Det här med Blocket...

Permalänk

Yay, vi har nått sidan 100

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonny Myran:

Kan inte någon som sitter på Tech&Meck-jäpparnas fulla namn sula iväg ett mail till Skatteverket? Att sitta och bedriva uppenbar affärsverksamhet utan att ha ett registrerat företag kan väl omöjligen vara lagligt?

Tror det kan gå under hobbyverksamhet. Skatta ska man göra ändå, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tror det kan gå under hobbyverksamhet. Skatta ska man göra ändå, dock.

Hobbyverksamhet man tjänar pengar på ska ändå registreras. Det är skattefritt upp till en viss summa.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag undrar också. Skulle först sälja på blocket men kom på att jag skulle sälja här istället. Men jag hade inte skrivit tillräckligt med inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sj6:

Hobbyverksamhet man tjänar pengar på ska ändå registreras. Det är skattefritt upp till en viss summa.

Kul att upprepa vad jag sa?

EDIT: Visserligen sa du upp till en viss summa. Stämmer ju bra, men det gäller ju allt, inte bara hobbyverksamhet.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Kul att upprepa vad jag sa?

EDIT: Visserligen sa du upp till en viss summa. Stämmer ju bra, men det gäller ju allt, inte bara hobbyverksamhet.

Du behöver iunte registrera en hobbyverksamhet som du gör ett bolag. Skatten är betydligt mindre men du får endast bedriva den under vissa omständigheter:
1. Max du får tjäna per år: 50000kr
2. Detta får inte vara din huvudsakliga inkomst.
3. Skatten är då 30% på vinsten, ingen moms eller arbetsgivaravgift.

Permalänk

Tech och Meck hahahah vilka jävla tomtar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RedbullF1:

Haha, den ser ju ut som en kaffebryggare! Gör den kaffe medan man spelar så tar jag den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kul att upprepa vad jag sa?

EDIT: Visserligen sa du upp till en viss summa. Stämmer ju bra, men det gäller ju allt, inte bara hobbyverksamhet.

Vaknat på fel sida?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Macatonia:

Du behöver iunte registrera en hobbyverksamhet som du gör ett bolag. Skatten är betydligt mindre men du får endast bedriva den under vissa omständigheter:
1. Max du får tjäna per år: 50000kr
2. Detta får inte vara din huvudsakliga inkomst.
3. Skatten är då 30% på vinsten, ingen moms eller arbetsgivaravgift.

50 000 per år... Låter som någon måste jobba på sidan av för att klara sitt levende. Alltså snackar vi mindre tid för support. Undrar om denna tomte ens vet om detta.. Jag tvivlar ganska starkt på det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

50 000 per år... Låter som någon måste jobba på sidan av för att klara sitt levende. Alltså snackar vi mindre tid för support. Undrar om denna tomte ens vet om detta.. Jag tvivlar ganska starkt på det.

Achmed har ett år kvar på gymnasiet om jag räknat rätt så troligen har han CSN-bidrag

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

Achmed har ett år kvar på gymnasiet om jag räknat rätt så troligen har han CSN-bidrag

Stämmer bra det, finns bild på han i skolkatalogen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

Achmed har ett år kvar på gymnasiet om jag räknat rätt så troligen har han CSN-bidrag

Alltså 1050:- i månaden. Har han sparat ett läsårs värde av CSN bidrag för att ha råd med datordelarna?

Skrivet av Sibirius:

Stämmer bra det, finns bild på han i skolkatalogen.

Säkert snyggast i klassen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Denna 'skadade' dator förnyad igen:
http://www.blocket.se/orebro/Dator_var_skadad_i_flytten_61215...

Jag skickade iväg ett mail med ett kortfattat och härligt meddelande:

Citat:

Hej!

Ge dig för fan, din dator är värd max 500kr!

Med vänliga hälsningar,
Simon

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

just såna grafikkort är ju lite svårt att värdera den som är närmast 980 ti kostar ju mellan 6-9000kr
titan från 9000 och uppåt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Tja inte så smart att lägga den på påsen är bara skydd på insidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ett referens titan (den äldre) är knappast värd 4000 haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja inte så smart att lägga den på påsen är bara skydd på insidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Är påsen antistat så är hela påsen det.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Va? Är påsen antistat så är hela påsen det.

nej bara insidan är skyddande

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Mattecoach

@sj6: Risk för off topic...
Är du sarkastisk? Vad jag vet fungerar en antistatpåse som en Faradays bur. Dvs att det ENDAST är saker på insidan som är skyddade. Utsidan är ledande och alltså ett av de värsta ställena att placera saker som kan skadas av statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

nej bara insidan är skyddande

Skrivet av PuMaH:

@sj6: Risk för off topic...
Är du sarkastisk? Vad jag vet fungerar en antistatpåse som en Faradays bur. Dvs att det ENDAST är saker på insidan som är skyddade. Utsidan är ledande och alltså ett av de värsta ställena att placera saker som kan skadas av statisk elektricitet.

