Permalänk

Vilket val för mina ändamål?

Hej
Jag vet inte om det är rätt tråd men hittade ingen annan som är mer lämpad.
Jag är i skrivande stund ute efter en stationär dator. Jag har länge sneglat på den senaste och dyraste varianten av mac mini (då jag har ett apple ekosystem hemma):

- i5 2.8ghz dual core
- 8GB 1600mhz Ram
- 1TB Fusion drive
- Intel iris grafik

Priset är saftiga 9790:-

Men sen tittade jag upp lite vad andra sidan av datorvärlden, PC, har att erbjuda. I detta fall hittade jag något mindre. Jag har hamnat i världen av NUC/Barebones. Först kom Brix pro upp där man får sätta i minne och lagring själv. Dock så verkar den låta väldigt mycket när den jobbar med tyngre program.

Så mitt val föll på Intel Nuc med detta ihopplock:

- i7 3.1 ghz dual core
- 8GB 1866mhz Ram
- 250GB SSD (får även plats med ett m2 ssd minne i burken)
- Intel iris grafik
- Windows 10

Priset blir 7700:-

Vad ska jag då göra med datorn?
Jag vill kunna redigera bilder i lightroom/photoshop. Använda lite videoredigeringsprogram. Kanske spela något enklare spel (COD MW, Titanfall mm) och då kräver jag inte alls mycket så detta är inte i fokus, jag tänker inte följa spelströmmen på pc då jag har konsol. En rolig grej bara att kunna köra lite enklare spel. Föredrar även att titta på högupplöst video (blu-ray) eller på youtube.

Vad tror ni? Eller ska man köra på ett billigt ihopplock av en midtower istället?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du mest för pengarna med eget bygge. Apple blir ju såklart en stor extra premium pga märket.

Någon NUC lösning kan fungera om du vill ha något färdigbyggt i litet format, men personligen skulle jag satsat på ett egenkomponerat bygge. Tror en i5 räcker gott och väl, sedan kanske ett grafikkort från mellansegmentet, kanske ett 380 eller 960, även om de båda är lite overkill för dina behov i dagsläget.

Permalänk

@kronwalled:

Angående grafikkort så har GTX 750 ti kommit upp för ett bra pris och de verkar prestera okej för en bra peng?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av samispringsteen:

@kronwalled:

Angående grafikkort så har GTX 750 ti kommit upp för ett bra pris och de verkar prestera okej för en bra peng?

Låter som att det kommer att prestera nog bra för dina ändamål, om priset är rätt.

Permalänk

@kronwalled:

Har du något tips på en uppsättning? Jag vill ha en snabb dator som inte står och matar när man ska öppna ett program (5400 rpm hårddisk bort!). SSD eller M2/mSata ska det vara. Jag är inte alltför kunnig längre som jag var för ett antal år sedan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hej
Jag vet inte om det är rätt tråd men hittade ingen annan som är mer lämpad.
Jag är i skrivande stund ute efter en stationär dator. Jag har länge sneglat på den senaste och dyraste varianten av mac mini (då jag har ett apple ekosystem hemma):

- i5 2.8ghz dual core
- 8GB 1600mhz Ram
- 1TB Fusion drive
- Intel iris grafik

Priset är saftiga 9790:-

Men sen tittade jag upp lite vad andra sidan av datorvärlden, PC, har att erbjuda. I detta fall hittade jag något mindre. Jag har hamnat i världen av NUC/Barebones. Först kom Brix pro upp där man får sätta i minne och lagring själv. Dock så verkar den låta väldigt mycket när den jobbar med tyngre program.

Så mitt val föll på Intel Nuc med detta ihopplock:

- i7 3.1 ghz dual core
- 8GB 1866mhz Ram
- 250GB SSD (får även plats med ett m2 ssd minne i burken)
- Intel iris grafik
- Windows 10

Priset blir 7700:-

Vad ska jag då göra med datorn?
Jag vill kunna redigera bilder i lightroom/photoshop. Använda lite videoredigeringsprogram. Kanske spela något enklare spel (COD MW, Titanfall mm) och då kräver jag inte alls mycket så detta är inte i fokus, jag tänker inte följa spelströmmen på pc då jag har konsol. En rolig grej bara att kunna köra lite enklare spel. Föredrar även att titta på högupplöst video (blu-ray) eller på youtube.

Vad tror ni? Eller ska man köra på ett billigt ihopplock av en midtower istället?

1.Brix och Nuc använder sig utav en likvärdig kylning, med andra ord laptop kylare.
2. Prestandamässigt är en nuc svagare, och kan inte mäta sig med en desktop processor. Behöver du processorkraft bör du satsa på en stationär dator istället vilket generellt sett blir dyrare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@kronwalled:

Har du något tips på en uppsättning? Jag vill ha en snabb dator som inte står och matar när man ska öppna ett program (5400 rpm hårddisk bort!). SSD eller M2/mSata ska det vara. Jag är inte alltför kunnig längre som jag var för ett antal år sedan.

Vad hade du tänkt dig för budget? Kommer överklockning bli aktuellt?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8784020/2015-11-20

+ det billiga grafikkortet du hade ögonen på

+ chassi efter eget tycke och smak

Ovan moderkort + processor kan vara lite overkill. När gamla Haswell finns i bundles med z97-a hos inet till bra pris är de ett bra alternativ. Ett annat alternativ, om du inte ska överklocka, och om köper dedikerat grafikkort, som sparar ca 500kr, och ger dig en i7 (låst) istället för i5 är att köra billigt socket 1050 moderkort + https://www.inet.se/produkt/5310090/intel-xeon-e3-1231v3-3-4g...