Permalänk

Hur skicka en stationär dator?

Hej!

Har spenderat på tok för mycket pengar på en begagnad stationär dator som är i Sthlm. Nu söker jag en prisvärd och säker tjänst för att skicka den till Umeå. Kan skicka idag onsdag, och vill att den ska vara uppe senast mån EM, och gärna vid ett ombud snarare än till dörr eftersom jag sannolikt inte kommer vara hemma
hemma.Båda kollin har kvar frigolitpackningar, och ordinarie kartong.

Kolli1- datorn: 62x55x33 cm ca 20 kg (uppskattning, i en Fd define r5 kartong)
Kolli2- skärmen: 74x45x30 cm ca 10 kg (uppskattning, i en Rog Swift kartong)

Vilken tjänst har ni använt och skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem

Har du kvar original kartongerna så är det en stor fördel, jag skulle nog med Schenker för att hålla ner frakt priserna, dock om det kan levereras inom ditt tids spann är jag osäker på.

Vad är det för grafikkort i datorn? tänkte om det är ett tungt, kanske det är bra att montera ner de lägga i antistatpåse och linda in i bubbelplast.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Det är 2x 980 ti, men processorkylaren är en h110i, så tänkte att jag slapp den problematiken. Om det är ordentligt fastskruvat, är der fortfarande ett problem?

Permalänk
Avstängd

Fraktbolagen är ju inte direkt snälla med paket. JAG hade personligen valt att montera ner dom tyngre och lägga vid sidan om för att minimera riskerna. Busfrakt kan ju vara ett alternativ, Jag tror dom inte går lika många steg som ex schenker,dhl etc.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Hjälper ngn fragile märkning eller så? Jag tänker färdigmonterade datorer från inet och motsvarande brukar ju komma med allt förmonterat. Har de ngn särskild mer försiktig deal, eller vadå? Tack för all hjälp so far!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stralmark:

Det är 2x 980 ti, men processorkylaren är en h110i, så tänkte att jag slapp den problematiken. Om det är ordentligt fastskruvat, är der fortfarande ett problem?

Även om det oftast inte är några problem att frakta datorer med grafikkort monterat, så händer det till som tätt att de tar skada. Det gäller så särskilt lite mer påkostade varianter med tunga kylare. Det kan bli dyrt om du har otur.

Permalänk

Saknar en antistatpåse och kartong till ena kortet. Det är en jävla djungel det här. Är ngt bolag känt för att vara mer försiktig med grejerna än andra?

Permalänk
Avstängd

Nej,
Kanskes frasses bud och frakt i sollefteå, Men han kör nog bara lokalt ;=)

Skrivet av Stralmark:

Saknar en antistatpåse och kartong till ena kortet. Det är en jävla djungel det här. Är ngt bolag känt för att vara mer försiktig med grejerna än andra?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Haha. Tack. Vägt datorn nu. Blir typ 16 kg, så det var rätt positivt. Hur stor grej är det där med att grafikkort knäcker mobo? Det var ordentligt fastskruvat med två skruv. Verkar sitta rätt ordentligt när jag drar i det.

Har antistatpåse och kartong för en. Är det lönt att ta ur bara en innan? Annars fylla chassit med tidningspapper eller kläder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stralmark:

Haha. Tack. Vägt datorn nu. Blir typ 16 kg, så det var rätt positivt. Hur stor grej är det där med att grafikkort knäcker mobo? Det var ordentligt fastskruvat med två skruv. Verkar sitta rätt ordentligt när jag drar i det.

Har antistatpåse och kartong för en. Är det lönt att ta ur bara en innan? Annars fylla chassit med tidningspapper eller kläder?

Ett alternativ är väl att fylla ut med emballage runt i kring korten för att ge dom lite stöd(kartong papp, packat tidningspapper)

Edit, såg nu att du skrev de i inlägget haha

Permalänk

Haha. Nps. Vad tror ni på för material då då?

Permalänk

Nu är den skickad via postnord. Märkte upp ordentligt m. ömtåligt, och med en "denna sida uppåt". Lade mobot då ner, med grafikkorten upp från den. Återkommer med hur helt saker och ting var!

Skickades från m.sweclockers.com