Microsoft släpper första stora uppdateringen för Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

men det går nu att stänga av helt för Enterprise-användare.

Det gick väl redan från början, tror jag? Dock hjälper det inte privatpersoner, eftersom Enterprise väl inte ens finns att köpa som produkt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.1 & §1.6*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Spion

Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte alls hängt med i win 10. Kör win 7.
Sååå... hur är det med spionprogrammen nu? Behövs det stängas av saker för att vara mer privat?

1. Slå av automatiska uppdateringar

2. kör dessa rader i dosprompten

wusa /uninstall /kb:3068708 /quiet /norestart
wusa /uninstall /kb:3022345 /quiet /norestart
wusa /uninstall /kb:3075249 /quiet /norestart
wusa /uninstall /kb:3080149 /quiet /norestart
wusa /uninstall /kb:3035583 /quiet /norestart

3. Du är kvitt det värsta spion skitet i windows 7

4. Detta program kan jag reka det visar all din trafik osv
http://www.nirsoft.net/utils/cports.html

Permalänk
Medlem

Funderar på att låta mitt windows uppgraderas från 7 till 10 den enda anledning till att jag inte gjort det ännu är om allt nytt som gammalt stöds genom Win10, hört att vissa program och spel inte är optimalt eller äns fungerar på win10 för det är för nytt, stämmer det ?

Permalänk

Om jag väljer att uppgradera, den wipar väl inte min användarprofil? Utan just uppdaterar systemet? Vissa beskriver ju uppdateringen som en ren ominstallation av systemet. Jag är inte så sugen på den biten

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har inte fått uppdateringen ännu och har Windows 10 Pro, inte så sugen på att göra en ny clean install heller just nu.

Via media creation tool

Skrivet av DjMollet:

skicka dom ut uppdateringen i vågor eller??

Skrivet av strejf:

Ja precis.

Det går utmärkt att uppdatera Windows 10 till nya builden via media creation tool om man inte vill vänta in den via Windows update, så gjorde jag, alla gamla inställningar program och filer osv är kvar, så inte nollställt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@Svensktiger: många timmar...det handlar om dagar...vi körde in windows 10 för 5-7 veckor sedanpå ett anyal pc men eftger kilovis med knepigheter och en massa program som blev helt obrukbara så har samtliga, ja samtliga pc som körde på windows 10 återgått till windows 7 Pro.
Det var så mycket knas så de timmarna skulle jag viljat fakturera Microsoft...att en del program skulle sluta fungera som för oss vara viktiga till vardags räknade jag med men att så mycket annat var kladdigt med återinstallerat trams samt ett helv.... med ordinaära drivrutiner till att inte ens aptx blåtandsrutiner som borde varit återgärdade av visserligen andra aktörer...ser ingen anledning till windows 10 om ni inte spelar eller har fått en snabbare avstängning av systemet samt den klart bättre uppstarts- och "startmenyerna" till glädje. i övrigt ä'r det i praktiken ingen vardaglig fördel alls...det råckte med 2 veckor av mitt liv varav cirka 4 dygn minst i arbetstid som spektaklet tog i anspråk.
Påminner om halvfärdigt operativ rakt av previs som windows phone-systemet. vi tittar faktikst på Linuxdistributioner nu som en påföljd av office265-ändringarna med lagring. tillbaka tillegen server och bibehller endast den eminent tjänsten exchange mail.

Jag är inte imponerad, man vet egentligen inte vad man håller på med när man uppdaterar. Har ingen kontroll alols. egenmäktigt förfarande känns allt so av microsoft. jag vill ha kontrioll under hela installationerna och vägen dit för ren installation var en marddröm..tvi vale!

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk

@kekkzor: det kan du drömma om att allt supportas men du får nog specifiera de program du använder och hoppas på hjälpsamma månniskor här. Bara börja rita ner programmen och diverse hårdvara...räkna med ett par dygns sömnlöshet..om ändå microsoft kunde berätta vilka program som inte jkan uppdateras efter kontrollen de gör....nä det förstås, det är ju inte möjligt även om de samlar in enorm data för deras databaser har väl inget minne...

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Frågan är ju vad för hemskheter du döljer om du inte skaffar w10 för att du tror att microsoft spionerar på varenda liten sak du har på din dator för att skratta åt dig eller anmäla dig för något. Vore en fet jävla slump att just du är den utvalda isåfall. Nej lägg ner med det där töntiga spioneringssnacket och skaffa windows 10 ist. Blir lika förvånad varje gång någon säger "åååh skaffa inte w10, dom spionerar på dig!" Och? Jag har absolut ingenting att dölja.

Från DNs intervju med Snowden:

Citat:

Hur förklarar man massövervakning för någon som inte känner sig övervakad? Någon som ”inte har något att dölja”.

– Det handlar inte om att man inte har något att dölja, det handlar om att vi har något att förlora om vi hela tiden är övervakade. Det mänskliga, det som formar oss och gör att vi kan tänka och utvecklas, det som formar oss som individer.

– Att säga att du inte bryr dig om rätten till integritet för att du inte har något att dölja är som att säga att du inte bryr dig om yttrandefriheten för att du inte har något att säga. Det är som att säga att du inte bryr dig om den fria pressen för att du inte är journalist. Eller religionsfriheten för att du inte är kristen. Rättigheter i ett samhälle är både kollektiva och individuella. Du kan inte ge bort minoriteters rättigheter även om du röstar som majoriteten. Rättigheter är inget som ges av regeringar, de ska garanteras av regeringar och skyddas av regeringar.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte fått uppdateringen. Får väl helt enkelt vänta.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har nu fått uppdateringen, något jag märkte nu att menyn vid högerklick av aktivitetsfältet är enormt och ser lite allmänt B ut. JAG tycker Microsoft borde ta och polera upp själva gränssnittet då det ser inte så värst "professionellt". Skulle tycka om ifall dom går LITE mer i Googles fotspår med Material som JAG tycker ser allmänt snyggare ut och blanda det med Mac OS X.
Kanske ta in något som liknar "Launchpad"(tror jag det heter) som finns i Mac.
Men iallafall polering av gränssnittet skulle iallafall vara bra...

(P.S Egna åsikter)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Det där med att man kan använda sin Win7/8/8.1 nyckel vet jag inte om det stämmer, fungerade inte för mig i alla fall med min Windows 8.1 "upgrade från Windows 7 key" kanske beror på att det är en "upgrade key"
Någon annan som testat?

Det beror som sagt på att det är en uppgraderingsnyckel, du behöver en skarp OEM eller Retail-nyckel. Det fungerade för mig med en Windows 7 OEM nyckel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Har fortfarande inte fått uppdateringen. Får väl helt enkelt vänta.

Inte jag heller men med tanke på hur många som klagar på den så gör det inget

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Har fortfarande inte fått uppdateringen. Får väl helt enkelt vänta.

Du kan starta uppgraderingen på egen hand med http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 / https://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench om du inte vill vänta.

(Det är i princip samma sak, den uppdatering som dyker upp i Windows Update gör också en uppgradering av Windows med allt vad det innebär.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Så om man installerar denna uppdateringen så är det en clean install som görs?

Skrivet av S-amme:

Undrar egentligen samma sak? Har sett att flera har skrivit i tråden att man gjorde en Clean install i samband med uppdateringen? Why?

Uppdateringen är typ som att uppgradera Windows-version. Man får samma Windows-install dialog när den konfigurerar och installerar drivers etc. men man behåller alla filer. Däremot verkar många (inklusive mig själv) få uppfuckade drivers, återinstallerade program, resettade inställningar och övrig jävlighet. Man får tillochmed en Windows.old mapp i directoryt.

På tal om Windows.old, jag kan inte deleta den från Explorer och den dyker inte upp för mig i Disk Cleanup. Hur blir jag av med den? Sitter och tar upp 16GB på min redan begränsade SSD :/

Permalänk
Skrivet av pålis:

Uppdateringen är typ som att uppgradera Windows-version. Man får samma Windows-install dialog när den konfigurerar och installerar drivers etc. men man behåller alla filer. Däremot verkar många (inklusive mig själv) få uppfuckade drivers, återinstallerade program, resettade inställningar och övrig jävlighet. Man får tillochmed en Windows.old mapp i directoryt.

På tal om Windows.old, jag kan inte deleta den från Explorer och den dyker inte upp för mig i Disk Cleanup. Hur blir jag av med den? Sitter och tar upp 16GB på min redan begränsade SSD :/

Testa att starta diskrensaren (disk cleanup) som administratör. Där finns det mer alternativ än i vanliga versionen.

//freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlack:

1. Slå av automatiska uppdateringar

2. kör dessa rader i dosprompten

wusa /uninstall /kb:3068708 /quiet /norestart
wusa /uninstall /kb:3022345 /quiet /norestart
wusa /uninstall /kb:3075249 /quiet /norestart
wusa /uninstall /kb:3080149 /quiet /norestart
wusa /uninstall /kb:3035583 /quiet /norestart

3. Du är kvitt det värsta spion skitet i windows 7

4. Detta program kan jag reka det visar all din trafik osv
http://www.nirsoft.net/utils/cports.html

Tack så mycket. Detta ska jag spara till det väl är dags att uppgradera

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Testa att starta diskrensaren (disk cleanup) som administratör. Där finns det mer alternativ än i vanliga versionen.

//freezer

Najs, min SSD blev precis 24GB lättare med Windows.old och Temporary install files borta Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

För mig så har även fönster som var dåligt skalade blivit korrekt skalade och är numera skarpa rent grafiskt. Det gillar jag! annars märker jag ingen större skillnad utöver det.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Jag har inte fått någon uppgradering från 8.1 fast det har stått i flera månader att jag snart ska få det, vet någon vad det beror på?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Tycker Edge blev mycket kvickare nu. Det bara smäller till så är nya webbsidan där.

Men uppdateringen som sådan tog ju riktigt lång tid på sig, ska den göras på jobbet så är nog lunchen lämpligast tillfälle.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Jag skrev in min win8 nyckel i win10, och det står att det aktiverades, men jag ser ingen nyckel förändring på datorn????

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:

Var så lite så ... Du kan alltid lita på en Pirat ( Är kontaktansvarig för PP där jag bor )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte alls hängt med i win 10. Kör win 7.
Sååå... hur är det med spionprogrammen nu? Behövs det stängas av saker för att vara mer privat?

Eller så laddar du ner DWS Lite och raderar spionskräpet och stänger av länkar dit MS skickar infon. För den delen så har MS lagt in det i både Win7/8 också, men DWS Lite funkar på alla Windows från 7 och högre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jösses, denna uppdatering var ju som en ominstallation av hela windows, en riktigt tung uppdatering med andra ord, nästan i nivå med uppgraderingen från Windows 7. Men det har funkat bra på min laptop HP 2540p verkar det. Inte så att jag direkt kan se någon skillnad efter uppgraderingen men får väl rota runt lite i menyerna och se vad jag hittar. Den har lagt beslag på en hel del hårddiskutrymme för nu tar min relativt tomma installation av windows 10 hela 40 GB på hårddisken.

Testar diskrensning och rensa systemfiler. Där hittade jag "tidigare windowsinstallationer" som tar upp 18,9 GB! Dessutom "temporära installationsfiler för Windows" på 3,34 GB. Så jag markerar allt på diskrensning och rensar. Efteråt tar windows upp 25 GB jämfört med tidigare 40 GB. Diskrensningen frigjorde 15 GB, betydligt mindre än utlovat men ändå så är 25 GB bättre än 40 GB så har ni fått proppfull systemdisk så är ett tips att köra diskrensning och klicka på rensa systemfiler. Kommer upp en varning om att man inte kan återställa tidigare version av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Jag skrev in min win8 nyckel i win10, och det står att det aktiverades, men jag ser ingen nyckel förändring på datorn????

Har man uppgraderat från en äldre version av Windows så kommer det stå kvar som Digital behörighet så ingen skillnad tyvärr.

You upgraded to Windows 10 (Version 1511 or higher) and activated it using a Windows 7, Windows 8, or Windows 8.1 product key.
Digital entitlement
(A digital entitlement will be given to your device for Windows 10 based on the valid product key you entered)

You bought a copy of Windows 10 from an authorized retailer.
Product key
(On a label inside the Windows 10box)

You bought a digital copy of Windows 10 from an authorized retailer.
Product key
(In the confirmation email you received after buying Windows 10 or in a digital locker accessible through the retailer’s website)

Källa Microsoft själva

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/activation-in-w...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Eller så laddar du ner DWS Lite och raderar spionskräpet och stänger av länkar dit MS skickar infon. För den delen så har MS lagt in det i både Win7/8 också, men DWS Lite funkar på alla Windows från 7 och högre

Tackar

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Har man uppgraderat från en äldre version av Windows så kommer det stå kvar som Digital behörighet så ingen skillnad tyvärr.

You upgraded to Windows 10 (Version 1511 or higher) and activated it using a Windows 7, Windows 8, or Windows 8.1 product key.
Digital entitlement
(A digital entitlement will be given to your device for Windows 10 based on the valid product key you entered)

You bought a copy of Windows 10 from an authorized retailer.
Product key
(On a label inside the Windows 10box)

You bought a digital copy of Windows 10 from an authorized retailer.
Product key
(In the confirmation email you received after buying Windows 10 or in a digital locker accessible through the retailer’s website)

Källa Microsoft själva

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/activation-in-w...

aa det såg jag också att det stod: "Windows 10 på den här enheten är aktiverad av en digital behöriget" Ok, tack för svaret

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du kan starta uppgraderingen på egen hand med http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 / https://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench om du inte vill vänta.

(Det är i princip samma sak, den uppdatering som dyker upp i Windows Update gör också en uppgradering av Windows med allt vad det innebär.)

Fick uppdateringen nu. Tack ändå!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Fick uppdateringen nu. Tack ändå!

Även jag har fått den idag och funkade bra.

Alla inställningar och program fanns kvar i Windows 10 Pro versionen via Windows update till denna build.

I allafall för mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.