Varför ska jag uppdatera till Windows 10?

Permalänk
Inaktiv

Varför ska jag uppdatera till Windows 10?

Det tog mig väldigt länge att bli van med Windows 8 och dess Metro gränssnitt men jag vande mig och jag gillar det faktiskt även om jag som många andra startar startknappen. En annan sak är Charm knappen och Metro split vyn som jag verkligen hatar då jag alltid råkar aktivera den av misstag. Men allt som allt diggar jag verkligen Windows 8.

För att inte få ett typiskt Strejf svar här som lovordar Microsoft upp i skyarna, (enligt honom är dessa 20 saker som verkligen gör skillnad mellan och jord, http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/10-g..., funktioner som jag verkligen inte behöver eller traktar efter), så tänker jag fråga vilka argument det finns för att jag ska uppgradera? Buggar och beta drivisar i all ära men de avskräcker mig inte direkt.

Vad har Microsoft förbättrat mot Windows 8 mot ovannämnda onödiga funktioner? Är det någon skillnad i grunden mellan Windows 8 och 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det tog mig väldigt länge att bli van med Windows 8 och dess Metro gränssnitt men jag vande mig och jag gillar det faktiskt även om jag som många andra startar startknappen. En annan sak är Charm knappen och Metro split vyn som jag verkligen hatar då jag alltid råkar aktivera den av misstag. Men allt som allt diggar jag verkligen Windows 8.

För att inte få ett typiskt Strejf svar här som lovordar Microsoft upp i skyarna, (enligt honom är dessa 20 saker som verkligen gör skillnad mellan och jord, http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/10-g..., funktioner som jag verkligen inte behöver eller traktar efter), så tänker jag fråga vilka argument det finns för att jag ska uppgradera? Buggar och beta drivisar i all ära men de avskräcker mig inte direkt.

Vad har Microsoft förbättrat mot Windows 8 mot ovannämnda onödiga funktioner? Är det någon skillnad mellan Windows 8 och 10 i bakgrunden?

om du frågar mig finns det noll anledning att uppgradera förrän DX12 börjar dyka upp i speltitlar där de ger nämnvärda förbättringar, stannar själv på windows 7 tills den dagen kommer

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

DX 12, nytt UI thats it..

BTW: w10 är egentligen Windows 8.2 ( Enligt Microsoft själva )

DX12 säljs enbart med w10 för att tvinga spelare att uppgradera

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med ditt Windows som det är idag och det rullar på fint, tycker jag du kan avvakta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Eftersom uppgraderingen till Windows 10 nu är gratis under ett år så tycker jag det är betydligt bättre o fråga: Varför ska man INTE uppgradera till Windows 10?

Vill bara inflika att w10 känns fruktansvärt osmidigt på min surfplatta, på stationära fungerar det bra men på plattan var 8.1 mycket mer lättnavigerat.

Inte direkt riktat mot dig men tänkte att någon med platta kanske kikar in och frågar sig samma fråga.

Permalänk
Medlem

Kollade igenom listan med 20 skäl.
Saker som är bra/trevliga: Snap Assist, Kommandotolken, DX12, Multiple Desktops

Resten bryr jag mig inte om, är sämre än i tidigare Windows eller rent av kasst. Enligt mig.

Jag såg verkligen fram emot Win 10 för både desktops och mobiler. Men nu har jag bestämt mig för att inte lägga in det på telefonen iaf, förstört UI:t totalt. Får se om jag drar in 10:an på datorn någon gång när jag orkar att stänga av allt trams.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kollade du på gamescon nu så kommer alla spel till Xbone och Windows 10 PGA DX12. Så vill du spela nya spel är det ju alltid en anledning.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det är valfritt vill du inte så låt bli men win10 är nästa generation op
tror win7 och 8 kan leva runt 5 år till men med små uppdateringar
kan säga att jag är nöjd med win10 home har fina 3dmark poäng i den mot win7 som jag hade förut
här kan du kika win7 3dmark win10home 3dmark samma dator och ren installation med uppdatering på båda testerna
tycker de talar sitt för win 10

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad har Microsoft förbättrat mot Windows 8 mot ovannämnda onödiga funktioner? Är det någon skillnad mellan Windows 8 och 10 i bakgrunden?

Slipper Charm i 10 i alla fall annars en tredjeparets startmeny löser många problem

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Slipper Charm i 10 i alla fall annars en tredjeparets startmeny löser många problem

Det är för övrigt väldigt lätt att stänga av Charm i Windows 8.1.
http://www.techattend.com/disable-charms-bar-in-windows-8-1/

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Som officiell "bakåtsträvare" får jag nog säga att det första jag kommer att tänka på är startmenyn samt möjligheten att köra moderna appar i fönsterläge. Virtuella skrivbord hade kunnat vara bra med men jag tycker att det faktum att aktivitetsfältet fortfarande är gemensamt (om det inte är något som har ändrats) motverkar syftet lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Det är för övrigt väldigt lätt att stänga av Charm i Windows 8.1.
http://www.techattend.com/disable-charms-bar-in-windows-8-1/

Testat just detta på en bärbar dator, dessa inställningar gjorde inget på den.

Men annars bra idé

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning alls just nu.
När DX12 blir mer vanligt då kan de vara lönt, är du nöjd på ditt OS nu finns det ingen anledning att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

om du frågar mig finns det noll anledning att uppgradera förrän DX12 börjar dyka upp i speltitlar där de ger nämnvärda förbättringar, stannar själv på windows 7 tills den dagen kommer

Alla spel fungerar bra mycket bättre i windows 10. DX12 eller inte..Iallafall dom spel jag testat flyter på mycket bättre nu.
Till TS
Gillar du 8an kommer du älska 10an
Mycket snabbare och tar mindre plats på hdd/ssd och drar mindre ram så varför stanna kvar på nåt segt gammalt mök??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur fungerar det med "rollback/återställning" på surfplattor/mobiler?

Kan man göra likadant där som på vanliga datorer?

Jo dels såg jag att det fanns en rollback funktion på själva uppdateringen av win10 men jag var lite snabb och lyckades ta bort den. Så det blev en factory reset via den inbygda recovery partitionen på min asus platta (f9 vid post) och nu är jag äntligen tillbaka på 8.1

Permalänk
Medlem

Det enda som känns som någon typ av förbättring är väl att man kan skrolla fönster som ligger i bakgrunden, ganska användbart.

Annars håller jag med att på sätt och vis är det värre än både från 7 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Alla spel fungerar bra mycket bättre i windows 10. DX12 eller inte..Iallafall dom spel jag testat flyter på mycket bättre nu.
Till TS
Mycket snabbare och tar mindre plats på hdd/ssd och drar mindre ram så varför stanna kvar på nåt segt gammalt mök??

Har du fakta som styrker det?

Hur vet vi att din förra windows installation inte hade en massa saker som låg och drog i bakgrunden eller var infekterat av något malware eller liknande?

Kör du samma drivrutiner till grafikkortet som innan?

Jag har kört Windows 10 och Windows 7 och spelat på båda OS samma spel och märker INGEN skillnad alls.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Till TS

Sen när var Win 7 gammalt?

Är faktiskt riktigt modernt os fortfarande, trots sin ålder Vist Win 8 och nyare startar på 25/20 sek och win 7 på 30 sek (för mig är det inte liv och död om den tar några sek extra). Upplevelsen är bra mycket bättre i Win 7 (snyggare UI enligt mig och inget platt och tråkigt). Gillar skarpt 3D, tråkigt att gå tillbaks till 2D när det snarare var något man ville gå ifrån.

Snabbheten i OS:et på SSD är likvärdigt. Bara det fula UI:it i win 8/10 som avslöjar vilket os jag sitter på. Känns lite som att gå tillbaks 15 år i tiden med Win 10.

Spel för mig har alltid flutit bra, så länge man har hårdvaran för det (alla tester Win 7 Vs win 8 visar marginella skillnader t.ex i spel).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Testat just detta på en bärbar dator, dessa inställningar gjorde inget på den.

Men annars bra idé

Jag har gillat charms, aktiveringen var inte den bästa med placering i hörnet. Annars var det smidigt och bra. Man kunde utökat den till att ha mer grejor där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har du fakta som styrker det?

Hur vet vi att din förra windows installation inte hade en massa saker som låg och drog i bakgrunden eller var infekterat av något malware eller liknande?

Kör du samma drivrutiner till grafikkortet som innan?

Jag har kört Windows 10 och Windows 7 och spelat på båda OS samma spel och märker INGEN skillnad alls.

Finns massa tester på nätet om spel prestanda mellan olika windows ...Senast en på Guru3d.

Min dator fungerar inte alls lika bra med win7 som den har gjort i windows 8 och nu 10.

Spelade ingen roll om 7an var just nyinstallerad eller inte..

Jobbar på en annan sida som är lik sweclockers så vet nog vad som ligger och drar i bakgrunden och självklart testar vi olika windows på lika sätt..Med likadan hårdvara.
Men visst en vanlig dator användare/spelare märker nog ingen större skillnad vid spelande med 7an.Men för mig så känns 7an väldigt förlegad och saknar massa saker som finns i 8/10.

utseende bryr jag mig inte ett dugg om inte så jag sitter och stirrar på mitt skrivbord då jag jobbar.3d och annat trams kan jag vara utan på skrivbordet.Tar bara onödiga resurser och jag hade det avstängt i 7an till och med.