Det var som fan, tack för detta

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Antistatpåsar leder INTE ström

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

@sj6: Risk för off topic...
Är du sarkastisk? Vad jag vet fungerar en antistatpåse som en Faradays bur. Dvs att det ENDAST är saker på insidan som är skyddade. Utsidan är ledande och alltså ett av de värsta ställena att placera saker som kan skadas av statisk elektricitet.

var har du läst att det skulle vara farligt lägga saker på anti-statpåsar ?

det ska funka så att tar du i ett moderkort som ligger i en antistat påse så kan du ladda ur dig till påsen men det finns ett lager i plasten som gör att det blir ett motstånd så Statiska elektriciteten inte kan ladda ur sig genom påsen till komponenten lika snabbt..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

var har du läst att det skulle vara farligt lägga saker på anti-statpåsar ?

det ska funka så att tar du i ett moderkort som ligger i en antistat påse så kan du ladda ur dig till påsen men det finns ett lager i plasten som gör att det blir ett motstånd så Statiska elektriciteten inte kan ladda ur sig genom påsen till komponenten lika snabbt..

Är insidan som har skydd inte utsidan. Vad jag vet, men kan ju ha fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja inte så smart att lägga den på påsen är bara skydd på insidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket riktigt.

Skrivet av sj6:

Va? Är påsen antistat så är hela påsen det.

Fel.

Skrivet av Marre09:

nej bara insidan är skyddande

Rätt.

Skrivet av PuMaH:

@sj6: Risk för off topic...
Är du sarkastisk? Vad jag vet fungerar en antistatpåse som en Faradays bur. Dvs att det ENDAST är saker på insidan som är skyddade. Utsidan är ledande och alltså ett av de värsta ställena att placera saker som kan skadas av statisk elektricitet.

Rätt.

Skrivet av Broken-arrow:

Är insidan som har skydd inte utsidan. Vad jag vet, men kan ju ha fel.

Rätt.

Skrivet av asconakille:

Antistatpåsar leder INTE ström

Nja, jag skulle inte säga så.

Skrivet av Grönahunden:

var har du läst att det skulle vara farligt lägga saker på anti-statpåsar ?

det ska funka så att tar du i ett moderkort som ligger i en antistat påse så kan du ladda ur dig till påsen men det finns ett lager i plasten som gör att det blir ett motstånd så Statiska elektriciteten inte kan ladda ur sig genom påsen till komponenten lika snabbt..

Det kan vara farligt att lägga saker ovanpå anti-statpåsar. ESD-skador är sällsynta trots att man kanske sitter på en matta och bygger en dator utan ESD-armband. De som inte förstod varför jag skrev om en matta kan prova själv att gnida sin fot mot mattan/en ballong så ska du se att det smäller till. För guds skull var inte nära mattor när ni hanterar elektronik.

Statisk elektricitet är kort sagt en rubbad balans inuti eller på ett material. Detta kan försvinna om man jämnar ut det med kontakt med något annat, t.ex jorda det. Eller i fallet av en antistatpåse har man små elektroder, eller ett tunt lager metall i påsens material så laddningen alltid är jämn. En antistatpåse leder alltså ström.

I fysiken brukar man säga att om man har ett ledande material som omfamnar något, och detta material har en laddning så är insidan effektivt oladdad. Som en tidigare skribent skrev fungerar det som en Faradays Cage/Shield. Alltså fungerar det så att elektriciteten går runt, men aldrig genom föremålet, vilket renderar insidan säker.

Detta kan man också jämföra med att folk säger att säkraste platsen under ett åskväder är i bilen. Varför? Jo för att hela bilen är av ett ledande material och fungerar då som Faradays bur - elektriciteten går runt men inte genom dig! Det handlar då absolut inte om att däcken är gjorda av gummi. Det är den värsta myten folk har kommit på. Gummistövlar skyddar dig inte mot åska heller.

Här kan dem som är osäkra läsa själva:
http://www.sciencemadesimple.com/static.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Static_electricity
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=1067725
http://electronics.stackexchange.com/questions/5990/do-antist...
https://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_bag'

ONTOPIC:
Om vi snackar budget datorer: http://www.blocket.se/kronoberg/Liten_billig_perfekt_dator_61...

Denna är dyr. Skulle säga att den är värd högst 1000kr om ens det. 600kr kanske.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk

Har någon sett dessa?

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Skrivet av compaq älskaren:

Jupp tycker ändå förpackningen är rätt rolig (sportbil som symbol för snabbhet)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Broken-arrow: Dom är "säkert" ännu mera pålitligare än Samsung 850

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Skrivet av compaq älskaren:

@Broken-arrow: Dom är "säkert" ännu mera pålitligare än Samsung 850

Nä inte hållbarare, men snabbare än 850 pro så klart

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar