Fundering på grafikkort och 4K

Permalänk

Fundering på grafikkort och 4K

Hej!
Just nu har jag ett GTX 670 i min burk med 600W nättagg.
Jag håller på att kolla på ett nytt grafikkort har kollat på GTX 980 och R9 390 men även lite på 980Ti.

Eftersom R9390 är mer energikrävande (750W) så skulle jag behöva ett nytt nättagg. och priset för allt skulle bli ca6000-6200 ungefär lika mycket som ett GTX980 där jag inte kommer behöva et nytt nättagg.

Anledningen 980Ti är med är jag kanske skulle vilja köra i 4K förr eller senare. Då jag var förbi Inet och dem rekommendera ett 980Ti isåfall. Dock så ligger prislappen på ca.7200kr då och vill helst inte att jag skulle vilja gå högre än 6200kr.

Vad tror ni? Åsikter eller Tips?
Tacksom för svar!
Mvh Olle

Permalänk
Medlem

980 ti kommer inte duga för 4k i framtiden.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Kör på 980ti.
Håller du lite koll så kommer det deals där du kan hitta ti billigare, ca 6500. Skippa en utekväll på krogen så har du dom 300 som saknas i budgeten.
Go kväll!

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill tillägga att om du har ett nätagg av någorlunda kvalitet räcker 600W och blir över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1: Har ett Corsair CX V2 80+ 600W

Permalänk
Medlem

Glöm 4K på ett 390 om du inte vill köra allt på de lägsta inställningarna. Inte ens ett 980Ti klarar av att köra nya spel i 4K med acceptabla FPS. Vill du spela i 4K så är det Crossfire/SLI som gäller, dubbla 390X eller 980Ti.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

För det priset så är det ett fury x som du ska ha.
Men fortfarande finns det inget grafikkort som fungerar jättebra direkt om du vill köra 4k.
antingen crossfire/sli (vilket inte alltid är problemfritt) eller så väntar du.
Tycker du ska vänta tills nästa år när Amd o Nvidias nya kort kommer. Kommer antagligen klara 4k mycket bättre.

Permalänk

@Jonathanknet: Jo var förbi Inet och dem sa också att det kanske är bäst att vänta. Funderar lite på att sumpa 4K.

Permalänk

Sen som jag har sakt till min kompis är att vänta med att köpa 980ti eller fury x för nästa år kommer dom vara billigare skulle tro att ett 980ti kommerxkosta 4k så man kommer ha råd med det

Permalänk
Medlem

Jag vågar påstå att ingen av AMDs eller Nvidias nuvarande kort är lämpade för 4k.
Sedan tror jag också att 4k inte kommer att slå förrän om några år.
1080 verkar vara den upplösning som är mest använd.

Alltså blir mitt råd till dig att avakta:
Vi verkar vara mitt i ett arkitekturskifte för GPUer; nya minnestyper är på gång, Dx12 kommer, man har äntligen lyckats lösa krympningen av tillverkningstekniken och kan nu ta steget från 28nm.

Permalänk
Medlem

Om du vill köra 4K i "framtiden" och har tajt budget så skulle jag rekommendera att vänta. Du sitter på ett potent kort redan nu.

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort som du, gtx 670, jag skippar Maxwell och väntar på Pascal, hade också tänkt byta skärm men gtx 980ti kommer inte duga till 4K.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk

@ThomasLidstrom: Flera har sagt samma sak så kanske blir så, vet någon på ett ungefär när dem nya GPU:erna släpps?

Permalänk

@Matwik: Pascal är nästa generation GPU, right? Ska du också skaffa 4k SKärm då eller btw?
Enda problemet just nu jag har med mitt 670 2GB är att Just Cause 3 kaggar ibland. Körde ett test och arbetade både GPU minnet hårt men även mitt 8gb RAM. Tror du jag behöver mer RAM-minne då? Eller är typ för att RAM-minnet vill hjälpa GPU:n?
Hoppas du fattar vad jag menar hehe

Permalänk
Medlem

Har spelat genom witcher 3 i 4k @ ultra utan antialiasing och utan hairworks fick mellan 30-40 fps med ett ensamt 980ti. Överklockning av grafikkortet gav inte mer fps utan sämre fps då det buggade sig på något konstigt sätt via msi afterburner. Det var helt ok för mig som är van vid konsolspelande och jag tyckte att detaljerna i 4k var mer värt än högre fps i lägre upplösning.

Permalänk
Medlem

Att få ensamma kort på en acceptabel fps nivå i 4k tycker jag inte existerar. Då skulle jag säga 2 x 980Ti isåfall. Men det kostar ju en del också.. Sen kostar ju 4k skärmarna en hel del också. Personligen skulle jag vänta på Pascal om du orkar. Lär väl komma inom ett halvår skulle jag gissa på.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående, 4k lär inte bli en "riktig grej" på ett bra tag. Ett 980/390x lär annars vara riktigt nice i 1440p om du känner att du vill röra dig ifrån 1080p. Annars är det bäst att vänta och hoppas på att kommande GPU generationer håller vad dom lovar.
Folk verkar prisa Pascal och Artic Islands som om det vore the second coming of christ eller nåt, dock återstår det ju att se hur dom faktiskt presterar.
Men ja, att vänta tills 4k är mer etablerat och hårdvaran faktiskt är gjord för det är att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Överklockning av grafikkortet gav inte mer fps utan sämre fps då det buggade sig på något konstigt sätt via msi afterburner.

När VRAM klockas upp så kan det hända att den hämtar inkorrekt data. Då måste den hämta om datan igen vilket kan ibland leda till att högre minnesfrekvens kan ge sämre prestanda än en lägre men stabil. Upplevde det själv när jag drog mitt VRAM på mina Hawaii XT kretsar till 1750MHz (7GHz effektivt) eller högre. Den riktiga prestandan, framför allt frametimes men även till viss del snitt FPS, blev bättre iom att jag drog ner det till "endast" 1700MHz (6800MHz effektivt). (Fortfarande 435GB/s per krets vilket inte är fy skam )

Nu kanske det inte var det som hände dig, men det kan hända och är definitivt något man bör tänka på när man överklockar VRAM.

EDIT: Uppmärksamma att det fortfarande händer korruption utav data vid för höga frekvenser. Säger bara att vissa typer utav korruption löser den själv, även om prestandan skadas istället.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Hejsan Torskboll,

Skrivet av Torskboll:

@ThomasLidstrom: Flera har sagt samma sak så kanske blir så, vet någon på ett ungefär när dem nya GPU:erna släpps?

Både Nvidias Pascal och AMDs Arctic Islands lär komma nästa år: http://www.sweclockers.com/nyhet/21189-rykte-nvidia-pascal-an....
Jag antar att de har optimistiska tidplaner, så viss försening är kanske att räkna med.

Ta gärna en titt på följande artiklar angående bildskärmar och upplösningar: http://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-del...
Där kan man läsa:
"Den efterlängtade 4K/Ultra-HD-skärm som körs i 144 Hz skulle kräva en pixelklocka på 1 333 MHz, långt över vad framtidens produkter baserade på Displayport 1.3 (1 080 MHz) väntas hantera. En sådan skärm ligger många år bort i tiden."

Steget till "nästa" nivå ligger en bit i framtiden även för bildskärmarna

Permalänk
Medlem

Har 4K skärm och ett 980 Ti, det räcker INTE med ett kort.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torskboll:

@Matwik: Pascal är nästa generation GPU, right? Ska du också skaffa 4k SKärm då eller btw?
Enda problemet just nu jag har med mitt 670 2GB är att Just Cause 3 kaggar ibland. Körde ett test och arbetade både GPU minnet hårt men även mitt 8gb RAM. Tror du jag behöver mer RAM-minne då? Eller är typ för att RAM-minnet vill hjälpa GPU:n?
Hoppas du fattar vad jag menar hehe

Pascal är nästa generation Nvidia gpu.. om det kommer ett bra prisvärt kort som klarar 4k i 60 hz så ja..

8Gb ram i windows ska räcka till spelande, jag tror att det ev. är dom 2gb på grafikkortet som går fullt.. där av lagget..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Torskboll:

@Matwik: Pascal är nästa generation GPU, right? Ska du också skaffa 4k SKärm då eller btw?
Enda problemet just nu jag har med mitt 670 2GB är att Just Cause 3 kaggar ibland. Körde ett test och arbetade både GPU minnet hårt men även mitt 8gb RAM. Tror du jag behöver mer RAM-minne då? Eller är typ för att RAM-minnet vill hjälpa GPU:n?
Hoppas du fattar vad jag menar hehe

Jag tycker att du antingen väntar tills Pascal kommer och satsar på 4K då (om det ens kommer gå, längtar tills DX12 i 4K tester ) annars ett 390 eller ett till 670 begagnat. Ett 390 kan drivas med ett 500w nätagg, så ditt ska inte vara några problem. Dock kommer du nog behöva åtminstonde 750w om du väljer 670 SLI.

Bara några förslag

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Har 4K skärm och ett 980 Ti, det räcker INTE med ett kort.

Beror väl kanske lite på vilket 980 Ti du har och vilka spel man spelar.

Permalänk
Medlem

4k eller UHD kommer att kräva 2 GPU. Så ta ett snabbt kort (ex 980 Ti) och räkna med SLI.
*edit*
För att man kan inte spela på medium settings efter att man sett Ultra. Det är som att ha halva inne som oskuld...
Det räknas inte på något vis.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av trapzz:

Beror väl kanske lite på vilket 980 Ti du har och vilka spel man spelar.

Asus Strix OC varianten som för det mesta rullar i runt 1400 boost clock. Nu på senaste har jag kört JC3, Witcher 3, Syndicate och Fallout 4 och inget av de går på 4k med höga inställningar. 1440p fungerar dock klockrent och på 28" märker jag inte av någon större skillnad oavsett.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

980 ti kommer inte duga för 4k i framtiden.

Specielt med tanke på hur dålig optimering många nya spela har.

Skrivet av IshethZenunim:

Glöm 4K på ett 390 om du inte vill köra allt på de lägsta inställningarna. Inte ens ett 980Ti klarar av att köra nya spel i 4K med acceptabla FPS. Vill du spela i 4K så är det Crossfire/SLI som gäller, dubbla 390X eller 980Ti.

Sant men det beror ju helt på spelet.

Skrivet av Snody:

Om du vill köra 4K i "framtiden" och har tajt budget så skulle jag rekommendera att vänta. Du sitter på ett potent kort redan nu.

Ja om du vill he ett fullt dx12 kort så är det nog bästa att vänta.

Skrivet av trapzz:

Beror väl kanske lite på vilket 980 Ti du har och vilka spel man spelar.

Precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Asus Strix OC varianten som för det mesta rullar i runt 1400 boost clock. Nu på senaste har jag kört JC3, Witcher 3, Syndicate och Fallout 4 och inget av de går på 4k med höga inställningar. 1440p fungerar dock klockrent och på 28" märker jag inte av någon större skillnad oavsett.

Ja spelar bara strategispel så höga fps är ganska ointressant för mig därför funkar 4k för de typ av spelen i nuläget med ett 980 ti. (För mig ivarjefall)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejsan Torskboll,

Skrivet av Torskboll:

@Matwik: Pascal är nästa generation GPU, right? Ska du också skaffa 4k SKärm då eller btw?
Enda problemet just nu jag har med mitt 670 2GB är att Just Cause 3 kaggar ibland. Körde ett test och arbetade både GPU minnet hårt men även mitt 8gb RAM. Tror du jag behöver mer RAM-minne då? Eller är typ för att RAM-minnet vill hjälpa GPU:n?
Hoppas du fattar vad jag menar hehe

Som Matwik skriver är det antagligen VRAMet på ditt grafikkort som tar slut; då börjar GPUn använda vanligt RAM istället, vilket resulterar i en klart märkbar prestandamisnkning.

Jag är själv lite av ett kontrollfreak och vill se hur CPU och GPU mår, hela tiden.
För GPU: Ladda ner GPU-Z: https://www.techpowerup.com/gpuz/ . Starta det, gör fönstret bredare, klicka på "Sensors"-tabben. Då får du se det mesta som går att se får ditt grafikkort, temperaturer, utnyttjande och annar av både GPU och VRAM

För CPU: Ladda ner Process Explorer, https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/processexplo... .Starta det, välj "View"->"System Information", bredda fönstret som poppar up och klicka på "Summary"-tabben. Nu får du se lite allmän info över din dator, framförallt hur mycket din CPU jobbar och hur mycket RAM som används.

Båda dessa går att köra utan att installera dem. Något jag gillar.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar Blir att jag Väntar på pacsal