Visa signatur

╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen när var Win 7 gammalt?

Är faktiskt riktigt modernt os fortfarande, trots sin ålder Vist Win 8 och nyare startar på 25/20 sek och win 7 på 30 sek (för mig är det inte liv och död om den tar några sek extra). Upplevelsen är bra mycket bättre i Win 7 (snyggare UI enligt mig och inget platt och tråkigt). Gillar skarpt 3D, tråkigt att gå tillbaks till 2D när det snarare var något man ville gå ifrån.

Snabbheten i OS:et på SSD är likvärdigt. Bara det fula UI:it i win 8/10 som avslöjar vilket os jag sitter på. Känns lite som att gå tillbaks 15 år i tiden med Win 10.

Spel för mig har alltid flutit bra, så länge man har hårdvaran för det (alla tester Win 7 Vs win 8 visar marginella skillnader t.ex i spel).

Nu snackade vi om 10an och där är gapet större mellan 7 an och 10

Windows 7 är tyvärr förlegat kolla bara SSD raid stödet,4k stödet.Inte kunna mounta ISO filer utan 3 part osv listan kan göras lång.

Tar mindre utrymme på HDD/SSD,Använder ram minne och även bättre VRAM hantering i spelande...Ja ja det var några exempel..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nu snackade vi om 10an och där är gapet större mellan 7 an och 10

Windows 7 är tyvärr förlegat kolla bara SSD raid stödet,4k stödet.Inte kunna mounta ISO filer utan 3 part osv listan kan göras lång.

Tar mindre utrymme på HDD/SSD,Använder ram minne och även bättre VRAM hantering i spelande...Ja ja det var några exempel..

Jo, men ändå har det i alla fall trim stöd Vist finns det fördelar med nytt os, men ändå tycker jag win 7 står sig rätt bra idag, t.ex XP var rätt förlegat när vista och sen win 7 kom. Win 7 tappar inte heller prestanda som XP gjorde.

Att det tar plats är inget problem, även ram har jag mer än nog av Men vist ska troligen i någon framtid uppgradera, men Win 10 ser så förbannat trist ut.

Sen denna övervakning , som är värre än tidigare Os är inget bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men ändå har det i alla fall trim stöd Vist finns det fördelar med nytt os, men ändå tycker jag win 7 står sig rätt bra idag, t.ex XP var rätt förlegat när vista och sen win 7 kom. Win 7 tappar inte heller prestanda som XP gjorde.

Att det tar plats är inget problem, även ram har jag mer än nog av Men vist ska troligen i någon framtid uppgradera, men Win 10 ser så förbannat trist ut.

Sen denna övervakning , som är värre än tidigare Os är inget bra.

Tyvärr ej fullt TRIM support om du som jag kör SSD raid det har du däremot i 8/10

Övervakning ja då använder du ej smartphones eller uppkopplad TV heller ??

Och det går att stänga av vid installation om man nu känner sig övervakad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tyvärr ej fullt TRIM support om du som jag kör SSD raid det har du däremot i 8/10

Övervakning ja då använder du ej smartphones eller uppkopplad TV heller ??

Och det går att stänga av vid installation om man nu känner sig övervakad

Nej men fungerar tillräckligt bra. Inte märkt skillnad mot andra datorn med win 10 (båda kör SSD). Om det inte vore för UI:t hade jag inte kunnat avgöra vilken som är vilken (om jag inte försökte spela på den då hade inte varit så lyckat).

Nej ingen smart TV och skulle jag ha en så kör jag den som dum TV (vill ha koll och får även garanterat fungerande program med en extern pc bredvid) Tyvärr dock en smartphone (inte original ROM på denna).

Jupp, men inte allt. Tidigare OS gick det att stänga av mer än nu (vad jag läst).

Men funderar på win 10 på main datorn, men går det inte återanvända Win 10 på ny hårdvara efter erbjudandet går ut så känns det inte så lockande.

Största hindret är UI:t ser riktigt tråkigt ut, även gråa och trista menyer (som inställningarna t.ex).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Vad har Microsoft förbättrat mot Windows 8 mot ovannämnda onödiga funktioner? Är det någon skillnad i grunden mellan Windows 8 och 10?

Bra inlägg. Intressant tråd. Har inget svar på din fråga men ställer mig samma undrande fråga. Det mesta lutar faktiskt åt att i nuvarande läge inte alls "uppdatera" till "gratis" W10 (för min del iaf). Delar din upplevelse utav att först inte ha gillat W8.1, men nu har jag faktiskt vant mig och tycker det är helt ok. Mycket tack vare gratis classic shell som trollar bort den obehagliga startskämen, leder en in direkt på skrivbordet och åter plockar fram startmenyn. Charms menyn stör jag mej inte speciellt mycket på. Det var först i början man undrade vad det var som man kom åt mest hela tiden. Moderna UI + Metro ogillas ganska mycket med alla onödiga tillhörande appar. Är inget direkt fan till dem alls.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej men fungerar tillräckligt bra. Inte märkt skillnad mot andra datorn med win 10 (båda kör SSD). Om det inte vore för UI:t hade jag inte kunnat avgöra vilken som är vilken (om jag inte försökte spela på den då hade inte varit så lyckat).

Nej ingen smart TV och skulle jag ha en så kör jag den som dum TV (vill ha koll och får även garanterat fungerande program med en extern pc bredvid) Tyvärr dock en smartphone (inte original ROM på denna).

Jupp, men inte allt. Tidigare OS gick det att stänga av mer än nu (vad jag läst).

Men funderar på win 10 på main datorn, men går det inte återanvända Win 10 på ny hårdvara efter erbjudandet går ut så känns det inte så lockande.

Största hindret är UI:t ser riktigt tråkigt ut, även gråa och trista menyer (som inställningarna t.ex).

UI går att ändra själv kör jag mörkt tema(svart och blå text).Och hur ofta du sitter och pillar i inställningarna vet jag ej jag är inte där så mycket men om jag är där högerklickar jag på startmenyn och finner snabb genvägar till massa inställningar som fungerar exakt som win7..Och vanliga kontrollpanelen finns i windows 10.

Dissa ett OS pga av utseendet lol då borde du nog dissa windows 7 med och se på tex Peppermint OS eller Linux Mint istället.Där kan du välja exakt vilka färger du vill ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Och foliehatten på när du är ute haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

UI går att ändra själv kör jag mörkt tema(svart och blå text).Och hur ofta du sitter och pillar i inställningarna vet jag ej jag är inte där så mycket men om jag är där högerklickar jag på startmenyn och finner snabb genvägar till massa inställningar som fungerar exakt som win7..Och vanliga kontrollpanelen finns i windows 10.

Dissa ett OS pga av utseendet lol då borde du nog dissa windows 7 med och se på tex Peppermint OS eller Linux Mint istället.Där kan du välja exakt vilka färger du vill ha

Jo, men inte allt går att ändra. Även färgvalen är begränsade i nuläget.

Skrivet av fermia:

Och foliehatten på när du är ute haha

Nej bly paraply så klart Folie är för tunt för att stoppa strålning

Men man måste ju vara kritisk till övervakning, man vet ju vad som hänt förr. Där dom stramar åt övervakningen lite i taget så man knappt märker det och sen bara för man är van så noterar man inte att regeringen vet exakt hur många gånger du knyter skorna t.ex

Visa signatur

Permalänk

Alltså jag förstår inte varför nya os är så fula :s
Nya iOS 7 och iOS 8 är ju skrattretande fult. Ser ut som det skulle passa i 90 talets neon-tider..
Finns massa roliga parodier hehe

Och nu Windows 10.. Varför 2d? Varför är "ny design" gammal ful och tråkig design?

Och ni som säger att Windows 10 är bättre och sen säger att os inte spelar någon roll för du/ni jobbar ändå bara inne i programmet? Vad spelar det för roll om ni använder Windows 10 eller 7 isåfall?

Av ren nyfikenhet så undrar jag hur mycket mer Windows 7's 3D startmeny osv dra jämfört med Windows 8/10 2D menyer?

Skrivet från telefon

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Alltså jag förstår inte varför nya os är så fula :s
Nya iOS 7 och iOS 8 är ju skrattretande fult. Ser ut som det skulle passa i 90 talets neon-tider..
Finns massa roliga parodier hehe

Och nu Windows 10.. Varför 2d? Varför är "ny design" gammal ful och tråkig design?

Och ni som säger att Windows 10 är bättre och sen säger att os inte spelar någon roll för du/ni jobbar ändå bara inne i programmet? Vad spelar det för roll om ni använder Windows 10 eller 7 isåfall?

Av ren nyfikenhet så undrar jag hur mycket mer Windows 7's 3D startmeny osv dra jämfört med Windows 8/10 2D menyer?

Skrivet från telefon

Det är inte bara Apple och Microsoft som gör platt design. Titta på tex Spotify eller Netflix. Platta designen är en ny trend. Bara att vänja sig.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2