Permalänk
Medlem

Något fyller C: till sista kb...

Hejsan!

Har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa.
Det är så att något fyller min C disk med något som jag ej kan hitta.
Högerklickar jag på "C:\Users" så står det storlek 12Gb, klickar jag mig in på mitt användarnamn "C:\Users\Jag" och markerar alla mappar där så står det storlek 521Mb, hur kommer det sig?

Och flera gångar har jag tex tömt temp mappen och fått ett par GB som sedan försvinner upp i rök efter några dagar.
Min C disk innehåller mest bara Windows och program som måste installeras om vid nyinstallationer, andra program har jag installerat på större lagringsdiskar.

Några tips om hur man tar reda på varför tex "users" visar 21Gb och innehållet i det bara är på 500? och hur man tar reda på vilket program som konstant fyller C disken?

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem

Ladda ner programmet Tree Size Free, programmet visar vilka mappar som tar upp disken på din dator.

https://www.jam-software.com/treesize_free/

Permalänk

Antagligen är resten av mapparna och filerna dolda. Bläddra till C:\Users\ och välj Ordna -> Mapp- och sökalternativ. Sedan under fliken "Visning" väljer du att visa dolda filer och mappar. Skulle dock inte rekommendera dig till att ta bort något från användarmapparna sådär utan vidare.

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis den gömda mappen "AppData" som är boven i dramat. Där läggs programinställningar (ex för google chrome) och temporära filer etc.

Permalänk
Skrivet av E Meduza:

Hejsan!

Högerklickar jag på "C:\Users" så står det storlek 12Gb, klickar jag mig in på mitt användarnamn "C:\Users\Jag" och markerar alla mappar där så står det storlek 521Mb, hur kommer det sig?

Och flera gångar har jag tex tömt temp mappen och fått ett par GB som sedan försvinner upp i rök efter några dagar.
Min C disk innehåller mest bara Windows och program som måste installeras om vid nyinstallationer, andra program har jag installerat på större lagringsdiskar.

Några tips om hur man tar reda på varför tex "users" visar 21Gb och innehållet i det bara är på 500? och hur man tar reda på vilket program som konstant fyller C disken?

Som ytterligare hjälp rekommenderar jag att du använder Ccleaner regelbundet (om du inte använder det sedan tidigare) https://www.piriform.com/ccleaner/download
Den rensar bort dynga och städar i registret.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hittebarnet:

Antagligen är resten av mapparna och filerna dolda. Bläddra till C:\Users\ och välj Ordna -> Mapp- och sökalternativ. Sedan under fliken "Visning" väljer du att visa dolda filer och mappar. Skulle dock inte rekommendera dig till att ta bort något från användarmapparna sådär utan vidare.

Tackar för tipset! att jag inte tänkte på det...

Skrivet av martengooz:

Det är troligtvis den gömda mappen "AppData" som är boven i dramat. Där läggs programinställningar (ex för google chrome) och temporära filer etc.

och du har helt rätt, AppData var boven i dramat när jag fick fram dolda filer, vad kan man ta bort i den utan att något program får fnatt?

EDIT: hittade problemet, det var Unity som hade lagrat assets från asset store som jag hade laddat ner, den innehöll 7Gb som inte behövdes eftersom dessa är i projektet redan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Efter att ha tömt 7Gb från C igår så har jag 119Mb kvar idag....
Har inte installerat något eller laddat ner något, Jag har scannat för virus osv.

Behöver seriös hjälp att försöka ta reda på vad det är som fyller upp min hårddisk utan anledning..jag menar 7Gb sedan igår?

Visa signatur

Permalänk

@E Meduza:

Windows10-uppdateringen kanske tankades hem under gårdagen? Den ligger på ~6.5gig och bör i så fall finnas i en dold mapp direkt under C:\.

Permalänk
Medlem

du min vän har en trojan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Hej igen.

Efter att ha tömt 7Gb från C igår så har jag 119Mb kvar idag....
Har inte installerat något eller laddat ner något, Jag har scannat för virus osv.

Behöver seriös hjälp att försöka ta reda på vad det är som fyller upp min hårddisk utan anledning..jag menar 7Gb sedan igår?

Avinstallerade du unity saken eller tog d bara bort filen? Om du inte Avinstallerade så är det mycket möjligt att samma fil laddades ner igen

Permalänk
Medlem

Ladda även ner ccleaner

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

du min vän har en trojan.

Har Avast antivirus, och den hittar varken en trojan eller något virus, men jag kan ju inte veta om den hittar allt eller inget.

Skrivet av AGI:

Avinstallerade du unity saken eller tog d bara bort filen? Om du inte Avinstallerade så är det mycket möjligt att samma fil laddades ner igen

filerna jag tog bort finns inte mer i mappen där dessa låg, så Unity har inte laddat ner dessa igen.

Skrivet av AGI:

Ladda även ner ccleaner

har gjort det, och det blev inget bättre av det, C fylls fortfarande upp av något som jag blir galen på snart.

Visa signatur

Permalänk

@E Meduza:

Systemåterställning som skapar nya punkter och lagrar massa dolda filer kanske.
Egenskaper på "den här datorn" Systemskydd/SyspemProtection och se där hur mycket som datorn får använda.
Minska eller stäng av efter behov eller läs på om hur du bör göra med ditt operativsystem om det är så att tjänsten fyller din disk.

Permalänk
Medlem

Gör en systemåterställning från någon månad sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

@E Meduza:

Systemåterställning som skapar nya punkter och lagrar massa dolda filer kanske.
Egenskaper på "den här datorn" Systemskydd/SyspemProtection och se där hur mycket som datorn får använda.
Minska eller stäng av efter behov eller läs på om hur du bör göra med ditt operativsystem om det är så att tjänsten fyller din disk.

"Användning av diskutrymme" är helt neddragen på 0 och "systemskydd" är helt avstängt.
Slutar väl med att jag får formatera och installera om Windows om det fortsätter så här.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av E Meduza:

"Användning av diskutrymme" är helt neddragen på 0 och "systemskydd" är helt avstängt.
Slutar väl med att jag får formatera och installera om Windows om det fortsätter så här.

Provat Malwarebytes i felsäkert läge?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Testat MBAM i felsäkert läge utan nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Hejsan!

Tjena tjena, om du fortfarande har problemet, så ladda ner programmet "TreeSize Free" för att se vilka program som använder utrymmet!