Vad tycker folk om ordet hen och en?

Permalänk

Vad tycker folk om ordet hen och en?

Vad tycker du om det könsneutrala ordet hen? Motiver gärna.

Vad tycker du om det könsneutrala ordet "en" istället för man? Motivera gärna.

§3.4 (enkät) /moderator
Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om "en", alltid hört att "hen" är för både man och kvinna, så att komma på ett till känns... meninslöst.

Jag gillar "hen", är ett bra ord enligt mig för de som har svårt eller inte vill vara binära.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Hen är även väldigt praktiskt att använda i text när man inte vet om det gäller en hon eller han tillexempel på internet eller i dokumentation eller beskrivning.

Permalänk
Hedersmedlem

@Eldritzh:
En annan är inte helt ny på det där med att använda uttrycket "en" könsneutralt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har svårt för ordet Hen, Stör mig enormt på folk som använder det och hatar ordet.

en har jag aldrig hört talas om men skulle förmodligen störa mig på det med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Aldrig hört talas om "en", alltid hört att "hen" är för både man och kvinna, så att komma på ett till känns... meninslöst.

Jag gillar "hen", är ett bra ord enligt mig för de som har svårt eller inte vill vara binära.

Skrivet av warmerspy:

Vi ska göra en liten undersökning i skolan så jag tänkte ställa frågorna här.

Vad tycker du om det könsneutrala ordet hen? Motiver gärna.

Vad tycker du om det könsneutrala ordet "en" istället för man? Motivera gärna.

Skrivet av Hymer:

Jag har svårt för ordet Hen, Stör mig enormt på folk som använder det och hatar ordet.

en har jag aldrig hört talas om men skulle förmodligen störa mig på det med.

Ordet "en" istället för "man" finns p.g.a. att feminister vill efterlikna engelskans "one" (som i "one does not simply walk into Mordor") och därmed slippa använda ordet "man" i dess generella betydelse eftersom ordet stavas just "man". Jag tycker att det är otroligt larvigt och orsakar bara en massa förvirring.

Ordet "hen" tycker jag är helt ok, jag använder det inte själv men ser inget fel i att använda det. Jag är lite konservativ av mig

Permalänk
Skrivet av OrlMrt:

Hen är även väldigt praktiskt att använda i text när man inte vet om det gäller en hon eller han tillexempel på internet eller i dokumentation eller beskrivning.

Skrivet av Söderbäck:

@DaveAzoicer:
En annan är inte helt ny på det där med att använda uttrycket "en" könsneutralt ;).

Skrivet av Hymer:

Jag har svårt för ordet Hen, Stör mig enormt på folk som använder det och hatar ordet.

en har jag aldrig hört talas om men skulle förmodligen störa mig på det med.

Tack för svar men som jag skrev lite högre upp så används det ordet istället för man. Det är mer könsneutralt.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Tycker väl att det kan vara lite OK att använda hen när man inte vet könet, men generellt gillar jag inte ordet hen och använder det aldrig.

Ska väl nämnas att ordet hen är det feminina formen av detta ord, och den maskulina formen är hun så jämra könsneutralt vete sjutton om det är ändå

En har jag aldrig hört eller sett tidigare i denna betydelse.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tycker hen är ett väldigt bra och praktiskt ord, exempelvis om man inte vet könet på en person, t.ex. en läkare man inte har träffat eller en bilist som gör en farlig omkörning.

Det här med att byta ut "man" mot "en" har jag mer svårt för, dels för att det till skillnad från "hen" inte fyller någon ny funktion. Men framförallt tycker jag att det lätt låter väldigt dumt och blir svårförstått när man snackar i dåtid. Exempel:

"I slutet på 1800-talet hade man det väldigt fattigt i stora delar av Sverige. Man levde ofta under svältförhållanden."
"I slutet på 1800-talet hade en det väldigt fattigt i stora delar av Sverige. En levde ofta under svältförhållanden."

Permalänk
Medlem

Har blivit hyffsat ok med "hen" när det används på rätt sätt och sammanhang, när det fyller ett syfte. Stör mig otroligt mycket när folk knölar in det bara för att få tillfälle använda det.

Permalänk

Jag stör mig på "hen", jag är lite gammaldags av mig tror jag. Jag misstänker att det inte kommer stoppa med bara det här, med tanke på hur otroligt PK sverige är och blir mer för varje dag

Edit: Jag stör mig såpass mycket att jag inte använder det, andra får mer än gärna göra det för min del. Jag håller mig till det gamla vanliga.

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

Inget emot att folk använder "hen" men känns som debatten blivit lite väl stor, det löste inget vidare stort problem. Känns mer som att det är politiskt korrekthet tillsammans med 120 tecken twitter som har tvingat fram ett kortare alternativ till att skriva "han/hon" (som vi andvänt i ganska många år...) att det finns en minoritet som kanske inte identifierar sig med han eller hon är givetvis ett argument men hur vet vi att alla identiferar sig med "hen"? Man ska givetvis ha ett alternativ i språket som man känner sig bekväm med (om man inte har det så får man hitta på ett ord, som "hen")

Nu kanske jag låter lite negativ, men det är jag absolut inte (debatten i sig ser jag som lite löjlig, ordet är helt ok). Jag ser positivt på att språket utvecklas. Språk ska inte vara statiska, svenskan ska utvecklas. Och om "hen" används av många så utvecklas språket och det är bra.

Tycker ni att vi bör komma på ett mer "könsneutralt" alternativ till "människa" också? (med avseende på att det är Män) Enniska kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Inget emot att folk använder "hen" men känns som debatten blivit lite väl stor, det löste inget vidare stort problem. Känns mer som att det är politiskt korrekthet tillsammans med 120 tecken twitter som har tvingat fram ett kortare alternativ till att skriva "han/hon" (som vi andvänt i ganska många år...) att det finns en minoritet som kanske inte identifierar sig med han eller hon är givetvis ett argument men hur vet vi att alla identiferar sig med "hen"? Man ska givetvis ha ett alternativ i språket som man känner sig bekväm med (om man inte har det så får man hitta på ett ord, som "hen")

Nu kanske jag låter lite negativ, men det är jag absolut inte (debatten i sig ser jag som lite löjlig, ordet är helt ok). Jag ser positivt på att språket utvecklas. Språk ska inte vara statiska, svenskan ska utvecklas. Och om "hen" används av många så utvecklas språket och det är bra.

Tycker ni att vi bör komma på ett mer "könsneutralt" alternativ till "människa" också? (med avseende på att det är Män) Enniska kanske?

Ett könsneutralt ord till människor är precis vad TS skrev i början. Ordet "en" är en "ersättare" till "man" eftersom feminister vill apa efter engelskans användning av "one", just på grund av att ordet "man" stavas "man" (död åt alla män!). Tycker att det är extremt larvigt.

Permalänk
Medlem

Om "en" ska vara man vad är då kvinna, "två"?

Varför skulle en man vara könsneutral, första gången jag hör det och det lyckas göra mig förbannad, kan bara tänka mig att det är ett sånt där påfund från feministlägret, dom som hoppar, skriker, biter en i knäet och springer sen och gömmer sig.

Hen tycker jag kan vara ett ganska bra ord för någon där man inte vet om personen är man eller kvinna.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tycker det är ett bra initiativ och använder båda vid skrift. Försöker även vid tal men där är det lätt att glömma bort av ren vana, speciellt "man".

Att språket utvecklas är både naturligt och viktigt. Bara för att saker och ting fungerar och har gjort så sedan en lång tid tillbaka, betyder inte att det inte kan förbättras. Gäller givetvis mer än bara vårt språk.

Ni som stör er kan väl fokusera på "mejl" istället då det inte är relaterat till jämställdhet och i min värld inte lika "viktigt"

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Ett könsneutralt ord till människor är precis vad TS skrev i början. Ordet "en" är en "ersättare" till "man" eftersom feminister vill apa efter engelskans användning av "one", just på grund av att ordet "man" stavas "man" (död åt alla män!). Tycker att det är extremt larvigt.

Njae, det är ett neutralt ord för "man" men inte för ordet "människa" som i "vi är alla människor"

Kanske inte var en sådär jätteseriös fråga men "en" bör fråga sig själv hur långt "en" vill gå med att vara politiskt korrekt. Att förändra språket på politiskt väg kan skapa vissa praktiska problem i samhället (med att folk inte förstår dig). Det bör vara en balans mellan att det är praktiskt och det är gillas av de som ska använda det.

Permalänk
Medlem

En person ska på utflykt == Hen ska på utflykt.
En person äter == Hen äter.

Flera personer ska på utflykt == Flera hen(?) ska på utflykt.
Flera personer äter == Flera hen(?) äter.

Undrar lite varför vi har ett ord som "hen" när vi redan har ordet person? Och hur böjer man detta onödiga ord?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Om "en" ska vara man vad är då kvinna, "två"?

Varför skulle en man vara könsneutral, första gången jag hör det och det lyckas göra mig förbannad, kan bara tänka mig att det är ett sånt där påfund från feministlägret, dom som hoppar, skriker, biter en i knäet och springer sen och gömmer sig.

Hen tycker jag kan vara ett ganska bra ord för någon där man inte vet om personen är man eller kvinna.

En är inte ersättare till man som i man och kvinna, utan man i sin generella betydelse som t.ex. "så kan man inte göra". Men ja, jag stör mig också väldigt mycket på "en", och det är ett påfund av feministlägret precis som du säger.

Skrivet av CTH:

Njae, det är ett neutralt ord för "man" men inte för ordet "människa" som i "vi är alla människor"

Kanske inte var en sådär jätteseriös fråga men "en" bör fråga sig själv hur långt "en" vill gå med att vara politiskt korrekt. Att förändra språket på politiskt väg kan skapa vissa praktiska problem i samhället (med att folk inte förstår dig). Det bör vara en balans mellan att det är praktiskt och det är gillas av de som ska använda det.

Jaha, var det så du menade. Bara att läsa din mening (även om "en" var inom citationstecken) gör mig upprörd. Usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

En person ska på utflykt == Hen ska på utflykt.
En person äter == Hen äter.

Flera personer ska på utflykt == Flera hen(?) ska på utflykt.
Flera personer äter == Flera hen(?) äter.

Undrar lite varför vi har ett ord som "hen" när vi redan har ordet person? Och hur böjer man detta onödiga ord?

Nu blandar du äpplen och päron. Hen är ett pronomen, inget substantiv, och som du påpekar är personer redan könsneutralt. Du säger ju inte "flera han ska på utflykt", eller hur?

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tycker väl att det kan vara lite OK att använda hen när man inte vet könet, men generellt gillar jag inte ordet hen och använder det aldrig.

Ska väl nämnas att ordet hen är det feminina formen av detta ord, och den maskulina formen är hun så jämra könsneutralt vete sjutton om det är ändå

En har jag aldrig hört eller sett tidigare i denna betydelse.

Vad snackar du om? Hen är könsneutralt, att ha en feminin och maskulin form av ordet vore helt idiotiskt.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fade:

En person ska på utflykt == Hen ska på utflykt.
En person äter == Hen äter.

Flera personer ska på utflykt == Flera hen(?) ska på utflykt.
Flera personer äter == Flera hen(?) äter.

Undrar lite varför vi har ett ord som "hen" när vi redan har ordet person? Och hur böjer man detta onödiga ord?

Nästan rätt.
Flera personer ska på utflykt == De ska på utflykt
Flera personer äter == De äter

Person är inte alltid en bra ersättare däremot.
En person ska på utflykt == Person ska på utflykt.
Det blir ju inte så snyggt.

Hen i plural blir de eller dem precis som det är för han eller hon i plural. Same shit ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Jag bara skakar på huvudet och tar en till kall öl när det gäller sådana här moderna påfundigheter. Är väl för gamma för att se poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nästan rätt.
Flera personer ska på utflykt == De ska på utflykt
Flera personer äter == De äter

Person är inte alltid en bra ersättare däremot.
En person ska på utflykt == Person ska på utflykt.
Det blir ju inte så snyggt.

Du böjer hen som du böjer han eller hon helt enkelt.

Hon/han/hen

Hennes/hans/hennes?
Hennes/hans/hens?

Henne/honom/henne?
Henne/honom/henom?

Knepigt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att orden är ett perfekt exempel på vårt pussified feminina samhälle där alla är överkänsliga.

Feministiska män är värst, fyfan.

Så blir det när man låter kvinnor gå lösa.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nästan rätt.
Flera personer ska på utflykt == De ska på utflykt
Flera personer äter == De äter

Person är inte alltid en bra ersättare däremot.
En person ska på utflykt == Person ska på utflykt.
Det blir ju inte så snyggt.

Hen i plural blir de eller dem precis som det är för han eller hon i plural. Same shit ;).

Har du helt rätt i Men hur som haver så har vi ju klarat oss utan ordet hen tidigare och kunnat tala om människor "könsneutralt".

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fade:

Har du helt rätt i Men hur som haver så har vi ju klarat oss utan ordet hen tidigare och kunnat tala om människor "könsneutralt".

Yepp. Vi har även klarat oss utan förbränningsmotorn, glass, och billigt courtage för aktiehandel, forumtrådar och en hel uppsjö ord som tillkommit de senaste tusen åren. Frågan är varför det ens blir en fråga av att människan tar fram nya prylar och förnyar språket ;).

Ty hvad äro nyttan med något nytt när allting var bättre förr?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hen är ett helt värdelöst ord som endast är till för att gagna den enligt mig felaktiga idén om att det skulle finnas fler än två kön. Vet man inte vilket kön personen man skriver har, skriver man denne.
Härnäst kommer väl nån på att vi måste "respektera" personer som anser sig vara katter, vargar eller andra djur genom att anpassa och göra kompromisser i samhället så att de inte känner sig kränkta.

Det finns två kön, deal with it.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Har inget emot något av dem. Börjar det användas mycket kommer jag nog också göra det.
Jag har inte heller något emot att använda man, då det fungerar mycket bra istället för "någon".

Egentligen kan jag tycka att det är smidigare att skippa man/hen.
Egentligen kan jag tycka att man borde skippa man/hen då det ofta blir smidigare så.

Jag är emot att ersätta man/han/honom/henne med hen i tillfällen då det är känt vad man pratar om då information går förlorad. "Titta på hen där, bredvid hen" / "Titta på honom där, brevid henne"

Permalänk

Hen kan du va själv jävla gubbkärring.

Fulkommligt hatar ordet antingen är man en man eller kvinna är man hermaftrodit (stavning?) heter de det eller snigel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Har du helt rätt i Men hur som haver så har vi ju klarat oss utan ordet hen tidigare och kunnat tala om människor "könsneutralt".

Vi klarade oss fint med orden skärmmössa(keps), rullbräda(skateboard), reamotor(jetmotor), brandgul(orange), senapskål(ruccola), mjölmålla(quinoa) och eldhus(kök) också! Men språk har alltid varit något levande som hela tiden utvecklas och förändras och det är i min mening ett onödigt, tramsigt och omöjligt arbete att försöka förhindra det. Sedan är det ju förstås bra att det finns ett pronomen som dessutom går applicera på transsexuella personer som därmed slipper kallas t.ex. "den" eller "han/hon".