Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

1500 mil om året räcker gott och väl för medelsvensson.
Jag ligger nog på c:a 1000-1200 mil om året.

Ska man plöja tusentals mil om året så är nog inte leasing det man ska kika på då det kommer kosta skjortan.

Gör det?
Väldigt många har lite resväg till jobbet för mig är det över 1000mil/år.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Mycket diskution hit och dit. Leasar du med granaterat restvärde betyder det att du bara behöver lämna tillbaka bilen efter färdig leas och tacka för sig. Är man ute efter den tjänsten så går det inte att jämföra med att låna pengar på bank för att köpa en bil.

.... KLIPPT ....

Scenario 2. Du leasar den bilen du vill ha, fastställer med handlaren en summa i månaden. Efter 36 månader (förutsatt att du inte har några övermil, då blir det avgift på dessa) lämnar du tillbaka bilen
och kan sova gott om ni har skrivit under på garanterat restvärde, för då är det upp till bilhandlaren att sälja bilen och lösa ut resten av finansieringen som togs på bilen i början.

Och varför går det att göra såhär? Är det för att leasingbolaget magiskt tar förlusten för att dom är så snälla? Eller är det för att du har betalat för den förlusten på något annat sätt (förhöjd månadsavgift t.ex.)? Vi kommer inte ifrån det faktum att leasingbolaget är ännu ett företag som skall ha betalt för sina tjänster.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Leasing är ju ett bra sätt att upprätthålla statusfasaden, splitterny bil var 3:e år impar ju på kvarteret. Klokast för privatekonomin, nja tveksamt. Är nog bättre att svälja stoltheten samt för privatekonomin att låna och betala av en bil samt ha den en 6-7 år för att sedan upprepa. Men det är klart, inte vill man ju glida runt i ett 5-årigt vrak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Och varför går det att göra såhär? Är det för att leasingbolaget magiskt tar förlusten för att dom är så snälla? Eller är det för att du har betalat för den förlusten på något annat sätt (förhöjd månadsavgift t.ex.)? Vi kommer inte ifrån det faktum att leasingbolaget är ännu ett företag som skall ha betalt för sina tjänster.

Självklart tar leasingbolaget procent för besväret. Men du blir inte ekonomiskt överraskad.

Polare hade sin Discovery 3 ute på annons för vad enligt "listan" bilen var värd. 200.000kr för den årsmodell och slitage.

Han fick ge bort den för 160.000 via handlare som tog 40.000kr i avans. 200papp var visst 120papp.

Hur otal många annonser på blocket är inte "intressekoll", "ute igen pga oseriösa köpare" m.m.
Alla förklaringar på att folk inte får vad dom begär. Det blir värre och värre iom att elektroniken i bilar
kostar mera än det smakar. Vem skall ta i din bil som gåt 18.000 mil och har luftfjädring och 40km elkablar
som kan strula ? Ingen helt enkelt.

Du kan inte idag gå in på blocket och se vilka fantasipriser folk begär och tro att du om 3 år skall få detta för samma.
Visst, köper du en Volvo eller Passat kombi 2.0 Diesel så får du den lätt sålt sen. Annars är det värre än man tror.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Många gamla bilar i en sådan prisklass kommer till snabbt till punkten när rep. kostar mer än vad bilen är värd.. skroten nästa.
Tror att om du köper en hyfsat ny, billig bil med bra garanti, tex Kia ceed, brukar kosta ca 180 000 splittny, och kör den tills den trillar isär, typ +20' mil, är det bästa rent ekonomiskt.

Men om bilen är värd, låt oss säga 10.000 och motorn skulle rasa. Låt oss också säga att ett motorbyte kostar 12.000.

Bilen är fin i övrigt, du har haft den i flera år så du vet precis vad som är gjort och vad som inte kommer att behöva göras i framtiden.

Varför skulle man i det läget inte se det som ett alternativ att byta motorn och fortsätta köra? De 12.000 kronorna kanske skulle ge 5 års bilkörande till. Någon värdeminskning finns ju inte att prata om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Gör det?
Väldigt många har lite resväg till jobbet för mig är det över 1000mil/år.

En överväldigande majoritet av svenska befolkningen klarar sig på 1500 mil om året. Det är knappt en av tio som kör mer än så varje år.

