Vilken modell av Asus Zenboojk UX305 skall jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken modell av Asus Zenboojk UX305 skall jag välja?

Är på jakt efter en ultrabook då vår nuvarande laptop har gjort sitt. Hade först tänkt en Macbook Air men trots mindre uppgraderingar så känns den ganska gammal och slö och jag gillar inte de rejäla silvriga ramarna. Så då kollade jag vidare och fann då Asus Zenbook UX305. Tycker den ser rätt trevlig ut men insåg efter lite grävande att den finns i enormt många modeller och prisklasser. I praktiken kan du betala från 7500 till runt 14000. Datorn skall primärt användas för surfning, mail, minecraft och bildbehandling och ev i framtiden spela några spel.

Så vilken av alla dessa UX305:or skall jag välja? Jag är även lite orolig över en del nedslående kommentarer gällande att den använder Core M men det räcker kanske utifrån mina behov ovan eller?

Permalänk
Medlem

Den modellen ux305 finns också med core i5 och i7 om man inte vill ha den med core M. Funderar själv på en ux305ua med skylake som ska släppas snart (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3430576), så finns även den äldre modellen ux305la.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa Zenbook i nuläget skulle jag välja mellan följande modeller: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3369703,3402964,3420376,...
Core M kommer räcker väl till saker såsom surf och officepaketet. Även bildbehandling i Photoshop bör gå bra så länge som man inte arbetar med allt för stora filer/tunga projekt. Spelande bör man dock sannolikt glömma, den integrerade grafiken är inte mycket att hänga i granen.

Om budgeten tillåter skulle jag personligen likväl välja en konfiguration med ULV (U) processor då den extra prestandan kan vara skön att ha när man behöver den. Batteritiden är (iaf. UX305) likvärdig och Zenbook med U-processorer håller sig tysta så länge som man inte sysslar med krävande aktiviteter.

När det kommer till Zenbook med med ULV-processor har man två valmöjligheter. UX305 med bättre batteritid och ett något nättare format (~150g) eller UX303 med markant bättre spelprestanda pga. ett dedikerat grafikkort men som sagt med något sämre batteritid. Ett plus med UX303 är även det bakgrundsbelysta tangentbordet.

Är man villig att spendera ytterligare ca 2000 kr är Dell XPS 13 ett utmärkt alternativ till UX305. (XPS 13 saknar dedikerad grafik så vill man ha lite spelprestanda är nog UX303 fortfarande ett bättre val.) Om prislappen var densamma hade jag valt XPS13 över UX305.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Om jag skulle köpa Zenbook i nuläget skulle jag välja mellan följande modeller: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3369703,3402964,3420376,...
Core M kommer räcker väl till saker såsom surf och officepaketet. Även bildbehandling i Photoshop bör gå bra så länge som man inte arbetar med allt för stora filer/tunga projekt. Spelande bör man dock sannolikt glömma, den integrerade grafiken är inte mycket att hänga i granen.

Om budgeten tillåter skulle jag personligen likväl välja en konfiguration med ULV (U) processor då den extra prestandan kan vara skön att ha när man behöver den. Batteritiden är (iaf. UX305) likvärdig och Zenbook med U-processorer håller sig tysta så länge som man inte sysslar med krävande aktiviteter.

När det kommer till Zenbook med med ULV-processor har man två valmöjligheter. UX305 med bättre batteritid och ett något nättare format (~150g) eller UX303 med markant bättre spelprestanda pga. ett dedikerat grafikkort men som sagt med något sämre batteritid. Ett plus med UX303 är även det bakgrundsbelysta tangentbordet.

Är man villig att spendera ytterligare ca 2000 kr är Dell XPS 13 ett utmärkt alternativ till UX305. (XPS 13 saknar dedikerad grafik så vill man ha lite spelprestanda är nog UX303 fortfarande ett bättre val.) Om prislappen var densamma hade jag valt XPS13 över UX305.

Jag gillar prestandan i UX303 men vet samtidigt inte om vi behöver det. Mest sonen som skall spela minecraft på den i spelväg. Det borde funka även med M-processorn eller? Utseendemässigt så gillar jag XPS 13 bäst men den är omotiverat dyr. Kan inte se att jag vill lägga mer än max 10-12000 på en ny laptop som mest skall användas för surf och betala räkningarna.

Permalänk
Medlem

Först ska du tänka vilken skärm du vill ha. IPS med 1080p eller UHD 3200x1800 , sen finns de i matt eller Högblank varianter, matt om du jobbar mycket ute i solljuset, annars högblank. UHD skärmen har tidigare kritiserats för att vara lite för gul i sin färgåtergivning , vilket många UHD laptop skärmar är. UHD skärmen är dyrare, kostar lite mer batteri, så ta inte det om du inte absolut behöver det.

Nästa val är i7 eller i5. M processorn kan gynna batteritiden men är betydligt svågare tycker jag vilket kan påverka livstiden. 6500U och 6200U kom till Zenbook i början av november. Tycker inte man kan motivera att spara på att köpa tidigare modeller med 5500U eller 5200U, kanske om de reas ut ordenligt, i så fall är skillnaden liten till 4500U och 4200U vilka är två generationer efter.

Därefter kommer valet av lagring där jag tycker att man kan inte köpa något annat än SSD, tidigare var det svårt att hitta i5 modellerna med 256gb ssd. 120 kan räcka beroende på dina behov.

Sist men inte minns kan man ha en nvidia 940m grafikkort. Det kan ge lite mer kraft för gaming även om de senaste 6500U CPU har starkare grafikdel. Här kan du se en jämförelse hur jag hade tänkt.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2992906&view=c

Dessa är 13,3 tums utrabooks på typ 1,45 kg. Är det så att du ska ha större skärm och den får vara tyngre så kan du ställa in det i dina sökkriterier på annat sätt.

Jag har själv modellen med 5500U och sambon med 4500U och tycker de är välbyggda och kompakta, är förstås kraftigt inspirerade av macbook air. Tidigare har man kritiserat att mekanismen för att fälla ihop skärmen har varit skör, det är inget jag har märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Jag gillar prestandan i UX303 men vet samtidigt inte om vi behöver det. Mest sonen som skall spela minecraft på den i spelväg. Det borde funka även med M-processorn eller?

Jag spelar inte själv Minecraft så kan inte ge ett svar baserat på egen erfarenhet.
Hittade lite videos på youtube som visar Minecraft på föregående generation av Core M, verkar inte vara en helt behaglig upplevelse:
https://www.youtube.com/watch?v=Gipd-v2_Twg
https://www.youtube.com/watch?v=MnXhDTLeqJk
Nya Skylake Core M, som finns i de modeller som jag länkade, ska dock ha lite (~30%) bättre GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Först ska du tänka vilken skärm du vill ha. IPS med 1080p eller UHD 3200x1800 , sen finns de i matt eller Högblank varianter, matt om du jobbar mycket ute i solljuset, annars högblank. UHD skärmen har tidigare kritiserats för att vara lite för gul i sin färgåtergivning , vilket många UHD laptop skärmar är. UHD skärmen är dyrare, kostar lite mer batteri, så ta inte det om du inte absolut behöver det.

Nästa val är i7 eller i5. M processorn kan gynna batteritiden men är betydligt svågare tycker jag vilket kan påverka livstiden. 6500U och 6200U kom till Zenbook i början av november. Tycker inte man kan motivera att spara på att köpa tidigare modeller med 5500U eller 5200U, kanske om de reas ut ordenligt, i så fall är skillnaden liten till 4500U och 4200U vilka är två generationer efter.

Därefter kommer valet av lagring där jag tycker att man kan inte köpa något annat än SSD, tidigare var det svårt att hitta i5 modellerna med 256gb ssd. 120 kan räcka beroende på dina behov.

Sist men inte minns kan man ha en nvidia 940m grafikkort. Det kan ge lite mer kraft för gaming även om de senaste 6500U CPU har starkare grafikdel. Här kan du se en jämförelse hur jag hade tänkt.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2992906&view=c

Dessa är 13,3 tums utrabooks på typ 1,45 kg. Är det så att du ska ha större skärm och den får vara tyngre så kan du ställa in det i dina sökkriterier på annat sätt.

