Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Behöver vara Admin för att göra en folder?!

Permalänk
Medlem

Behöver vara Admin för att göra en folder?!

Hej!
Jag använder programmet VMware Workstation för att jag ska köra en virtuell maskin. Efter att ha installerat programmet så ska jag göra e ny mapp i programmets installerade filer (C:\Program Files (x86)\VMware) gör jag det säger den att jag måste vara admin. Jag är admin så trycker på continue. Mappen görs och finns där. Sen kör jag programmet o väljer mappen jag nyss gjort för "storage" och den står och packar upp filer i mappen i kanske 10 min. Sen när den automatiskt ska starta maskinen när den är klar så står det att filerna inte finns.
Kollar i mappen och filerna finns inte?!
Gjort om det 2 gånger nu, men väljer jag att den ska lägga alla filer i mina dokument så funkar det.

O varför säger den till mig att jag måste vara admin när jag redan är inloggad som det och bara måste tycka på continue för att fortsätta göra skiten iaf?!

Edit: Ja, UAC är av...

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Du ska inte lagra egna filer i C:\Program Files. Den mappen är bara till för program och regleras genom rättigheter för att skydda dig mot virus och dylikt.

Om det nu funkar att lägga filerna under Mina Dokument så ha dom där.
Kommer garanterat funka bättre i längden.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Varför skapar du inte en My Virtual Machines-katalog i din userprofile så slipper du frågan om admin.
Tex c:\users\jeppezon\My Virtual Machines\ eller c:\users\jeppezon\Documents\My Virtual Machines)?

Det är krångligt att modifiera filer under Program katalogen för att dessa filer ska vara någorlunda skyddade från yttre manipulation från virus och annat.
Slå igång UAC och håll dig till kataloger under din profil istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Du ska inte lagra egna filer i C:\Program Files. Den mappen är bara till för program och regleras genom rättigheter för att skydda dig mot virus och dylikt.

Om det nu funkar att lägga filerna under Mina Dokument så ha dom där.
Kommer garanterat funka bättre i längden.

Vill inte ha dom i mina dokument helt enkelt?

Skrivet av henkiii:

Varför skapar du inte en My Virtual Machines-katalog i din userprofile så slipper du frågan om admin.
Tex c:\users\jeppezon\My Virtual Machines\ eller c:\users\jeppezon\Documents\My Virtual Machines)?

Det är krångligt att modifiera filer under Program katalogen för att dessa filer ska vara någorlunda skyddade från yttre manipulation från virus och annat.
Slå igång UAC och håll dig till kataloger under din profil istället.

UAC sätter jag aldrig på i mitt liv igen.
Funkade bra på min desktop så fattar inte varför det inte funkar nu. Ser inte heller varför det skulle vara några problem att göra det här? Så länge inget program använder samma sökväg??
Men lägger på i C:/ProgramData istället. Se om det funkar...

Edit: Funkade hur bra som helst att lägga i det ProgramData, men fortfarande störigt att man inte får göra nya filer i program. Har ju klarat mig fint med det sen XP-tiden.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System\EnableLUA satt till 0?
Om inte är UAC på.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Vill inte ha dom i mina dokument helt enkelt?

Edit: Funkade hur bra som helst att lägga i det ProgramData, men fortfarande störigt att man inte får göra nya filer i program. Har ju klarat mig fint med det sen XP-tiden.

ProgramData är inte tänkt att användas på det sättet (och som default är den ju dold vilket inte är särskilt praktiskt). Om du nu absolut inte vill använda din användarprofilmapp, varför inte bara skapa en "Virtual Machines"-mapp direkt på C:?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

ProgramData är inte tänkt att användas på det sättet (och som default är den ju dold vilket inte är särskilt praktiskt). Om du nu absolut inte vill använda din användarprofilmapp, varför inte bara skapa en "Virtual Machines"-mapp direkt på C:?

Kör evenutellt på det då. Dock är första nu redan i ProgramData men kanske flytta den sen

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Och virus och skit har också plågat XP uta-H.

Aldrig tänk på varför man har lagt till lite högre säkerhet i nyare Windows?
Lovar att det inte är för att jävlas med dig, utan för att skydda användarna och OSet.

C:\ProgramData bör gå utmärkt att lägga detta i dock, om det är generella filer som alla användare ska kunna komma åt, även om jag håller med @backfeed att du likväl kan skapa en egen mapp. Där är lägre säkerhet till vad som får skrivas/läsas och är gjord för programs inställningar och arbetskataloger. Det är kanske inte "perfekta mappen" men det fungerar iaf.

Men snälla, sluta tänk 90-talets "omg vad jobbigt" och inse att de faktiskt gör säkerheten för att hjälpa dig att inte tappa kontrollen över datorn. XP maskiner är bus enkla att ta över...

Permalänk
Medlem

Enklast kanske är att bara lägga till ditt eget konto med skrivrättigheter på Vmware mappen i Program Files.
Även med UAC avslagen så är man ju inte admin kontot.
Själv kör jag med UAC påslaget, men sätter ibland om rättigheterna på vissa sökvägar så att jag som "vanlig" användare kan skriva i dem när något gammalt program strular.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

UAC sätter jag aldrig på i mitt liv igen.
Funkade bra på min desktop så fattar inte varför det inte funkar nu. Ser inte heller varför det skulle vara några problem att göra det här? Så länge inget program använder samma sökväg??
Men lägger på i C:/ProgramData istället. Se om det funkar...

Om du använder kataloger på ett sätt de inte är tänkta att användas så kommer du stöta på problem, det är förväntat
I program mappen är det exempelvis tänkt att program ska ligga.
Virtuella maskiner är inte program och bör således lagras någon annan stans, förslagsvis någonstans under din profil som tidigare sagts ( C:\users\jeppezon ) om det är dina personliga virtuella maskiner.

Program katalogen är "låst" för manipulation för att du ska kunna vara någorlunda säker på att ingen person eller inget program har manipulerat dina programfiler med keyloggers eller andra malwares.

Det är helt enkelt lite svårare att göra fel nu för tiden och säkerheten är lite bättre, vilket jag tycker är bra.

Jag undrar varför det är viktigt för dig att lagra saker på fel ställen?

Permalänk
Medlem

Detta introducerades i Windows 8. Blev galen och gjorde mig till ägare av alla mappar på datorn. *Phew*

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u