Kan inte starta upp eller omformatera datorn.

Permalänk

Kan inte starta upp eller omformatera datorn.

Hej!

Igår när jag skulle starta upp min dator som vanligt så märkte jag att det är något som hänt med den. Trycker på knappen, dator startar och jag får upp märket på moderkortet samt F12 för att boota, systeminfo etc.. Därefter får jag upp det lilla vita strecket uppe i vänstra hörnet som står och "blippar" en stund och sen blir skärmen svart i kanske 5-10 minuter. Efter en stund får jag upp ett lite längre meddelande som meddelar att det är något problem/ något fel har uppstått med antingen hardvaran eller mjukvaran på datorn och för att fixa det ska jag följa tre steg.

1.Sätt i Windowsskivan och därefter boota datorn
2. Välj språk och gå vidare.
3. Välj att reparera datorn/systemet.

Jag har försökt både detta, samt att göra en "startup repair", fungerar inte. Jag har testat att formatera den 3-4 gånger och varje gång den kommer till 100% på den andra punkten av installationen, (tror det är när den installerar själva Windows filerna), får jag bara upp ett error/felmeddelande som berättar att Installationen inte kan fortsätta in i nästa "fas", för att installera Windows starta om installationen och försöker igen.. Detta har loopat sig 3 eller 4 gånger så jag börjar tro att det är något annat som är knas.
Då jag börjat få smått abstinens efter att varit ifrån gamingen i en dryg vecka vänder jag mig till er :P!

Tacksam för alla svar!

Mvh en deprimerad kille utan sin gamingstation..

Permalänk
Skrivet av Simonbhehe:

Hej!

Igår när jag skulle starta upp min dator som vanligt så märkte jag att det är något som hänt med den. Trycker på knappen, dator startar och jag får upp märket på moderkortet samt F12 för att boota, systeminfo etc.. Därefter får jag upp det lilla vita strecket uppe i vänstra hörnet som står och "blippar" en stund och sen blir skärmen svart i kanske 5-10 minuter. Efter en stund får jag upp ett lite längre meddelande som meddelar att det är något problem/ något fel har uppstått med antingen hardvaran eller mjukvaran på datorn och för att fixa det ska jag följa tre steg.

1.Sätt i Windowsskivan och därefter boota datorn
2. Välj språk och gå vidare.
3. Välj att reparera datorn/systemet.

Jag har försökt både detta, samt att göra en "startup repair", fungerar inte. Jag har testat att formatera den 3-4 gånger och varje gång den kommer till 100% på den andra punkten av installationen, (tror det är när den installerar själva Windows filerna), får jag bara upp ett error/felmeddelande som berättar att Installationen inte kan fortsätta in i nästa "fas", för att installera Windows starta om installationen och försöker igen.. Detta har loopat sig 3 eller 4 gånger så jag börjar tro att det är något annat som är knas.
Då jag börjat få smått abstinens efter att varit ifrån gamingen i en dryg vecka vänder jag mig till er :P!

Tacksam för alla svar!

Mvh en deprimerad kille utan sin gamingstation..

Kan vara att skivan e kass, har du provat att lada ner en iso fil från windows å installera om med hjälp av exempelvis usb istället?

Permalänk
Medlem

Eller dålig hårddisk kanske. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Permalänk
Medlem

Antagligen trasig hårddisk,

Permalänk

Men om det nu är hårddisken.. Hur vet man vilken det är om man har två? Tror nämligen Windows ligger på SSDn och dem ska väl i princip inte krasha? Har haft SSDn i ett år ungefär, aldrig flytat datorn bara :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta bort hårddisken så att du bara har SSD:n i när du installerar Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Ta bort hårddisken så att du bara har SSD:n i när du installerar Windows.

Man väljer vilken partition den ska installeras på så spelar ingen roll om den är i datorn eller ej.

TS: Gör dom sagts tidigare, gör en boot-bar USB från en Windows ISO-fil (gratis laglig nerladdning från Microsoft om du har en äkta nyckel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Man väljer vilken partition den ska installeras på så spelar ingen roll om den är i datorn eller ej.

Jovisst väljer man var C: ska hamna, men det är ju mer osäkert med den lilla startpartitionen på några 100 MB.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Man väljer vilken partition den ska installeras på så spelar ingen roll om den är i datorn eller ej.

TS: Gör dom sagts tidigare, gör en boot-bar USB från en Windows ISO-fil (gratis laglig nerladdning från Microsoft om du har en äkta nyckel

Inte alltid windows gör det den ska, lägger gärna över boot på annan disk. Sen kan ju HDD vara kass med och windows vägrar starta med halvtrasig HDD också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonbhehe:

Men om det nu är hårddisken.. Hur vet man vilken det är om man har två? Tror nämligen Windows ligger på SSDn och dem ska väl i princip inte krasha? Har haft SSDn i ett år ungefär, aldrig flytat datorn bara :/

Skickades från m.sweclockers.com

Är det sandforcekontroller i SSDn lever den i princip på övertid från första uppstart.
Samsung 840 och 840EVO har även de problem. Data lagrad länge på disken 'ruttnar'. Blir först svårläst för att sedan bli oläsbar. 840EVO har fått firmwareuppdatering som ska råda bot på problemet. Ägare utav 840 har lämnats åt sitt öde.

Ryck ur satakabeln till hårddisken. Är problemen samma efter det så är probletet med SSDn.

Har du klockat datorn ska du givetvis först återgå till originalklock.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Man väljer vilken partition den ska installeras på så spelar ingen roll om den är i datorn eller ej.

TS: Gör dom sagts tidigare, gör en boot-bar USB från en Windows ISO-fil (gratis laglig nerladdning från Microsoft om du har en äkta nyckel

Har tyvärr ingen laglig nyckel, sen måste jag medge att jag inte har en aning om hur man gör ett bootbart minne. Så det är relativt uteslutet, känner inte för att köpa en Windows 7 licens nu heller, känns lite waste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Är det sandforcekontroller i SSDn lever den i princip på övertid från första uppstart.
Samsung 840 och 840EVO har även de problem. Data lagrad länge på disken 'ruttnar'. Blir först svårläst för att sedan bli oläsbar. 840EVO har fått firmwareuppdatering som ska råda bot på problemet. Ägare utav 840 har lämnats åt sitt öde.

Ryck ur satakabeln till hårddisken. Är problemen samma efter det så är probletet med SSDn.

Har du klockat datorn ska du givetvis först återgå till originalklock.

Hur vet jag om det är Sandforcekontroll? Har en vanlig Kingston 128 gbare.

Rycka ut kabeln till den vanliga hårddisken och låta ssdn sitta kvar, right?
Om det nu är så att ssdn skulle vara kass, vad ska man köpa för någon som är bra och håller, trodde dem skulle hålla i en evighet typ.. 1år är ju skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Är det sandforcekontroller i SSDn lever den i princip på övertid från första uppstart.
Samsung 840 och 840EVO har även de problem. Data lagrad länge på disken 'ruttnar'. Blir först svårläst för att sedan bli oläsbar. 840EVO har fått firmwareuppdatering som ska råda bot på problemet. Ägare utav 840 har lämnats åt sitt öde.

Ryck ur satakabeln till hårddisken. Är problemen samma efter det så är probletet med SSDn.

Har du klockat datorn ska du givetvis först återgå till originalklock.

Det känns inte helt rätt, Vist har själv haft sandforce SSD som gått sönder, men Intels egna SSD:er verkar ju fungera (annars hade dom kört egen kontroller).

Skrivet av Simonbhehe:

Hur vet jag om det är Sandforcekontroll? Har en vanlig Kingston 128 gbare.

Rycka ut kabeln till den vanliga hårddisken och låta ssdn sitta kvar, right?
Om det nu är så att ssdn skulle vara kass, vad ska man köpa för någon som är bra och håller, trodde dem skulle hålla i en evighet typ.. 1år är ju skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp precis var den SSDnow? ja då är det inte konstigt, men bör i så fall ha garanti kvar om du har tur. Hade en ssd som gick sönder på 6 månader

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §7*

Tyvärr är jag tvungen att låsa tråden då vi ej tillåter piratkopiering, se §7:

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Skrivet av Simonbhehe:

Har tyvärr ingen laglig nyckel, sen måste jag medge att jag inte har en aning om hur man gör ett bootbart minne. Så det är relativt uteslutet, känner inte för att köpa en Windows 7 licens nu heller, känns lite waste.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...