AOC G2460PF – AMD Freesync med 144 Hz i instegsklassen

Permalänk

Kul att AOC fått till en bra skärm. Har en IPS-skärm från dem och jag har inget att klaga på.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Bandbredden har väl funnits där sen HDMI 1.4? Om den var tillräcklig för 3D borde den väl vara tillräcklig för 120hz 2D?

Skrivet av heffaklumpmamma:

Tror att det är en finess i HDMI 1.4, men jag är väldigt osäker. Försökte läsa in mig om detta för ett tag sedan, men jag tyckte det var rörigt.

Skrivet av Laxpudding:

HDMI-specen sätter 120 och 240 Hz för 720p redan i version 1.3. som kom 2006. Fast det är inte så viktigt. Jag går igenom hur det hänger ihop i den här artikeln.

Måste ha gått helt obemärkt förbi mig. Jag tackar för upplysningen!

Permalänk
Medlem

Tomas, tack för suveräna recensioner! Kommer du att sätta tänderna i Acer XB321HK snart? Den är på gång och verkar snuskigt intressant. Har längtat efter en 32" gamingskärm.... Acer XB321HK KAN vara precis vad jag söker....

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Slinger:

Tomas, tack för suveräna recensioner! Kommer du att sätta tänderna i Acer XB321HK snart? Den är på gång och verkar snuskigt intressant. Har längtat efter en 32" gamingskärm.... Acer XB321HK KAN vara precis vad jag söker....

Den ligger på to-do-listan. Fast först nästa år någon gång då.

Permalänk

Ägt skärmen ett par veckor nu och det är ett fruktansvärt lyft från 60hz. Men färgerna är riktigt dassiga och jag får inte riktigt till det, efter era tips ska jag försöka göra så gott jag kan.

Sen tycker jag inte jag får något bra flyt i spel, tex sitter man på 120fps och de dippar till 65-70 så känns det som att man är utanför freesync-range helt plötligt. Bilden känns väldigt hackig liksom. Är det bara för att man är van vid 100fps+? Jag blev ganska besviken i alla fall, hade planerat att pumpa Max i spel med mitt nya r9 290X och ändå få känna flyt vid i alla fall 60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Ägt skärmen ett par veckor nu och det är ett fruktansvärt lyft från 60hz. Men färgerna är riktigt dassiga och jag får inte riktigt till det, efter era tips ska jag försöka göra så gott jag kan.

Sen tycker jag inte jag får något bra flyt i spel, tex sitter man på 120fps och de dippar till 65-70 så känns det som att man är utanför freesync-range helt plötligt. Bilden känns väldigt hackig liksom. Är det bara för att man är van vid 100fps+? Jag blev ganska besviken i alla fall, hade planerat att pumpa Max i spel med mitt nya r9 290X och ändå få känna flyt vid i alla fall 60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste använda Displayport kabeln för att få igång Freesync och då ska det komma upp vid boot att AMD frågar om du vill aktivera Freesync, annars kan du gå in i kontroll programmet och kolla om den är på. Kan också vara bra att kolla om du har 144hz på ställt i Windows.

Sen så måste du även aktivera v-sync i varje spel.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk

@norpan111:

Prova använda pcmonitors.info's ICC profil, https://pcmonitors.info/icc/AOC%20G2460PF.icm

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Skrivet av Mr_Sappy:

Du måste använda Displayport kabeln för att få igång Freesync och då ska det komma upp vid boot att AMD frågar om du vill aktivera Freesync, annars kan du gå in i kontroll programmet och kolla om den är på. Kan också vara bra att kolla om du har 144hz på ställt i Windows.

Sen så måste du även aktivera v-sync i varje spel.

Ja, alltså jag har DisplayPort och freesync är aktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av liquisole:

@norpan111:

Prova använda pcmonitors.info's ICC profil, https://pcmonitors.info/icc/AOC%20G2460PF.icm

Tack! Ska ta och titta in den också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Även jag har skärmen och trivs riktigt bra med den. Nu avskyr jag normalt sett TN just pga problemen som nämns i exempelvis denna artikeln. Fenomenet där i princip ingen vinkel ger bra bild gör de för svåra att använda för mina behov (jag har gärna någon skärm roterad för att få extra mycket vertikal yta, TN-skärmar är oanvändbara här).
Men denna skärm? Underbar, sett till vad den faktiskt är. Förvisso TN men ett lågt pris sett till konkurrensen, bra specifikationer (1920x1080, 144Hz FreeSync) med bra anslutningsmöjligheter gör den ändå till en fin instegsskärm. Lyftet från en 60Hz skärm (i detta fallet en IPS-panel i 60Hz med upplösningen 2560x1440 är klart märkbar. Nu var förvisso den andra skärmen rätt seg och dåligt optimerad för spel.

Nu har jag inte mer än testat en del olika spel, det enda spelet jag faktiskt spenderat mycket tid ihop med skärmen är Dirt Rally där upplevelsen förbättrades avsevärt mot IPS-skärmen. Att kunna köra och slippa segheten i IPS-skärmen även i 60Hz, sedan kunna ligga runt 100-144Hz med FreeSync-skärmen och känna hur spelet bara flyter fram utan problem gör mycket. Kostnaden i grafikkvalitet (lägre upplösning, lägre grafikinställningar för att garantera hög FPS) är acceptabel men förr eller senare kommer jag behöva en bättre skärm för spel, gärna något som matchar min Dell U2713HM men med en 144Hz IPS-panel eller motsvarande med 144Hz FreeSync och 2560x1440 i upplösning. Möjligen 3840x2160 för att kunna använda 1920x1080 relativt smärtfritt. Utan att spränga budgeten då.

Problemet som nämns i recensionen med dithering/halvtonsmönster stör mig rätt mycket emellanåt. Tyvärr är det nog en sån sak man får leva med, på en så här billig skärm. Jag är van vid betydligt dyrare modeller normalt sett där jag inte upplevt detta problem med.

Förhoppningsvis börjar konkurrenterna matcha och släppa egna modeller i denna klassen snart nog. Ju mer konkurrent och modeller vi ser ju fortare lär Adaptive Sync/FreeSync ta över marknaden. Som skärmtillverkare idag skulle jag i det närmaste skämmas om man släpper en skärm utan någon Adaptive Sync. Mot en identisk skärm som saknar detta kommer skärmen med funktionen ha en klar fördel. Även på skärmar ej avsedda för spelande. Det kommer förhoppningsvis bli fart när AMD inför fullt FreeSync-stöd i samtliga produkter samt, speciellt, när Intel får ut första produkterna som klarar Adaptive Sync.

Permalänk

Varför är inte alla skärmar amd freesynk för?? Det skulle ju inte kosta mer.. och inget extra i skärmen??

Har köpt nyligen en ny skärm, (si sign) Kan jag använda mej av amd freesynk?

Permalänk
Skrivet av Stefanken:

Varför är inte alla skärmar amd freesynk för?? Det skulle ju inte kosta mer.. och inget extra i skärmen??

Har köpt nyligen en ny skärm, (si sign) Kan jag använda mej av amd freesynk?

Det kommer vara upp till tillverkaren att använda sig av denna nya standarden. Har din skärm DisplayPort 1.2 tex?
Ser nu att du bara har hdmi och VGA och på fasta 60hz.
Ser att du har HD5870 , det grafikkortet stödjer inte heller freesync.
Skickades från
m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag blir inte klok på hur overdrive fungerar, ska jag använda det eller inte ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hakd:

Jag blir inte klok på hur overdrive fungerar, ska jag använda det eller inte ?

Ser du inte skillnad på de olika lägena när du använder skärmen är det sak samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ser du inte skillnad på de olika lägena när du använder skärmen är det sak samma.

I spel nej, när jag scrollar i chrome så blir text lite suddigt runtom.
Testat spela en timme med medium och sen en timme med off, märker ingen skillnad alls

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället