Är telefonabonemang i USA svindyrt?

Permalänk
Avstängd

Är telefonabonemang i USA svindyrt?

Jo det är så att jag har tankar på studier i USA en längre tid. Självklart behöver man då också något att kommunicera med. Så jag kollade upp mobiler på de stora bolagen, at&t, Verizon, T-mobile, Sprint etc.
Jag hade självklart räknat med att det skulle bli billigare än här i Sverige med Telias absurda priser.
Men så var ej fallet verkade det som, jag kollade på vad det skulle kosta över 2 år med en ganska modern telefon och abonemang och kostnaden uppgick då till 87usd månaden för 3gb surf med T mobile!

Ska det vara så här jäkla dyrt eller har jag gjort något fel?

Permalänk
Medlem

usa värderar gb mycket mer än vi gör här. finns väl inte ens internet uppkopplingar där borta utan gb caps

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Jo det är så att jag har tankar på studier i USA en längre tid. Självklart behöver man då också något att kommunicera med. Så jag kollade upp mobiler på de stora bolagen, at&t, Verizon, T-mobile, Sprint etc.
Jag hade självklart räknat med att det skulle bli billigare än här i Sverige med Telias absurda priser.
Men så var ej fallet verkade det som, jag kollade på vad det skulle kosta över 2 år med en ganska modern telefon och abonemang och kostnaden uppgick då till 87usd månaden för 3gb surf med T mobile!

Ska det vara så här jäkla dyrt eller har jag gjort något fel?

Det är skitdyrt med mobil i Nordamerika. Bodde i Kanada ett tag, helt otroliga priser, hade typ 100mb lol som kostade skjortan när vi hade iaf 1gb här gratis på kontantkorten samt typ unlimited abbonemang. Täckningen var helt död utanför storstadsområdet med.

Asso jag undrar om det ens var 100mb, var så stört lite och kostade typ 5kr i minuten att ringa med kontantkort där, minns ej vad det kostade att ringa med abonnemang, men det kändes som man åkte 10år bak i tiden när det gäller mobiltelefoni när man var där.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Det är skitdyrt med mobil i Nordamerika. Bodde i Kanada ett tag, helt otroliga priser, hade typ 100mb lol som kostade skjortan när vi hade iaf 1gb här gratis på kontantkorten samt typ unlimited abbonemang. Täckningen var helt död utanför storstadsområdet med.

Fast nu jämför du lilla Sverige med ett av världens största länder..
I Kanada har du i regel "favoriter" när det gäller sms och ringa. Data är vi allmänt bortskämda med i Sverige dock så finns ju Wifi i all butiker och matställen så att hålla sig på molnet e ju lättare än här på det sättet.

TS.
Kolla dina behov det finns många valmöjligheter bland abonnemangen där borta!
De flesta talar ju i textform nu för tiden och ska du studera kommer du förmodligen bo/leva på campus, där finns det alltid wifi..
Summa, köp det du behöver och utnyttja wifi

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Fast nu jämför du lilla Sverige med ett av världens största länder..
I Kanada har du i regel "favoriter" när det gäller sms och ringa. Data är vi allmänt bortskämda med i Sverige dock så finns ju Wifi i all butiker och matställen så att hålla sig på molnet e ju lättare än här på det sättet.

TS.
Kolla dina behov det finns många valmöjligheter bland abonnemangen där borta!
De flesta talar ju i textform nu för tiden och ska du studera kommer du förmodligen bo/leva på campus, där finns det alltid wifi..
Summa, köp det du behöver och utnyttja wifi

Data är vi nog mera bortskämda med här i Finland

@Sibirius, tur att du inte funderat på Australien då läget där är ännu värre

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Beror en hel del också på var i USA du kommer att vara. I vissa delar kan du få tag i billig internet men är lite sällsynt även i de "stora" städerna. Efter att ha bott i USA i 8 år får man nog säga att med internet är de väldigt begränsade med data och mobildata är inte billigt. Dock är det många år sedan och konstigt nog går inte utvecklingen snabbt där.
Bästa är att kolla vad de har att erbjuda där du kommer att plugga om skolan har som @capkekken skrivit wifi eller fast nät.
Lycka till med pluggandet där!

Permalänk
Medlem

Kolla Ting

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Jo det är så att jag har tankar på studier i USA en längre tid. Självklart behöver man då också något att kommunicera med. Så jag kollade upp mobiler på de stora bolagen, at&t, Verizon, T-mobile, Sprint etc.
Jag hade självklart räknat med att det skulle bli billigare än här i Sverige med Telias absurda priser.
Men så var ej fallet verkade det som, jag kollade på vad det skulle kosta över 2 år med en ganska modern telefon och abonemang och kostnaden uppgick då till 87usd månaden för 3gb surf med T mobile!

Ska det vara så här jäkla dyrt eller har jag gjort något fel?

Svar: Ja. Abonnemang är svindyra i USA. Här klagar vi på att iPhone 6 är så billig i USA ($199), men glömmer då att de under 2 år lätt betalar ~$100 per månad för abonnemanget.

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta, det är verkligen svindyrt med abonnemang i Nordamerika. Jämför du priser mellan Europa och USA kommer till och med det dyraste fastprisabonnemanget i Sverige kännas som ett kap.

Sverige är nog ett av de billigaste länderna att skaffa abonnemang i, personligen betalar jag bara 80:- i månaden för 10GB 4G-surf + obegränsade samtal och SMS. Även 195:- för 2GB i månaden + obgr. samtal och SMS (Comviq Fastpris 195) är relativt förmånligt i jämförelse med andra länder.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är kapitalism, Carlo måste ju få pengar till mat

From 2010 to 2013, Slim was ranked as the richest person in the world
Slim is the chairman and chief executive of telecommunications companies Telmex and América Móvil.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carlos_Slim
Telekom i Nordamerika har rätt låg standard och kapacitet i förhållande till priset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är kapitalism, Carlo måste ju få pengar till mat
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Carlos_Slim_Hel%C3%BA.jpg/1024px-Carlos_Slim_Hel%C3%BA.jpg
From 2010 to 2013, Slim was ranked as the richest person in the world
Slim is the chairman and chief executive of telecommunications companies Telmex and América Móvil.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carlos_Slim
Telekom i Nordamerika har rätt låg standard och kapacitet i förhållande till priset.

Jag vet inte om det är ironi, men jag tycker att hans efternamn är ironiskt då han verkligen inte är smal.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag vet inte om det är ironi, men jag tycker att hans efternamn är ironiskt då han verkligen inte är smal.

Han har råd med mycket mat ...
Europa och Asien har bäst telekom, många är ju oroliga för att Asien ska bli dominerande eftersom de har slut på ip v4 nummer så de tvingas att gå över till v6 samtidigt som operatörerna i väst försöker klamra sig fast vid v4, det kan ju göra att de får ett stort försprång och har löst problemen med v6 när det väl ska rullas ut på allvar i väst.
Usa var väl senast bra för 15-20 år sedan i slutet på analogmodemtiden då de började med flatrate men efter det har det inte hänt mycket därborta utan de halkar efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara stämma in i åsikterna om att det är dyrt. Dock så finns det som det tipsats om ganska gott om WiFi hotspots. Jag hade tex internet från Xfinity hemma när jag bodde där och då ingick det access till deras hotspots. Min dotter klarade sig fint på dessa samt WiFi i skolan osv. Hon hade ingen datatrafik alls på sitt abonnemang.

Edit: Hur fick du ihop $87 för 3GB/mån med T-Mobile? Om du bara vill ha datatrafiken kostar det ju $60 per månad med unlimited talk och text. Plus skatt iofs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

kollade bara hastigt på sidan.
http://www.whistleout.com/CellPhones

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Fast nu jämför du lilla Sverige med ett av världens största länder..
I Kanada har du i regel "favoriter" när det gäller sms och ringa. Data är vi allmänt bortskämda med i Sverige dock så finns ju Wifi i all butiker och matställen så att hålla sig på molnet e ju lättare än här på det sättet.

TS.
Kolla dina behov det finns många valmöjligheter bland abonnemangen där borta!
De flesta talar ju i textform nu för tiden och ska du studera kommer du förmodligen bo/leva på campus, där finns det alltid wifi..
Summa, köp det du behöver och utnyttja wifi

Har mest att göra med att Sverige och en del andra länder byggde ut infrastrukturen på nätverk mycket tidigt och satsade på det vilket man inte gjorde i USA även om man hade kunnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

personligen betalar jag bara 80:- i månaden för 10GB 4G-surf + obegränsade samtal och SMS.

Whaaat? Vilken operatör erbjuder detta?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Whaaat? Vilken operatör erbjuder detta?

Var något studenterbjudande som gick runt för ett tag sedan hos Vimla, finns dessvärre inte kvar längre.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Var något studenterbjudande som gick runt för ett tag sedan hos Vimla, finns dessvärre inte kvar längre.

Jag förstår, tack.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

usa värderar gb mycket mer än vi gör här. finns väl inte ens internet uppkopplingar där borta utan gb caps

USA är ett j*vla u-land.

Permalänk
Medlem

70$/m + 95$ vid uppbindning, men fria sms välden över och note 4 + 2Gb surf, lät ok, men håller med, fasen vad dyrt!

http://www.whistleout.com/CellPhones/Search?phone=Samsung-Gal...

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hehe_1:

USA är ett j*vla u-land.

Men det är väl bra att skatten är låg Så att man kan spara hela livet för ett sjukhusbesök (efter man betalat av studentlånen då alltså).

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500