Permalänk

Fiberkabel gick av

Flyttade ett bredbandsmodem en liten idag då det var ivägen var försiktig med de små trådarna men tyvärr inte tillräckligt då en fiber föll loss från skarven. gick av precis i skarven alltså. mellan inkommande kabel och den som går in i modemet.
Vad tror ni kommer dem behöva blåsa ny fiber? den resterande fibern "tror" jag inte är skadad då den inte är rörd så mycket.
Nu har man lärt sig läxan och att murphys lag gäller

(mellan kabeln och skarvens början)

Permalänk
Medlem

Nä, de svetsar nog bara en till skarv. Har du kollat om det fungerar? För du använder troligtvis inte alla fyra i fiber ribbon om bara ena gick av.

Du måste nog felanmäla det så någon kommer ut och svetsar.

Permalänk

funkar tror jag inte för det var här (bild) den gick av.
det är 2 kablar en med grön terminering och en blå som går in i modemet
bara 2 skarvar till modemet alltså, varav en av dessa gick av.

Visste att jag inte skulle vara där och peta men vafan en fiber är ju ganska stark och den gick av då jag rullade upp den
Felanmält har jag gjort.

Permalänk
Medlem

ajaj det kommer antagligen kosta teknikerns tid åtminstonde då man brukar inte får rörar sina fiberboxar för att det ska vara en fast instalation. Men som sagt man brukar bara köra på 2 fibrar en för cabletv och en för bredbandet. Men vilken av färgerna gick av.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Blåsfibern ska man inte röra då den är skör. Kontakta leverantören så får en tekniker laga det. Så länge det är tillräckligt med hel fiber i lägenheten borde de inte behöva blåsa om.

Permalänk

orangea fibertråden gick av den andra var blå. vilken terminering som tillhörde vilken färg kommer jag inte ihåg.
sitter som jag sa tidigare en grön och en blå terminering i modemet.

Permalänk
Medlem

Jag råka klämma fiberkabeln när jag kanske lite vårdlöst skulle trycka tillbaka locket på den där Telias mediaomvandlare som ramlat av, märkte det direkt genom att WAN lampan sluta lysa.

Fick nästan panik och tänkte att det här kommer bli dyrt om fiberkabeln gått sönder, men när jag tagit bort locket så fungerar uppkopplingen som vanligt. Det blev lite märke i plasthöljet men trots att kabeln är väldigt tunn så verkar den ändå tåla en del, i mitt fall är det dock bara en kabel (vit) för både tv och bredband.

Fiber må vara bra på långa avstånd men i lägenheter föredrar jag gammal hederlig Cat 5-kabel, billiga och enkla och skarva själv om man skulle råka slita sönder en kontakt.
Är det fortfarande lika dyrt och skarva fiberkabel eller är det något vilken elektriker som helst kan göra nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag råka klämma fiberkabeln när jag kanske lite vårdlöst skulle trycka tillbaka locket på den där Telias mediaomvandlare som ramlat av, märkte det direkt genom att WAN lampan sluta lysa.

Fick nästan panik och tänkte att det här kommer bli dyrt om fiberkabeln gått sönder, men när jag tagit bort locket så fungerar uppkopplingen som vanligt. Det blev lite märke i plasthöljet men trots att kabeln är väldigt tunn så verkar den ändå tåla en del, i mitt fall är det dock bara en kabel (vit) för både tv och bredband.

Fiber må vara bra på långa avstånd men i lägenheter föredrar jag gammal hederlig Cat 5-kabel, billiga och enkla och skarva själv om man skulle råka slita sönder en kontakt.
Är det fortfarande lika dyrt och skarva fiberkabel eller är det något vilken elektriker som helst kan göra nuförtiden?

Har flera vänner som är "vanliga elektriker" och ingen av dom har specialverktyg som behövs för att svetsa en fiber.
Det är dyra verktyg/instrument som används.

Här är ett skitbra klipp där dom visar hur det går till att blåsa och svetsa fiber. (hoppa till 1:15 för att slippa skitsnacket i början)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Men fungerar inte nätet då? Du säger ju att blå (troligen data) och grön (tv) går in i modemet, och orange är av!?@Sushikocken:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av herakles:

Jag råka klämma fiberkabeln när jag kanske lite vårdlöst skulle trycka tillbaka locket på den där Telias mediaomvandlare som ramlat av, märkte det direkt genom att WAN lampan sluta lysa.

Fick nästan panik och tänkte att det här kommer bli dyrt om fiberkabeln gått sönder, men när jag tagit bort locket så fungerar uppkopplingen som vanligt. Det blev lite märke i plasthöljet men trots att kabeln är väldigt tunn så verkar den ändå tåla en del, i mitt fall är det dock bara en kabel (vit) för både tv och bredband.

Fiber må vara bra på långa avstånd men i lägenheter föredrar jag gammal hederlig Cat 5-kabel, billiga och enkla och skarva själv om man skulle råka slita sönder en kontakt.
Är det fortfarande lika dyrt och skarva fiberkabel eller är det något vilken elektriker som helst kan göra nuförtiden?

Jag har blåsfibern insvetsad i en låda och sedan en separat lös patchfiber som går till omvandlaren, patchfibern är lätt att byta om det skulle behövas och svetsfibern är bra skyddad och helt fastmonterad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med vad ovanstående sa, jag arbetar med att installera fiber i lägenheter och hus och svetsar som används varierar beroende på stadsnät men brukar kosta allt mellan 40 000 till 100 000 eller mer beroende på om det är singel eller dubbel svets och beroende på vilken precision och fel marginal som den har.

Men så länge det finns tillräckligt med hel fiber kvar där att dom kan svetsa om den och slinga in så ska de inte vara några problem men skulle det vara att knäcken kommit tidigt och det inte finns någon fiber att hämta i andra änden (vilket de oftast inte finns) så kan dom behöva blåsa om en ny fiber och svetsa om i båda ändarna och det kan kosta en del.

Hoppas folk tar lärdom av de här att man inte ska fram och pila och hålla på med fiber konverterare sålänge man inte vet vad man håller på med sådant där händer väldigt enkelt även om man arbetar med det skillnaden då är att då har man möjligheten att lösa det om något skulle hända.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har blåsfibern insvetsad i en låda och sedan en separat lös patchfiber som går till omvandlaren, patchfibern är lätt att byta om det skulle behövas och svetsfibern är bra skyddad och helt fastmonterad.
http://ladda-upp.se/files/2014/b121174.jpg

Det där ser ju vädigt bra skyddat ut.

Dom vi sätter upp är det en bottenplatta så borrar man in i bottenplattan sen slingar in fibern där och sen sätts fiber konverteraren utanpå så skulle man ta bort 2 skruvar och lyfta upp fiber konverteraren från hakarna den sitter i så studsar det ut kabel med största sannolikhet motsvarande 30-60cm som isf ska slingas in igen osv på rätt vis.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Håller med vad ovanstående sa, jag arbetar med att installera fiber i lägenheter och hus och svetsar som används varierar beroende på stadsnät men brukar kosta allt mellan 40 000 till 100 000 eller mer beroende på om det är singel eller dubbel svets och beroende på vilken precision och fel marginal som den har.

Men så länge det finns tillräckligt med hel fiber kvar där att dom kan svetsa om den och slinga in så ska de inte vara några problem men skulle det vara att knäcken kommit tidigt och det inte finns någon fiber att hämta i andra änden (vilket de oftast inte finns) så kan dom behöva blåsa om en ny fiber och svetsa om i båda ändarna och det kan kosta en del.

Hoppas folk tar lärdom av de här att man inte ska fram och pila och hålla på med fiber konverterare sålänge man inte vet vad man håller på med sådant där händer väldigt enkelt även om man arbetar med det skillnaden då är att då har man möjligheten att lösa det om något skulle hända.

Det där ser ju vädigt bra skyddat ut.

Dom vi sätter upp är det en bottenplatta så borrar man in i bottenplattan sen slingar in fibern där och sen sätts fiber konverteraren utanpå så skulle man ta bort 2 skruvar och lyfta upp fiber konverteraren från hakarna den sitter i så studsar det ut kabel med största sannolikhet motsvarande 30-60cm som isf ska slingas in igen osv på rätt vis.