Jag har själv modellen med 5500U och sambon med 4500U och tycker de är välbyggda och kompakta, är förstås kraftigt inspirerade av macbook air. Tidigare har man kritiserat att mekanismen för att fälla ihop skärmen har varit skör, det är inget jag har märkt.

Du verkar ha bra koll på prestanda. Om du jämför dina förslag på 5500U och 4500U med http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... hur ligger den då till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Du verkar ha bra koll på prestanda. Om du jämför dina förslag på 5500U och 4500U med http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... hur ligger den då till?

Macbook pro som du länkar till har en 5257U processor av samma architectur som 5200U, den är avsett för mellastora laptops och har därför högre TDP på 28w, något högre prestanda då den klockar upp till 3,1 Ghz, något högre strömförbrukning och värmeutveckling. 5200U har en TDP på 15w och är avsett ffa för ultabooks.

Tycker att det är lite som att jämföra äpplen och päron. Macbook har ingen extra grafikkort och endast 128gb hårddisk och lite tjockare format och är lite tyngre. I regel köper man inte en Mac för vardagsbruk pga prestandan, då man kan ofta få en likvärdig PC billigare, utan man köper den för att man tycker om formatet och operativsystemet, eventuellt användarvänligheten också. Får tillägga att det sannolikt sitter det en väldigt fin skärm i Macbook Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Macbook pro som du länkar till har en 5257U processor av samma architectur som 5200U, den är avsett för mellastora laptops och har därför högre TDP på 28w, något högre prestanda då den klockar upp till 3,1 Ghz, något högre strömförbrukning och värmeutveckling. 5200U har en TDP på 15w och är avsett ffa för ultabooks.

Tycker att det är lite som att jämföra äpplen och päron. Macbook har ingen extra grafikkort och endast 128gb hårddisk och lite tjockare format och är lite tyngre. I regel köper man inte en Mac för vardagsbruk pga prestandan, då man kan ofta få en likvärdig PC billigare, utan man köper den för att man tycker om formatet och operativsystemet, eventuellt användarvänligheten också. Får tillägga att det sannolikt sitter det en väldigt fin skärm i Macbook Pro.

För egen del så gillar jag verkligen formatet och utseendet. Har en mbpr som jobb-dator men har efter 2 år fortfarande inte börjat gilla OSX. Har svårt att hitta en lika snygg pc+windows laptop och det som kommer närmst var UX305. Men om jag får mer prestanda ur en mbpr på 13 tum för ungefär samma precis så får det kanske bli en ny mbpr även om det är tråkigt att köpa en likadan dator som man redan "har". Jag gissar att det inte är något problem att spela minecraft på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

För egen del så gillar jag verkligen formatet och utseendet. Har en mbpr som jobb-dator men har efter 2 år fortfarande inte börjat gilla OSX. Har svårt att hitta en lika snygg pc+windows laptop och det som kommer närmst var UX305. Men om jag får mer prestanda ur en mbpr på 13 tum för ungefär samma precis så får det kanske bli en ny mbpr även om det är tråkigt att köpa en likadan dator som man redan "har". Jag gissar att det inte är något problem att spela minecraft på den?

Det blir i så fall Mac versionen av minecraft eller att man ska använda någon typ av launcher... Bäst att kolla upp hur minecraft fungerar. Annars kan du köra dual boot med windows, det kan bli lite trångt med 128gb endast.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kusk0r:

Först ska du tänka vilken skärm du vill ha. IPS med 1080p eller UHD 3200x1800 , sen finns de i matt eller Högblank varianter, matt om du jobbar mycket ute i solljuset, annars högblank. UHD skärmen har tidigare kritiserats för att vara lite för gul i sin färgåtergivning , vilket många UHD laptop skärmar är. UHD skärmen är dyrare, kostar lite mer batteri, så ta inte det om du inte absolut behöver det.

Man behöver faktiskt inte ens fundera på det, ty WQXGA+-skärmen (3200x1800, som inte är UHD) har en PenTile RGBW-matris, vilket gör att 1080p-skärmen utklassar den totalt i bildkvalitet. Det första som slog mig när jag provade UX305 (och inte visste att den hade PenTile) var hur värdelös bilden var, och jag insåg snart att PenTile tyvärr flyttat fram positionerna till laptops. Undvik å det starkaste!

