Dator 8 000Kr - Behöver tips innan Black Friday

Permalänk
Medlem

Dator 8 000Kr - Behöver tips innan Black Friday

Hej,

Nedan dator har jag samlat ihop och tänkte köpa alla delar under Black Friday.
Räknar med att den hamnar på 7000 - 7500 eller 6000 - 6500 om det mesta beställs från Amazon.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8724311/2015-11-04

Tänker förklara mina tankar kring delarna så att ni vet hur jag tänkte. Jag vill försöka förbättra denna paket ännu mer om det går men samtidigt behålla priserna. Anledningen till att jag inte köper en dator för 10 000 eller 12 000 är just för att skärm och annat måste köpas och detta kostar också. Jag vill inte hamna på 15 000 + i slutändan för då hamnar jag hellre på 20 000 eller 25 000 och köper det bästa som finns.

1. Samsung 850-Series; Valde bara det billigaste. Kommer enbart köra ett spel i taget och behöver inte 1T hårddisken.

2. ASUS Z97-A + Intel i5 4690k; Fin paket, bra moderkort som passar bra med i5an och GPUn?. Finns även möjligheter till överklockning men jag köper ingen extra kylare till den och tänker inte överklocka utan låter möjligheterna finnas till framöver. Frågan är, klarar den sig med kylaren som följer med? Lite rädd när det gäller detta.

3. R9 380; Bästa kortet i denna prisklass med 4GB? Om jag kan få denna för 1500 under Black Friday så är den hälften så mycket billigare än 390. Dessutom så ser ingen poäng med 390 med tanke på vad jag spelar.

4. 650W Tesla 80+ Gold PSU; Tänkte köpa denna istället för 500 just för GPUn. Dessutom så finns möjligheter till uppgradering till en bättre GTX i framtiden. Dock ingen 390 för den kräver 750.

5. Crucial 8GB; Ser ingen mening med att ha 16GB, inte så mycket att säga om detta.

6. Chassi Corsair Carbide; Denna är jag inte så säker på. Den är cool och man kan se in och den kostar bara 500kr men jag vill inte att den ska låta allt för mycket, vill isolera ljudet så mycket som möjligt. Tipsa gärna om ni känner till någon bra chassi som är bra isolerad i denna prisklass.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seunlau:

Hej,

Räknar med att den hamnar på 7000 - 7500 eller 6000 - 6500 om det mesta beställs från Amazon.

http://www.inet.se/kundvagn

Tänker förklara mina tankar kring delarna så att ni vet hur jag tänkte. Jag vill försöka förbättra denna paket ännu mer om det går men samtidigt behålla priserna. Anledningen till att jag inte köper en dator för 10 000 eller 12 000 är just för att skärm och annat måste köpas och detta kostar också. Jag vill inte hamna på 15 000 + i slutändan för då hamnar jag hellre på 20 000 eller 25 000 och köper det bästa som finns.

1. Samsung 850-Series; Valde bara det billigaste. Kommer enbart köra ett spel i taget och behöver inte 1T hårddisken.

2. ASUS Z97-A + Intel i5 4690k; Fin paket, bra moderkort som passar bra med i5an och GPUn?. Finns även möjligheter till överklockning men jag köper ingen extra kylare till den och tänker inte överklocka utan låter möjligheterna finnas till framöver. Frågan är, klarar den sig med kylaren som följer med? Lite rädd när det gäller detta.

3. R9 380; Bästa kortet i denna prisklass med 4GB? Om jag kan få denna för 1500 under Black Friday så är den hälften så mycket billigare än 390. Dessutom så ser ingen poäng med 390 med tanke på vad jag spelar.

4. 650W Tesla 80+ Gold PSU; Tänkte köpa denna istället för 500 just för GPUn. Dessutom så finns möjligheter till uppgradering till en bättre GTX i framtiden. Dock ingen 390 för den kräver 750.

5. Crucial 8GB; Ser ingen mening med att ha 16GB, inte så mycket att säga om detta.

6. Chassi Corsair Carbide; Denna är jag inte så säker på. Den är cool och man kan se in och den kostar bara 500kr men jag vill inte att den ska låta allt för mycket, vill isolera ljudet så mycket som möjligt. Tipsa gärna om ni känner till någon bra chassi som är bra isolerad i denna prisklass.

Går inte att se din kundvagn. Angående PSU, 390 klarar sig lätt på ett 550W agg från ett bra märke, rekommendationerna dem lägger ut på hemsidorna är överdrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Går inte att se din kundvagn. Angående PSU, 390 klarar sig lätt på ett 550W agg från ett bra märke, rekommendationerna dem lägger ut på hemsidorna är överdrivna.

Hej,

Tack för svaret. Jag har lagt in en bild med alla delar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

Hej,

Tack för svaret. Jag har lagt in en bild med alla delar.

Mvh

Du kan trycka på "skapa länk till kundvagn" så man kan gå in på individuella komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Du kan trycka på "skapa länk till kundvagn" så man kan gå in på individuella komponenter

Tack, har lagt in det också.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Seunlau:

2. Frågan är, klarar den sig med kylaren som följer med? Lite rädd när det gäller detta.

Inte om det gäller överklockning. I standardhastigheter funkar den fint, Intel hade ju inte skickat med en undermålig kylare till sin egen processor. Nu står det dock att paketerbjudandet där har utgått.

Skrivet av Seunlau:

Det eller GTX960, vilket som nu går att hitta billigast men 970 eller speciellt 390 tror jag är mer prisvärda. Jag tror inte du kommer få ett 4GB 380 för 1500 kronor på Black Friday. Vad jag kommer ihåg så var det inget speciellt med Black Friday förra året, kändes som en rea som precis alla andra eller har jag fel? Jag är inte lika hypad som alla andra här verkar det som.

Skrivet av Seunlau:

Det är en riktigt gammal modell, varför? Viktigt att den är vit? 650W räcker för vilket singelkort som helst, jag tror 390X är värst och med en bättre och överklockad processor har jag för mig den drar 490W under full belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

Hej,

Du vet att du behöver betala frakt. tull och moms om du beställer från Amazon.com (plus att de inte levererar elektronik till EU från USA).
Amazon.co.uk är dyrt nu när pundet är dyrt. Amazon.de kanske kan vara billigt men sånt jag har kollat på på sistone (RAM, CPU) är faktiskt inte billigare utomlands om man inte åker till USA och köper på plats och inte ens då sparar man mycket.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Inte om det gäller överklockning. I standardhastigheter funkar den fint, Intel hade ju inte skickat med en undermålig kylare till sin egen processor. Nu står det dock att paketerbjudandet där har utgått.
Det eller GTX960, vilket som nu går att hitta billigast men 970 eller speciellt 390 tror jag är mer prisvärda. Jag tror inte du kommer få ett 4GB 380 för 1500 kronor på Black Friday. Vad jag kommer ihåg så var det inget speciellt med Black Friday förra året, kändes som en rea som precis alla andra eller har jag fel? Jag är inte lika hypad som alla andra här verkar det som.
Det är en riktigt gammal modell, varför? Viktigt att den är vit? 650W räcker för vilket singelkort som helst, jag tror 390X är värst och med en bättre och överklockad processor har jag för mig den drar 490W under full belastning.

Hej Tack för svaret.

När det gäller PSUn så valde jag den för att den verkar vara bra. Jag postade just för att se om jag kan ändra på något och jag ser att det finns visa saker som jag skulle behöva byta ut i min lista. Hur skulle din lista se ut om du fick välja? Säg att du kan gå upp mot 10 000.

Jag har märkte att 6600k är 300-400kr dyrare än den som jag har valt och 6600k stödjer ddr4. Börjar bli mer fundersam kring min lista. Känns som att priserna ligger väldigt nära andra komponenter som skulle kunna vara under en längre period... då känns det onödigt att ge 2500 för något som inte fungerar lika bra om 3 år när man kan ge 3000 för något som varar i 5 år kanske.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Du vet att du behöver betala frakt. tull och moms om du beställer från Amazon.com (plus att de inte levererar elektronik till EU från USA).
Amazon.co.uk är dyrt nu när pundet är dyrt. Amazon.de kanske kan vara billigt men sånt jag har kollat på på sistone (RAM, CPU) är faktiskt inte billigare utomlands om man inte åker till USA och köper på plats och inte ens då sparar man mycket.

Hej

Sant... börjar bli lite fundersam på det där nu...

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Seunlau:

Hej Tack för svaret.

När det gäller PSUn så valde jag den för att den verkar vara bra. Jag postade just för att se om jag kan ändra på något och jag ser att det finns visa saker som jag skulle behöva byta ut i min lista. Hur skulle din lista se ut om du fick välja? Säg att du kan gå upp mot 10 000.

Jag har märkte att 6600k är 300-400kr dyrare än den som jag har valt och 6600k stödjer ddr4. Börjar bli mer fundersam kring min lista. Känns som att priserna ligger väldigt nära andra komponenter som skulle kunna vara under en längre period... då känns det onödigt att ge 2500 för något som inte fungerar lika bra om 3 år när man kan ge 3000 för något som varar i 5 år kanske.

Mvh

I stort sett exakt samma som din, fast med bytt nätagg (EVGA Supernova G2) och adderad kylare (och kylpasta). Dock misstänker jag att du kan få bättre pris på CPU och moderkort om du köper någon annan stans. Det hade blivit väldigt likt ut datorn jag har som du kan se i min signatur. Kylaren behöver du inte om du inte vill överklocka men du skriver att ljudnivån är viktig för dig och standardkylare som kommer med processorer brukar vara högljudda under belastning. Jag har själv en 212 EVO och den är knäpptyst men den skulle dock inte få plats i chassit du har valt ut. Det verkar dessutom som att chassit du valt bara kommer med en enda fläkt monterad, jag hade kanske köpt en till och satt dit där bak i chassit för att hjälpa till att få ut varmluften, och/eller en extra där fram också.

När det gäller Skylake och DDR4 skrev jag precis så här i en annan tråd:

Skrivet av Andreaz1:
Skrivet av HardstyleLover12:

Jag skulle nog ha tagit skylake pga att är nyare och ddr4 då så småningom så fasas haswell ut ur butikerna.

Känns inte som något vidare argument. Skylake kommer ju också fasas ut så småningom. RAM är det sista som flaskar i ett system så att välja Skylake bara för att få DDR4 och tro att det gör jätteskillnad är ju inte så smart, att välja Skylake gör du för att du vill ha det nyaste eller någon av finesserna som finns med på det nya Z170-chipsetet. Annars kan du förmodligen få bra erbjudanden på Z97 och Haswell just nu innan de försvinner.

Prestandaskillnaden inte speciellt stor och 4690K kommer klara sig bra tills långt efter att Skylake och sockel 1151 också har fasats ut och ersatts.

Dock är det endast mina egna åsikter.

Permalänk
Medlem

Last check - klar för köp

Undrar bara om PSUn är ok eller om jag ska välja fractal design tesla 500w gold istället för 500kr
Något annat som ser galet ut?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8747951/2015-11-10

Permalänk
Medlem

är det en speldator? isåfall borde du inte köpa GTX 950 och FX-6300

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

vad ska datorn användas till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

Undrar bara om PSUn är ok eller om jag ska välja fractal design tesla 500w istället för 500kr
Något annat som ser galet ut?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8747951/2015-11-10http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8747951/2015-11-10

Du ska spela med datorn? Det är lite lustigt valda komponenter och den går att få betydligt bättre för samma pengar. Vad ska du göra med datorn?

Permalänk
Medlem

En speldator japp

Permalänk
Medlem

Varken CPU eller GPU är att rekommendera i dagens spel, jag hade personligen sparat mera pengar..
Tror du kommer bli besviken tyvärr

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

En speldator japp

Varför en fx6300 och ett gtx950??

Kanske begagnat är något för dig??

Du kan få mkt mer för samma peng :/

Mvh

Permalänk
Medlem

Oavsett vad datorn ska användas till så är ett 950 bland de sämsta köpen man kan göra i grafikkortsväg. För ett par hundralappar mer så får man ett 960/380 som ger avsevärt mer prestanda. Skulle inte heller förvåna mig om man kan få något av dessa kort för samma peng på black friday.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8747982/2015-11-10

skulle gått upp en tusenlapp och köpt något liknande detta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

En speldator japp

Det här är verkligen så billigt jag kan rekommendera en speldator till någon, och jag skulle nog råda dig att försöka spara ihop ~2000 kr mer för att kunna köpa en core i5 och ett R9 390. Men det här kommer definitivt att fungera bra med dagens spel, inte på högsta grafikinställningar dock:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8747983/2015-09-15

Edit: Väldigt lik den ovan, har du råd så gå på en i5a.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att jag inte kan spela dagens "senaste" spel och det vill jag inte heller. Spelar mest mmos.
Undrar bara om PSUn är ok även om jag överklockar GPUn samt om allt hänger ihop så att jag inte får problem efter köpet.

Tack för svar hittils

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

Jo jag vet att jag inte kan spela dagens "senaste" spel och det vill jag inte heller. Spelar mest mmos.
Undrar bara om PSUn är ok även om jag överklockar GPUn samt om allt hänger ihop så att jag inte får problem efter köpet.

Det kommer fungera, men det är galenskap och köpa den datorn. Speciellt om du spelar MMOs så vill du ha Intel som är långt bättre när få core's jobbar. Prisjaga lite så kommer du ner i pris även på de två som är länkade här ovanför. T.ex. en i3'a för 999kr:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2106974

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det kommer fungera, men det är galenskap och köpa den datorn. Speciellt om du spelar MMOs så vill du ha Intel som är långt bättre när få core's jobbar. Prisjaga lite så kommer du ner i pris även på de två som är länkade här ovanför. T.ex. en i3'a för 999kr:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2106974

Är inte fx 6300 bättre än i3 dock?
Hur menar du med intel och få core's?
Får jag fråga varför du valde den PSUn som du valde

Permalänk
Avstängd

1800:- för ett 950? Ett skämt?

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Varken CPU eller GPU är att rekommendera i dagens spel, jag hade personligen sparat mera pengar..
Tror du kommer bli besviken tyvärr

Är man bara beredd på att sänka inställningar fungerar GTX 750 ti till spel och 950 är ju lite kraftigare men för 1799kr är det absolut inte värt det. Angående processor tror jag det är smartare att välja en core I3 om det är enbart spel som är syftet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

Är inte fx 6300 bättre än i3 dock?
Hur menar du med intel och få core's?
Får jag fråga varför du valde den PSUn som du valde

Nej, not really.
Intel är mycket bättre än AMD vid samma klockfrekvens och många MMOs är dåliga på att nyttja många kärnor. Därför är Intel att föredra över AMD.
Den valde jag för att få in så bra grafikkort som möjligt i din budget.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Är man bara beredd på att sänka inställningar fungerar GTX 750 ti till spel och 950 är ju lite kraftigare. Angående processor tror jag det är smartare att välja en core I3 om det är enbart spel som är syftet.

Jaha? Ja, det går att spela med ett 950 men det är urkasst för att kosta 1800 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

1800:- för ett 950? Ett skämt?

Är det för dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

Är det för dyrt?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nej, not really.
Intel är mycket bättre än AMD vid samma klockfrekvens och många MMOs är dåliga på att nyttja många kärnor. Därför är Intel att föredra över AMD.
Den valde jag för att få in så bra grafikkort som möjligt i din budget.

Jaha? Ja, det går att spela med ett 950 men det är urkasst för att kosta 1800 kr.

Ok jag förstår det där med i3. Jag tänkte gå efter din lista nu men jag undrar om det inte är bättre att välja en 500w PSU för att slippa huvudverk? Det är 100kr och det är ok. Kräver inte GPUn minimum 500? Tycker du att jag ska nöja mig med den listan som du rekommenderar?

Tänker titta runt om jag kan hitta samma delar fast billigare. Något som jag kan ändra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

Ok jag förstår det där med i3. Jag tänkte gå efter din lista nu men jag undrar om det inte är bättre att välja en 500w PSU för att slippa huvudverk? Det är 100kr och det är ok. Kräver inte GPUn minimum 500? Tycker du att jag ska nöja mig med den listan som du rekommenderar?

Tänker titta runt om jag kan hitta samma delar fast billigare. Något som jag kan ändra på?

Gpun kräver inte i 500w de rekommenderar en på 500w för de har ingen aning om vad dina övriga komponenter drar. Men en I3 drar väldigt lite effekt. Att gå upp från 400-500 spelar ingen roll för vill du köra crossfire eller något i framtiden behöver du nog ändå mer än 500w.

När sweclockers testade ett 380 4gb drog datorn max 300w och då med en "Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz" som drar betydligt mer än en liten i3a

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb