Permalänk
Medlem

Sony A6000 eller Fuji X-T10

Tittat en del på spegellösa systemkameror och för stunden är jag mest intresserad utav Sony A6000 och Fuji X-T10. Vilken skulle ni rekommendera?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tack för länken. Har kikat rätt mycket där så var mest intresserad av folk på forumets åsikter.

Permalänk
Medlem

Vill du filma också så skulle jag säga a6000.
Om du bara är intresserad av stillbilder så skulle jag säga Fuji.

Permalänk
Medlem

X-T10 har Fujis X-Trans-sensor, vilket i min åsikt är en klar nackdel efterom råbilder från den kameran har sämre eller inget stöd i många fotoredigerare. Å andra sidan så har Fujis kameror mycket bra JPGs har jag hört, vilket kanske väger upp problemet med råbilder lite.

I övrigt är båda kamerorna mycket bra kameror som många är nöjda med, och ingen av dem har någon klar fördel över den andra. Så det enklaste sättet att välja är nog att bara gå till någon elektronikbutik som har båda och välja den som känns bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I övrigt är båda kamerorna mycket bra kameror som många är nöjda med, och ingen av dem har någon klar fördel över den andra. .

Utöver video som är klart bättre på Sony.
Men som sagt, en del tar bara stillbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Utöver video som är klart bättre på Sony.
Men som sagt, en del tar bara stillbilder.

Jo, så kan det iofs vara. Jag har inte filmat ens en sekund med min A7:a, så jag är inte så insatt på video

Permalänk
Medlem

@perost: Mig veterligen hanterar de flesta rawkonverterare x-transfilerna ganska bra numera, men dessvärre är Adobes variant ännu inte helt hundra (även om uppdateringar tydligen har förbättrat en del bekymmer). Personligen tycker jag Peter Bridgewoods knep (http://petebridgwood.com/wp/2014/10/x-trans-sharpening/) har fungerat helt okej, trots att jag sitter kvar på Lightroom 5, och anser inte skillnaderna har varit överdrivet stora när jag har jämfört mot exempelvis fujifilms version av silkypix.

För min del föll valet på Fujifilm X-T1, mycket pga byggkvaliten och utbudet av vettiga gluggar, men tror inte man hade blivit särskilt missnöjd med en A6000 heller.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GroKKen:

Tack för länken. Har kikat rätt mycket där så var mest intresserad av folk på forumets åsikter.

Tyvärr är det relativt sällsynt i forum att få utförligt svar på frågan xxx eller yyy då det kräver någon som testat och jämfört både xxx och yyy. Svar av typen "Köp xxx för den har jag å den e bra" är ju inte särskilt informativt.

Bättre då att läsa specarna och tester/omdömen.

Permalänk
Medlem

Tack för input. Lutar åt att det blir en A6000. Känns som en bra kamera för en nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, så kan det iofs vara. Jag har inte filmat ens en sekund med min A7:a, så jag är inte så insatt på video

Det borde du
Jag filmade mycket med min A7 och har nu A7ii.
Har bara haft den tre dagar så lite inlärningskurva kvar men några snabba klipp under en promenad har jag hunnit med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GroKKen:

Tack för input. Lutar åt att det blir en A6000. Känns som en bra kamera för en nybörjare

Tror du blir nöjd, det är en bra kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

... har nu A7ii.
Har bara haft den tre dagar så lite inlärningskurva kvar men några snabba klipp under en promenad har jag hunnit med.

https://youtu.be/WBWLB5riPuc

Bästa kamurran för gammelgluggar i sin prisklass. Testat IBIS ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Bästa kamurran för gammelgluggar i sin prisklass. Testat IBIS ännu?

Den är på jämt. Funkar kanon. Men gladaste nyheten för mig som filmar är nog S-log.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den är på jämt. Funkar kanon. Men gladaste nyheten för mig som filmar är nog S-log.

A7rII lär vara ett strå vassare för filmaren men kostar skjortan.
Använder man bara film eller stillbild är den nuvarande A7rII för dyr för att bli en storsäljare för amatörer.
Önskar Sony kommer med 2 nedbantade A7rII - en för film och en för stillbild - till halva priset.

