Nytt bygge 390x 8350 får låg fps i cs:go

Permalänk
Medlem

Nytt bygge 390x 8350 får låg fps i cs:go

Köpte in lite nya grejer och hoppades på att få en boost i fps. Hoppade in på cs:go för att kolla om vad skillnaden var. Men där är ingen skillnad i fps. Förutom att jag dyker mer med mitt nya kort. hoppar upp och ner konstant mellan 90-200. Med gtx 660 var det 120-200.
Jag har testa formatera flera gånger och installera de olika drivrutiner. Dvs nyare och äldre. Ingen skillnad. Att ändra på¨settings gör inte heller något. Verken mer eller mindre fps. Köpte ny cpu för jag trodde den gamla kanske bottlenecka men det blev ingen skillnad.

Gamla:
PSU: 500w
CPU: amd 8120 3.1GHZ
GPU: Evga Gtx 660 2gb
mobo: msi 990fxa-gd65
SSD: OCZ 240GB
Ram. Corsair vengence 8gb 1333hz
Windows 7

Nya:
PSU: Corsair CX750m
CPU: Amd 8350 4.0GHZ
GPU: Msi 390x 8gb
mobo: Msi gaming 970
SSD: OCZ 240gb
Ram: Kingston hyperx fury 1866mhz ddr3
Windows 7

Permalänk
Medlem

fortfarande cpun som sätter käppar i hjulet.. singeltråd prestandan är helt enkelt inte tillräcklig om man ska upp i mycket fps..
gick själv från en 4.5ghz 8150 till 4790k och då snackar vi skillnad iaf...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

@MonkeN: Kan jag evt överklocka mig till den prestandan jag behöver? Och vad jag har läst mig till så ska en 8350 inte bottlenecka fören det kommer sli/crossfire. Så t.ex om jag hade använt en i5 4690k så hade jag haft bättre fps? Samt hur kan jag få mindre fps med ett snabbare grafikkort och en bättre cpu än innan?

Permalänk
Medlem

@SweGamer: du kan helt klart överklocka de bör hjälpa dig.. just i cs go så är ju inte grafik kortet den begränsade faktorn utan oftast cpun även fast du klockar cpun till 4.5 eller mera ghz så hade en nyare i5a helt säkert gett mycket bättre prestanda.. att du hade bättre fps tidigare kan han med uppdateringarna i spelet att göra..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

@SweGamer , det stämmer till viss del, i CS är det singeltrådsprestanda som gäller alltså är nästan en överklockningsbar Pentium bättre i just CS, men har du en OK eftermarknads kylare så överklocka lite se om det hjälper!

Förresten, vad ligger CPU och GPU användning och temperaturer på?

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Jag har Corsair sluten vattenkylning. Glömt namnet. Men den är bra. Min cpu är inte mer än 25-40 grader i load. Tänkte testa 3dmark nu och kolla. Grafikkoret brukar gå upp till ca 60 grader. Men det är för fläkten är släckt till den behöver det eller något sånt trams.
Min cpu load är fin och når aldrig 100% på någon core. Men min gpu går från 0.100% hela tiden nonstop när jag spelar. Använder inte heller alla 1000mhz högsta jag har sett är 700 på csgo. Och full under 3dmark.

Tack er för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av SweGamer:

@TheBasicOne: Jag har Corsair sluten vattenkylning. Glömt namnet. Men den är bra. Min cpu är inte mer än 25-40 grader i load. Tänkte testa 3dmark nu och kolla. Grafikkoret brukar gå upp till ca 60 grader. Men det är för fläkten är släckt till den behöver det eller något sånt trams.
Min cpu load är fin och når aldrig 100% på någon core. Men min gpu går från 0.100% hela tiden nonstop när jag spelar. Använder inte heller alla 1000mhz högsta jag har sett är 700 på csgo. Och full under 3dmark.

Tack er för all hjälp!

Hmm, är det rejäla drops?
Testa och höj din fps limit i consolen..
Vad menar du med "Använder inte heller alla 1000mhz högsta jag har sätt är 700 på csgo och full under 3dmark."?
Trodde inte det fanns ett Semipassiv kylning till 390 (var det va?) hmm..

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Den använder inte kortets fulla hastighet alltså Grafikkortet. Men i 3dmark gör den.
Msi kortet släcker fläktarna när det inte används. Och tänder inte dem fören ca 60c. Så 1080mhz core clock i 3dmark. 700mhz i cs.
Testade köra metro2033. med allt på högsta. Det fungerade fint. Utan lag alls. 80-100fps 1080p

Permalänk
Medlem

Har för mig att source motorn inte är begränsad till en tråd.

Finns nåt med multi core eller liknande i settings.

Visa signatur

"Jag railade dig i ögat.. så aegd" ... hmm jag va orb.. ett vandrande jätteöga svårt..

