Permalänk
Medlem

Kan inte stänga locket :(

Jag råkade öppna laptopen lite snett och lite för hård. Så det ser ut som ena gängan som gör att locket kan stängas gick isönder. Så numera måste locket stå rakt upp annars om man försöker stänga det så "böjs" skärmen och håller på att knäckas om man fortsätter. Är jag körd eller går detta att fixa på något vis? Kan va trevligt att kunna stänga min laptop igen.

Det är en MSI Gaming laptop från ca 3 år tillbaka.

Dom två första bilderna i albumet är den trasiga (högersidan). Sista bilden är den vänstra som är "rätt".
Bilder på trasig skärm

Nu har jag tagit av ramen till skärmen.... Plastfästet där skruvarna sitter har gått sönder. Så metallgrejen böjs inte när man ska stänga locket och därför tar metallgrejen emot. Kan man skita i att ha skruvana på den trasiga sidan, blanda ihop epoxy lösning och kleta in och hoppas på det bästa? Eller är jag körd?

Enda bilden är den vänsta fungerande sidan. Den andra är med trasiga sidan.
Skärmen utan ram. Update 2

Permalänk
Medlem

Har ingen riktig lösning på problemet men du kan ju test att skruva loss skärmen och sätta tillbaks den igen vilket även gör så att du kan se vart det tar i. Vilken sida är det den tar i vänster eller höger?

Permalänk
Medlem

Ladda upp en bild istället för att försöka beskriva det med ord, en bild säger mer än 1000 ord

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ladda upp en bild istället för att försöka beskriva det med ord, en bild säger mer än 1000 ord

Har uppdaterat med bilder!

Skrivet av TRIQQIFY:

Har ingen riktig lösning på problemet men du kan ju test att skruva loss skärmen och sätta tillbaks den igen vilket även gör så att du kan se vart det tar i. Vilken sida är det den tar i vänster eller höger?

Ser inga direkt skruvhål för att kunna ta loss skärmen dock...

Permalänk
Medlem

@Rzll:
Ser ut som att den har hoppat ur sitt läge, lys in med en lampa och se om du kan se var den har suttit, om det är något som gått sönder eller om den bara hoppat ur sitt spår.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Gångjärnet är som regel skruvat i skärmens ram. Jag tycker det ser ut som om de skruvarna har släppt så att skärmens sidor bänds isär. Förmodligen har de tagit gängorna med sig.

Det kan vara lättfixat genom att peta av skärmramen (sitter oftast bara fastknäppt, bänd försiktligt med fingrarn) så att du ser gångjärnet. Sedan tar du bort skruvarna, häller lite epoxy i hålen och skruvar fast igen. Förutsatt att det är det som är fel.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

@Rzll:
Ser ut som att den har hoppat ur sitt läge, lys in med en lampa och se om du kan se var den har suttit, om det är något som gått sönder eller om den bara hoppat ur sitt spår.

Har uppdaterat med bilder i huvudposten. Vad kan jag göra?
http://imgur.com/a/eyxPQ

Skrivet av Rattnalle:

Gångjärnet är som regel skruvat i skärmens ram. Jag tycker det ser ut som om de skruvarna har släppt så att skärmens sidor bänds isär. Förmodligen har de tagit gängorna med sig.

Det kan vara lättfixat genom att peta av skärmramen (sitter oftast bara fastknäppt, bänd försiktligt med fingrarn) så att du ser gångjärnet. Sedan tar du bort skruvarna, häller lite epoxy i hålen och skruvar fast igen. Förutsatt att det är det som är fel.

Nu när jag har uppdaterat med bilder.. tror du fortfarande denna lösningen håller? epoxy i skruvhålen och mellan skärm och "metallgrej" och hoppas på det bästa? Hur länge tror du epoxylösning håller?

Permalänk
Inaktiv

Mina två senaste laptops har fått exakta samma problem, (en fjuitsu och en thosiba) Orsaken är slitage och det beror på att jag har använt gångjärnen ovanligt mycket, jag har en tvskärm bakom laptopen och så stänger och öppnar luckan hela tiden.Inga som helst stötar har datorerna fått utan ren slitage på gångjärnen i runt 3 år är felet.

På min första laptop så skruvade jag bara löst ena gångjärnet, jag tror att jag även använde våld och fick bryta sönder. Min sista bärbara så gick skärmen sönder mycket då jag stängde luckan och den får nu stå öppen.

Så mitt råd till folk so köper konsumentdatorer är att inte öppna och stänga luckorna för ofta, företagsdatorer däremot har en helt annan kvalite på mycket som gånggjärnen, företags datorer med bättre kvalite kostar i och för sig ofta det dubbla i inköp.

I TS fall så försök att köra med ett gånggärn, en 3 år gammal dator är inte värt att laga såvoda man ej gör bra fynd på ebay eller något.

*edit*
Jag själv har insett att det är lönlöst att ha en konsumentlapptop där gångjärnen ska hålla om man hela tiden öppnar och stänger skärmen, så nu har jag en gammal företagsdator på denna plats.

Permalänk
Medlem

@Rzll:
Vill man bara få det att funka och skiter i hur det ser ut så kan man borra hål rakt igenom ut på baksidan av skärmen och sätta skruv och en mutter på baksidan och sen lägga epoxy inne i allt där det gått sönder.
Annars är den nog bara att försöka få tag i en annan baksida med riktiga fästen.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rzll:

Nu när jag har uppdaterat med bilder.. tror du fortfarande denna lösningen håller? epoxy i skruvhålen och mellan skärm och "metallgrej" och hoppas på det bästa? Hur länge tror du epoxylösning håller?

Epoxy är rätt starkt. Jag hade provat med det.

Det andra alternativet med genomgående skruv är förstås starkare men kanske inte så elegant.

Angående att gångjärnet på konsumentlaptops skulle hålla sämre så säger jag nja. Jag har några hundra isärskruvade laptops på mitt samvete och konstruktionen är densamma i båda. Materialvalen generellt är ofta, men inte alltid, något bättre på företagslaptops vilket förstås bidrar till den allmänna hållbarheten.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

@Rzll:
Vill man bara få det att funka och skiter i hur det ser ut så kan man borra hål rakt igenom ut på baksidan av skärmen och sätta skruv och en mutter på baksidan och sen lägga epoxy inne i allt där det gått sönder.
Annars är den nog bara att försöka få tag i en annan baksida med riktiga fästen.

Skrivet av Rattnalle:

Epoxy är rätt starkt. Jag hade provat med det.

Det andra alternativet med genomgående skruv är förstås starkare men kanske inte så elegant.

Angående att gångjärnet på konsumentlaptops skulle hålla sämre så säger jag nja. Jag har några hundra isärskruvade laptops på mitt samvete och konstruktionen är densamma i båda. Materialvalen generellt är ofta, men inte alltid, något bättre på företagslaptops vilket förstås bidrar till den allmänna hållbarheten.

Jag tror jag kommer gå på lösningen med att borra några små hål.. och sätta i en långskruv + mutter på baksidan. Bryr mig inte om det är så elegant eller inte. Har dock bara en slagborr hemma.. men borde väl fungera. Är lite orolig att skärmen kommer gå sönder medans man borrar dock?

Samt... är det nödvändigt med epoxy om man borrar? Vart skulle man ens sätta expoyt isåfall? Blir det inte svårt att lägga till det i efterhand när man satt fast skruvarna etc.. eller bör man kladda på det på själva skruvarna och trycka på skärmramen efter?

Permalänk
Medlem

Skruva isär allt först och kolla hur det verkligen ligger till. Är det bara något plastfäste som knäckts eller dyl. så kan det säkert lagas rätt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Skruva isär allt först och kolla hur det verkligen ligger till. Är det bara något plastfäste som knäckts eller dyl. så kan det säkert lagas rätt enkelt.

Ser ut att vara plastfästet i skärmen som skruvarna från metallfästet på laptopen ska sitta i som har gått sönder helt.

Permalänk
Inaktiv

Har du känt på gångjärnen om de går att lea på innan du funderar på att limma? Mina båda från två olika laptops är skit-tröga och det spelar ingen roll om jag så skulle få en helt ny skärm, den skulle gå sönder direkt om jag ej byter ut gångjärnet.

Förhoppningsvis har du tur och det bara är fästena som är sletna, jag ville bara påpeka detta i all välmening.

Permalänk
Medlem

Utan skärmen som hävarm är gångjärnen jäkligt jobbiga att rubba. Det måste de vara för att hålla skärmen uppe.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rattnalle:

Utan skärmen som hävarm är gångjärnen jäkligt jobbiga att rubba. Det måste de vara för att hålla skärmen uppe.

Jo, men på mina så kunde jag själv hålla ihop vid gångjärnen och testa och stänga och öppna luckan och det gick skittrögt jämfört emot den hela på andra sidan. Så i mitt fall var det gångjärnen som blev tröga vilket orsakade att skärmfästet gick sönder och det hade inte räckt med något lim på fästet. På min första dator Fujitsun körde jag enbart med ett gångjärn och det fungerade hur bra som helst skärmen åker inte alls ner vid normal användning.

Men som sagt jag hoppas du har tur, jag vill bara varna i all välmening om att det kan vara gångjärnet som har blivit trögt och detta i sin tur resulterade i skadan på fästet.