Är fd försäkringsrådgivare hos ett av de största bolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Hej, kan bara flika in med att det handlar mycket om vad olika saker är värt för just dig. Leasing inkluderar oftast försäkring, servicear samt skatt mm. Kan du även få ett avtal som lovar 50% restvärde efter säg 36 månader, då är det förhoppningsvis 36 ganska problemfria månader. Det är det man måste värdera. Säg att du leasar en bil för 4000/mån i 36 mån. Det blir 144000, och visst det köper dig en hygglig bil. MEN, då står du med flera risker. Du ska först köpa en begagnad bil, vilket alltid är förenat med risk. Du ska sedan vårda och serva bilen under 3 år. Det är en stor faktor x vad det kan kosta. Du kan klara dig med olja, filter & tennstift, då snackar vi kanske 5000 kr. Men det kan också bli turbo-ras, nytt partikelfilter etc, då pratar vi 25-30,000 minst. Sedan ska du lyckas sälja bilen en vacker dag också, och då finns det inga garantier för vad den är värd. Så sammanfattningsvis, på pappret så är ett köp billigare men det är förenad med en stor risk/okänd kostnad. Därför anser jag att om man har lite bättre ekonomi så är det värt att betala lite extra för att slippa allt krångel, risktagande mm.

En sak som jag har lärt mig är att läsa på och verkligen kolla upp vilken typ av bil som passar mig. Dessutom så om man har en bil i 36 månader och under den tiden får problem är det helt enkelt ingen bra bil- simple as that. Problemet idag är att människor går in hos bilhandlare och tror att dem ska få det bästa. Jag har sett alldeles för många äldre som köper pluttebilar och sen kör dem hem till sina barn som bor en bit iväg på motorväg och tror dem har gjort en bra deal. Små bilar med små motorer stressas något galet på motorväg vilket leder till att dem drar mkt mer och bilen slits snabbare i allmänhet. Köp en bättre begagnad istället... Morsan min kör en KIA ceed 14 och jag har en med årsmodell 10- absolut ingen skillnad förrutom att min kostar hälften så mycket knappt och då kan man göra som jag och lägga 10k på en mycket bättre stereo som gör långturerna betydligt roligare. En bra vägvisare brukar vara att titta vad taxichaffisarna kör- bilar som går och går sålänge man håller efter dem. Så väljer man en bil som man måste byta både turbo på och partikelfilter så är det ingen bra bil punkt.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeBoy:

Men om bilen är värd, låt oss säga 10.000 och motorn skulle rasa. Låt oss också säga att ett motorbyte kostar 12.000.

Bilen är fin i övrigt, du har haft den i flera år så du vet precis vad som är gjort och vad som inte kommer att behöva göras i framtiden.

Varför skulle man i det läget inte se det som ett alternativ att byta motorn och fortsätta köra? De 12.000 kronorna kanske skulle ge 5 års bilkörande till. Någon värdeminskning finns ju inte att prata om.

Självklart, men har man gammal bil och "du vet vad som har blivit bytt" så har du troligtvis lagt ner många tusen redan, och då tillkommer ytterligare 12.000. Speciellt om man lämnar in den hos verkstäder som verkligen brukar ha mage att ta betalt. Det blir snabbt väldigt dyrt. Dom flesta kan inte/vill inte, byta delar själv.

Just motorbyte kostar oftast så grymt mycket att det inte är värt det.. 12.000 brukar inte räcka nånstans. Generellt ska man nog inte räkna med att den går i 4-5 år utan bekymmer om du kör dagligen. Är tyvärr så med gamla bilar att det är jämna plågor som gäller. Har haft några..Kör ny bil nu och det är så sköönt att slippa gamla krånglande bilar.

Att köpa bil av samma modell för dom 12.000 och plocka motor samt reservdelar är dock en bra ide om du mekar själv.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om "gamla"bilar, vad är en gammal bil idag? en från 90talet eller en från 00talet? Är en bil från 2010 fortfarande ny, fast den är fem år?

Mina bilar är från början/mitten av 00talet dessa kör jag mer eller mindre "gratis", jämfört med privatleasing, eller billån på en nybil. Har aldrig råkat ut för några oförutsedda utgifter, mycket av kostnaderna kan man styra av hur man tar hand om sin bil.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe-2k:

Mycket snack om "gamla"bilar, vad är en gammal bil idag? en från 90talet eller en från 00talet? Är en bil från 2010 fortfarande ny, fast den är fem år?

Mina bilar är från början/mitten av 00talet dessa kör jag mer eller mindre "gratis", jämfört med privatleasing, eller billån på en nybil. Har aldrig råkat ut för några oförutsedda utgifter, mycket av kostnaderna kan man styra av hur man tar hand om sin bil.

