Halloj. Är det någon som har erfarenthet av Macbook Pro 13-tum med Retina skärmen. Ingen av mina kompisar har den utan kör bara vanliga Pro så undrar om ni har någon att säga om den? Många tester är "lyriska" men bättre fråga här:-)
Har nog tänkt köpa den som student dator eftersom den har bra batteritid (?), ca 9-10 timmar? Kommer mest skriva mest uppsatser men den ska vara lätt att ta med och bra batteritid är väl bäst, samtidigt ska den räcka några år utan att behöva bytas ut (har en större kraftfullare bärbar hemma också)
Den jag har kollat på är detta för 13045 kr med studentrabatt.
2,7 GHz dubbelkärnig Intel Core i5
Turbo Boost upp till 3,1 GHz
8 GB 1866 MHz LPDDR3-minne
128 GB PCIe-baserad flashlagring
Mitt andra alternativ är fortfarande en Air-modellen med 8gb minne för 10885 kr med studentrabatt.
1,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor
Turbo Boost upp till 2,7 GHz
Intel HD Graphics 6000
8 GB minne
128 GB PCIe-baserad flashlagring
Är det värt att betala ca 2000 kr med för Pro med retina skärm? Vikten skiljer ju knappt mellan de, 1.35 kg vs 1.58 kg. Batteritiden är väl däremot lite bättre i Air, ca 2 timmar?
Jag har en från late 2013 (Haswell, 8GB RAM, 256GB SSD, Iris 5100 Pro) och är mycket nöjd med den som bärbar dator.
Jämfört med Air har den mindre bezel, mycket skarpare skärm och känns allmänt lite mindre leksaksaktig (särskilt jämfört med 11.6" Air och dess gigantiska bezel). Angenämt att läsa texter, kolla på bilder etc. på den. Batteritiden är inget fel på heller, även om Air vinner på den punkten.
Vad gäller spel har jag bara testat under OSX och där funkar det sisådär för nyare spel. Dota2 går att köra på väldigt nedskruvade inställningar och nedskruvad upplösning, annars är det äldre spel som gäller. För allt annat än spel är datorn praktiskt taget ljudlös.
Personligen hade jag viljat ha åtminstone 256GB SSD, men om du är okej med att ha saker i molnet eller på en extern disk funkar säkert 128GB. Den senaste Pro Retinan har väl även Force Touch, så du får en aningen mer sofistikerad styrplatta än på Air:en med.
Är det värt att betala ca 2000 kr med för Pro med retina skärm? Vikten skiljer ju knappt mellan de, 1.35 kg vs 1.58 kg. Batteritiden är väl däremot lite bättre i Air, ca 2 timmar?
Jag har en 13" Pro Retina av senaste modell i jobbet och en 13" Air parallellt med ett par pc:n.
Bara skärmen i pro:n gör det värt att satsa på den. Air:en känns som rena stenåldern i jämförelse. Enda anledningen att välja air:en är för vikten, för det märks om man släpar på den en hel dag, då den väger mer och har en större laddare(om man nu ska ha med sig den). Senaste pro:n har mycket bra batteritid, mycket snabbare ssd, bättre anslutningsmöjligheter mm
På bägge mina mac:ar kör jag windows via bootcamp och jag rekommenderar starkt att du väljer en med större hårddisk, om du kan.
Du klarar dig på 128GB. Finns budgeten välj 256GB men hade nog själv inte vald de med tanke på vad det kostar extra. 12 600kr med studentrabatt fick man en late 2013 för, 8 GB + 256 GB.
Har i princip bestämd mig för en Pro 13 tum Retina. Men är det värt tycker ni att lägga till så jag får 16 gb internminne?
Storlek på hårddisk spelar ingen roll eftersom jag har allt "stort" på min andra bärbara dator (256 ssd + 750 hdd) och har dessutom en bärbar hårddisk jag brukar lägga mycket på.
Har i princip bestämd mig för en Pro 13 tum Retina. Men är det värt tycker ni att lägga till så jag får 16 gb internminne?
Storlek på hårddisk spelar ingen roll eftersom jag har allt "stort" på min andra bärbara dator (256 ssd + 750 hdd) och har dessutom en bärbar hårddisk jag brukar lägga mycket på.
I mitt tycke helt rätt att välja Pro före Air så länge som man inte behöver absolut all batteritid som man kan få. Såtillvida du inte ska syssla med videoredigering, tyngre 3D-renderingar eller liknande så behöver du inte 16gb ram utan 8gb bör vara fullt tillräckligt.
Synd att du missade när NetOnNet sålde 256 gb modellen för 13 700 kr förra veckan. Helt sjukt vilka ockerpriser det idag tas för 128 gb extra SSD minne i MacBooks.
Konfigurationen av MBP 13" som omnämns i ditt första inlägg är inte billigast via Apple med studentrabatt. Kollar du Prisjakt ser du att du kan få den för 12 490 kr hos pålitliga återförsäljare.
@Fastback: Yes jag vet det finns billigare på prisjakt, dock får man ju ett par Beats Solo hörlurar på köpet just nu om man är student och beställer från Apple. Känns ganska prisvärt och vill jag inte ha de kan jag antingen ge bort de i julklapp;-) eller sälja:-)
Köpte min första Macdator (MBPr 15'' Mid 2015 AMD M370X)för en månad sedan och kan väl säga att jag är supernöjd. Hade jag inte kört på 15'' så hade jag köpt 13'' datorn. Finns inte mycket negativt jag kan nämna och rekommenderar Mac starkt.
Visa signatur
Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.