allt.

Permalänk
Skrivet av angbwa:

@Grönahunden: Nu tror jag att jag fick med allt.

stresstesta med Furmark och prime95 samtidigt ?
testat andra spel som använder Source som spelmotor.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Ska testa att stresstesta, kommer tillbaka med resultat om ett tag.

Permalänk
Medlem

Testade precis att starta Minecraft, hände samma sak, började ladda en värld för att sedan krascha.

Permalänk
Skrivet av angbwa:

Testade precis att starta Minecraft, hände samma sak, började ladda en värld för att sedan krascha.

fel på nätagg, minnen, hdd/ssd som spelen ligger på ?
memtest kan testas med 1 minne i taget.

har du något grafikkort som inte kräver extra ström men som borde klara minecraft ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Har du något exempel på ett bra memtest? Är väldigt dålig på sånt här, vill inte ladda ned något konstigt :S
Jag har tyvärr inget annat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Måste även tillägga att problemet började lite blygsamt med någon omstart ibland, men nu verkar den starta om varje gång jag startar ett spel.

Permalänk
Medlem

@angbwa:
Du kan testa furmark för att se om det kraschar när du belastar grafikkortet eller prime95 för att se om det är kopplat till belastning av cpun, du kan köra hdtune på hårddisken för att se om det kraschar för att det använder någon specifik del av den, där finns program där du kan testa hastigheten på ramminnen för att se om det får den att krascha annars är memtest det bästa för att testa dom ordentligt men det tar tid.
Är det så att den kraschar oberoende på vad du gör så är det störst sannolikhet att det är nätagget som är ostabilt, kraschar den däremot vid samma sak när du kör ett test flera gången så är det något relaterat till just det du testar.
Hoppas du hittar någonting

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@angbwa:
http://www.memtest86.com/
är det dock nätagget det är fel på så kommer ju datorn stängas av så fort X antal Ampere används.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Mac83: Jag startade Furmark alldeles nyss. Datorn startade om omedelbart. Nu när den startar om tappar skärmarna signal och den går heller inte att stänga av/ starta om genom att trycka på just de knapparna på datorn, jag måste stänga av strömmen till datorn, för att sedan sätta igång den igen och starta datorn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

@Mac83: Jag startade Furmark alldeles nyss. Datorn startade om omedelbart. Nu när den startar om tappar skärmarna signal och den går heller inte att stänga av/ starta om genom att trycka på just de knapparna på datorn, jag måste stänga av strömmen till datorn, för att sedan sätta igång den igen och starta datorn..

Låter som att den får för lite ström till grafikkortet, om du har en annan nätdel liggandes eller vet någon som har en du kan prova så prova att byta den först och se om problemet fortsätter eller om datorn funkar igen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av angbwa:

@Mac83: Jag startade Furmark alldeles nyss. Datorn startade om omedelbart. Nu när den startar om tappar skärmarna signal och den går heller inte att stänga av/ starta om genom att trycka på just de knapparna på datorn, jag måste stänga av strömmen till datorn, för att sedan sätta igång den igen och starta datorn..

börjar luta mer åt nätagget, helt säker är jag inte men 90% när är datorn köpt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Den byggdes förra sommaren, börjar närma sig 1 år nu.

Permalänk
Skrivet av angbwa:

@Grönahunden: Den byggdes förra sommaren, börjar närma sig 1 år nu.

5års garanti på nätagget, men för att vara 100% säker. ska du lämna in nätagget som garanti så borde du testa med något annat agg först.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Har tyvärr inget annat nätagg. Så du tror alltså att det är problemet? Visst ska 650w räcka tillsammans med de andra komponenterna?

Permalänk
Medlem

Överhettning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@M3ran: Kan nog helt utesluta överhettning då 45C inte är särskilt högt som högsta värde i CS.

Permalänk

@angbwa: är det fel på nätagget så klarar den inte av 650W. ja tror inte du gör med mer än 300W sammanlagt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kan det göra någon skillnad om jag byter mellan energisnål-normal-hög prestanda i BIOS?

Permalänk
Medlem

@angbwa:
Nej det gör ingen skillnad, det kommer sannolikt bara gå utför nu och till sist kommer du inte kunna starta datorn.
Men det är bättre att göra något åt det nu innan det händer något som kan ta sönder fler delar i datorn om du har otur.

Var bor du någonstans? det kanske finns någon vänlig själ här på swec som bor i närheten och har ett agg du kan testa med.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

@angbwa:
Nej det gör ingen skillnad, det kommer sannolikt bara gå utför nu och till sist kommer du inte kunna starta datorn.
Men det är bättre att göra något åt det nu innan det händer något som kan ta sönder fler delar i datorn om du har otur.

Var bor du någonstans? det kanske finns någon vänlig själ här på swec som bor i närheten och har ett agg du kan testa med.

Jag bor i Uppsala, vore otroligt tacksam om det faktiskt finns någon här med ett extra aggregat som test. Men annars byter jag ut det mot ett nytt så fort som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka för alla svar. Kommer troligtvis fler frågor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@angbwa:
Förhoppningsvis finns det någon som kan hjälpa det var lite långt ifrån mig annars har jag ett som jag kunde lånat ut.
Det är bara att fråga på om det är något, det finns alltid någon som har ett svar

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@angbwa:
finns ju åtminstone 1 person som bor i närheten av Uppsala som står på listan över dom som kan hjälpa till med monteringar av datorer (chansen att man har ett extra nätagg hemma är ju något större om man nu hållit på skruvat ett tag).

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-vi...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Startade upp datorn idag igen och satte igång furmark, det har varit igång nu i 10 minuter utan problem, medans det crashade direkt igår kväll(Datorn hade varit igång ett bra tag då) Vet inte om det säger er något.

Permalänk
Skrivet av angbwa:

@Grönahunden: Startade upp datorn idag igen och satte igång furmark, det har varit igång nu i 10 minuter utan problem, medans det crashade direkt igår kväll(Datorn hade varit igång ett bra tag då) Vet inte om det säger er något.

inte mer än att har du ett suspekt nätagg så går det inte att felsöka resten.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644