Gillar Sonys stil att dunka in allt nytt de har i nya modeller medan konkurrenterna småduttar och snålar med nyheter så de skall räcka till flera modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

A7rII lär vara ett strå vassare för filmaren men kostar skjortan.
Använder man bara film eller stillbild är den nuvarande A7rII för dyr för att bli en storsäljare för amatörer.
Önskar Sony kommer med 2 nedbantade A7rII - en för film och en för stillbild - till halva priset.

Gillar Sonys stil att dunka in allt nytt de har i nya modeller medan konkurrenterna småduttar och snålar med nyheter så de skall räcka till flera modeller.

Den är bara vassare i och med 4k.
Men, 4ggr så hög upplösning med bara dubbla bitraten.... Nej tack
Och som du säger, priset. För 30k finns det vettigare alternativ imo.
A7rii är nog bättre för de som vill fota monster megapixel.

Men jag fnyser minsann inte åt upplösningen i a7ii. Bara enkla och oredigerade jpegar blir så sjukt feta.

Edit: sen finns ju redan nedbantade versioner. De heter A7, A7s, Olympus e-m1 och e-m5ii

Permalänk
Medlem

Jag har en A6000 som komplement till min Canon 5d mk ii, tok nöjd med sonyn.

Tar finfina bilder(näst intill perfekta efter man har dragit dem igenom Lightroom för rawkonvertering) och filmar fantastiskt bra. Stor fördel att den är liten o smidig oxo. Skall jag säga något negativt om den, så är det att man bara kan vinkla LCD skärmen lite grann, inte liksom dra ut den o snurra på den.

Tar en del batteri, men det gör tydligen alla spegellösa kameror, jag har köpt ett kit på ebay med 2 extra batterier och en extern laddare, gick på 350:-

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Tar en del batteri, men det gör tydligen alla spegellösa kameror, jag har köpt ett kit på ebay med 2 extra batterier och en extern laddare, gick på 350:-
mvh Lazze

Nej, men alla små spegellösa, och små kameror generellt. Liten kamera = litet batteri.
Men som du säger, batterier är billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Men som du säger, batterier är billiga.

Njae, originalbatterier (till A7-serien, NEX, A6000) är svindyra (750:-) http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NP-FW50

Finns billigare pirat på ebay men omöjligt veta vilka som är bra eftersom det saknas pålitliga omdömen/tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Njae, originalbatterier (till A7-serien, NEX, A6000) är svindyra (750:-) http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NP-FW50

Finns billigare pirat på ebay men omöjligt veta vilka som är bra eftersom det saknas pålitliga omdömen/tester.

Jag har testat pirat till oändligt med modeller. Funkar hur bra som helst. För 750 spänn får du feta 12v batterier som driver en fs700 i timmar, ink laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag har testat pirat till oändligt med modeller. Funkar hur bra som helst. För 750 spänn får du feta 12v batterier som driver en fs700 i timmar, ink laddare.

Ja då har vi (och andra) olika erfarenheter. Har köpt ett 10-tal pirater av olika modeller, visst funkar de men inga håller originalstandard eftersom pirater laddar ur sig snabbare än originalen i vila och vid användning. Därtill orkar pirater inte med lika många uppladdningar och tröttnar fortare än original med tiden. Tittar man på tex. amazons användaromdömen är många missnöjda med sina piratköp.

Men, du får ca. 5-10 pirater för priset av ett original, köper du från olika leverantörer så borde några hålla acceptabel nivå och isf vara ett bättre köp än ett original. 5 Skodor kanske är bättre än en Ferrari?

Se dock upp för skojare på tradera, blocket mfl. som säljer pirater till dubbla ebaypriset trots att dom annonseras ut som "halva priset". Halva priset av vadå? Dom menar (underförstått) halva priset av originalet, men vadå, det är ju INTE original, det är ju pirat till dubbla ebaypriset.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett av många exempel på trolig pirat. Finns många liknande på ebay för under halva priset i originalliknande Sonyförpackning. Vid närmare granskning har det visat sig att man missat förfalskningen i detaljer/färg på etiketten på baksidan.

Det är lättare att lura folk än att få dem att inse de blivit lurade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ja då har vi (och andra) olika erfarenheter. Har köpt ett 10-tal pirater av olika modeller, visst funkar de men inga håller originalstandard eftersom pirater laddar ur sig snabbare än originalen i vila och vid användning. Därtill orkar pirater inte med lika många uppladdningar och tröttnar fortare än original med tiden. Tittar man på tex. amazons användaromdömen är många missnöjda med sina piratköp.

Men, du får ca. 5-10 pirater för priset av ett original, köper du från olika leverantörer så borde några hålla acceptabel nivå och isf vara ett bättre köp än ett original. 5 Skodor kanske är bättre än en Ferrari?

Se dock upp för skojare på tradera, blocket mfl. som säljer pirater till dubbla ebaypriset trots att dom annonseras ut som "halva priset". Halva priset av vadå? Dom menar (underförstått) halva priset av originalet, men vadå, det är ju INTE original, det är ju pirat till dubbla ebaypriset.

Imo är det smartare att hitta ett bra märke och hålla sig till det, så vet man vad man får.
Finns ju självklart firmor som är bättre än Sony på att bygga batterier.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan köpt, så ryktas det att A7000 kommer vi slutet utav sommaren.

http://www.sonyalpharumors.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Imo är det smartare att hitta ett bra märke och hålla sig till det, så vet man vad man får.
Finns ju självklart firmor som är bättre än Sony på att bygga batterier.

Finns inga omfattande tester/omdömen som jämför kvaliteten på batterier. Rätta mig om jag har fel!
Enligt uppgifter har Sony ingen egen tillverkning av batterier, man köper in från externa tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Finns inga omfattande tester/omdömen som jämför kvaliteten på batterier. Rätta mig om jag har fel!
Enligt uppgifter har Sony ingen egen tillverkning av batterier, man köper in från externa tillverkare.

Du ser, dom batterierna går såklart att köpa billigare om det inte står Sony på dem.
Tester behöver jag inte, går på erfarenhet. Är ett märke bra köper jag det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du ser, dom batterierna går såklart att köpa billigare om det inte står Sony på dem.
Tester behöver jag inte, går på erfarenhet. Är ett märke bra köper jag det igen.

Kruxet är att komma fram till vilka som är bra/dåliga INNAN köp. Eftersom det saknas tester får man gå på erfarenheter. Antar behovet är rätt stort av tester/omdömen - batteribranschen omsätter flera miljarder/år och de som fuskar vinner på att det saknas jämförande tester.

Exempel på billiga batterier från ebay med Sonylogga på förpackningarna:
*Latest Version* New Genuine Sony NP-FW50 Li-on Battery
http://www.ebay.com/itm/Latest-Version-New-Genuine-Sony-NP-FW...
Kommentar: New - jatack, vem köper gamla beggade. Genuine - jojo...

Genuine Original Sony InfoLion NP-FW50 Li-on Battery
http://www.ebay.com/itm/Genuine-Original-Sony-InfoLion-NP-FW5...
Kommentar: Inte nog med "Genuine" denna är dessutom "Original" - man blir suspekt

2 ×NP-FW50 Battery
http://www.ebay.com/itm/2-NP-FW50-Battery-For-Sony-A35-A55-NE...
Kommentar: Här erbjuds 2st till priset av ett från ovanstående - oemotståndligt?

Så, om det står "Sony" eller inte på förpackningen/batteriet är heller inget att lita på.
Kan någon bevisa om ovanstående är "Sony Original" eller inte?

Vore därför intressant om du vill/kan dela med dig av dina erfarenheter av vilka som är bra och vilka som inte är det och hur du kommit fram till det.

Några variabler att beakta:
1. Förmåga att hålla laddningen i vila
2. Kapacitet under arbete, tex. hur många bilder orkar olika batterier med
3. Hur många uppladdningar över tid klarar dom innan dom börjar tröttna och slutligen ger upp, livslängd

Att dra slutsatser efter några månaders användning är ju inte särskilt "vetenskapligt". Många sägs tröttna (se 1-3 ovan) fortare än andra. Eftersom det finns 100-tals olika på tex. ebay är det omöjligt för oss konsumenter att VETA innan köp - att gissa/tro/hoppas att man köper kvalitet är ju ingen ledstjärna - det finns inget påvisat samband mellan pris och kvalitet annat än svindyra original som sägs vara bland de bästa - kvarstår då ovetenskapliga subjektiva omdömen.

Subjektiva omdömen, diskussion:
https://photo.stackexchange.com/questions/1339/should-i-buy-a...

Permalänk
Medlem

Då var en A6000 inhandlad. Riktigt nöjd än så länge. Någon som skulle kunna rekommendera en kameraväska där kamera med standardobjektiv + 1 extra objektiv får plats ? Tack på förhand

Permalänk