Permalänk
Medlem

Gtx 960, 970 eller 980?

vad är egentligen bäst och vilket val är vettigast när det kommer till prestandan man får ut per krona.

jag kommer lira fallout 4 när det kommer ut samt lite blandade spel från min enorma steam lista

helt seriöst denna jävla grafikkortsdjungeln är helt sjuk...

min nuvarande dator:

processor: intel core i7-2600k 3,4 Ghz (8 cpus)
Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P
SSD 1: samsung ssd 840 EVO 250 gb
SSD 2: Samsung ssd 840 125 gb
Ram: 4x Corsair 4 gb ddr3
nät agg: Fractal design Newton R2 800w
(nuvarande)grafikkort: MSI Radeon hd 6970 Twin Frozr

Edit: Jag har beställt ett EVGA 980ti som snart kommer hem till sin nya ägare!

Vill någon adoptera mitt gamla 6970 så släng iväg ett pm, någon kunnig människa kan säkert hitta felet på det.

Svaret på min fråga är: skit i 960,970 eller 980 och köp ett 980ti (om cash finns)

köpte grafikkort problem löst
Permalänk

GTX 970 eller AMD 390/390x skulle jag tagit annars skulle jag spara och köpa 980TI istället för 980.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Inaktiv

980 är inte värt att köpa i dag. Men har man snaran runt halsan och har fastnat i Nvidias låsta tekniker, så har man ett val. Köp 980 Ti istället.

Permalänk
Medlem

Precis som Deathstalker skrev, ett 390/390x eller 980 när det faller lite i pris. Med 390 får du 8gb vram. Däremot skulle jag aldrig satsa på ett 970 i nuläget. Ta ett kort med minst 4gb vram för framtiden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk

"helt seriöst denna jävla grafikkortsdjungeln är helt sjuk..."

Det instämmer jag helt och fullt med. Verkligen. Svindyrt dessutom. Har inga råd eller tips att ge.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Om du inte vill lägga ut så mycket pengar säger jag GTX 970, personligen beställde jag ett 980ti igår.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

GTX 970 eller AMD 390/390x skulle jag tagit annars skulle jag spara och köpa 980TI istället för 980.

Skrivet av anon185723:

980 är inte värt att köpa i dag. Men har man snaran runt halsan och har fastnat i Nvidias låsta tekniker, så har man ett val. Köp 980 Ti istället.

Skrivet av Garderoben:

Om du inte vill lägga ut så mycket pengar säger jag GTX 970, personligen beställde jag ett 980ti igår.

Mitt nuvarande grafikkort har dock totalt gått och lagt sig så vänta i några månader är inte direkt något jag kan för tillfället

ifall jag nu bestämmer mig för att köpa ett 980ti kommer det att funka bra med min nuvarande setup eller borde jag uppdatera något mer för att få ut all prestanda?

där är ju även 10+ olika sorters 980ti vilken är vettigast att köra på? vad är den förväntade "livslängden" på en 980ti (när är det utdaterat)?

Permalänk
Skrivet av Allther:

Mitt nuvarande grafikkort har dock totalt gått och lagt sig så vänta i några månader är inte direkt något jag kan för tillfället

ifall jag nu bestämmer mig för att köpa ett 980ti kommer det att funka bra med min nuvarande setup eller borde jag uppdatera något mer för att få ut all prestanda?

där är ju även 10+ olika sorters 980ti vilken är vettigast att köra på? vad är den förväntade "livslängden" på en 980ti (när är det utdaterat)?

Jag har samma prolle som dig och 16 gb ram, att köra 980ti kommer inte vara några problem, om du sen drar upp den i 4ghz så får du nog en fin boost.

Det är vad jag läst mig till, får mitt 980ti imorgon, köpte ett med ref design då jag tycker den är grymt snygg.

Visa signatur
Permalänk

gtx 970 grymt!

Permalänk
Skrivet av Allther:

Denna skulle jag kört på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3169823

Här är Swec resenction på det:
http://www.sweclockers.com/test/20690-evga-geforce-gtx-980-ti...

Förväntade livslängden är ju helt upp till allt som upplösning , förväntningar på inställningar osv som du har så det är helt individuellt och omöjligt att svara men 1-4 nya generationer beroende på hur kräsen du är.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jag har samma prolle som dig och 16 gb ram, att köra 980ti kommer inte vara några problem, om du sen drar upp den i 4ghz så får du nog en fin boost.

Det är vad jag läst mig till, får mitt 980ti imorgon, köpte ett med ref design då jag tycker den är grymt snygg.

Jo men då blir det nog ett 980ti så får plånboken skrika bäst den vill jag betalar ändå mer per år för min motorcykelförsäkring så jag kan säkert övertala mig själv att detta är ett vettigt beslut.

men vadå snyggt, det är väl ändå upp och ner i chassit... man köper väl inte en tavla för att hänga den med motivet mot väggen.

Permalänk

GTX 970 är kanon bra kort, bra bang för the buck, köpte själv ett 980TI är sjuk nöjd med det, gick från 660ti till 970 till 980TI, kan inte säga att det var smart eller prisvärd att gå från 970 till 980ti och hade aldrig rekommendera att nån annan skulle göra det. anledningen till det va att jag tänker köpa 4k tv till jul, och kände att 970 skulle klara av det, och vill helst undvika SLI.

Permalänk
Skrivet av Allther:

Jo men då blir det nog ett 980ti så får plånboken skrika bäst den vill jag betalar ändå mer per år för min motorcykelförsäkring så jag kan säkert övertala mig själv att detta är ett vettigt beslut.

men vadå snyggt, det är väl ändå upp och ner i chassit... man köper väl inte en tavla för att hänga den med motivet mot väggen.

Uppdaterade min post över

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem

Jag hade kört något med över 4GB ram, då Bethesdas spel är kända för att dra mycket minne från GPUs.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

970 mest prisvärt

Permalänk
Skrivet av Allther:

ha ha just who i am... På referens korten står det faktiskt Geforce på sidan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Förväntade livslängden är ju helt upp till allt som upplösning , förväntningar på inställningar osv som du har så det är helt individuellt och omöjligt att svara men 1-4 nya generationer beroende på hur kräsen du är.

så kräsen är jag nog inte jag brukar oftast byta upp mig när saker inte funkar längre.

så jämfört med Msi versionen så är evga bättre eller jämlik?
jag är själv grymt utdaterad vad det gäller information kring grafikkort så jag hänger med till viss del i deras recensioner här.

EDIT: har nu läst igenom alla recensioner och jämfört, det blir nog att ta MSI versionen då den har högre prestanda än EVGA och ljud/temperatur är inte något som stör mig så mycket.

EDIT2: men vafan det är ju 500 kronors skillnad i pris, Varför ska det vara så jobbigt att fatta beslut HELVETE

vill mest ha all information jag kan få innan jag lägger 7 lök på något

läste information istället för att spekulera och jag vill spara in 500 spänn (kanske)
Permalänk

Kör på Evga 980ti som en länkade till i tråden. Suveränt kort har själv 2st i min dator. Synd bara att sli skalar lite dåligt i en del spel.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Skrivet av Gunner357:

Kör på Evga 980ti som en länkade till i tråden. Suveränt kort har själv 2st i min dator. Synd bara att sli skalar lite dåligt i en del spel.

Tack så jättemycket för all hjälp det uppskattas något enormt (tack till er andra som svarat också), eftersom ni två som verkar ha bättre koll än vad jag har och rekommenderar det kortet så litar jag på ert omdöme!

Det blir ett EVGA 980ti

Permalänk

Bara en iakktagelse i denna djungel.. Rätt kul att många tycker att GTX 960 är ett dåligt grafikkort men ändå ligger det rankat som nummer två på prisjakts försäljningslista baserat på popularitet: Grafikkort (PCI Express)

Någon som enkelt kan förklara detta?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Bara en iakktagelse i denna djungel.. Rätt kul att många tycker att GTX 960 är ett dåligt grafikkort men ändå ligger det rankat som nummer två på prisjakts försäljningslista baserat på popularitet: Grafikkort (PCI Express)

Få som köper datordelar är speciellt insatta utan lever efter "Nvidia är bäst för det har jag läst på internet/hört av en polare"-mentaliteten eller kanske "det är mest poppis på prisjakt så då måste det ju vara bäst" - mentaliteten.

Min gissning bara :P. Så på ett ställe som SweC där fler är mer insatta rekommenderas sällan kort som GTX 960 då (om inget ändrats nyligen) R9 280 är bättre och kostar mer eller mindre lika. Om man inte är ute efter något Nvidia-exklusivt då som PhysX, Gsync eller liknande dvs.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av septembro:

Ser ingen i tråden som klagar på gtx 960 det är ingen som ens nämner det kortet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Få som köper datordelar är speciellt insatta utan lever efter "Nvidia är bäst för det har jag läst på internet/hört av en polare"-mentaliteten eller kanske "det är mest poppis på prisjakt så då måste det ju vara bäst" - mentaliteten.

Min gissning bara :P. Så på ett ställe som SweC där fler är mer insatta rekommenderas sällan kort som GTX 960 då (om inget ändrats nyligen) R9 280 är bättre och kostar mer eller mindre lika. Om man inte är ute efter något Nvidia-exklusivt då som PhysX, Gsync eller liknande dvs.

Skrivet av Gunner357:

Ser ingen i tråden som klagar på gtx 960 det är ingen som ens nämner det kortet.

Ok.

Kanske har en hel del med prisbilden att göra också?
"Vanligt folk" lägger inte gigantiska summor på ett grafikkort.
Det är dyra leksaker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett begagnat 980 här på SweClockers. Hade ett 760 innan. Ganska nöjd, fick den för ett bra pris också. Gäller att ha ögonen öppna

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk

Har testat gtx960 också, inget fel på det kortet, hade ett asus strix 960 med 2 gb minne. när det gäller 1080p, och man är villig att gå ner lite i inställning så är det en bra kort som inte kostar skogen. hade den på en extra burk (har sålt den nu), med i5 4xxx 4gb minne, witcher/gta5 fungerade fint.

edit: jag har använt för mycket pengar på gpu'er det senaste året, jag hoppas nu att jag slipper tänka på det på ett tag nu och att mitt gtx980 ti håller ett tag framåt

Permalänk
Skrivet av Mongorage:

Har testat gtx960 också, inget fel på det kortet, hade ett asus strix 960 med 2 gb minne. när det gäller 1080p, och man är villig att gå ner lite i inställning så är det en bra kort som inte kostar skogen. hade den på en extra burk (har sålt den nu), med i5 4xxx 4gb minne, witcher/gta5 fungerade fint.

edit: jag har använt för mycket pengar på gpu'er det senaste året, jag hoppas nu att jag slipper tänka på det på ett tag nu och att mitt gtx980 ti håller ett tag framåt

Och jag har 2st gtx 980ti och jag hoppas verkligen att det ska hålla ett tag.:P. Tänker inte köpa mera kort på flera år nu.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Och jag har 2st gtx 980ti och jag hoppas verkligen att det ska hålla ett tag.:P. Tänker inte köpa mera kort på flera år nu.

Det lär hålla några generationer om du är beredd på att sänka grafikinställningar. Det är ju bara att lägga till ett eller två kort sedan. Så har du kanske kort för 5 år

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Skrivet av magma86:

Precis som Deathstalker skrev, ett 390/390x eller 980 när det faller lite i pris. Med 390 får du 8gb vram. Däremot skulle jag aldrig satsa på ett 970 i nuläget. Ta ett kort med minst 4gb vram för framtiden.

Det finns ju flera 970 med 4 gb minne? Eller har jag missat nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det finns ju flera 970 med 4 gb minne? Eller har jag missat nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, dem kommer med 4GB minne.

Men! 3,5GB av dessa är snabbt ("vanligt") minne, medens de restrerande 0,5GB arbetar långsammare.

Läs mer här;

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1349334-35-gb-gtx-970-p...

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Jo, dem kommer med 4GB minne.

Men! 3,5GB av dessa är snabbt ("vanligt") minne, medens de restrerande 0,5GB arbetar långsammare.

Läs mer här;

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1349334-35-gb-gtx-970-p...

=efter 3.5 gb minne så börjar det lagga om du inte vill ha seg ping på kortet