En överklockningsfråga ang Voltage

Permalänk

En överklockningsfråga ang Voltage

Hejsan!

Har nyligen köpt ett MSI GTX 970 Gaming och det har gått bra för det mesta. Jag är inte helt hundra på vart min OC är maxad och stabil. Just nu kör jag 1517mhz(+175) på kärnan och 2000mhz(+500) på minnet. Inga benchmarks eller spel som har stängs av eller skapat artifacts på det.

En fråga dock jag har angående voltage är varför den går upp och ner. Jag har ställt in kortet på max +87 voltage och det ger en voltage på 1.243. Denna siffra får jag konstant i Heaven och Valley samt de flesta spelen jag spelar för tillfället. Förutom två spel som jag kör just nu och det är Rocket League samt Witcher 3. Det först nämda får jag inte hela tiden 99% gpu usage och det kan ju förklara saken. Däremot Witcher 3 ligger jag konstant på 99% gpu usage, men ändå så går ofta min voltage ner från 1.243 till 1.180. Detta ger mig också en lägre Core clock. För det mesta så skjukner den från 1517mhz till 1504 eller t.o.m. 1491. Det går alltså upp och ner 13mhz. Det skiftar lite där emellan och det väldigt specifika områden i spelet också. På ett visst område kan den ligga på konstanta 1491 och sen när man kanske pratar med någon person eller ställer sig i ett visst område i spelet kan den gå upp till 1517. Det verkar inte heller relaterat till om det är ett krävande område och blir lägre fps.

Värt o tilläga är att jag ligger nära min Power Consumption som ligger på 110%. Ligger ofta på 107-109. Jag tycker dock inte att den bör klocka ner min voltage för att den skulle gå nära sitt tak på det, utan endast isf throttla min Core clock. Min core clock throttlar endast när min voltage sänks.

Någon som har koll på detta och skulle kunna hjälpa mig förstå detta? Jag använder Gpu-z samt Afterburner för OC och övervakade av nivåerna.

Tack på förhand!!

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd

Du kan kolla vad som throttlar kortet med GPU-Z eller Afterburner.

Exempelvis kan du kolla under sensorer i GPU-Z, där du kan få lite olika parametrar för "Perfcap" (Perfomance Cap).

  • vRel = Reliability. Indicating perf is limited by reliability voltage.

  • VOp = Operating. Indicating perf is limited by max operating voltage.

  • Pwr = Power. Indicating perf is limited by total power limit.

  • Thrm = Thermal. Indicating perf is limited by temperature limit.

  • Util = Utilization. Indicating perf is limited by GPU utilization.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Pellefant

Prova att ändra energispar funktionen i nvidia kontrollpanelen under 3D inställningar till maximal prestanda, återkom med resultat om det gjort ngn skillnad.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du kan kolla vad som throttlar kortet med GPU-Z eller Afterburner.

Exempelvis kan du kolla under sensorer i GPU-Z, där du kan få lite olika parametrar för "Perfcap" (Perfomance Cap).

  • vRel = Reliability. Indicating perf is limited by reliability voltage.

  • VOp = Operating. Indicating perf is limited by max operating voltage.

  • Pwr = Power. Indicating perf is limited by total power limit.

  • Thrm = Thermal. Indicating perf is limited by temperature limit.

  • Util = Utilization. Indicating perf is limited by GPU utilization.

För det mesta har jag vop och vrel som perf cap reson, men när den sänker min voltage får jag även pwr som perf cap.

Orsakar vrel min sänkning av voltage? Får endast vrel och vop i benchmarks och det sänker ej min voltage.

Jag har dock märkt om jag inte rör på musen inom 30 minuter så resetar den till default nivåer i heaven av någon anledning.

Skrivet av chapeR:

@dengudomlige

Prova att ändra energispar funktionen i nvidia kontrollpanelen under 3D inställningar till maximal prestanda, återkom med resultat om det gjort ngn skillnad.

Jag har ändra den till max prestanda i både nvidias kontrollpanel och energialternativ för Windows. Ingen skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5