Win10 installation, "Något hände"

Permalänk

Win10 installation, "Något hände"

Jag har med hjälp av media Creation tool (eller vad det nu kallas) att uppgradera mitt win7 till win10, MEN efter att den har laddat ner hela rubbet så får jag följande meddelande:

Har provat flera gånger, ibland tas nerladdade cachen bort och ibland inte, men har aldrig kommit längre än såhär. Har försökt googla men inget...
Vad göra?

Permalänk
Medlem

Informativt felmeddelande... Bra där MS!
Har du testat både att uppgradera direkt och att göra en ISO?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Nej har inte testat att göra någon ISO, vad jag förstår så måste jag uppgradera först för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Jag fick också ett skumt felmeddelande, typ "Vi kan inte avgöra om denna dator kan uppgraderas...", så jag väntar istället på att uppdateringen ska gå igång genom utrullningen. Det gick dock fint att göra en ISO - men då måste man ha en "ny" licens, eller en redan omvandlad licens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrimVidz:

Nej har inte testat att göra någon ISO, vad jag förstår så måste jag uppgradera först för att det ska fungera.

Om det fortsätter strula kan du antingen ominstallera hela windows 7 och köra media tool igen eller vänta till rollouten kommer till dig genom windows update.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag får detta skit hela tiden också, försöker göra en usb sticka att uppdatera en annan dator med.

Datorn jag ska uppdatera har hängt sig fullständigt, startar bara upp o ger felmeddelandet "inaccesabel boot device" ?? Vettifaan vad jag pillat på som jag inte borde gjort.......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

fler som fått, http://imgur.com/lHgzwfK

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag får detta skit hela tiden också, försöker göra en usb sticka att uppdatera en annan dator med.

Datorn jag ska uppdatera har hängt sig fullständigt, startar bara upp o ger felmeddelandet "inaccesabel boot device" ?? Vettifaan vad jag pillat på som jag inte borde gjort.......

Uppdaterar du windows 10 genom usb kommer det inte funka, licensen måste registreras först genom windows update eller media creation tool genom att klicka uppdatera den här datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl få som stöter på det bekymret idag men jag som har en SSD på 80GB var tvungen att sitta o rensa/flytta filer, tom de minsta dokument för att jag skulle lyckas få plats med installationen. Min uppskattning vore nog att ha ca 10GB ledigt inför hela processen av uppdatering.

Men som sagt, det är antagligen inte det som är ditt bekymmer, men kan vara värt att nämna.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Uppdaterar du windows 10 genom usb kommer det inte funka, licensen måste registreras först genom windows update eller media creation tool genom att klicka uppdatera den här datorn.

Det har jag redan gjort, funkade smärtfritt.

Snurrade igång som det skulle, men sen fick jag för mig att göra en återställning, då fastnade jag i detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej.
Min installation/uppgradering från 8.1x64 gick smärtfritt, men nu kan jag inte installera nvidias drivisar från deras hemsida. Står bara att installationsprogrammet misslyckades. Har försökt flera gånger men samma sak.
Är det någon som har en aning om vad det kan bero på?

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA:Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det har jag redan gjort, funkade smärtfritt.

Snurrade igång som det skulle, men sen fick jag för mig att göra en återställning, då fastnade jag i detta.

Ahh ok, uppgraderade du från Windows 7?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

MS är iallafall konsekventa, man får vänligen besked om att det här gick åt skogen, men vad det var som gick åt skogen får man aldrig veta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Ahh ok, uppgraderade du från Windows 7?

Gick från 8.1

MS nytänkande föll mig inte alls i smaken, så datorn har legat i kartongen 2år snart, tog bara fram den för att ge detta nya en chans.
Men det verkar som om det inte var meningen..... Men det gör mig inget egentligen, sitter så glatt kvar på 7an

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Har du kollar så att disken syns i BIOS och är "först" i boot?

Man kan ofta fel detta fel med boot device om något ändras i boot ordningen, eller om USB stickan du valt inte är korrekt bootbar (vissa USB stickor bara vägrar ändra Boot sektorn).

PS. Skrämmande signatur du har... jag kan läsa den, så jag antar att jag måste följa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Hej.
Min installation/uppgradering från 8.1x64 gick smärtfritt, men nu kan jag inte installera nvidias drivisar från deras hemsida. Står bara att installationsprogrammet misslyckades. Har försökt flera gånger men samma sak.
Är det någon som har en aning om vad det kan bero på?

Jag lyckades tillslut fixa själv.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA:Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk

Det blir bara bättre och bättre...
Provade att ta bort mapparna $Windows.~BT och ~WS (fick tips på en sida om detta) och då tuffar den igenom "Laddar ner", "Verifierar" men en bit in på "Skapar media" så bara stängs det av... (vid ca 65%). Jag konstaterar därefter att $-mapparna är tillbaka, en tar 0 byte och den andra 3,04 GB. Provar att starta Media creatorn igen, det första den gör är att rensa cache-mapparna och sen börjar den om...
EDIT: Andra försöket slutade vid 64% med meddelandet "Något hände"... yay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har du kollar så att disken syns i BIOS och är "först" i boot?

Man kan ofta fel detta fel med boot device om något ändras i boot ordningen, eller om USB stickan du valt inte är korrekt bootbar (vissa USB stickor bara vägrar ändra Boot sektorn).

PS. Skrämmande signatur du har... jag kan läsa den, så jag antar att jag måste följa den

Har kollat bootordningen, usb först o sen ssd´n.

Tänkte också på om det var nått knas med stickan...

Men så testade jag att göra en bootbar sticka med 8.1 med samma verktyg o det gick utan problem. Så nu skickade jag in den i min andra dator o startade upp den med 8.1 istället, för att sedan nu köra uppdateringen till 10 direkt i datorn via verktyget, återstår att se hur det slutar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Informativt felmeddelande... Bra där MS!
Har du testat både att uppgradera direkt och att göra en ISO?

Har nu testat att ladda ner tool'et på en annan dator (som inte kan uppgradera) och gjort en USB där som jag tagit till den förstnämnda datorn. Väl där valde jag uppgradera och nu rasslar den på och i skrivande stund ser det lovande ut (ta i trä!).
Lite störande var dock att för att kunna installera Win10 var jag tvungen att avinstallera några program som installern ansåg vara inkompatibla med win10, bland annat mitt antivirusprogram, så hoppas inget skit kommer in i burken nu när den är oskyddad...

EDIT: "Det gick inte att installera Windows 10, Installationen misslyckades i fasen SAFE_OS med ett fel under åtgärden APPLY_IMAGE" vad nu det betyder...