Permalänk
Medlem

@KungK7: "multicore rendering" Har jag på. Har också testat `-threads 8`

Permalänk

Antar att du kollat alla temps när det kommer till CPU, vet att 8350 är rätt känslig när det kommer till temps (den vill gärna klocka ner sig) vilket brukar bidra till 0-100% GPU.

EDIT:
Om du kollar i till exempel HWinfo så är det CPU 0 och CPU 0 Package som är den "viktiga" tempen. Jag själv sitter på en 8320 @ 4.4GHz samt R9 290 och ja ligger på stabil fps i CS:GO.

Nu tror ja dock redan att du har koll på allt detta "basic knowledge" men alltid värt att nämna.

Update
Permalänk

@swegamer jag hade ett problem med riktigt dålig prestanda, just nu sedan crimson kan jag faktiskt inte ens köra fullscreen eftersom min fps är ca 55 hela tiden, fullscreen borderless fungerar dock, testa det..
Har du testat äldre DRIVERS?

Det finns även en bygg som gör att man droppar fps från t ex 300 till 50 och sedan upp igen, det märks då..

Edit: underbara telefon som skriver vad den vill hur den viĺl

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klocka processorn så mycket du bara kan. 4.5 GHz borde gå enkelt men helst 5.0 GHz. Jag har 8320 och den flaskar även i 4.5 GHz i csgo.

Tänk också på att du nu kanske har aktiverat mer krävande grafikkortsinställningar.
Csgo brukar sätta allt automatiskt på max när man byter hårdvara.
Kör allt på low eller disabled, förutom multicore enabled.

Permalänk
Medlem

Det borde verkligen inte vara min CPU. Jag spelade CS med en fps på 100-180 (upp och ner som en galning) med AMD 8120 3.1ghz utan OC
men efter att ha läst så mycket om att 8120 bottleneckar så testade jaq att överklocka den hela vägen till 4.5ghhz testat allt från 4.1-4.6ghz. Gjorde inte enda skillnad. Så därför bestämde jag mig för att köpa en 8350 4.0ghz hade altså bara köpt mobo, ram och grafikkort till att börja med.

Även om jag skulle clocka mina nya CPU till något högre så borde den fortfarande ge mig en liten FPS kick utan överklock. än vad min förra setup hade.
Att byta från 660gtx till ett msi 390x borde alltså synas i någon prestanda

Har testa. drivers. 15.11.1 och 15.11 och 15.7 och 15.7.1. får ingen FPS skillnad om jag ändra från low till high. Får 20-80fps mindre med multicore-rendering av. Men är det meningen att mitt 390x ska gå från 0-100% hela tiden utan att stå still någonsin under cs go?

Om ni har en amd cpu med antningen 290-390 vad är er fps?
Har testa med amd phenom II x4 3.0ghz + 290 får över 200-300 fps. Då borde min dator ju fan få mer fps.
Har också testa i5 4690k + asus 280 3gb directcu II och den får 250-300fps.

Något är alltså fel. Men vad är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGamer:

Det borde verkligen inte vara min CPU. Jag spelade CS med en fps på 100-180 (upp och ner som en galning) med AMD 8120 3.1ghz utan OC
men efter att ha läst så mycket om att 8120 bottleneckar så testade jaq att överklocka den hela vägen till 4.5ghhz testat allt från 4.1-4.6ghz. Gjorde inte enda skillnad. Så därför bestämde jag mig för att köpa en 8350 4.0ghz hade altså bara köpt mobo, ram och grafikkort till att börja med.

Även om jag skulle clocka mina nya CPU till något högre så borde den fortfarande ge mig en liten FPS kick utan överklock. än vad min förra setup hade.
Att byta från 660gtx till ett msi 390x borde alltså synas i någon prestanda

Har testa. drivers. 15.11.1 och 15.11 och 15.7 och 15.7.1. får ingen FPS skillnad om jag ändra från low till high. Får 20-80fps mindre med multicore-rendering av. Men är det meningen att mitt 390x ska gå från 0-100% hela tiden utan att stå still någonsin under cs go?

Om ni har en amd cpu med antningen 290-390 vad är er fps?
Har testa med amd phenom II x4 3.0ghz + 290 får över 200-300 fps. Då borde min dator ju fan få mer fps.
Har också testa i5 4690k + asus 280 3gb directcu II och den får 250-300fps.

Något är alltså fel. Men vad är fel?

Har du kontrollerat så att det inte är inställt något energisparläge i bios? Mitt förra ASUS moderkort kom med det inställt från fabrik. Men en 8350 är inte skitmycket snabbare än en 8120 om den klockas upp till 4ghz så skiljer det max 5% i ren prestanda dock drar 8350 lite mindre energi

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb