Permalänk
Medlem

Ladda laptopen i bilen

Nu sitter jag här igen med lite bry.... Fallet är det att far min undrade hur han ska gå tillväga för att ladda sin dator i bilen då han inte hinner ladda färdigt den när han väl har tillgång till vanligt 230 uttag. Kollade lite och för mig känns det lättast att köpa Biltemas spänningsomvandlare för 249krhttp://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Spanningsomvandlare-2000030753/
Funkar detta eller är det något jag inte har tänkt på?
Laddaren till datorn har en förbrukning som ligger på 135W. Laptopen i fråga är en lenovo y70

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

Nu sitter jag här igen med lite bry.... Fallet är det att far min undrade hur han ska gå tillväga för att ladda sin dator i bilen då han inte hinner ladda färdigt den när han väl har tillgång till vanligt 230 uttag. Kollade lite och för mig känns det lättast att köpa Biltemas spänningsomvandlare för 249krhttp://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Spanningsomvandlare-2000030753/
Funkar detta eller är det något jag inte har tänkt på?
Laddaren till datorn har en förbrukning som ligger på 135W. Laptopen i fråga är en lenovo y70

ja de borde funka men skulle tycka det vore en bättre ide hitta en 12V universal laddare till den datorn.
att göra om 12-13V likström till digital sinusvåg för att sen använda eran vanliga laddare,
känns som att gå över ån efter vatten

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hittade en 12v på eBay men det känns som om Biltemalösningen känns lättare och faktiskt billigare då laddaren på eBay ligger på 15€ och frakt därpå dessutom. Han kan ju faktiskt ladda andra grejer i den också. Funkar Biltemas till 100% eller kommer datorn laddas långsamt? Han tänkte plugga in omvandlaren i bagageuttaget och sedan lägga själva uttaget i baksätet där han laddar datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K

Permalänk
Medlem

Som jag såg det var ju spänningsomvandlaren märkt med 150w och laddaren med 135w så visst bör det gå, men som ovan känns det lite overkill. Att få tag på en laddare direkt till 12v-uttaget bör inte vara så svårt skulle jag tro. Men sure, ifall det är den lösningen du vill köra på så ser det ut som om den borde få jobbetgjort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk

12-230v omvandlare är att rekommendera, jag har sådan i mina bilar och jäkligt praktiskt då man slipper köpa 12v laddare till nästa alla apparater, det följer ju med 230v laddare till dom.
Jag gjorde beslutet att installera dessa i bilarna efter ett par brända laptop laddare, i vannen blev det lite mer.. 2st 100Ah batterier och solceller på taket, laddar fint bara det är lite ljust ute och på kvällen kan jag kolla på tv/film på 40" tvn när jag är ute och campar

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar och härligt med lite egna innovationer där quattro👍 blir till att göra farsan glad och åka inom på väg hem från jobbet då. Hoppas att den gör vad den ska annars lär jag få höra det.

Visa signatur