SweClockers drop!

Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Inaktiv

Jag trodde citatet var där för att visa hur dum i huvudet han är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Själv går jag in på onsdag och köper in mig på rean, den lär ju sjunka en liten bit imorgon också, hoppas jag.

Större kollaps är förmodligen på ingång. Håll i pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag trodde citatet var där för att visa hur dum i huvudet han är...

Nejnej, tror inte han är dum. Dock så var det nog lite klumpigt uttryckt. Dock är citatet där då det påverkar. Det är lite känsligt. Svenskar brukar vara konflikt rädda samtidigt som vi ogillar att visa känslor...

Hoppas min förklaring är acceptabel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

börjar bli rätt trött på alla upphandlingar av IT-systemen inom vården, eftersom flera olika företag gör olika sjukhus system så är dom inte anpassade för att passa ihop. till skillnad från andra länder (Finland ?) där dom måste passa ihop, stämmer verkligen detta ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

börjar bli rätt trött på alla upphandlingar av IT-systemen inom vården, eftersom flera olika företag gör olika sjukhus system så är dom inte anpassade för att passa ihop. till skillnad från andra länder (Finland ?) där dom måste passa ihop, stämmer verkligen detta ?

Stämmer bra enligt vad jag har hört, alla landsting betalar för utvecklingen av egna system, vilket då leder till mycket högre kostnader - samt att systemen inte är kompatibla eller integrerade med varandra. Låter sjukt, absolut

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Stämmer bra enligt vad jag har hört, alla landsting betalar för utvecklingen av egna system, vilket då leder till mycket högre kostnader - samt att systemen inte är kompatibla eller integrerade med varandra. Låter sjukt, absolut

Detta stämmer nog till 80% iaf.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

i andra länder så är dom olika företagen tvingade att koppla deras system till ett centralt annars blir det ingen deal, men eftersom det skulle uppfattas som som diskriminerande eller kränkande behandling så går det nog inte i Sverige.

kan nog lite tycka att det är nästan samma skrot&korn på alla partier i ex kommunfullmäktige troligen där det beslutas vad som kan göras, men vafan lite jävla IQ måste man väl ha eller tänker man bara en mandatperiod.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

Nejnej, tror inte han är dum. Dock så var det nog lite klumpigt uttryckt. Dock är citatet där då det påverkar. Det är lite känsligt. Svenskar brukar vara konflikt rädda samtidigt som vi ogillar att visa känslor...

Citatet påverkar? Hur då? Den enda påverkan det har på mig är att det påminner mig om att Reinfeldt skapat ett samhälle där den nya nationalsporten är att slänga handgranater omkring sig.

Hur någon kan se upp till den där rövhatten är ett mysterium för mig.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Är sur på mig själv för att jag inte orkade gå till gymmet idag. Men i tisdags var första gången på 5 månader, har sån satans träningsvärk. Dessutom började detox/juice dieten i måndags, så energin är inte på topp.

Sedan har jag beslutsångest. Funderar på ett nytt chassi, eftersom datorn är rätt högljudd trots custom loop. Det pga att jag mätte fel på radiatorerna, så jag kunde inte ha raddarna som jag ville vilket resulterade i ett riktigt trångt bygge med dålig cirkulation i chassit. Så funderar på ett Phanteks Enthoo Pro, men orken/vilja att flytta över datorn finns inte riktigt. Speciellt inte eftersom jag tabbade mig ordentligt och glömde att sätta in en tömnings kran på loopen. Deeessutom = större chassi, mer raddar = money.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hzup:

Okej. Jag tycker citatet är idiotiskt iaf.

Skrivet av Carlj:

Är sur på mig själv för att jag inte orkade gå till gymmet idag. Men i tisdags var första gången på 5 månader, har sån satans träningsvärk. Dessutom började detox/juice dieten i måndags, så energin är inte på topp.

Hur tänker du att du ska kunna gymma om du skär ner på energi-intaget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlj:

Sedan har jag beslutsångest. Funderar på ett nytt chassi, eftersom datorn är rätt högljudd trots custom loop. Det pga att jag mätte fel på radiatorerna, så jag kunde inte ha raddarna som jag ville vilket resulterade i ett riktigt trångt bygge med dålig cirkulation i chassit. Så funderar på ett Phanteks Enthoo Pro, men orken/vilja att flytta över datorn finns inte riktigt. Speciellt inte eftersom jag tabbade mig ordentligt och glömde att sätta in en tömnings kran på loopen. Deeessutom = större chassi, mer raddar = money.

Kämpa på med gymmet bara. Har själv tränat som en tok sen i slutet av april. Har kommit upp i en joggingrunda på 7.5km nu och tränar ofta styrketräning. Har tagit det lugnt idag och snaskat lite men i morgon bitti blir det en joggingrunda. Milen närmar sig.

Tränar man hårt och äter bra annars så kan man gotta sig lite en dag i veckan.

Phanteks Enthoo Pro är verkligen rymligt och smidigt att bygga i. Trevligt pris är det på lådan också.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Hedersmedlem

Var och kikade på cykel igår hos XXL. Bestämde mig för en men de hade bara min storlek i lager i låda så jag fick den monterad till idag. De kommer och rullar ut cykeln.

"Ska du ha pedaler? Ska du cykla hem med den?"
"Eh, ja"
Springer iväg och hämtar några. "Du ska ha vanliga bara?"

Fick förklarat sen när jag frågade att på denna cykel så sätter de inte pedaler för att man ska kunna välja mellan vanliga eller typ sport-/träningspedaler. Hade varit trevligt att veta igår när man faktiskt köpte cykeln att det skulle tillkomma 200 kr för pedaler också. Hade varit lugnt om de förklarade det innan. Lite som att köpa bil och sen få köpa till en nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Okej. Jag tycker citatet är idiotiskt iaf.

Hur tänker du att du ska kunna gymma om du skär ner på energi-intaget?

Kanske skulle ha berättat mer om hur det ser ut just nu, men det är inget hardcore 100kg+ i varje övning jag siktar på nu som innan. Utan knappt någon vikt överhuvudtaget, tar max 20-30min i viktsalen, resten i cardio. Dessutom körde jag samma upplägg innan, och fungerade helt ok. Jag vet att första veckan är tuff, men sedan går det igång ordentligt med detta upplägget. Tex så löser man samma problem som idag med 100-150g kyckling 2 timmar innan passet. Men eftersom jag inte har gjort något annat än att vräka i mig hamburgare, kebab och öl sedan Mars i år, tyckte jag att en juicediet/detox var på sin plats och droppa de första 5kg vattenvikt denna veckan.

Skrivet av chipw00t:

Kämpa på med gymmet bara. Har själv tränat som en tok sen i slutet av april. Har kommit upp i en joggingrunda på 7.5km nu och tränar ofta styrketräning. Har tagit det lugnt idag och snaskat lite men i morgon bitti blir det en joggingrunda. Milen närmar sig.

Tränar man hårt och äter bra annars så kan man gotta sig lite en dag i veckan.

Phanteks Enthoo Pro är verkligen rymligt och smidigt att bygga i. Trevligt pris är det på lådan också.

Jo jag vet, men idag var det en riktigt tung jävla dag. Kom iväg på en promenad iallafall. Vanligtvis brukar jag ha koll på vad jag stoppar i mig, men sedan jag flyttade tillbaka till sverige i Mars har det blivit att man har tryck i sig allt det som man har saknat de senaste 5 åren utomlands. Kom igång med gymmet ordenligt 2 jan, och körde stenhårt tills 28feb med detox/rätt mat, PT och mycket träning. Problemet var sedan att jag flyttade, utan tillgång till gym(3 mil rakt ut i skogen) samt känslan av inte behöva göra ett skit. Och maten. Tex under januari, februari låg jag på en viktminskning på ca 1-1,5 kg i veckan. Men det absolut största problemet för mig är just det här. Det börjar bra, och går ner 8-10kg och tycker att fan det här ser bra ut och börjar slappna av.

Men det är bara att ta sig samman och köra stenhårt i morgon.

Visst är det ser det bra ut? Det är som sagt bara orken till att ta tag i det. Har så in i helvete med jobbet att göra.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Var och kikade på cykel igår hos XXL. Bestämde mig för en men de hade bara min storlek i lager i låda så jag fick den monterad till idag. De kommer och rullar ut cykeln.

"Eh, ja"

Fick förklarat sen när jag frågade att på denna cykel så sätter de inte pedaler för att man ska kunna välja mellan vanliga eller typ sport-/träningspedaler. Hade varit trevligt att veta igår när man faktiskt köpte cykeln att det skulle tillkomma 200 kr för pedaler också. Hade varit lugnt om de förklarade det innan. Lite som att köpa bil och sen få köpa till en nyckel.

haha du skulle sagt, nä skit i pedalerna och sparka hem

Kan barn ha, så kan du ha

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Ska plugga ett år på Gotland yippee! Kom in som reserv, har fram tills nu jobbat på en restaurang på Arlanda flygplats. Riktigt skitjobb. Har mejlat och ringt ca 20 hyresvärdar men ännu inget napp. Åker från Stockholm på lördag kväll(om ca två dygn).
Kursen heter juridiskt grundår. De som gör bäst ifrån sig på kursen har möjlighet att haka på tredje terminen av juristprogrammet i Uppsala.
"Urvalet till senare del av juristprogrammet i Uppsala sker på grundval av kursbetyget (VG) som baseras på erhållna tentamenspoäng på delkurs 1 och 2 på juridiskt grundår samt på examinerade och poänggivande moment under delkurs 1 och 2 på juridiskt grundår."

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Inte för att vara den, men det där med detox är bara trams. Se till att äta nyttigt och tillräckligt mycket så du orkar med träningen, det är det viktigaste. Håll dig borta från halvfabrikat och laga maten själv från grunden, det är den bästa "detoxen" du kan få.

Skrivet av Shimonu:

"Eh, ja"

Det är tyvärr standard om man köper en cykel som är till för seriös och effektiv transport från A till B. Sedan ska man väl inte se det som att det tillkom 200kr för pedaler utan snarare att cykeln var 200kr billigare än den borde ha varit eftersom det inte medföljde några pedaler. Always look at the bright side of life, eller?

Själv är jag lite bitter just nu. Mitt vänstra knät har periodvis ballat ur totalt idag, så pass illa att jag varit tvungen att sätta mig ner och hoppas på att smärtan går över. 20 år gammal och vältränad och redan problem med knät, eller? Det har varit lite lugnare nu på eftermiddagen men å andra sidan har jag mest bara suttit stilla nu. Fortsätter det balla ur imorgon så blir det sjukvårdsupplysningen nästa för något problem är det i så fall, känns som att någon sticker in en kniv i knät typ.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlj:

Jo jag vet, men idag var det en riktigt tung jävla dag. Kom iväg på en promenad iallafall. Vanligtvis brukar jag ha koll på vad jag stoppar i mig, men sedan jag flyttade tillbaka till sverige i Mars har det blivit att man har tryck i sig allt det som man har saknat de senaste 5 åren utomlands. Kom igång med gymmet ordenligt 2 jan, och körde stenhårt tills 28feb med detox/rätt mat, PT och mycket träning. Problemet var sedan att jag flyttade, utan tillgång till gym(3 mil rakt ut i skogen) samt känslan av inte behöva göra ett skit. Och maten. Tex under januari, februari låg jag på en viktminskning på ca 1-1,5 kg i veckan. Men det absolut största problemet för mig är just det här. Det börjar bra, och går ner 8-10kg och tycker att fan det här ser bra ut och börjar slappna av.

Men det är bara att ta sig samman och köra stenhårt i morgon.

Visst är det ser det bra ut? Det är som sagt bara orken till att ta tag i det. Har så in i helvete med jobbet att göra.

Förstår att du käkat om du har varit utomlands i några år. Själv tryckte jag för mycket mat och sprit senaste vintern på grund av stressigt jobb.

Ja, Enthoo Pro är rätt så snyggt. Väldigt bra luftflöde i det. Har du kollat chassirecensionen här på SweC?

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalium:

Det är tyvärr standard om man köper en cykel som är till för seriös och effektiv transport från A till B. Sedan ska man väl inte se det som att det tillkom 200kr för pedaler utan snarare att cykeln var 200kr billigare än den borde ha varit eftersom det inte medföljde några pedaler. Always look at the bright side of life, eller?

Nja, problemet är egentligen inte pengarna. 200 kr är en struntsumma i sammanhanget. Problemet jag har är att de varit otydliga som säljare. Jag köpte förra året en motsvarande cykel på annat håll och då var det en komplett cykel. Denna gång verkade jag själv behöva ha koll på att vissa cyklar säljs utan pedaler. Det är för övrigt den andra cykel jag köper i denna klass så jag är inte inne i den communityn så att säga. Jag kan tycka att det är något säljaren bör underrätta mig om när jag kollar på cykeln eller åtminstone när jag bestämmer mig för att köpa, inte i efterhand när jag hämtar ut cykeln. Vi gick till och med runt och kollade på utrustning att få monterad. Jag påpekade även att det saknades pedaler när jag ville provcykla och antog de bara stod framme utan pedaler för att spara lite plats.

Så pengarna är skitsamma, jag upplever snarare att de hållit undan information för att tjäna en extra slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Förstår att du käkat om du har varit utomlands i några år. Själv tryckte jag för mycket mat och sprit senaste vintern på grund av stressigt jobb.

Ja, Enthoo Pro är rätt så snyggt. Väldigt bra luftflöde i det. Har du kollat chassirecensionen här på SweC?

Ja jag kollade in den, bra recension som vanligt men ställer mig fortfarande lite osäker på hur det blir med vattenkylning. Vill inte göra samma tabbe som tidigare där det inte får plats som jag vill

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlj:

Ja jag kollade in den, bra recension som vanligt men ställer mig fortfarande lite osäker på hur det blir med vattenkylning. Vill inte göra samma tabbe som tidigare där det inte får plats som jag vill

Det går att skruva isär helt och hållet.

Den här recensionen är rätt så informativ:

HardwareCanucks Phanteks Enthoo Pro Case Review

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem

Installationen av Windows 8.1 Pro/10 Pro krånglar efter byte av CPU, modermodem, RAM... vill inte installeras av någon anledning.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eldritzh:

Installationen av Windows 8.1 Pro/10 Pro krånglar efter byte av CPU, modermodem, RAM... vill inte installeras av någon anledning.

Hade du aktiverat win 10 med din gamla hårdvara? Du måste nog ringa support då för att få dina nya komponenter registrerade har jag för mig.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem

@chipw00t: Jo, det hade jag gjort, men verkar snarare som att problemet är med antingen SSDn eller USBn jag försöker installera ifrån.
Då jag kommer så pass långt att jag kan formatera och ha mig, dock kommer det upp felmeddelande där.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Inaktiv

Sur ifall börsen går ner mer.

Ledsen över omvärldens oro. Extremism från både höger och vänster, samt ye olde "min gud är bäst terrorism". Dessa människor växer alltså även i popularitet, trots allt. Vi mår inge bra här i EU/Sverige för att uttrycka mig kortfattat. Så mycket hat och rädslor överallt och att lära av historien är inget vi har en tanke på. Eventuellt en skrämmande framtid till mötes.

Galen ifall någon mer närstående går och dör, nu får det fan räcka.

Orkar inte ge mig in i någon debatt, då säkert en del känner sig manade, utan vill mest skriva av en del frustration.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Skalman:

Fick precis reda på att jag kom in på Linköpings universitet, mina vänner gjorde det inte. Jag har ingen aning om jag vill flytta iväg eller inte och har nog hela tiden innerst inne hoppats lite grann att jag inte skulle komma in... men det gjorde jag och har ju hela tiden sagt att jag vill dit. Men nu sitter jag här och kollar på bostäder som jag inte har en aning över om hur man kommer över med en olustig känsla i magen.
Vet inte om jag är rädd för förändring och tror kanske att det egentligen vore bra för mig att flytta hemifrån och få klara mig själv.
Har inget jobb heller så mitt enda val är att flytta, kan ju inte direkt sitta hemma framför datorn i ett år utan att göra ett dyft...

Gick på LiU i Norrköping, men hade flertalet kurser i Linköping också.
Kan enbart säga från min vy och mina närmaste vänner (som jag träffade på universitetet) så var tiden på universitet den bästa tiden i mitt liv och tror nog mina kompisar håller med

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

@chipw00t: Jo, det hade jag gjort, men verkar snarare som att problemet är med antingen SSDn eller USBn jag försöker installera ifrån.
Då jag kommer så pass långt att jag kan formatera och ha mig, dock kommer det upp felmeddelande där.

det fick jag också, var tvungen att starta upp CMD i installationen och skapa en partion därigenom!

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Vi mår inge bra här i EU/Sverige för att uttrycka mig kortfattat. Så mycket hat och rädslor överallt och att lära av historien är inget vi har en tanke på. Eventuellt en skrämmande framtid till mötes.

Detta är vad som skrämmer mig mest just nu. Bara se hur utvecklingen inom detta område har gått de senaste 3-4 åren. Hur kommer det se ut om 3-4 år?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Är fantastiskt glad att jag ordnade ett nytt jobb innan mitt föregående uppdrag tog slut, nu har jag bara ett glapp på 4 dagar mellan mitt förra jobb och det nya.
Den tiden spenderas som föräldraledig så slipper jag krångla med A-kassa och dylikt, plus att jag får tid till att busa med dottern mer
En annan stor fördel är att det nya jobbet har bättre förmåner, samma lön, mindre arbetstid och betald övertid = mer tid över till familjen.

En perfekt avslutning trots att det kändes så hopplöst för några veckor sedan, efter det öste erbjudanden in och jag hade 3 olika jobb att välja på till slut
JACKPOT!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Är fantastiskt glad att jag ordnade ett nytt jobb innan mitt föregående uppdrag tog slut, nu har jag bara ett glapp på 4 dagar mellan mitt förra jobb och det nya.
Den tiden spenderas som föräldraledig så slipper jag krångla med A-kassa och dylikt, plus att jag får tid till att busa med dottern mer
En annan stor fördel är att det nya jobbet har bättre förmåner, samma lön, mindre arbetstid och betald övertid = mer tid över till familjen.

En perfekt avslutning trots att det kändes så hopplöst för några veckor sedan, efter det öste erbjudanden in och jag hade 3 olika jobb att välja på till slut
JACKPOT!

Lite fel tråd kanske? Men grattis!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/952563-glad-exalterad-p...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Sitter i telefonsupport och är norrlänning. Får en skånsk som klagar på min dialekt och att jag inte kan prata svenska riktigt då hon inte förstod mina instruktioner.

Sa att jag inte förstod danska och lade på.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]