Permalänk
Medlem

i5 Skylake eller i7 Haswell?

Hej,

Behöver lite råd och tips!

Ska som så många här plocka ihop en dator för ca 10-15k och funderar på främst processorn. Datorn kommer användas till spel i viss utsträckning och bildredigering i viss utsträckning. I ärlighetens namn kommer jag nog inte belasta den speciellt hårt då jag inte spelar de senaste spelen eller arbetar med speciellt tunga bildredigeringsprogram dock. Utöver det används den för film och kommer även använda den att spela upp material i 4k-upplösning på sikt (dock förutsätter jag att grafikkortet står för just den biten).

Jag har tittat både på i7 Haswell (4790K) och i5 Skylake (6600K) men kan inte riktigt komma fram till vad jag faktiskt kan dra mest nytta av. Självklart kan man även gå på i7 Skylake men det känns onödigt(?).

I övrigt kommer jag slänga in 16gb minne, SSD på 256gb, R9 390 8gb kort och ett 600w nätagg.

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

@Beercant: Skillnaden i pris mellan 4790K och 6700K är runt 300kr så det är väl lika bra att ta 6700K:an

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

@Beercant: Skillnaden i pris mellan 4790K och 6700K är runt 300kr så det är väl lika bra att ta 6700K:an

6700K ligger väl ändå på 3990? Det får jag till nästan 700kr skillnad. Sen tillkommer processorfläkt + något dyrare moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beercant:

Hej,

Behöver lite råd och tips!

Ska som så många här plocka ihop en dator för ca 10-15k och funderar på främst processorn. Datorn kommer användas till spel i viss utsträckning och bildredigering i viss utsträckning. I ärlighetens namn kommer jag nog inte belasta den speciellt hårt då jag inte spelar de senaste spelen eller arbetar med speciellt tunga bildredigeringsprogram dock. Utöver det används den för film och kommer även använda den att spela upp material i 4k-upplösning på sikt (dock förutsätter jag att grafikkortet står för just den biten).

Jag har tittat både på i7 Haswell (4790K) och i5 Skylake (6600K) men kan inte riktigt komma fram till vad jag faktiskt kan dra mest nytta av. Självklart kan man även gå på i7 Skylake men det känns onödigt(?).

I övrigt kommer jag slänga in 16gb minne, SSD på 256gb, R9 390 8gb kort och ett 600w nätagg.

Alla tips och råd mottages tacksamt!

I7 Haswell.

Permalänk
Medlem

Jag stod inför samma val när jag uppgraderade vid nyår.
Och som du ser så valde jag en I7.
Dels för att jag tror att den är mer "framtidssäker" och att jag tror att man aldrig kan ha en för snabb processor.

Så har du budgeten till det, köp en i7

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

i7 Haswell > i5 Skylake, med tanke på att du får hyperthreading med i7:an. Visst, Skylake är lite snabbare core-for core clock-for-clock men hyperthreading kan ju vara bra i vissa applikationer (t.ex. vid renderingar). Spel använder sig inte så mycket av hyperthreading (finns väl vissa titlar som gör det, har för mig att BF4 presterar lite bättre), men för priset av en i5 Skylake så tyker jag i7 Haswell är ett bättre köp. DDR3-minnen är även en aning billigare och även om de långsammare än DDR4 så presterar de ändå väldigt bra idag!

TL;DR - i7 Haswell

EDIT: Har för mig även att TIM-pastan under locket på Haswell-Refresh CPU:erna är bättre än de i Skylake vilket tillåter för högre överklockning med lägre temperaturer (om du har tur med kisellotteriet), men någon får gärna rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Jag stod inför samma val när jag uppgraderade vid nyår.
Och som du ser så valde jag en I7.
Dels för att jag tror att den är mer "framtidssäker" och att jag tror att man aldrig kan ha en för snabb processor.

Så har du budgeten till det, köp en i7

Tack för tipset!
För att förtydliga så menar du i7 Haswell?

Skrivet av Icte:

i7 Haswell > i5 Skylake, med tanke på att du får hyperthreading med i7:an. Visst, Skylake är lite snabbare core-for core clock-for-clock men hyperthreading kan ju vara bra i vissa applikationer (t.ex. vid renderingar). Spel använder sig inte så mycket av hyperthreading (finns väl vissa titlar som gör det, har för mig att BF4 presterar lite bättre), men för priset av en i5 Skylake så tyker jag i7 Haswell är ett bättre köp. DDR3-minnen är även en aning billigare och även om de långsammare än DDR4 så presterar de ändå väldigt bra idag!

TL;DR - i7 Haswell

EDIT: Har för mig även att TIM-pastan under locket på Haswell-Refresh CPU:erna är bättre än de i Skylake vilket tillåter för högre överklockning med lägre temperaturer (om du har tur med kisellotteriet), men någon får gärna rätta mig om jag har fel!

Tack för tipset och informationen!

Tilläggsfråga: Är det värt prisskillnaden att gå upp till i7 Skylake med tanke på mitt användningsområde samt prisskillnaden som blir med dyrare processor, moderkort, fläkt samt minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beercant:

Tack för tipset!

Tilläggsfråga: Är det värt prisskillnaden att gå upp till i7 Skylake med tanke på mitt användningsområde samt prisskillnaden som blir med dyrare processor, moderkort, fläkt samt minnen?

Inte om du inte planerar använda något av funktionerna i de nya moderkorten eller speciellt behöver den extra IPCn. Visst är skylake i7an lite bättre, men en 4790k räcker och blir över för det du nämner ovan, med marginal.

Permalänk

Är i princip samma sits själv och har bestämt mig för en haswell, det högre priset för Skylake är inte värt den ynka prestanda ökningen man får i mitt tycke.

Samt vad jag läst och hört är DDR4 knappt högre presterande just nu och kostar dessutom mer.

Så jag röstar på i7! ^^

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beercant:

Tack för tipset!

Fördelen med att välja skylake är att moderkortet är mer framtidssäkert.
Kör du på haswell kommer du säkert få byta moderkort och minnen vid nästa uppgradering.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Kör du på haswell kommer du säkert få byta moderkort och minnen vid nästa uppgradering.

moderkortet lär man få byta med skylake också, man sitter så länge på en processor nuförtiden om man inte gillar att uppgradera bara för att man kan.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av versions:

moderkortet lär man få byta med skylake också, man sitter så länge på en processor nuförtiden om man inte gillar att uppgradera bara för att man kan.

Eller så köper man ett bra moderkort från början?
Som man va smart nog med Z87 också liksom.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

har du minnen som funkar på skylake moderkort ? kör på skylake i5an

Annars kör med i7an

båda valen är bra , visst har i7an ett övertag med HT och bättre TIM lösning .. men I5an är fan inte dålig..

Det som är billigast är nog det bättre valet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beercant:

Med dina behov så tycker jag inte det, om inte du behöver de nya finesserna som kommer med de nyare moderkorten (t.ex. USB Type-C). Finns annars ganska marginell skillnad i prestanda i spel mellan Haswell Refresh och Skylake. Kan även tillägga som ett exempel att jag fortfarande inte ser behovet att uppgradera min dator i signaturen då den fortfarande håller sig väldigt väl i spel (dock hade extra USB 3.0 portar varit ganska sjysst)!

Spara pengarna och kör med Haswell-Refresh i7, du blir nog lika nöjd med dess prestanda som du hade varit med i5/i7 Skylake!

EDIT: Bör väl även tillägga att du inte bör tänka på "framtidssäkerhet med uppgraderingsbara moderkort". Intel har som tradition att byta ut sockeln i nya processorer vartannat år, så även om nuvarande Z170-moderkort kommer vara kompatibla med nästkommande CPU:er (Kaby Lake?) så kommer CPU:erna efter dessa högst troligen inte vara kompatibla med dagens Z170-moderkort. Lägg istället pengar på ett moderkort (och övriga komponenter) som innehåller allt du behöver IDAG då det "imorgon" (om ett par år) kommer något nytt. Visserligen kommer du inte att kunna använda DDR3 minnen för framtida byggen då DDR4 blir den nya standarden men om du planerar att spela så kommer Haswell-Refresh med snabba DDR3-minnen (> 1600 MHz) hålla väldigt bra, troligen även för framtida titlar.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Du kan jämnföra prestanda mellan 6600k och 4790k på eurogamer.
Dom har en väldigt bra jämnförelse med ett youtubeklipp också...
För spel kan du se att dom presterar ganska likvärdigt. Dock har 6600k lite övertag i bla GTA 5.
Jag hade nog valt att gå på de nyare arkitekturen med högre IPC.
Sen har du ju möjlighet att uppgradera till Kaby Lake tex när det kommer pga nyare plattform.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-intel-s...
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-intel-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Eller så köper man ett bra moderkort från början?
Som man va smart nog med Z87 också liksom.

och var 4790k en vettig uppgradering för någon som sitter på en 4770k? står fast vid det jag skrev. uppgraderar man för att man tycker att det är roligt med nya saker som är lite bättre så kanske man uppgraderar varje gång intel släpper en ny processor men om man uppgraderar när det ger en vettig prestandaskjuts så gör man inte det. dessutom kanske den som gillar att köpa nya saker för att vill ha ett nytt moderkort också.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Kommer bli att gå på i7 Haswell.

Blir dock ännu en fråga om jag klarar mig på detta moderkort?
http://www.inet.se/produkt/1902802/gigabyte-ga-z97p-d3#/specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Men en Haswell i7a kommer räcka och bli över i 5år+ till det han använder den till (enligt hans beskrivning). Inga enorma IPC eller prestanda framsteg kommer nås inom några år, då Intel mer eller mindre slagit i väggen för det, och skylake kommer bara efterträdas av kaby lake. Sen kommer du troligen behöva nytt moderkort ändå... (speciellt om de nu når en ny nivå...)

Troligen får du byta minne ja, och när det är dax är DDR4 både standard och betydligt billigare, samt troligen mer utvecklat.

Så det finns ingen anledning att tänka så. Titta på hur många som sitter och använder 5 år gamla PC maskiner än till både senaste spel o allt. Man måste inte offra 5-10kkr varje år för att ha det "senaste..."