stor skillnad mellan R9 290x oc 4gb och msi gtx 970 4gb ?

Permalänk
Medlem

stor skillnad mellan R9 290x oc 4gb och msi gtx 970 4gb ?

Läs rubrik. Uppskattar alla svar

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på vad? Den enda stora skillnaden är att 970 drar mycket mindre ström och därmed utvecklar mycket mindre värme. OCh sen att 970 bara har 3.5 GB effektivt minne och 0.5 GB långsamt minne.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

jag är väldigt ny på detta just om datorer m.m jag har tänkt att spela battlefront witcher3 sådana spel. Vill köra helst på max settings. vill bara veta om det är värt att köpa ett R9 290x. Funderar på att köpa ett begagnat för 2400kr värt ? med garanti kvar

Permalänk
Medlem

En del med AMD tycks ha problem i Battlefront med grafik artefakter. I övrigt bedömer jag också att risken för problem är mindre med nVidia.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nej det är inga större skillnader, nästan exakt lika snabba, 970 drar mindre ström och har HDMI 2.0 (krävs för att driva 4K TV i 60Hz). Köp den som är billigast imoh, kolla 390 också om du köra något som kräver mycket minne.

edit 290x är lite snabbare i höga upplösningar dvs 4K.

Permalänk
Medlem

skulle det klara av att köra det med ett 500w ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iverlip:

skulle det klara av att köra det med ett 500w ?

Beroende på vilket 500w nätaggregat det är (500W säger inte så mycket egentligen) Men är det ett 500w nätaggregat av okej kvalitet ska det fungera utan problem. Så vad är det för något? Och vad har du för processor osv?
Ex sweclockers test av R9 390x (drar lite mer än 290x) drog den datorn 500w ur väggen (alltså under 500w på sekundärsidan) och då med en Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz som är ganska effektkrävande

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=342912 detta nätagg har jag
har intel i7 2700k orginal fläkt
1 hårddisk
2 fläktar som sitter i chassit

Permalänk
Medlem

@iverlip: Ok enligt vad jag hittade ska det kunna ge 406w på 12v och enligt detta test http://www.sweclockers.com/test/17772-amd-radeon-r9-290x/19#c... maxar R9 290x referens 405w dock med en mycket törstigare processor än den du har. Men du har nog inte så stora marginaler kvar att överklocka osv så ett nytt nätaggregat skadar inte i framtiden om du vill köra crossfire eller överklocka processorn Men jag antar att det har några år på nacken så ett nytt skadar nog inte i vilket fall det ska tydligen vara högljutt vid hög belastning också.
http://www.tomshardware.com/gallery/silverpower_nameplate,010...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar!
Ne har inte tänkt att överclocka nåt bara låta det vara som det är tills man köper nytt nättagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

I övrigt bedömer jag också att risken för problem är mindre med nVidia.

Källa på det?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Källa på det?

Inga källor på det. Det är vad jag upplever när jag läser Sweclockers forum. Verkar vara betydligt fler som har problem med ett AMD grafikkort än ett nVidia grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...
på netonnet såg jag att det står 750w minimum ?

Permalänk
Medlem

@iverlip jo de brukar säga ett högre värde bara för att vara på den säkra sidan, det kortet är dock fabriksöverklockat så det drar mer än referenskortet vet inte hur mycket så du får söka lite på det.

Inga källor på det. Det är vad jag upplever när jag läser Sweclockers forum. Verkar vara betydligt fler som har problem med ett AMD grafikkort än ett nVidia grafikkort.

Ok. kan säga att jag har kört blandat Nvidia och AMD sedan 2005 eller när jag nu började tycka det var intressant och har inte upplevt det ena bättre än det andra. Men att köpa ett GTX 970 idag tycker jag är lite dumt, jag har själv haft ett och det var helt okej men med tanke på vad vi vet om minnet så känns det lite osäkrare för framtiden än vissa andra kort är, är det 1920x1200 eller lägre man ska spela i så kan det nog fungera okej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Jag tycker inte 3.5 GB felet är så farligt. Det är bara att undvika att 3.5-4 GB grafikminne används. Som jag t.ex. gör i BO3 där jag drog ner texturerna från Extra till High. Vet inte ens om jag kan uppfatta någon skillnad på Extra och High när jag spelar förutom att jag inte har något stutter när jag använder High.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Jag tycker inte 3.5 GB felet är så farligt. Det är bara att undvika att 3.5-4 GB grafikminne används. Som jag t.ex. gör i BO3 där jag drog ner texturerna från Extra till High. Vet inte ens om jag kan uppfatta någon skillnad på Extra och High när jag spelar förutom att jag inte har något stutter när jag använder High.

Nej det fungerar helt okej men jag väljer ju hellre ett kort med "riktiga" minnen så man slipper tänka på det Tror inte heller det blir något större problem om man kör i fullHd, bara man är medveten om det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan säga dig att det är hugget som stucket, båda lagen har sina problem och ingen är bättre eller sämre än den andra, så var snäll och låt bli att sprida ogrundad smutskastning. Ska vi köra swec som källa så har geforce-forumet 18k trådar och radeon-forumet har 14k trådar, tror inte många trådar i nått forum handlar om att folk vill säga "är så nöjd med mitt grafikkort :D".

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av iverlip:

Det är för att folk har kina nättagg som det står 750watt på men egentligen så är det bara i en sekund dom kan ge 750watt som peak sen så kanske dom kan ge 700watt en sekund i verkliga världen och vad dom kan ge konstant ligger kanske runt 600watt är bara så dom inte blir stämda

Permalänk

Kör AMD. 970 kommer bli värdelöst inom en snar framtid lika som GTX 680/770 med 2GB minne. Samt att du bara får ut 3.5GB med 970 vilket börjar bli ett problem redan nu. Men rekommenderar 390 för dig starkt. Presterar i princip samma som 290X men du får hela 8GB VRAM.

Permalänk
Medlem

En del med AMD tycks ha problem i Battlefront med grafik artefakter. I övrigt bedömer jag också att risken för problem är mindre med nVidia.

fyi 99% av alla artefakter löser sig om du ökar spänningen till grafikkortet, den sista %en är hårdvarufel och hela kortet behöver bytas.

Artefakter uppstår när GPU'n inte får tillräckligt med spänning jämfört med core-clocken. Vissa spel blir tyvärr för krävande för gpun på default-inställningar (speciellt om kortet är fabriksöverklockat eller du haft otur med ett dåligt chip).

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

970 är så gott som knäpptyst med bra kylare, mindre värme i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av iverlip:

jag är väldigt ny på detta just om datorer m.m jag har tänkt att spela battlefront witcher3 sådana spel. Vill köra helst på max settings. vill bara veta om det är värt att köpa ett R9 290x. Funderar på att köpa ett begagnat för 2400kr värt ? med garanti kvar

Jag har både witcher 3 och Battlefront och ett 290x.

Fungerar hur bra som helst. Lirade witcher 3 med allt på max förutom nvidiaskräpet som var avstängt och låg mellan 50-70 fps genom hela spelet såvitt jag vet. I 1080p ska tilläggas. Mycket nöjd med detta. Började dock med mycket lägre inställningar för jag inte fick något flyt. Kom fram till att felet var att jag lirade i windowed mode. Så lira i fullscreen, ett tips.

I Battlefront är det svårt att ge en specifik fps då det varierar från bana till bana, framförallt endor är mer tungdriven. Men med allt på absolut max @ 1080p så har jag nog ett medel på 90-100 fps skulle jag gissa.

Så jag kan inte annat än rekommemdera ett 290x. För 2400 känns det som ett bra köp tycker i alla fall jag men är inte superinsatt i priser just nu. Köpte ju mitt för 5400 när det begav sig så... Men det var 1.5 år sen, tider förändras :-P. Men kan i alla fall meddela att spelen du vart intresserad av fungerar ypperligt med ett 290x, alltid något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Kan säga dig att det är hugget som stucket, båda lagen har sina problem och ingen är bättre eller sämre än den andra, så var snäll och låt bli att sprida ogrundad smutskastning. Ska vi köra swec som källa så har geforce-forumet 18k trådar och radeon-forumet har 14k trådar, tror inte många trådar i nått forum handlar om att folk vill säga "är så nöjd med mitt grafikkort :D".

Kan inte detta också bero på att en mycket större del använder sig utav Nvidia?
Antar att denna länken ger en liten hint om det:
http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan inte detta också bero på att en mycket större del använder sig utav Nvidia?
Antar att denna länken ger en liten hint om det:
http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Det är svårt att ta något allmänt ur sådan data och få något relevant, det kan bero på många saker. Fler som använder nvidia, typen av användare som väljer AMD eller nVIDIA osv samt hur folk här inne inte kanske kan ses som representativa för hela gruppen "datoranvändare".

Det är inget fel på 970, det är ett bra kort men skulle nog påstå att prisvärdast just nu på "high end" är 390 med en hårsmån över 970, 290x är värt det utan tvekan för ett bra pris ja.

Mitt val skulle se ut som detta

390 > 970 > 290X

Men sedan om du hittar ett 290X för ett par hundra mindre än 970 är det klart ett bättre köp, de kommer troligen duka under ungefär samtidigt även om AMD har i min erfarenhet en viss edge när det kommer till hur länge det kan hålla sig aktuellt men skillnaden är marginell.

Vill du ha ett svalt kort så rekommenderar jag 390 från Sapphire (samma som jag kör) för 3290:- på netonnet
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Jag kör mitt kort i klocksen under och kortet är ganska tyst även vid full load och går sällan över 65 grader (har visserligen rätt bra flow i lådan i övrigt) och aldrig sett det över 75 i spel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood