SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

VHS och Hi8 till DVD

Hej

Jag har gamla vhs-band och gamla Hi8-band som jag försöker konvertera till DVD. Skulle vara tacksam för råd om vad jag ska köpa för maskin.

Har redan testat två olika lösningar för att digitalisera videobanden till dator. Ett internt pinnacle PCI-kort och en extern USB-enhet (moviesaver 600) från Kjell&Co. Båda dessa lösningar gav för dålig kvalitet. Hade bland annat problem med att ljud och bild var osynkade samt stora störningar i bilden som inte syns när man spelar upp filmerna med VHS-spelaren eller Hi8-kameran direkt kopplade till TV'n.

Har även testat att konvertera filmerna med hjälp av en LG DVD-recorder, och då blev resultatet helt okej. Tyvärr gick LG'n sönder så nu måste jag hitta någon ny maskin.

Så är det någon som har några köpråd?

Ska jag köpa en ny DVD-recorder och i så fall vilken? Något särskilt man ska kolla efter?

Eller ska jag köpa en Blu-ray-recorder? Har sett att det finns några sådana med scart-ingång också.

Såg att conrad.se har en kombinerad VHS/DVD-spelare (Funai TD6D-D4413DB) men blev lite fundersam när jag såg att samplingsfrekvensen för videoinspelning hos denna "bara" är 13,5MHz jämfört med min gamla LG som har 27MHz.

Tacksam för tips!

Visa signatur

PC: Cooler Master Cosmos 1000 | Intel i5-4670K | Asus Z87-PRO | Radeon HD 5770 | Linux Mint 17.2 Cinnamon / Windows 10 Pro
Amiga: Amiga600HD | 40MB HDD | 1MB RAM
Commodore C-64 med bandstation

Permalänk
Medlem

Finns ett gäng produkter på marknaden som är anpassad för ändamålet men jag skulle nog hålla mig undan från alla billiga USB-lösningar och Pinnacles storhetstid va när de köpte upp Tyska Fast och dog när Avid köpte upp dem.

Jag skulle satsa på ett instickskort från Blackmagic, nämligen: https://www.blackmagicdesign.com/products/intensitypro4k och om du mot all förmodan vill ha en extern lösning, titta på: https://www.blackmagicdesign.com/products/intensity

Det var 5 år sen jag använda ett intensity sist men jag fick ut helt ok kvalité. Men du får inte glömma det "uråldriga japanska ordspråket": Skit in, skit ut.

Authoring-biten vågar jag inte uttala mig om idag. Hade frågan ställts för 5-10 år sen hade sagt att du skulle använda dig utav iDVD, NERO, Encore eller professionella Scenaristen eller Creator. Idag vet jag faktiskt inte vilket program man som konsument har tillgång till!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Standard samplingfrekvens för analog till digital är 13.5MHz.

Permalänk
Medlem

Är det många band? T ex ett Hi8 band kostar runt 300kr att konvertera hos en seriös firma.

http://www.bgavideo.com/sidor/Hi8-till-DVD?gclid=CMTc5fbelckC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Finns ett gäng produkter på marknaden som är anpassad för ändamålet men jag skulle nog hålla mig undan från alla billiga USB-lösningar och Pinnacles storhetstid va när de köpte upp Tyska Fast och dog när Avid köpte upp dem.

Jo har tyvärr insett det efter att ha testat de två lösningarna jag nämnde.

Pinnacle kortet var det några år sedan jag höll på med. Men jag kommer ihåg att det var dåligt stöd för 64-bitars windows samt någon bugg som gjorde att det kraschade datorn konstant om man hade mer än 2GB ram i datorn. Sedan om man väl fick det att fungera en stund så blev kvaliteten dålig och ljudet synkade inte alls med bilden. Så jag gav upp det.

USB-lösningen från kjell o co (moviesaver 600) köpte jag nyligen i hopp om att utvecklingen gått framåt men jag blev inte nöjd med resultatet. Det blir väldigt mycket störningar som jag inte fick när jag körde via min LG dvd-inspelare. Sedan så avbryter capture-programmet inspelningen vid mycket störningar p.g.a. det tror att det är kopieringsskyddat material man försöker spela in.

Citat:

Jag skulle satsa på ett instickskort från Blackmagic, nämligen: https://www.blackmagicdesign.com/products/intensitypro4k och om du mot all förmodan vill ha en extern lösning, titta på: https://www.blackmagicdesign.com/products/intensity

Aha intressant, det där kortet har jag inte sett förut när jag kollat runt, tack för tipset!

Citat:

Det var 5 år sen jag använda ett intensity sist men jag fick ut helt ok kvalité. Men du får inte glömma det "uråldriga japanska ordspråket": Skit in, skit ut.

Authoring-biten vågar jag inte uttala mig om idag. Hade frågan ställts för 5-10 år sen hade sagt att du skulle använda dig utav iDVD, NERO, Encore eller professionella Scenaristen eller Creator. Idag vet jag faktiskt inte vilket program man som konsument har tillgång till!

Nä sant, man får inte ha för stora förväntningar på kvalitén när det gäller gamla VHS och Hi8 band, jag är nöjd om jag får någorlunda samma kvalité som det blir när jag spelar upp banden med videon eller videokameran direkt kopplad till TV'n.

Tänkte använda programmet PowerDirector som följde med USB-lösningen från kjell o co, det verkar funka bra det lilla jag testat det.

Har precis ropat in en DVD-inspelare på tradera, ska testa med den i första hand nu.

Visa signatur

PC: Cooler Master Cosmos 1000 | Intel i5-4670K | Asus Z87-PRO | Radeon HD 5770 | Linux Mint 17.2 Cinnamon / Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Standard samplingfrekvens för analog till digital är 13.5MHz.

Ok tack då vet jag. Kanske var dumt av mig att jag stirrade på samlingsfrekvensen när det kanske inte behövs mer än 13,5 MHz för VHS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Är det många band? T ex ett Hi8 band kostar runt 300kr att konvertera hos en seriös firma.

http://www.bgavideo.com/sidor/Hi8-till-DVD?gclid=CMTc5fbelckC...

Ja tyvärr är det många band (mest Hi8-band). Jag har tills vidare uteslutit att lämna in dem efter att ha kollat priser.

Har precis ropat in en dvd-inspelare på tradera som jag ska testa med när jag får hem den.
Sen får jag se hur resultatet blir, eventuellt kan man förstås lämna in några utvalda band för att få bättre resultat.

Visa signatur

Permalänk

Ett VHS band har en capture width på 52 microsekunder. Dvs den den delen av den analoga signalen som är tillför att visa själva bilden är 52 um "bred". Sampling av luma (dvs ljus/mörker alltså svart/vitt) sker med en hastighet av 13,5MHz. 13,5*52=702, som avrundat uppåt till 704 för att vara mod16, är antalet pixlar på bredden som används för att lagra bilden digitalt. När det kommer till chroma, dvs färger, så kommer dessa antagligen inte samplas med samma frekvens, utan hälften, dvs 6,25. Vet inte om 27 MHz kanske syftar på att den samplar luma och chroma med samma frekvens, och sedan adderar dessa frekvenser till 27 (13.5+13.5) av någon anledning (för låta bättre?). Dock så kommer man ändå inte märka någon skillnad när det kommer till VHS. Om du googlar chroma subsampling så får du mer info

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Ett VHS band har en capture width på 52 microsekunder. Dvs den den delen av den analoga signalen som är tillför att visa själva bilden är 52 um "bred". Sampling av luma (dvs ljus/mörker alltså svart/vitt) sker med en hastighet av 13,5MHz. 13,5*52=702, som avrundat uppåt till 704 för att vara mod16, är antalet pixlar på bredden som används för att lagra bilden digitalt. När det kommer till chroma, dvs färger, så kommer dessa antagligen inte samplas med samma frekvens, utan hälften, dvs 6,25. Vet inte om 27 MHz kanske syftar på att den samplar luma och chroma med samma frekvens, och sedan adderar dessa frekvenser till 27 (13.5+13.5) av någon anledning (för låta bättre?). Dock så kommer man ändå inte märka någon skillnad när det kommer till VHS. Om du googlar chroma subsampling så får du mer info

Aha! Tack för ett utförligt svar. Du verkar veta vad du pratar om!

När det gäller 27MHz som min gamla LG DVD-inspelare var märkt med vet jag inte om det är VHS dom syftar på. Det står bara under rubriken Videoinspelningsformat att samplingsfrekvensen är 27MHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu testat att digitalisera med DVD-inspelaren som jag köpt, en Sony RDR-HXD870, och måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet. Endast ett av de fem band jag kört blev det mycket störningar på, men det verkar bero på att bandet blivit dåligt då det legat mer än 20 år. Det blir lika mycket störningar när jag spelar upp det bandet direkt från Hi8-kameran kopplad till TV'n.

Planen är att sedan bränna ut på DVD från DVD-inspelaren och överföra den vägen till datorn för eventuell redigering, backup och bränna ut ytterligare DVD-skivor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på VHS-banden jag har, om det är någon idé att försöka få tag på en Super VHS videospelare med S-video utgång? Ger det någon märkbart bättre kvalitet för vanliga VHS-band? Min nuvarande VHS-spelare har bara composite utgång och scart. Och i scartuttaget antar jag att den bara skickar ut composit-signal.

Hi8 kameran har s-video utgång så där har jag kopplat direkt med s-video till dvd-inspelaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nostalgi:

Funderar på VHS-banden jag har, om det är någon idé att försöka få tag på en Super VHS videospelare med S-video utgång? Ger det någon märkbart bättre kvalitet för vanliga VHS-band? Min nuvarande VHS-spelare har bara composite utgång och scart. Och i scartuttaget antar jag att den bara skickar ut composit-signal.

Hi8 kameran har s-video utgång så där har jag kopplat direkt med s-video till dvd-inspelaren.

S-video ger bättre färger även på vanliga VHS-band. Hur pass mycket det märks är en annan sak men det går att se skillnad i alla fall. Det finns S-VIDEO utgångar via SCART men om just din videospelare verkligen stödjer detta är väl tveksamt. Det är sällan S-VIDEO finns på vanliga VHS-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

S-video ger bättre färger även på vanliga VHS-band. Hur pass mycket det märks är en annan sak men det går att se skillnad i alla fall. Det finns S-VIDEO utgångar via SCART men om just din videospelare verkligen stödjer detta är väl tveksamt. Det är sällan S-VIDEO finns på vanliga VHS-spelare.

Ok! Tack för svaret!

Ja jag får väl helt enkelt testa att digitalisera VHS-banden och jämföra resultatet med Hi8-banden. Fast det blir väl inte riktigt rättvist då Hi8 har högre upplösning än VHS, men eventuellt kanske det går att se någon skillnad i färgerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Färgupplösning är densamma på både VHS och Hi8 har jag för mig. Det är den svartvita bilden som är mera detaljrik på Hi8. Jag har upplevt att det kan bli mera färgstörningar när man gör capture i kompositvideo jämfört med S-VIDEO från samma VHS-band. Kanske kan bero på att signalerna påverkar varandra när de blandas som kompositvideo och sedan ska separeras med ett filter i capturekortet. Som exempel kan färgen försvinna om det är ett dåligt band med videostörningar när man kör komposit men den finns kvar när man kör S-VIDEO (i vissa fall).

Har du ett bra band utan störningar och ett capturekort med ett bra kamfilter så blir nog inte skillnaden jättestor. Hmmm, du kan inte få ut kompositsignal från din Hi8 spelare? Då kan du jämföra skillnaden i färger mellan komposit och S-VIDEO genom två olika capture av Hi8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmmm, du kan inte få ut kompositsignal från din Hi8 spelare? Då kan du jämföra skillnaden i färger mellan komposit och S-VIDEO genom två olika capture av Hi8.

Jo jag har även kompositutgång på Hi8-kameran. När jag försökte digitalisera via USB-stickan (moviesaver 600) testade jag att köra både via s-video och via komposit för att försöka bli av med störningarna jag fick då. Kollar jag på dessa videoklipp nu så tycker jag att jag ser skillnad, tycker att färgerna i kompositfilmen ser ut att var mer "kladdiga" och överdrivna, s-videofilmerna ser bättre ut. Ska testa att koppla med komposit till dvd-inspelaren också och se om jag får samma skillnad där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De flesta av Hi8-banden som jag digitaliserat blev bra, sen har jag några band med lite flimmer och störningar, och sen har jag ett band där bilden är perfekt hela banden förutom ett avsnitt där bilden helt plötsligt blir väldigt dålig och bitvis försvinner helt.

Kan man göra något åt störningarna eller är det banden som blivit dåliga med tiden? Har förstått att det inte finns någon manuell tracking på Hi8 som det brukar finnas på VHS-spelare, utan att Hi8 har någon slags automatisk variant.

Läste på något engelskt forum att någon rekommenderade att man skulle spela igenom banden flera gånger om man hade problem med störningar, någon som har erfarenhet av det? Har testat att spela upp avsnittet där bilden försvinner helt flera gånger men inte lyckats få någon förbättring där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nostalgi:

De flesta av Hi8-banden som jag digitaliserat blev bra, sen har jag några band med lite flimmer och störningar, och sen har jag ett band där bilden är perfekt hela banden förutom ett avsnitt där bilden helt plötsligt blir väldigt dålig och bitvis försvinner helt.

Kan man göra något åt störningarna eller är det banden som blivit dåliga med tiden? Har förstått att det inte finns någon manuell tracking på Hi8 som det brukar finnas på VHS-spelare, utan att Hi8 har någon slags automatisk variant.

Läste på något engelskt forum att någon rekommenderade att man skulle spela igenom banden flera gånger om man hade problem med störningar, någon som har erfarenhet av det? Har testat att spela upp avsnittet där bilden försvinner helt flera gånger men inte lyckats få någon förbättring där.

Flimmer och störningar kan se ut på olika sätt. Vissa störningar kan man minska genom att göra flera captures och på något smart sätt (exempelvis med filtering i avisynth) kombinera bildrutorna från de olika uppspelningarna för att minska störningar. Kan också vara enskilda tappade bildrutor som sker vid olika tillfällen så att man på så sätt kan återskapa alla bildrutor om de faktiskt finns från början på bandet men capturekortet har problem att synka signalen.

Sedan finns det störningar i själva videon som alltid blir densamma oavsett hur många gånger man spelar upp bandet och då hjälper inte denna teknik. Men då kan man ta hjälp av bildrutor som kommer före och efter för att försöka återskapa det som fattas (särskilt vid statiska scener kan detta funka). Finns filter som kan ta bort vissa störningar med sådan teknik.

Finns även filter som kan ta närliggande pixlar för att beräkna något medelvärde för att på så sätt minska brus. Man kan alltså ta både intilliggande pixlar i nuvarande bildruta samt kolla samma pixel i bildrutor som kommer före och efter i tid som hjälp när man filtrerar video. I princip kan man göra allt som man kan göra med stillbilder plus att man dessutom kan gå framåt och bakåt i tiden.

Kolla lite på avisynth och vad man kan göra med olika plugins. Alternativt om det finns plugins till det videoredigeringsprogram du använder. Men allt går väl bara till en viss gräns och så beror det också på hur mycket tid man kan lägga på att restaurera videon. Jag menar i värsta fall skulle du kunna sitta och handmåla de bildrutor som saknas och på så sätt ersätta störningarna med något som ser bra ut men frågan är om man är beredd att göra detta...

Exempel

Men som kommentarerna säger går det att göra ännu bättre.

Något som är vanligt är att färgerna blir förskjutna i höjdled och eller i sidled jämfört med den svartvita bilden.
Detta är ett exempel på något man kan justera tillbaka med ett digitalt videofilter och få det att se betydligt bättre ut.
Risken är dock att man går till överdrift med filtren så att det hela får ett onaturligt utseende. Jag brukar köra principen "less is more" och vara ganska försiktig eftersom det lätt blir "för mycket" när man sedan tittar på slutresultatet. Man ser inte alla små störningar som syns när man stegar igenom ruta för ruta vid normal uppspelning men däremot ser man om det blir smetigt och överdrivet filtrerat. En viss kornighet gör att det upplevs skarpare och mer naturligt.

Permalänk
Medlem

@ronnylov:

Tack för en utförlig genomgång! Precis som du säger så beror resultatet också på hur mycket tid man kan lägga ner på redigeringen. Jag har efter mycket strul beslutat mig för att helt skippa all redigering via dator, jag klipper bort eventuellt oönskat material direkt i dvd-inspelaren.

När jag började digitalisera filmerna via dvd-inspelaren trodde jag att det skulle vara enkelt att redigera filmerna i datorn och bränna ut nya skivor, men efter att ha testat minst 20 olika program i både windows och linuxmiljö som inte fixat det jag vill åstadkomma så ger jag upp, filmerna får duga som dom är från dvd-inspelaren.

Det jag från början hade tänkt göra med filmerna var följande:

1. Kopiera dvd-skivorna som jag bränt ut med dvd-inspelaren till datorns hårddisk.

2. Ta bort menyn som skapas av dvd-inspelaren.

3. Klippa bort några dåliga avsnitt. Givetvis utan att försämra bildkvaliteten på filmerna.

Problemen jag stötte på med ovanstående punkter:

1. Inga problem, bara att kopiera över mapparna från dvd-skivorna.

2. Redan här blir det problem, har testat en massa program, bla dvd-decrypter, dvd-shrink samt några linux-program. Problemet är att om jag väl kan ta bort menyn i något program så blir dvd-skivorna inte spelbara i en vanlig dvd-spelare istället.

3. Har testat flera redigeringsprogram bland annat openshot, cyberlink powerdirector, avidemux m.m.
Problemet med de flesta programmen är att man måste koda om hela filmen vid klippning, och därmed försämra bildkvalitén. De program som jag testat som ska klara av att klippa vob-filerna utan omkodning (t.ex avidemux) ställer till med andra problem, exempelvis att bara bilden klipps men inte ljudet.

Så filmerna får nog bara bli grovt redigerade och med en ful meny som skapas av dvd-inspelare. Huvudsaken att filmerna är digitaliserad, för nu har jag redan lagt ner på tok för mycket tid på det här projektet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nostalgi:

@ronnylov:

Tack för en utförlig genomgång! Precis som du säger så beror resultatet också på hur mycket tid man kan lägga ner på redigeringen. Jag har efter mycket strul beslutat mig för att helt skippa all redigering via dator, jag klipper bort eventuellt oönskat material direkt i dvd-inspelaren.

När jag började digitalisera filmerna via dvd-inspelaren trodde jag att det skulle vara enkelt att redigera filmerna i datorn och bränna ut nya skivor, men efter att ha testat minst 20 olika program i både windows och linuxmiljö som inte fixat det jag vill åstadkomma så ger jag upp, filmerna får duga som dom är från dvd-inspelaren.

Det jag från början hade tänkt göra med filmerna var följande:

1. Kopiera dvd-skivorna som jag bränt ut med dvd-inspelaren till datorns hårddisk.

2. Ta bort menyn som skapas av dvd-inspelaren.

3. Klippa bort några dåliga avsnitt. Givetvis utan att försämra bildkvaliteten på filmerna.

Problemen jag stötte på med ovanstående punkter:

1. Inga problem, bara att kopiera över mapparna från dvd-skivorna.

2. Redan här blir det problem, har testat en massa program, bla dvd-decrypter, dvd-shrink samt några linux-program. Problemet är att om jag väl kan ta bort menyn i något program så blir dvd-skivorna inte spelbara i en vanlig dvd-spelare istället.

3. Har testat flera redigeringsprogram bland annat openshot, cyberlink powerdirector, avidemux m.m.
Problemet med de flesta programmen är att man måste koda om hela filmen vid klippning, och därmed försämra bildkvalitén. De program som jag testat som ska klara av att klippa vob-filerna utan omkodning (t.ex avidemux) ställer till med andra problem, exempelvis att bara bilden klipps men inte ljudet.

Så filmerna får nog bara bli grovt redigerade och med en ful meny som skapas av dvd-inspelare. Huvudsaken att filmerna är digitaliserad, för nu har jag redan lagt ner på tok för mycket tid på det här projektet.

Finns sätt att göra det på men förstår om du inte orkar lägga mer tid på detta. Javaprogrammet projectX kan man klippa MPEG2 utan kvalitetsförlust men precisionen blir ganska grov, typ på en halvsekund när (har med MPEG-2 kodningen att göra). Sedan får man använda DVD authoring för att skapa ny DVD som man kan bränna utan att behöva koda om det. Jag kör mest Linux och har använt DeVeDe för att skapa DVD-skiva men man får gå in i inställningarna och kryssa bort omkomprimering. Nu tycker jag det är skoj att pyssla med sådant men kan förstå att det blir frustrerande om man inte har det som intresse.

Permalänk
Medlem

@ronnylov:

Tack för tipset om projectX, ska kolla in det.

Ja programmet DeVeDe har jag testat, men jag missade att man kunde välja bort omkodningen, måste testa det programmet igen. Återkommer med resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ronnylov:

Nu har jag testat bränna ut en skiva med DeVeDe igen. Lyckades få programmet att inte koda om videofilerna och skivan fungerade i en vanlig DVD-spelare, men ändå inte helt hundra. Det är som att filmen fryser ibland när man spelar upp den, vet inte om det har att göra med kapitelindelningen som DeVeDe gör? Ska testa att klicka bort det till nästa testskiva.

Vilka inställningar kör du med i DeVeDe? Kryssar du i "Den här filen är redan en DVD/xCD-lämplig MPEG-PS-fil" eller kryssar du i "Packa om ljud och video utan att koda om (användbar för VOB-filer)".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nostalgi:

@ronnylov:

Nu har jag testat bränna ut en skiva med DeVeDe igen. Lyckades få programmet att inte koda om videofilerna och skivan fungerade i en vanlig DVD-spelare, men ändå inte helt hundra. Det är som att filmen fryser ibland när man spelar upp den, vet inte om det har att göra med kapitelindelningen som DeVeDe gör? Ska testa att klicka bort det till nästa testskiva.

Vilka inställningar kör du med i DeVeDe? Kryssar du i "Den här filen är redan en DVD/xCD-lämplig MPEG-PS-fil" eller kryssar du i "Packa om ljud och video utan att koda om (användbar för VOB-filer)".

Lite osäker eftersom det var länge sedan nu men tror jag har fått köra "packa om" trots att jag haft det jag trott varit lämpliga MPEG PS-filer. Efter att jag klippt och gjort demux med projectX (som även kan fixa vissa fel i ljud och videoströmmarna) har jag kört mplex för att skapa DVD-kompatibel mpg-fil som DeVeDe kan använda som input:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Convert_any_Movie_to_DVD...

Ibland har jag haft filer jag spelat in från TV med mitt DVB-kort som jag velat bränna ut på DVD. Många kanaler sänder i DVD-liknande MPEG2 och genom att använda projectX kan man fixa vissa fel i utsändningen (exempelvis störningar) innan man packar ihop det hela till DVD-format med mplex och DeVeDe. Troligtvis bör väl en DVD-inspelare spela in i korrekt DVD-format men om det blivit några läsfel från skivan eller liknande så kan det alltså hjälpa att "tvätta" filen med projectX, som ju dessutom har en enklare klippfunktion för att plocka ut de avsnitt man vill behålla från originalfilen. Jag brukar alltså separera video och ljudspåren från de avsnitt jag vill behålla med projectX (demux) och sedan packa ihop det igen till en mpg-fil med mplex som DeVeDe kan använda som input för att formatera en DVD iso-fil som man sedan kan bränna till skiva. Man kan även göra enklare menyer med DeVeDe men oftast är jag för lat för detta utan bara gör en skiva som autostartar utan någon meny.

Så allt detta ovan kan väl sammanfattas med att du kan testa om projectX kan fixa dina frysningar. Sedan är det alltid lite lurigt när man bränner DVD. Vissa skivor funkar bättre än andra i just din brännare och dessutom funkar vissa skivor (kanske andra än i brännaren) bättre i just din DVD-spelare. Man kan också testa att bränna skivan med lägre hastighet, det kan också göra skillnad. Gäller att hitta ett skivmärke och brännarinställningar som funkar bra att spela upp i din DVD-spelare. Men detta har du kanske koll på sedan innan om du bränt ut filmer från datorn.

DeVeDe är inte helt användarvänligt tycker jag (inte lätt att förstå alla inställningar) men med lite trixande kan man komma på hur man gör. Finns massor av andra DVD authoring programvaror (särskilt till Windows men jag kör ju Linux). Problemet är att ju "enklare för nybörjare" programmen försöker vara desto svårare är det att hitta inställningar såsom att inaktivera omkomprimering, lägga in olika ljudspår och fixa mer avancerade menyer.

För övrigt om jag bara vill läsa över en DVD-skiva till datorn i Linux brukar jag använda programmet dvdbackup:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Dvdbackup

Dvdbackup kan kanske vara användbart för skivorna från din DVD-inspelare. Som du ser på den länken finns det kommandoradsprogram också för att göra dvd iso-fil så du måste inte använda DeVeDe. Nu kör jag mest i Linux men jag tror en del av programmen även finns för Windows. projectX t.ex. funkar ju på det mesta eftersom det är java men det kräver att man installerar java på datorn.

Permalänk
Medlem

@ronnylov:

Okej tack så mycket för hjälpen. Får pröva mig fram med inställningarna i DeVeDe. Tror jag struntar i att klippa i filerna något och satsar på att bara ta bort menyn och få skivor som fungerar i en vanlig dvd-spelare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har bränt ut några skivor nu direkt från dvd-inspelare. Hade lite olika typer av skivor hemma och upptäckte ett märkligt fenomen, i alla skivorna av typen DVD+R går det väldigt långsamt att snabbspola. Det tar ca 6-8 sekunder att spola en minut i filmen på högsta hastighet i min dvd-inspelare. I skivorna av typen DVD-R går det betydligt snabbare att spola.

Vilken typ av skivor bör man använda? Skiljer det sig mellan olika DVD-spelare vilken typ av skivor som fungerar bäst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nostalgi:

Har bränt ut några skivor nu direkt från dvd-inspelare. Hade lite olika typer av skivor hemma och upptäckte ett märkligt fenomen, i alla skivorna av typen DVD+R går det väldigt långsamt att snabbspola. Det tar ca 6-8 sekunder att spola en minut i filmen på högsta hastighet i min dvd-inspelare. I skivorna av typen DVD-R går det betydligt snabbare att spola.

Vilken typ av skivor bör man använda? Skiljer det sig mellan olika DVD-spelare vilken typ av skivor som fungerar bäst?

Ja det skiljer sig mellan olika DVD-spelare vad som funkar bäst. Du får prova dig fram. Har inte tänkt på att det kan variera när man spolar men jag snabbspolar sällan.

Permalänk
Rekordmedlem

En del brännare kan sätta Booktype på +R skivor, sätter man det till dvd rom så borde läsaren uppfatta skivan som en pressad skiva i stället för en bränd, det kanske kan påverka snabbspolningen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Book_type

Tex Imgburn har funktionen att sätta booktype om hårdvaran stödjer det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@ronnylov:

Ja lite lurigt det där. För egen del så är det inget problem eftersom jag gjort backup av alla skivor och lagrat på hårddisk som jag kan spela upp ifrån. Men om man ska ge bort skivor blir det förstås lite lurigt att veta vad som funkar bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Aha intressant! Ska kolla upp det, tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste passa på och rekommendera Windowsprogrammet ImgBurn när det gäller bränning av DVD-skivor.

Har testat flertalet program under både Linux och Windows för att bränna ut skivor från de digitaliserade dvd-backuper jag lagrat på datorn, men alltid var det något som krånglade. Programmen klarade inte Dual Layer skivor, eller så blev det ryckig bild vid uppspelning på vanlig DVD-spelare, eller så gick skivorna inte att spela upp alls på en vanlig DVD-spelare.

Med ImgBurn fungerade allt klockrent. Märkte även att problemet jag hade med långsam spolning i DVD+R skivor försvann när jag brände skivorna från datorn med Imgburn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@nostalgi: Ja ImgBurn är bra. Men man får se upp när man installerar det så det inte kommer in massa extra "adware" på köpet.