Permalänk

min första speldator

Hej, jag tänkte bygga en speldator för första gången och skulle vilja ha lite feedback av er mer erfarna personer.
Jag vill kunna spela spel som witcher 3 och dragon age inquisition med en rätt så bra kvalitet.

Detta är vad jag har tänkt mig.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8092363/speldator

Är det något som jag har glömt eller som ni tycker jag borde byta ut?

Tack på förhand för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skåning90:

Hej, jag tänkte bygga en speldator för första gången och skulle vilja ha lite feedback av er mer erfarna personer.
Jag vill kunna spela spel som witcher 3 och dragon age inquisition med en rätt så bra kvalitet.

Detta är vad jag har tänkt mig.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8092363/speldator

Är det något som jag har glömt eller som ni tycker jag borde byta ut?

Tack på förhand för all hjälp.

Det mesta, sorry

4790k är overkill om du bara ska spela. Den är till för videoredigering eller riktiga entusiaster. 4690k för strax över 2000kr både räcker och blir över.
Inte kingstone ssd, vilken annan som helst
Ett z97 chipset moderkort
Inte corsair cx nätagg eller be quiet, fractal design är bra i den prisklassen.
Inte Nvidia 970, ta AMD sapphire 290 för 3000kr på komplett vilket presterar som ett 970 men är mycket billigare. Kolla bara så det går in i chassit. Ev vänta lite då nya AMD kort släpps nu denna/nästa vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

@stimpen: ok. Tackar. varför rekommenderar du inte Kingston?

Permalänk
Medlem

i5-processor är nog mer lagom för din rigg. Skulle rekommendera Intel SSD före Kingston. GTX 970 hade jag valt alla dager i veckan före R9 290 då det presterar aningen bättre, drar mindre ström och låter mindre. Du bör dock välja ett grafikkort med eftermarknadskylare som exempelvis ASUS Strix eller motsvarande. Dessa är fabriksöverklockade och betydligt bättre kylning. Precis som tidigare talare så bör du välja ett Z97-moderkort. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av skåning90:

@stimpen: ok. Tackar. varför rekommenderar du inte Kingston?

Kingstone ssd är i särklass den sämsta de andra är där inte så stor skillnad mellan.
Alltså i särklass är att den är nästan hälften så snabb i vissa scenarion jämfört med de andra.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kingstone ssd är i särklass den sämsta de andra är där inte så stor skillnad mellan.
Alltså i särklass är att den är nästan hälften så snabb i vissa scenarion jämfört med de andra.

Hälften så snabb hade varit BRA för den. 85MB/s sekventiell skrivhastighet! Dem flesta andra ligger 400MB/s+, inklusive budget SSD's.

Helt enkelt TS, Kingston SSDNow V300 är total skräp.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skåning90:

@stimpen: ok. Tackar. varför rekommenderar du inte Kingston?

här kan du läsa varför ingen bör köpa kingston v300
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v300-du-betalar-fullpris-men-far-40-av-prestandan.html

Permalänk

Nu har jag funderat på era hjälpsamma inlägg och lyssnat på några andra polare och jag tror jag kommer köra på denna listan: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8104049/speldator

Det jag inte har listat ut är hur man kollar om delarna fungerar tillsammans och om allt passar i chassit. Sen vet jag inte om jag behöver andra delar. En kompis sa att jag bör skaffa en till kylfläkt till grafikkortet, behövs det?

Tack på förhand för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skåning90:

Nu har jag funderat på era hjälpsamma inlägg och lyssnat på några andra polare och jag tror jag kommer köra på denna listan: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8104049/speldator

Det jag inte har listat ut är hur man kollar om delarna fungerar tillsammans och om allt passar i chassit. Sen vet jag inte om jag behöver andra delar. En kompis sa att jag bör skaffa en till kylfläkt till grafikkortet, behövs det?

Tack på förhand för hjälpen.

Oj, upp till dig men 4790k är overkill till spel, i5-4690k räcker och blir över. Men inget fel, vill du ha 4790k så kör på det.

480gb ssd e dyr :). med 250gb får du plats med os och 4-5 stortitlar , lite småtitlar och diverse program. Sen har du en extra mekanisk o sparar skit på om du vill komma undan billigare. 2800kr för en ssd till en spelburk e mycket imo, inget fel på det bara jag skulle inte lagt så mycket på ssd själv.

Annars såg det ok ut fast jag inte gillar just 970.

Kan tycka nätagget är overkill med. Räcker långa vägar med ett 500-600w för en 6-700kr.

Du behöver ingen extrafläkt till ditt grafikkort. Du får två fläktar med chassit, det räcker och blir över.

Allt passar i ditt chassi och allt passar tillsammans.

Du behöver inga andra delar men vad ska du ha adapterkablarna till som ligger med i listan? Ser ut som adapter till fläktkontakter, chassifläktar ska du koppla till ditt mobo så de styrs o inte går full fart när det inte behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Det ser bra ut. Givetvis går det att göra justeringar för att får ner priset, som att t.ex. välja en billigare SSD för lagring av OS och spel och sedan komplettera med en mekanisk för annan lagring, men det är ju bara vad man personligen föredrar och är villig att spendera. Kör på det som du blir nöjd med.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Oj, upp till dig men 4790k är overkill till spel, i5-4690k räcker och blir över. Men inget fel, vill du ha 4790k så kör på det.

480gb ssd e dyr :). med 250gb får du plats med os och 4-5 stortitlar , lite småtitlar och diverse program. Sen har du en extra mekanisk o sparar skit på om du vill komma undan billigare. 2800kr för en ssd till en spelburk e mycket imo, inget fel på det bara jag skulle inte lagt så mycket på ssd själv.

Annars såg det ok ut fast jag inte gillar just 970.

Kan tycka nätagget är overkill med. Räcker långa vägar med ett 500-600w för en 6-700kr.

Du behöver ingen extrafläkt till ditt grafikkort. Du får två fläktar med chassit, det räcker och blir över.

Allt passar i ditt chassi och allt passar tillsammans.

Du behöver inga andra delar men vad ska du ha adapterkablarna till som ligger med i listan? Ser ut som adapter till fläktkontakter, chassifläktar ska du koppla till ditt mobo så de styrs o inte går full fart när det inte behövs.

Ok. Var lite osäker på ssd, men du har nog rätt i att det är lite mycket.
Vad är det med 970 som du inte tycker om? Är det priset eller kvalitén?
Nätagget var det min kompis som tyckte att det skulle vara bra. Räcker det med 600?
Sen så ska jag vara ärlig, jag har absolut ingen aning hur jag lyckades få in kablarna på listan.

Permalänk
Medlem

Ta ett 290x istället för 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skåning90:

Nu har jag funderat på era hjälpsamma inlägg och lyssnat på några andra polare och jag tror jag kommer köra på denna listan: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8104049/speldator

Det jag inte har listat ut är hur man kollar om delarna fungerar tillsammans och om allt passar i chassit. Sen vet jag inte om jag behöver andra delar. En kompis sa att jag bör skaffa en till kylfläkt till grafikkortet, behövs det?

Tack på förhand för hjälpen.

Skulle ta detta agg http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-... har semipassiv drift på fläkten (står stilla vid låg belastning).

Sen har du inget grafikkort i paketet skulle rekommendera detta http://www.inet.se/produkt/5411441/sapphire-radeon-r9-390-nit...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar