AoE 1-2 & EE 1-2 liknande spel?

Permalänk
Medlem

AoE 1-2 & EE 1-2 liknande spel?

Tja!

Var flera år sedan jag lirade något bra strategispel, saknar gamla goda tiden med spelen i rubriken, funderar på att damma av dom igen.

Men iaf, har väldigt dålig koll på strategispel nuförtiden men jao, finns det några bra AoE 1-2 & EE 1-2 liknande spel? Eller något liknande som kommer lanserar inom kommande åren som ni hört om?

EE 3 såg jag fram emot men blev ju en katastrof, alldeles för mycket fiction, bitvis ologisk gameplay & ärligt talat inte en äkta uppföljare till 1:an & 2:an imho, dom försökte för mycket nytt som inte fungerade så bra, det visuella var lite skumt & karikatyriskt också.

Samma med AoE serien, 1-2:an var kung men har för mig dom också försökte revolutionera också, antingen var det med 3:an eller om det var spinoffen Age of Mythology som var lite weird, minns inte riktigt.

Men alltså det jag är ute efter skall helst vara ganska historiskt korrekt, väldigt lite fiction (förutom om man spelar med spellägen som inkluderar framtiden, som tex 1-15 i EE), kör källan skirmish så inte så viktigt. Hugga träd, fixa mat, minea mineraler, olja å kanske lite kärnkraft relaterade saker å skit osv är ett måste såklart, men inte massa påhittade saker där heller.

Allra helst hade jag viljat ha ett EE 2 identiskt spel med modern grafik.

Ok, nog med wall of text, har ni några bra tips?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera ett gratis spel som heter http://play0ad.com/ är fortfarande i Alpha men det blir bättre och bättre

Permalänk
Medlem

provat the settlers?

The settlers 4 är riktigt kul! Tror det passar dig iaf.
De nya kan ja inte utala mig om då jag inte spelat dessa alls.

Värt o kolla på tycker jag!

Edit: fyran ser ut som värsta barn spelet men de är det verklige inte.

Permalänk
Medlem

Rise Of Nations. Är väll mest likt Empire Earth och det du söker.
Civilization.
R.U.S.E. Lite mer flytta trupper och lite mindre byggande men väldigt WW2 historiskt korrekt.
Star Craft 1-2 och Warcraft 1-2-3

Någon modd till spelen du har nämnt för att förnya spel upplevelsen lite till dom?

Bara nämner det men RollerCoaster Tycoon 1-2-3

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Inaktiv

Hmm.. synd att du är helt inställd på verklighetstroget(ish), hade personligen väldigt kul i warhammer och command and conquer. Har inte provat de senare men jag har inte vart besviken med något dawn of war lir i alla fall. Kommer dock inte ihåg vilka command and conquer riktigt. De var inte så mycket för single player kanske.. Då jag mest satt o nötte dem med polare så vet ja ärligt talat inte om jag ens lirade kampanjen. Annars så förstår jag ju inte riktigt vad du menar med att age of mythology skulle vart dåligt, det var nog min favorit då det var annorlunda men fortfarande relativt verklighetstroget (dvs bortsett från att det handlar om gudar vilket jag inte tror på). Men jag finner ju förvisso mytologi och liknande intressantare än vilka som van slaget om si och så. Expansionen med titaner var dock rätt kass enligt mig.
Annars så är det väl total war spelen du kan kika på, jävligt jobbiga att lära sig i min erfarenhet då de är långt ifrån hur de gamla goa age of empires o empire earth var men de värkar rätt intressanta. Blir nämligen knepigt att föreslå något annat då det i princip är total war och långt ifrån realistiskt jag kan komma att tänka på. Men vi får väl hoppas att nån annan har lite bättre koll!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket fört svaren allihopa, har lite att testa nu o/

Skrivet av crash:

Kan rekommendera ett gratis spel som heter http://play0ad.com/ är fortfarande i Alpha men det blir bättre och bättre

Ser väldigt lovande ut, skönt att dom kör samma stuk som AoE men ändra om lite i spellogiken, tex olika hus för att lämna av träd & mat osv. Lite annat smått å gott också. Synd bara att dom inte verkar implementera olika tidsepoker men verkar som andra utvecklare kanske expanderar sån funktionalitet.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Top 10 Real Time Strategy Games. WatchMojo.com

Se om hittar något du gillar

Kan lägga till, Lord of the Rings The Battle for Middle-earth

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Det fanns ett spel som byggde på nåt av AoE spelen och som handlade om Kina. Inte en expansion typ Asian Dynasties utan fristående. Jag kommer inte på vad det heter...

EDIT: Efter lite research så var det nog Three Kingdoms: Fate of the Dragon jag tänkte på. Bygger inte på AoE men är likt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av bandite:

Det fanns ett spel som byggde på nåt av AoE spelen och som handlade om Kina. Inte en expansion typ Asian Dynasties utan fristående. Jag kommer inte på vad det heter...

EDIT: Efter lite research så var det nog Three Kingdoms: Fate of the Dragon jag tänkte på. Bygger inte på AoE men är likt.

Ett annat liknande spel är Dragon Throne: Battle of Red Cliffs

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Tja!

Var flera år sedan jag lirade något bra strategispel, saknar gamla goda tiden med spelen i rubriken, funderar på att damma av dom igen.

Men iaf, har väldigt dålig koll på strategispel nuförtiden men jao, finns det några bra AoE 1-2 & EE 1-2 liknande spel? Eller något liknande som kommer lanserar inom kommande åren som ni hört om?

EE 3 såg jag fram emot men blev ju en katastrof, alldeles för mycket fiction, bitvis ologisk gameplay & ärligt talat inte en äkta uppföljare till 1:an & 2:an imho, dom försökte för mycket nytt som inte fungerade så bra, det visuella var lite skumt & karikatyriskt också.

Samma med AoE serien, 1-2:an var kung men har för mig dom också försökte revolutionera också, antingen var det med 3:an eller om det var spinoffen Age of Mythology som var lite weird, minns inte riktigt.

Men alltså det jag är ute efter skall helst vara ganska historiskt korrekt, väldigt lite fiction (förutom om man spelar med spellägen som inkluderar framtiden, som tex 1-15 i EE), kör källan skirmish så inte så viktigt. Hugga träd, fixa mat, minea mineraler, olja å kanske lite kärnkraft relaterade saker å skit osv är ett måste såklart, men inte massa påhittade saker där heller.

Allra helst hade jag viljat ha ett EE 2 identiskt spel med modern grafik.

Ok, nog med wall of text, har ni några bra tips?

Har du spelat något spel i Stronghold serien?

Permalänk
Inaktiv

Varför läser jag dessa trådar.. Blir så sjukt sugen på att dra igenom de här igen.. Ugh, satan att jag fortfarande efter 4år inte orkat skaffa en cd läsare xD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Empires: Dawn of the Modern World.

En spirituel uppföljare på EE. Släpptes 2003 och är grymt kul. Dessvärre är det mer eller mindre omöjligt att köpa för en vettig peng idag. Ingen ny grafik eller så utan mer ett tips på något mer att kika på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Prövat djupare strategi spel som t.ex. Europa Universalis 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus:

Prövat djupare strategi spel som t.ex. Europa Universalis 4?

Håller med, ta steget till paradox spel, de är fantastiska strategispel. Om du känner för lite mer rts-känsla, prova även total war serien. Lite lättare inlärningskurva än EU.

Permalänk
Avstängd

Cossacks European Wars "finns flera" men tror det var den som jag tyckte var skitskoj i yngre dagar och är lite åt aoe hållet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@anon186252:

haha känner samma sak! Jag är iväg på lång jobbresa i Umeå och har AoE2 skivan hemma i Göteborg. intressant tråd annars, gött å få tips på bra spel!

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Red alert 3 har man ju lirat måååååååååååååånga timmar med ^^

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A