Permalänk
Medlem

Uppgradera dator

Hej fölket.

Funderar på att uppgradera min dator utifrån förutsättningarna att jag kan använda nätagget, lådan, optiska läsaren (+ lagringsdisk, men vill ha SSD till OS/spelen). Fick tips om att det kan fungera i en tidigare tråd.

Följande köpte jag för 4-5 år sedan:

Hur skulle ni uppgradera den utifrån dessa förutsättningar? Budget är inte superstor, utan mer rimlig utifrån förutsättningarna att behålla dessa komponenter

Väl mött

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ha satsa på SSD disk och gtx 770 eller liknade men misstänker ändå att din CPU kommer sinka ner systemet.
Skulle nog va bättre och satsa på ett beg 1150 setup.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag skulle nog ha satsa på SSD disk och gtx 770 eller liknade men misstänker ändå att din CPU kommer sinka ner systemet.
Skulle nog va bättre och satsa på ett beg 1150 setup.

om man bara använder nätagg, låda och optisk läsare - kan man uppgradera datorn med en ca 5k utan att den blir skit?

Permalänk

@oscar9:

När du säger att din budget inte är "superstor", hur mycket menar du då? Ska man uppgradera ditt system med nytt moderkort, cpu och ram bör du lägga minst 10k (SSD+GPU inkluderat) för att det ska vara värt det. Annars hade jag bara kört på en SSD och en ny GPU för runt 5-6k.

Skrivet av oscar9:

om man bara använder nätagg, låda och optisk läsare - kan man uppgradera datorn med en ca 5k utan att den blir skit?

Nej.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar9:

Hej fölket.

Funderar på att uppgradera min dator utifrån förutsättningarna att jag kan använda nätagget, lådan, optiska läsaren (+ lagringsdisk, men vill ha SSD till OS/spelen).

Hur skulle ni uppgradera den utifrån dessa förutsättningar? Budget är inte superstor, utan mer rimlig utifrån förutsättningarna att behålla dessa komponenter

Väl mött

Beroende på vad du ska spela så går det att komma undan billigare för grafikkortet. Men detta bör klara 1080p gaming hyggligt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8426639/2015-08-05