Kan bara säga att det löste sig, dem svetsade om den det hade dem fått gjort i vilket fall. Killen sa även att det var okej att flytta fibern, men det är klart går den sönder så måste någon betala.
Själv tycker jag att jag var varsam med fibern då jag visste att dem är känsliga och lindade upp den i stora böjar likt förbannat föll den av i skarven.

Har faktiskt läst en kurs inom fiber och provat och skarva. Det är ju inte partikelfysik direkt.

Permalänk

Vad kostade reparationen?

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

Vår kabel i lägenheten mellan väggen och kontakten i fiberkonverten gick av när vi felsökte efter en misslyckad uppgradering hos bredbandsleverantören. Ingen tycks vilja ta ansvar för det, vilket är surt men kanske rimligt, så nu försöker jag få tag i en tekniker som kan reparera skadan. Vet dock inte vem man ska vända sig till, alla verkar kopplade till en särskild leverantör och tycks ointresserade av att hjälpa en privatperson. Några tips?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simontaubert:

Vår kabel i lägenheten mellan väggen och kontakten i fiberkonverten gick av när vi felsökte efter en misslyckad uppgradering hos bredbandsleverantören. Ingen tycks vilja ta ansvar för det, vilket är surt men kanske rimligt, så nu försöker jag få tag i en tekniker som kan reparera skadan. Vet dock inte vem man ska vända sig till, alla verkar kopplade till en särskild leverantör och tycks ointresserade av att hjälpa en privatperson. Några tips?

Du får nog helt enkelt ringa din leverantör och be dem skicka ut en tekniker som kan svetsa fiber. Vi säljer utrustningen där jag jobbar och vet att den ligger runt 30 000kr så inte något man köper för att det är kul. Även skarvkontakterna kostar några kronor.
Jobbigt då du säkert blir utan nätverk hela helgen, är som förr i tiden innan elektriciteten nästan😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@Stefflo: Jag har varit utan internet i över två veckor och det är en jävla röra, inte minst som min fru har kontor hemma. Men ansvarsfrågan har gått runt några varv och nu har leverantören precis meddelat att de inte vill/kan skicka någon reparatör eftersom allt inne i lägenheten inte är deras ansvar och därtill var det tydligen inte de som installerade utrustningen från början...

Några tips på fristående reparatörer i Stockholm?

Permalänk
Medlem

Har jobbat en del med det där. De få gånger jag drog in fiber i hus rullade man upp en längd kabel där den kom in i husväggen för att kunna lösa just sånt här utan att blåsa in en ny fiber från utsidan

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

@Yooriitzz: Jo, det finns en del marginal att ta av helt klart. Men det är ändå inget jobb man gör själv vad det verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simontaubert:

@Yooriitzz: Jo, det finns en del marginal att ta av helt klart. Men det är ändå inget jobb man gör själv vad det verkar.

Nejnej, en fibersvets kostar tiotusentals kronor. Sen så är det väl lite pilligt också.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av simontaubert:

@Stefflo: Jag har varit utan internet i över två veckor och det är en jävla röra, inte minst som min fru har kontor hemma. Men ansvarsfrågan har gått runt några varv och nu har leverantören precis meddelat att de inte vill/kan skicka någon reparatör eftersom allt inne i lägenheten inte är deras ansvar och därtill var det tydligen inte de som installerade utrustningen från början...

Några tips på fristående reparatörer i Stockholm?

Vilka parter är inblandade? Det är de som äger stadsnätet som ska skicka ut tekniker som löser sådant här.

Är det en patchkabel från ett uttag till fiberkonvertern? Eller är det en mer fast kabel?

Permalänk

@jocke92: Det var en mycket tunn kabel som gick från väggen och in i en kontakt i fiberkonvertern. Företaget som hade installerat utrustningen har gått i konkurs och eftersom det var inne i lägenheten så var det enbart vårt ansvar.

Nu är den lagad och när jag till sist fick tag på rätt företag så var det hela en rätt snabb och enkel affär. Det tog 35 minuter utan någon märkvärdigt stor utrustning och kostade en dryg tusenlapp. Kan rekommendera http://tmkdata.se