Då den "högre" upplösningen även kostar ström och pengar finns det uteslutande nackdelar med den. Köp 1080p!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Det blir i så fall Mac versionen av minecraft eller att man ska använda någon typ av launcher... Bäst att kolla upp hur minecraft fungerar. Annars kan du köra dual boot med windows, det kan bli lite trångt med 128gb endast.

Lite off topic men är det något fel med Mac versionen av Minecraft som jag bör känna till? Om jag köper en mbpr så var tanken att köra OSX och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Lite off topic men är det något fel med Mac versionen av Minecraft som jag bör känna till? Om jag köper en mbpr så var tanken att köra OSX och inget annat.

Det verkar inte fungera out of the box, men de har fixat en launcher nyligen som underlättar. Se här https://www.reddit.com/r/Minecraft/comments/3jc5ws/osx_users_... . Har själv ingen Mac och spelar inte minecraft. Du kan alltid kolla

Permalänk

Hur är det med minnet på Zenbooken? Verkar vara icke uppgraderingsbart eller? Ej dual channel 4 + 4 GB?
Typ denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3430576

Permalänk
Medlem

@bjornhallberg:

UX305 har 8 gb onboard-minne fastlött på moderkortet och går inte att uppgradera.
UX303 har 4 gb fastlött onboard och en 4 gb sticka i en SO-DIMM slot. Sistnämnda går att uppgradera till en 8 gb sticka för en maximal minnesmängd på 12 gb.

Permalänk

Jag får hålla med om att var riktigt snårigt att hitta rätt och välja mellan de olika Zenbooksen.

Vad är grejen med typ 303UA och 305UA egentligen i samma spec? Finns det nån risk att det avviker nåt i batteri, kvalité på skärm etc eller är det bara chassit, bakgrundsbelysning och DP-porten som skiljer?

När tror ni de andra Skylake i7:orna dyker upp? 303UB finns ju redan i handeln ...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3355493

Permalänk
Medlem

Mac:en kommer inte att ha några som helst problem att köra minecraft. Man kanske inte kan köra på 1440p men man använder i vart fall jar-filen på samma sätt som man gör i linux. Dock så bör man tillägga att den är betydligt tyngre än zenbooken om det spelar roll (1.2 vs 1.6kg). Personligen skulle jag köra på en UX303UB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3402907) med 940M, särskilt om sonen ska spela. Väger lite mer än UX305, men om datorn över huvud taget ska användas för spel är Core M inte ett bra alternativ. Ett lite snabbare grafikkort är inte så dumt heller.

I kortare perioder kan Core M leverara prestanda som endast ligger 10-15% under de "vanliga" processorerna. Men när man sedan belastar processorn under en längre period (exempelvis spel och videorendering) så klockar den ner sig till cirka 1 ghz, vilket gör datorn väldigt seg. Andledningen till att man valt att designa processorn är för att webbsurf, mail och liknande aktiviteter brukar ofta behöva en del processorprestanda när man exempelvis ska ladda en sida, öppna ett dokument eller starta ett program. Så kallad "interaktiv användning". Dock så brukar inte belastningen hålla i sig under mer än 1-10 sekunder. Detta gör att man kan bygga en processor som i genomsnitt drar betydligt mindre ström och fortfarande inte känns "seg" när man sysslar med vanliga aktiviteter. Men på grund av att processorn inte tillåts att dra ström under längre perioder, så klockar den ner sig ordentligt när man gör något som belastar processorn under längre tid. På Core M brukar denna frekvensen ligga på 0.9-1.2 ghz.

Om man jämför UX303 med Mac:en så har UX303 bättre processor, bättre grafikkort, är något billigare och väger mindre. Skärmen är ligger dock på 1920*1080 istället för 2560*1600, vilket gör att prestandan i webbläsare och på skrivbordet får lite mer "flyt" på bekostnad av att skärmen inte är lika skarp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Mac:en kommer inte att ha några som helst problem att köra minecraft. Man kanske inte kan köra på 1440p men man använder i vart fall jar-filen på samma sätt som man gör i linux. Dock så bör man tillägga att den är betydligt tyngre än zenbooken om det spelar roll (1.2 vs 1.6kg). Personligen skulle jag köra på en UX303UB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3402907) med 940M, särskilt om sonen ska spela. Väger lite mer än UX305, men om datorn över huvud taget ska användas för spel är Core M inte ett bra alternativ. Ett lite snabbare grafikkort är inte så dumt heller.

I kortare perioder kan Core M leverara prestanda som endast ligger 10-15% under de "vanliga" processorerna. Men när man sedan belastar processorn under en längre period (exempelvis spel och videorendering) så klockar den ner sig till cirka 1 ghz, vilket gör datorn väldigt seg. Andledningen till att man valt att designa processorn är för att webbsurf, mail och liknande aktiviteter brukar ofta behöva en del processorprestanda när man exempelvis ska ladda en sida, öppna ett dokument eller starta ett program. Så kallad "interaktiv användning". Dock så brukar inte belastningen hålla i sig under mer än 1-10 sekunder. Detta gör att man kan bygga en processor som i genomsnitt drar betydligt mindre ström och fortfarande inte känns "seg" när man sysslar med vanliga aktiviteter. Men på grund av att processorn inte tillåts att dra ström under längre perioder, så klockar den ner sig ordentligt när man gör något som belastar processorn under längre tid. På Core M brukar denna frekvensen ligga på 0.9-1.2 ghz.

Om man jämför UX303 med Mac:en så har UX303 bättre processor, bättre grafikkort, är något billigare och väger mindre. Skärmen är ligger dock på 1920*1080 istället för 2560*1600, vilket gör att prestandan i webbläsare och på skrivbordet får lite mer "flyt" på bekostnad av att skärmen inte är lika skarp.

Tack för ditt utförliga svar. Jag tycker tyvärr att den silvriga modellen av Zeenbok inte ser så bra ut. Hade en sådan för 3-4 år sedan. Gillar verkligen den vita och kan tänka mig den svarta men då tror jag att jag är tillbaks i Core M igen eller hur?

Min senaste tanke är att ominstallera vår nuvarande Vaio-laptop och se om jag kan dra igång Minecraft på den för sonen och sedan kan jag fundera på om jag kan köpa en Core M dator endast för surf, mail, chat och photoshop eller helt skippa en ny laptop för oss föräldrar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BobbyM:

Lite off topic men är det något fel med Mac versionen av Minecraft som jag bör känna till? Om jag köper en mbpr så var tanken att köra OSX och inget annat.

En sak som är värt att tänka på är att grafikstacken i OSX har väldigt dålig effektivitet, kör du Windows/Linux på samma maskin får man typiskt runt 50% högre 3D-prestanda.

Nu verkar det som just Minecraft behöver väldigt lite kraft, verkar ju fungera helt OK på Haswell-baserade MBA som kör OSX (ungarna kör detta). Så skulle gissa att Skylake baserade CoreM (vilket är vad senaste modellen av Asus Zenbook har) körandes Windows driver runt Minecraft helt OK. Frugan fick en svart ZenBook med Skylake CoreM i julklapp, det lilla jag testat den maskinen så här långt är väldigt positivt och är helt övertygad att denna dator utan problem skulle gå att använda som enda arbetsdator då den kan köra väldigt länge utan att "trottla" (är själv programmerare). Har aldrig sett maskinen gå ner så lågt som 900-1000 MHz under last utan det ligger väldigt nära max turbo, men har å andra sidan inte lastat datorn längre än ett tiotals sekunder i sträck så här långt.

Ser att XPS13 är föreslagen i tråden. Tycker faktiskt inte man kan kalla den för "dyr" jämfört med 13" rMBP, båda är byggda efter devisen att kvalité kommer kosta. XPS13 är för Windows vad 13" rMBP är för OSX och båda är ett steg upp från Zenbook (som ändå är en riktigt bra dator). Den GPU som sitter i XPS15, Intel HD Graphics 520, är i genomsnitt något snabbare än den Iris 6100 som sitter i 13" rMBP när båda maskiner kör Windows (det enligt NetbookCheck).

Skylake Core M (M3 6Y30) verkar ju fixa äldre spel , ser ut att fungera helt OK även efter några minuters spel och då borde man uppnått "steady-state" för värme. Aluminiumchassit är ju del av kylningen, så en Zenbook lär ha betydligt mer än 4,5W kapacitet på sin "kylare" -> kretsen kommer köra längre utan att "throttla".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Kollade runt lite mer och såg att det var väldigt varierande PWM på skärmarna till Zenbook-serien. Så varning för det.

303UB 1080p ex:
http://www.notebookcheck.com/Test-Asus-Zenbook-UX303UB-Core-i...
178 Hz under 90% ljusstyrka. Det är så dåligt att vissa skulle kalla det skadligt för ögonen. Rätt eller fel men det får mig att fundera en extra gång. Ironiskt nog verkar de förhatliga UHD-skärmarna i Zenbook-serien vara mkt bättre på PWM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Tack för ditt utförliga svar. Jag tycker tyvärr att den silvriga modellen av Zeenbok inte ser så bra ut. Hade en sådan för 3-4 år sedan. Gillar verkligen den vita och kan tänka mig den svarta men då tror jag att jag är tillbaks i Core M igen eller hur?

Min senaste tanke är att ominstallera vår nuvarande Vaio-laptop och se om jag kan dra igång Minecraft på den för sonen och sedan kan jag fundera på om jag kan köpa en Core M dator endast för surf, mail, chat och photoshop eller helt skippa en ny laptop för oss föräldrar.

Finns ju annars en svart UX305 med core i5: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3420376

Skrivet av Yoshman:

En sak som är värt att tänka på är att grafikstacken i OSX har väldigt dålig effektivitet, kör du Windows/Linux på samma maskin får man typiskt runt 50% högre 3D-prestanda.

Nu verkar det som just Minecraft behöver väldigt lite kraft, verkar ju fungera helt OK på Haswell-baserade MBA som kör OSX (ungarna kör detta). Så skulle gissa att Skylake baserade CoreM (vilket är vad senaste modellen av Asus Zenbook har) körandes Windows driver runt Minecraft helt OK. Frugan fick en svart ZenBook med Skylake CoreM i julklapp, det lilla jag testat den maskinen så här långt är väldigt positivt och är helt övertygad att denna dator utan problem skulle gå att använda som enda arbetsdator då den kan köra väldigt länge utan att "trottla" (är själv programmerare). Har aldrig sett maskinen gå ner så lågt som 900-1000 MHz under last utan det ligger väldigt nära max turbo, men har å andra sidan inte lastat datorn längre än ett tiotals sekunder i sträck så här långt.

Njae, minecraft kan vara ganska krävande, framför allt för CPU:n. Inte ovanligt att det använder över 60% av min 4710HQ.
30 sekunder eller kortare brukar inte vara något problem för en Core M. Problem blir det när man ligger på hög CPU-belastning under flera minuter.

Skrivet av BobbyM:

Ser att XPS13 är föreslagen i tråden. Tycker faktiskt inte man kan kalla den för "dyr" jämfört med 13" rMBP, båda är byggda efter devisen att kvalité kommer kosta. XPS13 är för Windows vad 13" rMBP är för OSX och båda är ett steg upp från Zenbook (som ändå är en riktigt bra dator). Den GPU som sitter i XPS15, Intel HD Graphics 520, är i genomsnitt något snabbare än den Iris 6100 som sitter i 13" rMBP när båda maskiner kör Windows (det enligt NetbookCheck).

Skylake Core M (M3 6Y30) verkar ju fixa äldre spel , ser ut att fungera helt OK även efter några minuters spel och då borde man uppnått "steady-state" för värme. Aluminiumchassit är ju del av kylningen, så en Zenbook lär ha betydligt mer än 4,5W kapacitet på sin "kylare" -> kretsen kommer köra längre utan att "throttla".
https://www.youtube.com/watch?v=EWDThMhKgEc

https://www.youtube.com/watch?v=M4EmpbCQ5cY

Fast fungerar verkligen processorerna så? Är inte Core M begränsad till 4.5W under längre tidsperioder även om kylningen räcker utan problem? Finns det något test där klockfrekvensen på Core M mäts under kontinuerlig belastning?
Ganska svårt att dra några slutsatser av spelen som visas i videoklippen, som sagt, minecraft är lite speciellt på det sättet att det inte kräver särksilt mycket grafikprestanda samtidigt som att det kan belasta processorn ordentligt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av fufuheo:

Njae, minecraft kan vara ganska krävande, framför allt för CPU:n. Inte ovanligt att det använder över 60% av min 4710HQ.
30 sekunder eller kortare brukar inte vara något problem för en Core M. Problem blir det när man ligger på hög CPU-belastning under flera minuter.

