Permalänk

Sajt blockerad?

Jag brukar ofta surfa in på Fotosidan.se men för två dagar sen var det stopp. Helt utan anledning kan just den sidan och BARA den sidan inte visas i någon webbläsare (har testat Chrome, Firefox & Explorer). Självklart är inte sidan nere då jag kan komma in på den på min laptop - kopplad till samma router! Har kollat mitt antivirus (Avast gratisversionen) så att inte sajten ska ha blivit blockerad där. Har startat om datorn. Har tömt cookies. Vad i helvete är det för häxeri??? Den aktuella datorn (stationär) är jämnt på och det fungerade utmärkt att komma in på sidan i många dagar innan. Och nej, ingen datorkunnig skojare har varit i närheten av PC:n heller... Hur är detta möjligt???

Rubrik korrigerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Vad händer om du drar en ping mot fotosidan.se, det känns som att du har något dns-problem någonstans. Vilka dnser använder du?

Visa signatur

$ /dev/null

Permalänk

@qworx: Det där är tyvärr överkurs för mig. Vet ej hur man gör detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schlickum:

@qworx: Det där är tyvärr överkurs för mig. Vet ej hur man gör detta.

Windowsknappen - skriv CMD och tryck enter
Då får du upp en prompt

skriv följande:
ping fotosidan.se

Det du vill ha är rader med texten Reply from...
Inte connection timed out.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Rekordmedlem

Så här ser det ut i kommandotolken om du får "pingsvar" från dem, som du ser fungerar det för mig att pinga dem just nu.

Microsoft Windows [Version 10.0.10240]
(c) 2015 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\960T>ping fotosidan.se

Pinging fotosidan.se [194.103.17.20] with 32 bytes of data:
Reply from 194.103.17.20: bytes=32 time=12ms TTL=53

Ping statistics for 194.103.17.20:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 12ms, Maximum = 12ms, Average = 12ms

C:\Users\960T>

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack @Söderbäck & @mrgaffe. Jag får samma resultat som mrgaffe men kommer fortfarande inte in på sidan.

Edit: Jag får 3ms istället för 12 förvissa men det spelar väl ingen roll i sammanhanget?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schlickum:

Tack @Söderbäck & @mrgaffe. Jag får samma resultat som mrgaffe men kommer fortfarande inte in på sidan.

Då har du alltså kontakt med sidan men något hindrar webbläsarna att visa den, firewall eller plugins är det man misstänker först, det kan också vara nått fel med webbläsarna i sig men då borde det inte påverka olika webbläsare, det skulle kanske kunna vara nån form av ohyra också så du skulle kunna söka igenom datorn med tex Malwarebytes.

Latensen beror på avståndet till servern, du bor alltså närmare servern än jag gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Prova att skriva 194.103.17.20 i adressfältet och se om du kommer in på sidan det är nämligen ip adressen till webbservern och man kan även använda dessa för att surfa till webbsidor även om det är lättare att komma ihåg webbadresser.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

Prova att tömma cookies, historik och cache i programmen, kan fungera annars skulle det kunna vara att sidan är blockerad i routern, men bara gentemot en specifik dator.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Tack för alla svar. Har nu testat skriva IP-adressen istället utan framgång och att tömma allt ger inga resultat alls.

Kan verkligen en brandvägg blockera en sajt? Jag trodde det bara var program den blockerade. Tog faktiskt en snabbkoll i Windows brandvägg när jag började undersöka felet men hittade självklart inget.

Avast har inte upptäckt nåt. Jag får väl testa föreslagna Malewarebytes också...

Det är väl knappast nån ledtråd att jag nämner att vad jag får istället för att komma in på sidan är: "Den här webbsidan är inte tillgänglig

ERR_CONNECTION_RESET"? Så står det väl alltid när det är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schlickum:

Tack för alla svar. Har nu testat skriva IP-adressen istället utan framgång och att tömma allt ger inga resultat alls.

Kan verkligen en brandvägg blockera en sajt? Jag trodde det bara var program den blockerade. Tog faktiskt en snabbkoll i Windows brandvägg när jag började undersöka felet men hittade självklart inget.

Avast har inte upptäckt nåt. Jag får väl testa föreslagna Malewarebytes också...

Det är väl knappast nån ledtråd att jag nämner att vad jag får istället för att komma in på sidan är: "Den här webbsidan är inte tillgänglig

ERR_CONNECTION_RESET"? Så står det väl alltid när det är fel?

starta cmd som admin och skriv

ipconfig /flushdns

sedan skriver du

netsh winsock reset

starta sedan om datorn.

Voila!

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Har nu även testat Docklands förslag utan framgång och kört AdAware och det skitprogrammet hittar ett gäng malware men det talar inte om för mig vad det är för nåt (då hela sökvägen inte syns i resultaten) så jag kan bedöma om det är ett verkligt hot eller nåt program jag vill behålla (typ falsklarm)... Suck, vilket gränslöst hat jag känner mot dessa teknikhäxerier.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schlickum:

Har nu även testat Docklands förslag utan framgång och kört AdAware och det skitprogrammet hittar ett gäng malware men det talar inte om för mig vad det är för nåt (då hela sökvägen inte syns i resultaten) så jag kan bedöma om det är ett verkligt hot eller nåt program jag vill behålla (typ falsklarm)... Suck, vilket gränslöst hat jag känner mot dessa teknikhäxerier.

Jo sökvägen ska allt gå att få fram.

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe: Jo alltså, resultatet blir två kolumner där i vänstra några program listas och i högra finns detaljer när man markerar nåt av programmen. Så ett program kan ha ex. 10 malware vilka visas med förkortad sökväg typ "C:\Schlickum...trojan.exe" (minns inte hur det såg ut riktigt). Poängen är att jag inte kan se hela sökvägen så allt jag kan se är att det "skadliga" programmet ligger i nån mapp på C, vilket är ganska korkad info då detta är en självklarhet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schlickum:

@mrqaffe: Jo alltså, resultatet blir två kolumner där i vänstra några program listas och i högra finns detaljer när man markerar nåt av programmen. Så ett program kan ha ex. 10 malware vilka visas med förkortad sökväg typ "C:\Schlickum...trojan.exe" (minns inte hur det såg ut riktigt). Poängen är att jag inte kan se hela sökvägen så allt jag kan se är att det "skadliga" programmet ligger i nån mapp på C, vilket är ganska korkad info då detta är en självklarhet.

Har för mig att det går att markera objektet (ev högerklick) och se även långa sökvägar.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

Och så körde jag även Malwarebytes som faktiskt tog hand om det vidriga Sweetpacks (hoppas jag) som smugit på datorn sen mycket länge. MEN självklart kommer jag fortfarande inte in på Fotosidan.se... Så jävla sjukt! Det är ju inte så att vi snackar om en porr-/pirat-/gaming-sajt precis... Dags att gråta sig till sömns nu. :-/

EDIT: I helvete heller att Malwarebytes tog hand om Sweetpacks... Varje natt hittar den två nya grejer från nämnda parasit som blockeras.

Permalänk
Skribent

Okej gör följande;
1. Gör "flush" DNS kommandot som nämndes ovan.
2. Resetta routern till fabriksinställningar.
3. Installera om dina webbläsare.

Om inte det löser så testa detta;
4. Om du har ett mobilt internet, koppla upp datorn till det och se om du kommer ut på fotosidan.se genom den på din stationära.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem

Hostfil som behöver återställas kanske?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen:

Tänkte lite i de banorna också.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Okej, här är senaste rönen. Jag drog helt sonika ur nätverkskabeln och kopplade upp mig trådlöst. Voila! Plötsligt går det hur bra som helst att komma in på Fotosidan så webbläsarna är det uppenbarligen inget fel på. Trist bara att jag måste hålla på och koppla om varenda gång jag vill in på den sajten. (Ja, jag vet. Jag behöver inte dra ur sladden fysiskt varenda gång men ni hajar.)

Rättelse ang. router: Jag kör faktiskt fiber direkt in i en switch som sen grenar ut till den här problemdatorn, en laptop och en annan arbetsdator (via kabel). Till sistnämnda dator är en trådlös router kopplad. Ganska oortodoxt, jag vet. Men jag har haft oändliga problem med hemmanätverk hela mitt PC-liv så när jag till slut fick det att funka på det här sättet fick det vara så. Alltså är routern i änden av kopplingskedjan och det var trådlöst via den jag till slut kom in. Supersjukt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schlickum:

Okej, här är senaste rönen. Jag drog helt sonika ur nätverkskabeln och kopplade upp mig trådlöst. Voila! Plötsligt går det hur bra som helst att komma in på Fotosidan så webbläsarna är det uppenbarligen inget fel på.

Det kan fortfarande bero på webbläsaren.

Skrivet av Schlickum:

Rättelse ang. router: Jag kör faktiskt fiber direkt in i en switch som sen grenar ut till den här problemdatorn, en laptop och en annan arbetsdator (via kabel). Till sistnämnda dator är en trådlös router kopplad. Ganska oortodoxt, jag vet. Men jag har haft oändliga problem med hemmanätverk hela mitt PC-liv så när jag till slut fick det att funka på det här sättet fick det vara så. Alltså är routern i änden av kopplingskedjan och det var trådlöst via den jag till slut kom in. Supersjukt...

Nu finns det säkert många som kan mer om nätverk än jag, men jag instämmer att det är en ovanlig lösning.

För hemnätverk brukar det väl snarare vara vanligt med: Fiber -> Fiberdosa -> Router -> Allt annat.

Skillnaden mellan en Switch och en Router är just att en router kan ta en extern signal och dela den mellan flera interna mottagare, en switch kan endast dela koppla ihop interna parter, utan internet. Om du kör med en switch istället för en router förstår jag inte att du kan hålla uppkopplingen med flera datorer och internet, är du säker på att du inte skrev fel och menade Router?
Annars kan det vara en anledning till att hämtningen av sidan misslyckas, speciellt om den andra datorn eller någon trådlös apparat försöker att använda nätet samtidigt.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk

@Calsoe: Webbläsaren - hur?

Nej jag är säker på det jag skrev. Det är en TP-Link tl-sf1008D Switch jag kör in allt i. Problemet med den är att jag inte kan plocka ut alla 8 förgreningar ur den utan tydligen bara 2 eller ibland 3. Givetvis fungerar inte hemmanätverket nåt vidare, men bättre än inget alls som periodvis under många år emellan. Det är därför jag är livrädd att ändra den märkliga konfigureringen. Oteknisk som jag är ställs jag bara inför inte längre fungerande lösningar bara jag vågar tänka tanken att ändra något. <:-) Den trådlösa routern köpte jag långt efter allt var kopplat på detta vis så den fick hamna sist i kedjan (var främst bara ute efter att ha trådlöst internet hemma) då jag tidigare hade haft en liknande konfiguration som funkade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schlickum:

@Calsoe: Webbläsaren - hur?

Nej jag är säker på det jag skrev. Det är en TP-Link tl-sf1008D Switch jag kör in allt i. Problemet med den är att jag inte kan plocka ut alla 8 förgreningar ur den utan tydligen bara 2 eller ibland 3. Givetvis fungerar inte hemmanätverket nåt vidare, men bättre än inget alls som periodvis under många år emellan. Det är därför jag är livrädd att ändra den märkliga konfigureringen. Oteknisk som jag är ställs jag bara inför inte längre fungerande lösningar bara jag vågar tänka tanken att ändra något. <:-) Den trådlösa routern köpte jag långt efter allt var kopplat på detta vis så den fick hamna sist i kedjan (var främst bara ute efter att ha trådlöst internet hemma) då jag tidigare hade haft en liknande konfiguration som funkade.

Du borde verkligen koppla om på rätt sätt med en router närmast internetanslutningen, som du kopplat nu är det slumpen som avgör om nätet fungerar och vilka apparater som har nät, du får adresseringsproblem i lanet när du kopplar som du beskriver.

Visa signatur

Permalänk

Fotosidan blockerad för mig trots Bronsmedlem!

Hej!
Jag har exakt samma problem som TS och har testat allt som står i den här tråden utan resultat.
Det är BARA Fotosidan jag inte kommer åt.
Nu har jag mailat FS tre-fyra gånger och fått svar typ: Hej Kent!

jag ber dig att klicka på

https://www.whatismyip.com/

och sen klippa ut den IPadress som det står att du använder. Så skall vi kika vad felet är.

Hälsningar

David

Jäkligt trist med tanke på att FS är min absoluta favorit.
För ca 10 år sedan blev jag utslängd från FS pga en löjlig twist , och nu kan man ju undra om det är namnet som de blockerat?
Stämmer inte heller med tanke på att jag då hade en annan nätoperatör.

Med vänlig hälsning Kent

Permalänk
Medlem

Prova den här så får du veta om du är ensam eller inte:

http://downforeveryoneorjustme.com/

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Prova den här så får du veta om du är ensam eller inte:

http://downforeveryoneorjustme.com/

.

Jag är ensam tydligen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av K Helgesson:

Jag är ensam tydligen.

Får du svar på ping ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Får du svar på ping ?

Som sagt...jag har testat alla tips som finns i den här tråden.

Permalänk

@K Helgesson:

Nu har jag även blåst PC'n med allt vad det innebär utan resultat.
Fotosidan tror att "bredband2" dvs min leverantör , har ett fel i deras routing mot Fotosidan.
Friska tillrop på det?

Med vänlig hälsning Kent