Permalänk
Medlem

Alternativ till iMac 27"

Det är så att jag kommer flytta till en lägenhet där datorn kommer stå i vardagsrummet vilket gör att jag känner att jag behöver byta ut den klumpen jag har idag (se signatur) Det är inget fel på den datorn jag har idag, funkar klockrent, men är ute efter nått mer stilrent som man kan ha i ett vardagsrum utan att det tar för mycket plats eller syns speciellt mycket. Det är därför jag är rätt inne på en iMac 5K 27", men vill höra vad mer det kan finnas för förslag. Kan tillägga att jag gillar OSX också, kör det på jobbet och tycker det funkar riktigt bra, men kör Windows hemma.

Mina behov är egentligen inte speciellt stora, utan mer vardagliga saker som surf, film, musik osv. Jag spelar väldigt lite numera och när jag väl spelar så har jag en PS4:a som uppfyller mina behov. Trots det vill jag ändå ha en bra dator, vill ju inte byta ner mig från det jag har idag.

Jag förstår att en iMac 5K är rätt onödigt i min situation, men som sagt är det mer designen som jag fastnat för, funkar i ett vardagsrum utan att man behöver skämmas. Snarare tvärt om. Sen är ju skärmen helt sjukt bra! Är ju ändå en rätt viktig del av en dator enligt mig.

Den iMacen jag är intresserad av i så fall skulle vara i7, 8GB ram (uppgraderar själv), 256 SSD (+externa diskar), M395. Kan få lite rabatt så den skulle landa på cirka 23 500 kronor. Förstår att det är sjukt mycket pengar och att man kan få en riktig monsterdator för det om jag bygger nått själv, men skulle jag köpa PC så lägger jag ju inte dom pengarna med tanke på att jag inte tänkt spela nått.

Har funderat lite på laptop och en skärm till det, men jag känner inget behov av att ha en bärbar just nu, så kör hellre en stationär.

Så vad finns det för alternativ när det kommer till PC? Mina krav är ju då att den måste vara tyst, liten och "snygg". Sen en snygg och bra skärm till det. Känner att en PC AIO inte känns så relevant, utan då blir det nog en stationär av nått slag.

Hur hade ni gjort?

/Jakob

Permalänk

Byggt en x99 mini-itx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Byggt en x99 mini-itx

Jo det är ju typ det som är alternativet, men det jag känner att jag inte har koll på då är vilket chassi man ska välja? Vilken kylning? Vilken skärm?

Vill ju att datorn helst inte ska höras alls, och ändå vara så liten som möjligt. Sen som jag förstått det finns det i princip ingen skärm som kommer upp i samma klass som iMacen, men vad ska man välja? Bra skärm är ju inte speciellt billigt heller. Landar man på totalt runt 20k iaf så känns iMacen som ett bättre val. Så anledningen till att välja PC för mig skulle vara priset känner jag.

/Jakob

Permalänk
Medlem

Fin skärm + ett eget ITX bygge/NUC som du gömmer på något sätt kan ju vara något.

Annars finns det ju några PC AIO som kan vara intressanta, t.ex. ASUS Zen AIO Pro Z240ICGT-GJ037X, men den är bara 24" och börjar närma sig priset du landar på med en iMac 5k.
Sedan finns det ju 21.5" iMacs med 4k skärm också som är något billigare, men du kanske vill ha 27".

Här finns det en Quora-tråd där en person pratar om alternativ till iMac 5k: https://www.quora.com/Is-there-any-competitive-offer-in-the-P...

Du lär ha svårt att hitta just en 5k skärm då endast iMac har dem just nu. Jag tror Dell har en men det kostar nog ungefär lika mycket som en iMac.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Skrivet av Jacke89:

Jo det är ju typ det som är alternativet, men det jag känner att jag inte har koll på då är vilket chassi man ska välja? Vilken kylning? Vilken skärm?

Vill ju att datorn helst inte ska höras alls, och ändå vara så liten som möjligt. Sen som jag förstått det finns det i princip ingen skärm som kommer upp i samma klass som iMacen, men vad ska man välja? Bra skärm är ju inte speciellt billigt heller. Landar man på totalt runt 20k iaf så känns iMacen som ett bättre val. Så anledningen till att välja PC för mig skulle vara priset känner jag.

/Jakob

Kan sätta ihop något om si så där 3 timmar när man är framme i hälsingland

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av Jacke89:

Hur hade ni gjort?

/Jakob

Jag hade letat rätt på ett stilrent mini itx chassi och byggt i det. Det finns ju riktigt små om man kan tänka sig skippa grafikkort eller andra expansionsplatser.

Hittade dock inget sånt chassi när jag googlade, men slängde ihop en kundvagn med några chassi/cpu fläkt förslag. Tänk på att de är bra om nätagget är litet (sfx-standard)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8925425/2015-12-22

Annars är det bara att tuta och köra, har du byggt datorer innan?

Till skärm hade jag valt en dell ultrasharp med 1440p. Det borde matcha en apple skärm i kvalitet.
Har själv en dell ultrasharp u2515h, vilket är mycket bättre färgmässigt jmf med min gamla imac (27") från 2010. Nu har ju macarnas skärmar blivit bättre såklart, men har för mig att de fortfarande är svåra att kalibrera rätt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Fin skärm + ett eget ITX bygge/NUC som du gömmer på något sätt kan ju vara något.

