Bredbands 2 belastnings problem för er också?

Permalänk
Medlem

Bredbands 2 belastnings problem för er också?

Hejsan alla swec

Nu är det så att jag knappt får ut 10-20% utav min hastighet ( sitter på 1000 mbit/s )

Detta händer efter 17:00 till ca 23:00 efter och innan det så får jag ut full fart utan problem.

Finns väl inte så mycket att säga än belastnings problem!

Ärendet är felanmält till bb2 och dom skulle kolla på det.

Men det hade varit lite intressant och se vad resten utav er med Bredband2 får under dessa tider, (helst 1000 mbit/s kunder)

Här en är bild på ett test jag tog precis:

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Är väl kanske lite surt, men du borde klara dig på 100-200 Mbit kvällstid endå

Jag har inte BB2, men det hela beror nog lite på vart du bor och inte kanske själva BB2 i sig, oftast där kapacitet bristen sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Är väl kanske lite surt, men du borde klara dig på 100-200 Mbit kvällstid endå

Jag har inte BB2, men det hela beror nog lite på vart du bor och inte kanske själva BB2 i sig, oftast där kapacitet bristen sitter.

Surt är det ja! Har alltid fått bra fart oavsett tid i flera år

Man vill ju inte betala för något extra man ändå inte får!

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Surt är det ja! Har alltid fått bra fart oavsett tid i flera år

Man vill ju inte betala för något extra man ändå inte får!

Håller med helt, har man beställt Gbit så vill man inte ha 200Mbit. Dock är frågan hur det funkar för dig och vad det står i avtalen.

I Bålsta där jag bor så ska det uppgraderas till Gbit inom 2 år. Men läser man då det finstilta så garanterar dom bara 100Mbit samma som jag har nu, och att Gbit går ut till skåpen ute på gatan sen vilken hastighet man har beror på hur många som är anslutna och använder nätet under den tiden. Så i mitt fall där vi är två villor på ett skåp och i den andra villan så bor det pensionärer som använder datorn till att betala räkningarna så kan det vara värt, dock har jag ännu inte hittat någon användning för att uppgradera från 100/100.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Morsan har 100/10 och under dem tiderna får man ut 10/10 knappt

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Håller med helt, har man beställt Gbit så vill man inte ha 200Mbit. Dock är frågan hur det funkar för dig och vad det står i avtalen.

I Bålsta där jag bor så ska det uppgraderas till Gbit inom 2 år. Men läser man då det finstilta så garanterar dom bara 100Mbit samma som jag har nu, och att Gbit går ut till skåpen ute på gatan sen vilken hastighet man har beror på hur många som är anslutna och använder nätet under den tiden. Så i mitt fall där vi är två villor på ett skåp och i den andra villan så bor det pensionärer som använder datorn till att betala räkningarna så kan det vara värt, dock har jag ännu inte hittat någon användning för att uppgradera från 100/100.

Jo vårat nät blev uppgraderat så att man ska få ut minst i detta fall 500-1000 mbit/s så det tycker man dom borde hålla,

Vi får se vad dom säger då jag har haft full fart under flera år och då har även 3 andra grannar samma hastighet.

Nätet var även nere idag någon timme så de håller väl på och undersöker problemet

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Jo vårat nät blev uppgraderat så att man ska få ut minst i detta fall 500-1000 mbit/s så det tycker man dom borde hålla,

Vi får se vad dom säger då jag har haft full fart under flera år och då har även 3 andra grannar samma hastighet.

Nätet var även nere idag någon timme så de håller väl på och undersöker problemet

Har också 1000 mbit från BB2, får oftast ut så mycket som min router pallar (500 mbit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har också 1000 mbit från BB2, får oftast ut så mycket som min router pallar (500 mbit).

Hur mycket får du ifall du har kabeln direkt i uttaget, Vid denna tiden ungefär?

För just nu så får jag inte mer än 219~ ner och knappt 60 mbit/s upp !

Så fort klockan slår 23:00 - 23:30 så är det full fart på det hela igen

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Hur mycket får du ifall du har kabeln direkt i uttaget, Vid denna tiden ungefär?

För just nu så får jag inte mer än 219~ ner och knappt 60 mbit/s upp !

Så fort klockan slår 23:00 - 23:30 så är det full fart på det hela igen

Har statiskt IP som jag inte orkar ställa in på stationära men fick 500/500 som vanligt nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har statiskt IP som jag inte orkar ställa in på stationära men fick 500/500 som vanligt nyss.

Yes tack för du tog dig tiden att testa

Jag får återkomma med resultat när (förhoppningsvis) det blir löst !

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

AFB-boende? Ditt område kanske helt enkelt har för klen backbone? Just nu får jag ut 700/700 på Vildanden i Lund med bb2 1000/1000.

Permalänk
Medlem

oftast ligger felet i att utrustningen i huset/förereningen klarar inte överföringen och stryper hastigheten.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

AFB-boende? Ditt område kanske helt enkelt har för klen backbone? Just nu får jag ut 700/700 på Vildanden i Lund med bb2 1000/1000.

Nej bor i HSB i Malmö med helt ny utrustning nere i källaren för något år sedan.

Som jag skrev i inlägget längre upp så är vi 4 st (jag + 3 grannar) som sitter på 1000 lina och alla har liknande problem.

För oss alla 4 har det fungerat super oavsett tid på dygnet, det är nu den senaste veckan problemet börjat.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

oftast ligger felet i att utrustningen i huset/förereningen klarar inte överföringen och stryper hastigheten.

Och där slog kl 23:00 full fart igen (Kan ju inte vara så att alla i trappen lägger sig efter 23:00 )

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

Jag har också bredband2 och 1000mbit. Går från 850/950 till 600/700 på de tider det är hög belastning. Känns rimligt, men ner till 200 mbit låter ju inte helt vettigt.

Permalänk
Medlem

Jag har 100 Mbit ned och upp men liksom du har jag senaste månaderna haft mindre än det. Särskilt tiderna du nämner. Det buffrar en hel del på Twitch.tv t.ex.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristerZ:

Jag har också bredband2 och 1000mbit. Går från 850/950 till 600/700 på de tider det är hög belastning. Känns rimligt, men ner till 200 mbit låter ju inte helt vettigt.

Japp jag håller med,

Jag har varit i kontakt med ansvarige och han skulle ta en titt på problemet också.

Blir spännande att se vart problemet ligger

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Jag har 100 Mbit ned och upp men liksom du har jag senaste månaderna haft mindre än det. Särskilt tiderna du nämner. Det buffrar en hel del på Twitch.tv t.ex.

Jag har också problem med att det buffrar på Twitch, men så fort jag testar kolla på mobilen (4G) så fungerar det utmärkt !

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

De kanske har för många toppar i sitt nät vilket resulterar i att nätet går ned i hastighet. Lägger man på TV i bredbandsnätet, då finns det inte mycket kvar. De som har höga hastigheter märker det först.
Det skulle inte förvåna mig om de kör med 2x1 Gbit, Link Aggregation. Alternativet är att problemet sitter i en nod som ni är kopplade till.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa med iperf mellan dig och dina grannar som har 1 Gbit. Då testar du utrustningen ni är kopplade till.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Hejsan alla swec

Nu är det så att jag knappt får ut 10-20% utav min hastighet ( sitter på 1000 mbit/s )

Detta händer efter 17:00 till ca 23:00 efter och innan det så får jag ut full fart utan problem.

Finns väl inte så mycket att säga än belastnings problem!

Ärendet är felanmält till bb2 och dom skulle kolla på det.

Men det hade varit lite intressant och se vad resten utav er med Bredband2 får under dessa tider, (helst 1000 mbit/s kunder)

Här en är bild på ett test jag tog precis:

http://i.imgur.com/B3Q4DOP.png

Jag har alltid stabil uppkoppling från Bredband2. Sitter på lika hastighet.

Permalänk
Medlem

Bäst vore väl om någon med en annan ISP i samma nät testade eller att du/ni helt enkelt byter ISP.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

@Bruset @matte56 @ChristerZ

Felet är hittat och ska bli löst imorgon natt:)

Det var huvud switchen som höll på att ge sig, en ny flygs in imorgon så då ska problemet vara löst

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

@Bruset @matte56 @ChristerZ

Felet är hittat och ska bli löst imorgon natt:)

Det var huvud switchen som höll på att ge sig, en ny flygs in imorgon så då ska problemet vara löst

Skönt och höra att dom faktiskt kollade upp problemet och inte bara var något dom sa.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.