Tycker själv att allt som 5 år eller mer är gammal, medan en upp till 2-3 år kan man väl fortfarande kalla "ny" utan att blanda in körsträcka.
Ibland så kan saker hända även på nästan nya bilar oavsett hur bra man vårdar den. Mycket händer dock först efter 12.000 mil. Om din har gått mindre än 10' så förstår jag att den går utan större oförutsedda utgifter, det är oftast så.
Men om man kollar så finns det ganska många begagnade bilar som har gått 10-12' mil, hos bilhandlarna av en orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Många gamla bilar i en sådan prisklass kommer till snabbt till punkten när rep. kostar mer än vad bilen är värd.. skroten nästa.
Tror att om du köper en hyfsat ny, billig bil med bra garanti, tex Kia ceed, brukar kosta ca 180 000 splittny, och kör den tills den trillar isär, typ +20' mil, är det bästa rent ekonomiskt.

Tycker båda alternativen låter extremt tråkiga dock köra samma bil i 15 år uhh
Kia har dock verkligen fått ett lyft, tycker deras bilar ser väldigt bra ut även i jämförelse med många dyrare märken. helst skulle jag vilja ha Volvo, men där är man nästan upp i BMW priser nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Finns både för och nackdelar med Leasing, mycket handlar om vilket leasing-avtal man kan få till/erbjuds.

Vad man dock bör tänka på (kanske redan har nämnts) är att du förbinder dig att betala denna månadskostnad i 2-3 år (beroende på längd) oavsett hur din levnadssituation ser ut/förändras. Så det kan vara bra att vara relativt säker på hur de närmsta åren ser ut och att man har behovet längden ut.

Tittade själv på detta för inte så länge sedan, men slutade med att jag köpte en Opel Astra kombi från 2003 som rullat 12.300 mil för 15 tusen. Halvförsäkring = 1500:-/år. Lägger jag på skatt och (väldigt frikostigt) 4000:-/år i service/reparation blir det ca 36.000:-/3 år.
Bilen jag ville leasa gick på runt 3000:-/månad vilket skulle sluta på 108.000:-/ 3 år. (Försäkring & Service ingick i kostnaden)

Sedan kan jag sälja bilen om 3 år för 10.000:- utan större problem och då sjunker kostnaden till 26.000:-/ 3 år.
(ca 722:-/månad)

Även om mitt arbetsliv varit statiskt och väldigt säkert de senaste 18 åren känner jag till den där Murphy, och det var faktiskt det som till sist fällde avgörandet då jag aldrig skulle ha råd att betala leasing med A-kassa

Den stora fördelen med leasing är ju att du trots allt alltid kommer köra en ny bil, ofta få möjlighet att köpa den efter perioden till "restvärdet".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Finns både för och nackdelar med Leasing, mycket handlar om vilket leasing-avtal man kan få till/erbjuds.

Vad man dock bör tänka på (kanske redan har nämnts) är att du förbinder dig att betala denna månadskostnad i 2-3 år (beroende på längd) oavsett hur din levnadssituation ser ut/förändras. Så det kan vara bra att vara relativt säker på hur de närmsta åren ser ut och att man har behovet längden ut.

Tittade själv på detta för inte så länge sedan, men slutade med att jag köpte en Opel Astra kombi från 2003 som rullat 12.300 mil för 15 tusen. Halvförsäkring = 1500:-/år. Lägger jag på skatt och (väldigt frikostigt) 4000:-/år i service/reparation blir det ca 36.000:-/3 år.
Bilen jag ville leasa gick på runt 3000:-/månad vilket skulle sluta på 108.000:-/ 3 år. (Försäkring & Service ingick i kostnaden)

Sedan kan jag sälja bilen om 3 år för 10.000:- utan större problem och då sjunker kostnaden till 26.000:-/ 3 år.
(ca 722:-/månad)

Även om mitt arbetsliv varit statiskt och väldigt säkert de senaste 18 åren känner jag till den där Murphy, och det var faktiskt det som till sist fällde avgörandet då jag aldrig skulle ha råd att betala leasing med A-kassa

Den stora fördelen med leasing är ju att du trots allt alltid kommer köra en ny bil, ofta få möjlighet att köpa den efter perioden till "restvärdet".

Klart det är billigare med begagnad bil. Även om du räknat lite fel, då du inte tagit med värdeminskningen, om du säljer den för 10k efter 3 år så har du altså tappat 5k i värde också så din kostnad blir då 31k. Men då har du också kört med en asgammal Astra i 3 år istället för en helt ny bil, klart det är billigare

Sen kan vi också ta med bensinkostnad i beräkningen. Dessa äldre bilar drar ca 1l/milen medan en ny Kia Rio drar ca 0.5-0.6. Det blir också endel skillnad

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Asgammal vette fan, rätt bra standard på den och drar inte mer än 0.65/mil. Får jag tillbaka 10.000 så sjunker totalkostnaden för inköp med 10.000 och inte 5.000:-. Därför blir inköpskostnaden över dessa år 5 tusen.
( Total kostnad på 3 år är 36.000:- OM jag skrotar den, allt jag får tillbaka vid försäljning dras därför av från totalvärdet för dessa tre år)

Som jag nämnde, finns fördelar och nackdelar Sen att just min Opel är/var ett mycket bra köp (kan sälja den just nu för strax över 20 tusen) betyder inte att alla begagnade är sådana.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Hej, kan bara flika in med att det handlar mycket om vad olika saker är värt för just dig. Leasing inkluderar oftast försäkring, servicear samt skatt mm. Kan du även få ett avtal som lovar 50% restvärde efter säg 36 månader, då är det förhoppningsvis 36 ganska problemfria månader. Det är det man måste värdera. Säg att du leasar en bil för 4000/mån i 36 mån. Det blir 144000, och visst det köper dig en hygglig bil. MEN, då står du med flera risker. Du ska först köpa en begagnad bil, vilket alltid är förenat med risk. Du ska sedan vårda och serva bilen under 3 år. Det är en stor faktor x vad det kan kosta. Du kan klara dig med olja, filter & tennstift, då snackar vi kanske 5000 kr. Men det kan också bli turbo-ras, nytt partikelfilter etc, då pratar vi 25-30,000 minst. Sedan ska du lyckas sälja bilen en vacker dag också, och då finns det inga garantier för vad den är värd. Så sammanfattningsvis, på pappret så är ett köp billigare men det är förenad med en stor risk/okänd kostnad. Därför anser jag att om man har lite bättre ekonomi så är det värt att betala lite extra för att slippa allt krångel, risktagande mm.

Nu har ju nästan alla tillverkare generösa nybilsgarantier. Så att du inom de tre första åren skulle behöva byta turbo, partikelfilter mm är bara skitsnack. Köper du en beg bil så kan det vara aktuellt, men då är den minst 3år och har i alla fall rullat 12 000mil. Då är det ändå inte aktuellt med byte av turbos mm.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Självklart tar leasingbolaget procent för besväret. Men du blir inte ekonomiskt överraskad.

Polare hade sin Discovery 3 ute på annons för vad enligt "listan" bilen var värd. 200.000kr för den årsmodell och slitage.

Han fick ge bort den för 160.000 via handlare som tog 40.000kr i avans. 200papp var visst 120papp.

Hur otal många annonser på blocket är inte "intressekoll", "ute igen pga oseriösa köpare" m.m.
Alla förklaringar på att folk inte får vad dom begär. Det blir värre och värre iom att elektroniken i bilar
kostar mera än det smakar. Vem skall ta i din bil som gåt 18.000 mil och har luftfjädring och 40km elkablar
som kan strula ? Ingen helt enkelt.

Du kan inte idag gå in på blocket och se vilka fantasipriser folk begär och tro att du om 3 år skall få detta för samma.
Visst, köper du en Volvo eller Passat kombi 2.0 Diesel så får du den lätt sålt sen. Annars är det värre än man tror.

Det lustiga är... du har helt rätt, men det är väldigt beroende på bilen.

Toyota Corolla 1,8 TS med 13k mil på mätaren, fullt fungerande (allt inkl nyservad AC) har ett sju helskottas andrahandsvärde, trots att de är 10+ år gamla. Vi pratar 40k+ iaf lätt.
När bilar når dessa nivåer där kvalitén i bygget syns och denna 40km el och teknik håller, så tappar de knappt värde, alls.

Du har dock helt rätt att första begagnade generationen kan vara svår att sälja till vettigt pris, om tillverkaren inte gjort bra, eller ens har bra rykte. Inte enkelt direkt att sälja en fransk bil efter 3 år... då de har ryktet att trilla sönder totalt efter 5. (Nu vet jag att de inte alltid gör det direkt, men de har haft problem tidigare, och ryktet sitter i)

En VW golf tex kan jag inte tänka mig har dåligt andrahandsvärde dock. Eller Volvo heller då folk köper dem för märket. Men tex Audi/BMW är väldigt varierande kvalitet på, och kundkretsarna som vill ha dessa älskar att pruta röva av sig... man måste räkna med detta.

Och i dess fall där det är svårt att sälja efter, kan leasing mycket väl vara ett alternativ om du bara är noga med att kolla kontraktet. Men på bilar som faktiskt håller, så är det ren förlust om du inte har med att du kan köpa ut den för en tidig bestämd kostnad och sen kan sälja med vinst så klart.

Permalänk
Medlem

Vet två bekanta som ska köpa sig en Fiat Freemont, en tänker casha den, en tänker leasa.
Fiat Freemont är någon Dodge/Fiat hybrid som ska bli intressant och se efter 3 år vem som gjort
det rätta valet. Lite som Chrysler Voyager var, oumbärlig familje kompanion att packa i. Katastrofal ekonomisk investering då sämmre kvalitet får man leta efter...

Dodge / Chrysler / Fiat Freemont (Voyager 2.0) only time will tell....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det lustiga är... du har helt rätt, men det är väldigt beroende på bilen.

Toyota Corolla 1,8 TS med 13k mil på mätaren, fullt fungerande (allt inkl nyservad AC) har ett sju helskottas andrahandsvärde, trots att de är 10+ år gamla. Vi pratar 40k+ iaf lätt.
När bilar når dessa nivåer där kvalitén i bygget syns och denna 40km el och teknik håller, så tappar de knappt värde, alls.

Du har dock helt rätt att första begagnade generationen kan vara svår att sälja till vettigt pris, om tillverkaren inte gjort bra, eller ens har bra rykte. Inte enkelt direkt att sälja en fransk bil efter 3 år... då de har ryktet att trilla sönder totalt efter 5. (Nu vet jag att de inte alltid gör det direkt, men de har haft problem tidigare, och ryktet sitter i)

En VW golf tex kan jag inte tänka mig har dåligt andrahandsvärde dock. Eller Volvo heller då folk köper dem för märket. Men tex Audi/BMW är väldigt varierande kvalitet på, och kundkretsarna som vill ha dessa älskar att pruta röva av sig... man måste räkna med detta.

Och i dess fall där det är svårt att sälja efter, kan leasing mycket väl vara ett alternativ om du bara är noga med att kolla kontraktet. Men på bilar som faktiskt håller, så är det ren förlust om du inte har med att du kan köpa ut den för en tidig bestämd kostnad och sen kan sälja med vinst så klart.

Beror ju på vad man menar med "sälja med vinst" jag sålde min Volvo 850 med "vinst" efter att ha använt den i typ 3 år, men då hade jag lagat, servat den för lika mkt som inköpspriset nästan (typ 20k) under åren. Rent spontant känner jag att jag inte pallar med att ha så gammal bil någonsin igen i mitt liv. Max fem år, jag vill bara köra och inte fundera på att nått ska paja och jag måste plötsligt slänga ut 10k från sparkontot på nått som inte ger mig någon glädje.

Håller med om tidigare inlägg ang. bilar med FÖR klena motorer, snåla bilar i all ära, men det ska vara lagom. Vissa av dessa 1.0 or drar som sagt mer på motorväg för man måste ligga med plattan i botten hela vägen för att ens hålla normal hastighet.

Sen beror leasing helt på vilken bil man vill ha, det funkar bäst för lite billigare lagom starka bilar. Typ golf, Polo, kia rio, mfl. Börjar man kolla lite större bilar, så är man uppe i över 5k i månaden direkt, då kan det kanske vara värt att börja fundera på att köpa en 2-5 år gammal istället och låna. Lite så jag tänker i alla fall jag som storsdadsbo utan familj klarar mig lätt på en liten bil, med lagom krut så man kan åka lite längre turer från och till. Behövs ingen XC90 även om det hade varit sjukt nice, får väl vänta till jag har bättre lön

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Beror ju på vad man menar med "sälja med vinst" jag sålde min Volvo 850 med "vinst" efter att ha använt den i typ 3 år, men då hade jag lagat, servat den för lika mkt som inköpspriset nästan (typ 20k) under åren. Rent spontant känner jag att jag inte pallar med att ha så gammal bil någonsin igen i mitt liv. Max fem år, jag vill bara köra och inte fundera på att nått ska paja och jag måste plötsligt slänga ut 10k från sparkontot på nått som inte ger mig någon glädje.

Håller med om tidigare inlägg ang. bilar med FÖR klena motorer, snåla bilar i all ära, men det ska vara lagom. Vissa av dessa 1.0 or drar som sagt mer på motorväg för man måste ligga med plattan i botten hela vägen för att ens hålla normal hastighet.

Sen beror leasing helt på vilken bil man vill ha, det funkar bäst för lite billigare lagom starka bilar. Typ golf, Polo, kia rio, mfl. Börjar man kolla lite större bilar, så är man uppe i över 5k i månaden direkt, då kan det kanske vara värt att börja fundera på att köpa en 2-5 år gammal istället och låna. Lite så jag tänker i alla fall jag som storsdadsbo utan familj klarar mig lätt på en liten bil, med lagom krut så man kan åka lite längre turer från och till. Behövs ingen XC90 även om det hade varit sjukt nice, får väl vänta till jag har bättre lön

Då är du som mig... stadsbo utan familj dvs. Ta en titt på Toyotas hybrider. De är banne mig som gjorda för oss. De kostar lite mer i inköp, men de är billiga att äga, och köper du från Toyota ÅF så kan du få med deras kvalitetsgaranti och täcker en hel del saker.. Du kan köra en lite större bil (min Auris är trots allt mellanklass), och den dricker som en liten (kör på ca 5,5l/m i stan, hård körning med rusningstrafik, 65mil på en tank iaf), skattar som miljöbil (360kr...), håller som en Toyota (duuh), har full automat och har kanon andrahandsvärde. De vinner lätt vid rödljusen också

Nackdelar är typ lite mindre lastutrymme (pga batteriet, vilket är förbättrat i nyare versioner), de dricker mer när du kör 130 än tex en vettig diesel (men 90-110 är inga problem att köra vettigt) och har sämre "tryck" där i motorvägsfart. Men så länge batteriet+ elmotorn kan hjälpa till vid motorvägen så fungerar även omkörningar rätt bra. Och sen är fjädringen hårdare än många bilar. Nu gillar jag hårdare fjädring, men det är ju individuellt.

Permalänk
Medlem

Fanns onekligen en del billiga bilar att leasa carplus.se
Tex Nissan Micra 2178:- och sommar / vinterdäck samt service och försärsäkring ingår.
1999:- utan vinterdäcken.
Fiat 500 för 1899:- utan vinterdäck den blir dock dyrare än Nissan med vinterdäck.

Så snackar vi småbilar tror jag det klart är en fördel att leasa då allt ingår man vet vilka kostnaderna är per månad.
Men större bilar ja då är det fördelaktigare att köpa samt om man kör mer än 1500mil om året.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Finns både för och nackdelar med Leasing, mycket handlar om vilket leasing-avtal man kan få till/erbjuds.

Vad man dock bör tänka på (kanske redan har nämnts) är att du förbinder dig att betala denna månadskostnad i 2-3 år (beroende på längd) oavsett hur din levnadssituation ser ut/förändras. Så det kan vara bra att vara relativt säker på hur de närmsta åren ser ut och att man har behovet längden ut.

Tittade själv på detta för inte så länge sedan, men slutade med att jag köpte en Opel Astra kombi från 2003 som rullat 12.300 mil för 15 tusen. Halvförsäkring = 1500:-/år. Lägger jag på skatt och (väldigt frikostigt) 4000:-/år i service/reparation blir det ca 36.000:-/3 år.
Bilen jag ville leasa gick på runt 3000:-/månad vilket skulle sluta på 108.000:-/ 3 år. (Försäkring & Service ingick i kostnaden)

Sedan kan jag sälja bilen om 3 år för 10.000:- utan större problem och då sjunker kostnaden till 26.000:-/ 3 år.
(ca 722:-/månad)

Även om mitt arbetsliv varit statiskt och väldigt säkert de senaste 18 åren känner jag till den där Murphy, och det var faktiskt det som till sist fällde avgörandet då jag aldrig skulle ha råd att betala leasing med A-kassa

Den stora fördelen med leasing är ju att du trots allt alltid kommer köra en ny bil, ofta få möjlighet att köpa den efter perioden till "restvärdet".

Men att jämföra en helt ny bil för 200k och en Astra som är 12år gammal för 15k är ju inte riktigt samma liga.
Självklart är en 12år gammal bil billigare.
Jag kör hellre min helt nya golf för 2000:- mer i månaden än vad din astra kostar.
Har ägt många gamla bilar av olika åldrar och det är aldrig kul med den oväntade utgiften som kommer när motor/låda/koppling/kamremsbyte/styrboxar/nya däck går sönder/behöver bytas, och dem kommer alltid.
Nu kostar min en viss kostnad varje månad och aldrig en krona mer.
Plus att jag kör en helt ny bil med grym komfort och säker.
Men alla är vi olika, vissa vill köra en gammal men billig bil medans vissa vill köra nytt men då kostar det.
Finns fördelar/nackdelar i allt.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

@Obalaan: Tror vi säger ungefär samma sak fast med lite andra ord Just att veta en fast månadskostnad är en enormt trevlig fördel, och visst är det skillnad på bil och bil! Allt beror ju vilket syfte man vill ha den till. Ren pendlingsbil korta sträckor (max 3 mil tur och retur till jobbet) föredrar jag så billigt som möjligt. Kombi var även något som var en stor fördel så just denna Astra blev perfekt.
Dock kan jag säga att jag fortfarande saknar min Mercedes 350 slk amg, dock tycker inte min ekonomiska situation just nu att jag ska äga en he he. Men en framtida M4 cab vore väldigt trevligt
(Ferrari hade varit trevligt, men helt sinnesrubbade ägarkostnader o_0)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kört privatleasing i ett antal år, det man skall kontrollera är om det ingår reparationskostnader utöver service.
En del missar detta och tror att det automagiskt ingår alla slags reparationer, det gör det oftast inte.

Förutom det, håll bilen relativt ren så blir det en enkel övergång till nästa bil.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jobbat i bilbranschen och de måste ha avtalen att bilen ska lämnas tillbaka utan skador lr med normalt slitage.
Detta då nötter tror de kan misshandla bilen hur som helst bara för de inte äger den och ska lämna tillbaka den efter x antal år.
Låter bryskt men det är för att idioter ej ska komma undan. Normala människor med normalt slitage är inga man sätter åt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Självklart tar leasingbolaget procent för besväret. Men du blir inte ekonomiskt överraskad.

Polare hade sin Discovery 3 ute på annons för vad enligt "listan" bilen var värd. 200.000kr för den årsmodell och slitage.

Han fick ge bort den för 160.000 via handlare som tog 40.000kr i avans. 200papp var visst 120papp.

Hur otal många annonser på blocket är inte "intressekoll", "ute igen pga oseriösa köpare" m.m.
Alla förklaringar på att folk inte får vad dom begär. Det blir värre och värre iom att elektroniken i bilar
kostar mera än det smakar. Vem skall ta i din bil som gåt 18.000 mil och har luftfjädring och 40km elkablar
som kan strula ? Ingen helt enkelt.

Du kan inte idag gå in på blocket och se vilka fantasipriser folk begär och tro att du om 3 år skall få detta för samma.
Visst, köper du en Volvo eller Passat kombi 2.0 Diesel så får du den lätt sålt sen. Annars är det värre än man tror.

Jag vet att det inte går att övertyga dig om annat då du verkar ha din uppfattning bestämd för dig. Din sig säger också en del för att understryka det

Innan talade du om att jämföra äpplen och apelsiner med varandra, och nu drog du upp ett exempel med en Discovery som var svårsåld privat. Det är kanske inte riktigt en bil som man leasar - leasingbilar brukar i majoriteten av fall handla om skokartonger i stil med Ford Focus, Fiesta osv. Lite mer mainstreambilar, och sådana är inte svåra att bli av med privat heller.

Om man tittar alternativ på en traditionell lösning där man degar in pengarna själv och står för fiolerna tycker jag en bilpark verkar intressant, där man ingår i en grupp människor som delar på ett knippe bilar genom bokningssystem. Grejerna används, kanske, oftare istället för att mest stå på uppfarten hos någon.

Folk som nyttjat leasingbil stöter inte sällan på patrull när de lämnar fordonen åter - finns det minsta repa någonstans klagar man gärna på onormalt slitage, och ofta är man inte speciellt blyga av sig att ta i från tårna med arbete för att åtgärda fel. Nedslipning och omlack av hela skärmar för minsta märke som annars ingen brytt sig om, osv.

Leasing tror jag mest är till för folk som nyttjar bilen i närområdet, storstäder osv med korta avstånd till affär/arbete/dagis och allt vad det är, i och med begränsningen i körsträcka och kostnaden för "övertrassering". Samtidigt tror jag att det är här som ett slags bilkooperativ, Sunfleet är väl något sådant fenomen, funkar bäst.

Själv har jag 12 mil till kneget så något annat än eget är inte riktigt aktuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Sen beror leasing helt på vilken bil man vill ha, det funkar bäst för lite billigare lagom starka bilar. Typ golf, Polo, kia rio, mfl. Börjar man kolla lite större bilar, så är man uppe i över 5k i månaden direkt, då kan det kanske vara värt att börja fundera på att köpa en 2-5 år gammal istället och låna. Lite så jag tänker i alla fall jag som storsdadsbo utan familj klarar mig lätt på en liten bil, med lagom krut så man kan åka lite längre turer från och till. Behövs ingen XC90 även om det hade varit sjukt nice, får väl vänta till jag har bättre lön

Det har förmodligen väldigt lite med saken att göra vilken bil det är man vill ha. De större och dyrare bilarna kostar så klart mer oavsett om du leasar eller köper den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobaWan:

Fanns onekligen en del billiga bilar att leasa carplus.se
Tex Nissan Micra 2178:- och sommar / vinterdäck samt service och försärsäkring ingår.
1999:- utan vinterdäcken.
Fiat 500 för 1899:- utan vinterdäck den blir dock dyrare än Nissan med vinterdäck.

Så snackar vi småbilar tror jag det klart är en fördel att leasa då allt ingår man vet vilka kostnaderna är per månad.
Men större bilar ja då är det fördelaktigare att köpa samt om man kör mer än 1500mil om året.

Det där verkar ju nice. Bättre än Kias egna erbjudaden, 4500mil körsträcka.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det blir lite rörigt med alla anekdoter, eftersom nästan alla inlägg här kommer från personliga upplevelser så är det rätt värdelöst att försöka använda dessa som vägledning ur en ekonomisk synvinkel.
Det är lite som att följa en tråd om AMD vs Nvidia där generellt sett mindre än ett av tjugo inlägg baserar sig på fakta.

Å andra sidan så handlar inte beslutet bara om ekonomi. De berättelser som finns visar på varför folk väljer att göra på de olika sätten. Många som förespråkar privatleasing har t.ex. dåliga erfarenheter av begagnade bilar bakom sig. Valet av att ha trygghet är då värt mycket för dessa personer.

Några enkla generaliserade sanningar.
1) Det finns ingenting som är gratis
2) Nya bilar är driftsäkrare än gamla
3) Gamla bilar är billigare än nya

Det billigaste du kan göra i normalfallet är att köpa en gammal bil, gå gärna på minst 9 år så har du tappat så mycket av nyvärdet att det kvarvarande värdefallet är lågt men du har fortfarande möjligheter att välja en "modern" bil med låg förbrukning.

Värdeminskningen är den största kostnaden på en ny bil. Det spelar ingen roll vad du gör, du kan inte undkomma det faktumet. Privatleasing är inte billigare, den kostnaden är redan inräknad.

Jag repeterar, en gammal bil är i genomsnitt alltid billigare än en ny i normalfallet. MEN risken finns att du inte har genomsnittsbilen och hamnar med stora kostnader. Det kommer hända en icke försumbar mängd personer, varav några skriver här i den här tråden.

Sen finns det andra som inte har några problem alls. Vi hade en bil i 10 år och 13000 mil utan ett enda problem. En vän med likadan bil lade ner mer på reparationer än bilens värde under första året han ägde den. Båda dessa berättelser är anekdoter och har inget med ditt val att göra förutom att du måste vara medveten om risken och vara villig att ta den om du ska köpa en gammal bil.

On topic:
Det finns egentligen bara två ärliga anledningar att köra på privatleasing och de är något motsatta.

1) Du vill verkligen imponera med en ny bil och du kan inte köpa en kontant eller via ett banklån.
2) Du vet att du är dålig på att hantera dina pengar och vill veta exakt vad det kommer kosta dig per månad att äga den.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Det blir lite rörigt med alla anekdoter, eftersom nästan alla inlägg här kommer från personliga upplevelser så är det rätt värdelöst att försöka använda dessa som vägledning ur en ekonomisk synvinkel.
Det är lite som att följa en tråd om AMD vs Nvidia där generellt sett mindre än ett av tjugo inlägg baserar sig på fakta.

Å andra sidan så handlar inte beslutet bara om ekonomi. De berättelser som finns visar på varför folk väljer att göra på de olika sätten. Många som förespråkar privatleasing har t.ex. dåliga erfarenheter av begagnade bilar bakom sig. Valet av att ha trygghet är då värt mycket för dessa personer.

Några enkla generaliserade sanningar.
1) Det finns ingenting som är gratis
2) Nya bilar är driftsäkrare än gamla
3) Gamla bilar är billigare än nya

Det billigaste du kan göra i normalfallet är att köpa en gammal bil, gå gärna på minst 9 år så har du tappat så mycket av nyvärdet att det kvarvarande värdefallet är lågt men du har fortfarande möjligheter att välja en "modern" bil med låg förbrukning.

Värdeminskningen är den största kostnaden på en ny bil. Det spelar ingen roll vad du gör, du kan inte undkomma det faktumet. Privatleasing är inte billigare, den kostnaden är redan inräknad.

Jag repeterar, en gammal bil är i genomsnitt alltid billigare än en ny i normalfallet. MEN risken finns att du inte har genomsnittsbilen och hamnar med stora kostnader. Det kommer hända en icke försumbar mängd personer, varav några skriver här i den här tråden.

Sen finns det andra som inte har några problem alls. Vi hade en bil i 10 år och 13000 mil utan ett enda problem. En vän med likadan bil lade ner mer på reparationer än bilens värde under första året han ägde den. Båda dessa berättelser är anekdoter och har inget med ditt val att göra förutom att du måste vara medveten om risken och vara villig att ta den om du ska köpa en gammal bil.

On topic:
Det finns egentligen bara två ärliga anledningar att köra på privatleasing och de är något motsatta.

1) Du vill verkligen imponera med en ny bil och du kan inte köpa en kontant eller via ett banklån.
2) Du vet att du är dålig på att hantera dina pengar och vill veta exakt vad det kommer kosta dig per månad att äga den.

Bra inlägg, men återigen tycker jag inte det är intressant att jämföra leasing vs beg bil. isf ska man jämföra med att köpa en helt ny vs leasing. Då blir skillnaderna mindre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm