Muskampen 2025: Segraren korad!

msi r9 390 + Corsair GS600, tänka om eller chansa?

Permalänk
Medlem

msi r9 390 + Corsair GS600, tänka om eller chansa?

Yo, hade nyss denna tråd i radeon forumet men tänkte att det passar bättre här då det snarare handlar om köpråd.

Har frågat runt lite om detta förut men nu har förutsättningarna ändrats så tänkte jag skulle uppdatera frågan för att försöka komma fram till något konkret.

Som det ser ut nu så sitter jag alltså på ett radeon hd 6950 och har tänkt byta upp mig till ett bättre grafikkort, närmare bestämt ett MSI r9 390 men har tyvärr lite problem.

Jag sitter på ett Corsair GS600 80+ bronze och har fått lite mixade svar angående om den ska klara av kortet eller ej, vissa säger att det är lugnt och andra säger att det kan bli tight. Värt att tillägga att jag har klockat min i5 2500k till 4.2Ghz @ 1.275 fast volt. Antar att det spelar roll!

Som jag ser det så har jag tre alternativ i min situation:

1. Chansa och kanske behöva köpa nytt nätagg (totalkostnad på 4900 ish om man ska ha evga g2 750)

Gör helst inte det här om det är så osäkert att jag kan behöva uppgradera nätagget nu då jag lika gärna kan köpa ett 980 rakt av då.

2. Få tag på ett beggat 980 och lägga lite mer från start samt behålla nätaggregat tills vidare

3. Köpa ett 970 och leva på det så länge som det går

Antar att beggat 980 är bäst men sparar helst så mycket som möjligt. Är det bästa alternativet för mig att bara gå på ett 970 sålänge? Vill ju gärna klara av VR ordentligt men det ska ju 970 göra. Kör inga andra grafikkrävande spel utan har klarat mig rätt fint med mitt 6950 hittills. Är mest för VR jag ska uppgradera.

Helst vill jag dock såklart köra på ett r9 390 om det nu är lugnt med nätagget då det kortet känns lite mer framtidssäkert än ett 970.

Värt att tillägga att jag kör två skärmar på 1080p 60hz. Inga planer på att uppgradera det på ett tag.

PS: varför står det rekommenderat nätagg 600 watt på MSI kortet på netonnet medans det står 750 watt på inet? o.o

Permalänk
Medlem

Den klarar det med råge skulle jag gissa på, beror ju dock också på kvaliten på agget också...

Permalänk
Medlem

@RealPower:

Som sagt så är det ett Corsair GS600, kan väl inte klassas som något bra nätagg men man tycker ju att det bör räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

@RealPower:

Som sagt så är det ett Corsair GS600, kan väl inte klassas som något bra nätagg men man tycker ju att det bör räcka?

Kolla här
visserligen finns ingen 390 kort men 290X och 390X finns med och ett 390 bör dra någon där emellan

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av riger:

Kolla här
visserligen finns ingen 390 kort men 290X och 390X finns med och ett 390 bör dra någon där emellan

Ska man gå efter det Så lär jag väl klara ert utan problem o.o

Skickades från m.sweclockers.com