Nu fungerar ju Minecraft riktigt bra på Haswell-baserade MBA med OSX, så det kan inte vara speciellt krävande. Att det lastar CPU hårdare än GPU kan däremot vara en god förklaring till varför det trots allt går så pass bra att köra på OSX med Intel GPU.

Att det lastar din 4-kärniga 4710HQ till 60% säger absolut ingenting om hur lastad en 2-kärnig modell blir, kan lika gärna bli 60% där också (finns faktiskt fall där det skulle bli <60% med färre kärnor men inte supervanligt). Att man lyckas lasta X antal trådar till Y% betyder inte att man faktiskt använder X trådar på ett vettigt sätt. Är trivialt att skriva program som lastar 1000-tals trådar till 100%, det svåra är att använda CPU-trådar på ett sätt som faktiskt ökar användbar kapacitet.

En stor skillnad mellan Broadwell Core M och Skylake Core M är att den senare klara betydligt mer last innan den "throttlar". Av det jag testat så här lång så verkar Skylake Core M inte alls throttla så länge som man bara lastar CPU-delen, utgår ändå från att det blir ett visst mått av throttling om man lastar både CPU och GPU under längre tid. Ska testa att köra lite Minecraft på Core M maskinen vid tillfälle.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu fungerar ju Minecraft riktigt bra på Haswell-baserade MBA med OSX, så det kan inte vara speciellt krävande. Att det lastar CPU hårdare än GPU kan däremot vara en god förklaring till varför det trots allt går så pass bra att köra på OSX med Intel GPU.

Att det går bra på MBA tvivlar jag inte en sekund på. Jag tror absolut inte att man behöver en processor på 2.5Ghz+ för att det ska fungera bra. Det jag ställer mig frågande till är hur det fungerar på Skylake Core M.

Skrivet av Yoshman:

Att det lastar din 4-kärniga 4710HQ till 6&0% säger absolut ingenting om hur lastad en 2-kärnig modell blir, kan lika gärna bli 60% där också (finns faktiskt fall där det skulle bli <60% med färre kärnor men inte supervanligt). Att man lyckas lasta X antal trådar till Y% betyder inte att man faktiskt använder X trådar på ett vettigt sätt. Är trivialt att skriva program som lastar 1000-tals trådar till 100%, det svåra är att använda CPU-trådar på ett sätt som faktiskt ökar användbar kapacitet.

Det har du i för sig rätt i. Dock så har jag testat med och utan VBO, och det blir betydligt snabbare med. Dock så ökar inte VBO FPS'en jättemycket utan gör mest att världen renderas snabbare. Utan brukar den belasta processorn under 30%. Så det fungerar säkert utmärkt på tvåkärniga processorer.

Skrivet av Yoshman:

En stor skillnad mellan Broadwell Core M och Skylake Core M är att den senare klara betydligt mer last innan den "throttlar". Av det jag testat så här lång så verkar Skylake Core M inte alls throttla så länge som man bara lastar CPU-delen, utgår ändå från att det blir ett visst mått av throttling om man lastar både CPU och GPU under längre tid.

Är det så, för om den inte throttlar för mycket så lär det fungera alldedes utmärkt.

Skrivet av Yoshman:

Ska testa att köra lite Minecraft på Core M maskinen vid tillfälle.

Gör det. Intressant att se hur mycket Core M throttlar.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag hoppar in här men sitter också och glor på dem diverse zenbooks som finns, och sitter och ska hjälpa en bekant som bor i filipinerna, där vi har har hittat 2 modeller och jag kan inte se varför hon inte ska ta den billigare av dem då hon bara ska använda skype & surfa. Men hade varit lite trevligt med lite input, vilken hade ni valt om ni haft dem här 2 nedanför att välja mellan

http://www.lazada.com.ph/asus-zenbook-ux305fa-fc088h-8gb-core...

http://www.lazada.com.ph/asus-zenbook-ux305la-fc084t-intel-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Ursäkta att jag hoppar in här men sitter också och glor på dem diverse zenbooks som finns, och sitter och ska hjälpa en bekant som bor i filipinerna, där vi har har hittat 2 modeller och jag kan inte se varför hon inte ska ta den billigare av dem då hon bara ska använda skype & surfa. Men hade varit lite trevligt med lite input, vilken hade ni valt om ni haft dem här 2 nedanför att välja mellan

http://www.lazada.com.ph/asus-zenbook-ux305fa-fc088h-8gb-core...

http://www.lazada.com.ph/asus-zenbook-ux305la-fc084t-intel-co...

Den billigare - UX305LA-FC084T - har bättre hårdvara och bör vara det givna valet av de där två modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Den billigare - UX305LA-FC084T - har bättre hårdvara och bör vara det givna valet av de där två modellerna.

Bra, då var jag inte helt ute och reser. Tackar för svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av fufuheo:

Gör det. Intressant att se hur mycket Core M throttlar.

Nu kan jag inte alls spela MineCraft, men har i alla fall testat att springa runt i ca 10 minuter på frugans UX305 Skylake Core m3. Kör man med v-synk påslagen så ligger man stabilt på 30 FPS utomhus och oftast på 60 FPS inne i trånga utrymmen. Det riktigt trevliga är att maskinen faktiskt inte verkar throttla i någon märkbar utsträckning, fick ungefär samma beteende initialt som efter 5-10 minuter, datorn blir lite ljummen där CPUn sitter.

Kör man utan v-synk så drar FPS iväg över 100 FPS i trånga utrymmen och man känner att datorn blir lite varmare. Testade inte så mycket i detta läge då jag avskyr "tearing" + v-synk på är nog en bra idé om man spelar på Core m så att GPU-delen inte går på 100% hela tiden.

Skulle ändå hävda att Skylake Core m3 faktiskt är kapabel till att driva grafiskt enklare spel som t.ex. MineCraft. Borde egentligen inte förvåna någon, tester visar att GPU-delen i Skylake Core m3 ligger mellan Apples senaste iPad (A9) och modellen innan (A8X) och så snarare närmare A9. MineCraft fungerar ju fint att spela redan på iPad 4, d.v.s. A6X.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/853775/datorer-och-surfplatto... Vad tror ni om den? Väldigt sugen men kan ingenting om datorer.

Det jag undrar mest om är vad som menas med
Grafikprocessor Intel HD Graphics 520

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezzyy:

https://www.komplett.se/product/853775/datorer-och-surfplatto... Vad tror ni om den? Väldigt sugen men kan ingenting om datorer.

Det jag undrar mest om är vad som menas med
Grafikprocessor Intel HD Graphics 520

Sorry att jag hoppar in så här. Jag är intresserad av den här datorns "syster" som har matt 1080p skärm samt en i5 6200U. Är det någon som har en sådan eller har några rekommendationer?

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezzyy:

https://www.komplett.se/product/853775/datorer-och-surfplatto... Vad tror ni om den? Väldigt sugen men kan ingenting om datorer.

Läs forumtråden. Konfigurationer av Zenbook med 3200x1800 bör undvikas. De här modellerna är vettiga: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3369703,3402964,3430576,...
Om man hårdrar det, välj UX305 om du prioriterar batteritid och ett något nättare format. UX303 om du vill kunna spela lite och/eller vill ha bakgrundsbelyst tangentbord.
Edit*: Om du ändå tänkte lägga 14000 på en laptop bör du även kolla på XPS 13: http://www.dell.com/se/p/xps-13-9350-laptop/pd?oc=cnx9302&mod...

Skrivet av zezzyy:

Det jag undrar mest om är vad som menas med
Grafikprocessor Intel HD Graphics 520

Förtrösta ej, Fastbacks "Google-kurs för nybörjare" har fortfarande lediga platser. Kursstart 1 februari 2016. Avgiften på rimliga 14 999 kr betalas senast 30 dagar efter kursstart. Vid utebliven betalning lämnas fordran över till Baltic Inkasso med allt vad det innebär (såsom överhängande risk för knäskador).
Smakprov på kursens innehåll hittar du här: http://lmgtfy.com/?q=Intel+HD+Graphics+520