Permalänk
Skrivet av DaDevil666:

Nej din dator kommer fortfarande få 192.168.x.x som Gateway beroende på inställningarna i din router, men sedan när du har din ASUS och kollar i den så skall det vara publik adress under WAN, annars är något galet med bryggningen i Inteno FG500.

Ett snabbt test är att typ slå in "my ip" på Google från din dator, där kan du sen se vilken publik IP adress du har utåt. Om du sedan kollar i ASUS routern bör samma adress finnas som WAN där, annars är något galet

Som sagt, bara att fråga här igen efter att allt är kopplat om några ytterligare frågor skulle uppstå.

Okej kanon!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ixyyy1337:

Tack så mycket för all hjälp. Varför jag vill ha fler LAN portar är för när jag vill ta hit några polare o lira lite. Just nu så har jag inkopplat min dator in i LAN1 i Intenon, ownit öppnade också upp port 3 och 4 för datoranvändning. Du menar att jag borde få en annan "Standard gateway" än 192.168.x.x om jag kopplar in min dator i den ny routern?. Gick in och kollade i Intenon och där står det att LAN2 ska vara "bryggd", såg också alternativet att stänga av wifi så det är inga problem. Lutar mot en AC66U just nu

Standardgateway anges av dhcpservern, de flesta hemmaprylar använder samma adresser (typ 192.168.0.1) så jag förstår inte riktigt vad du menar, men routern som kör dhcpservern anger normalt sig själv till datorerna på lansidan, den tar sedan emot trafiken och routar den till operatörens gateway på wansidan.
kopplar du in en egen router ( med datorer på lansidan) och samtidigt ansluter datorer direkt till Intenon så hamnar de på olika nät, allt "normalt" bör sitta på lansidan av routern, det är bara servrar som bör anslutas direkt till Intenon och behöver du flera ethernetportar skaffar du en lagom stor switch, för "seriöst spelande" kan det ju kanske vara vettigt att köpa en begagnad företagsmodell, typ en 24 portare för 500-1000kr, den kan man sedan använda till lite större lan i "lokal" eller köra hemma beroende på behoven.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.