Annars finns det ju några PC AIO som kan vara intressanta, t.ex. ASUS Zen AIO Pro Z240ICGT-GJ037X, men den är bara 24" och börjar närma sig priset du landar på med en iMac 5k.
Sedan finns det ju 21.5" iMacs med 4k skärm också som är något billigare, men du kanske vill ha 27".

Här finns det en Quora-tråd där en person pratar om alternativ till iMac 5k: https://www.quora.com/Is-there-any-competitive-offer-in-the-P...

Du lär ha svårt att hitta just en 5k skärm då endast iMac har dem just nu. Jag tror Dell har en men det kostar nog ungefär lika mycket som en iMac.

Jo just skärmen har jag förstått att det typ inte finns nått motsvarande tyvärr. Sen behöver man väl knappast den kvalitén, men det skadar ju inte, haha!

En PC AIO för det priset känns rätt dumt om jag ska vara ärlig, då tar jag iMacen alla dar i veckan! Känns som att mITX + skärm är det som gäller om man ska köra PC.

Anledningen till att jag inte väljer 21,5" är för att jag ändå vill ha ett dedikerat grafikkort när man kommer upp i dom där upplösningarna. Känns mer framtidssäkert. Sen tycker jag det är lite för litet, på gränsen.

Skrivet av ShatteredXs:

Kan sätta ihop något om si så där 3 timmar när man är framme i hälsingland

Tack!! Gör gärna det!

Skrivet av Albinfiskare:

Jag hade letat rätt på ett stilrent mini itx chassi och byggt i det. Det finns ju riktigt små om man kan tänka sig skippa grafikkort eller andra expansionsplatser.

Hittade dock inget sånt chassi när jag googlade, men slängde ihop en kundvagn med några chassi/cpu fläkt förslag. Tänk på att de är bra om nätagget är litet (sfx-standard)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8925425/2015-12-22http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8925425/2015-12-22

Annars är det bara att tuta och köra, har du byggt datorer innan?

Till skärm hade jag valt en dell ultrasharp med 1440p. Det borde matcha en apple skärm i kvalitet.
Har själv en dell ultrasharp u2515h, vilket är mycket bättre färgmässigt jmf med min gamla imac (27") från 2010. Nu har ju macarnas skärmar blivit bättre såklart, men har för mig att de fortfarande är svåra att kalibrera rätt.

Tack! Ska kika på dom alternativen. Har kollat en del på Node 304, men chassit känns inte speciellt ljuddämpat och har rätt stora delar som är perforerade vilket borde läcka ut en del ljud. Kanske inte gör nått om man kan gömma undan datorn lite.

Jag kanske har orimliga krav, men man vill ju hitta det bästa alternativet :P.

Permalänk
Skrivet av Jacke89:

Tack! Ska kika på dom alternativen. Har kollat en del på Node 304, men chassit känns inte speciellt ljuddämpat och har rätt stora delar som är perforerade vilket borde läcka ut en del ljud. Kanske inte gör nått om man kan gömma undan datorn lite.

Jag tror det blir macbook tyst även om du har en öppen design på chassiet. Det gäller bara att du väljer tysta komponenter. Kylare,nätagg och chassifläkt. Tänk på att du antagligen inte behöver särskilt mycket ventilation med en nyare intelprocessor, särskilt om du tar en modell med lägre tdp samt skippar överklockningen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Jag tror det blir macbook tyst även om du har en öppen design på chassiet. Det gäller bara att du väljer tysta komponenter. Kylare,nätagg och chassifläkt. Tänk på att du antagligen inte behöver särskilt mycket ventilation med en nyare intelprocessor, särskilt om du tar en modell med lägre tdp samt skippar överklockningen.

Okej, kanske är så! Ska kolla in dom här alternativen, tack!

Permalänk
Medlem

Köp en skärm du tycker är snygg med vesa-fäste.
Montera en intel NUC på vesa-fästet så har du gömt datorn och har prestanda till det du behöver!

Till exempel denna skärm:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3417538
Denna dator:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3026079
Köp till RAM och en msata ssd så har du en komplett dator.
Finns även plats för en 2.5" hdd.

Permalänk
Medlem

En mac med 5k display så betalar man mest för skärmen, så tycker man inte att den är så viktig så måste det finnas billigare lösningar.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar! Ska ta mig en funderare över vad som är bästa lösningen!

Ingen som tycker att iMacen är ett bra alternativ? Förstår att det kanske inte är rätt forum för Mac, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke89:

Okej, tack för alla svar! Ska ta mig en funderare över vad som är bästa lösningen!

Ingen som tycker att iMacen är ett bra alternativ? Förstår att det kanske inte är rätt forum för Mac, men ändå

Imac är inget dåligt köp, men inte prisvärdast:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

Imac är inget dåligt köp, men inte prisvärdast:p

Det kan jag absolut hålla med om! Man betalar ju mycket för skärmen. Motsvarande skärm från Dell kostar nu runt 15 000 bara skärmen. Sen är ju frågan om man behöver en sån bra skärm, men det är ju en annan femma, haha! Men jag kan tycka att skärmen är rätt viktig. Aja, vi får se vad det blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke89:

Det kan jag absolut hålla med om! Man betalar ju mycket för skärmen. Motsvarande skärm från Dell kostar nu runt 15 000 bara skärmen. Sen är ju frågan om man behöver en sån bra skärm, men det är ju en annan femma, haha! Men jag kan tycka att skärmen är rätt viktig. Aja, vi får se vad det blir

Om du går in på Sweclockers och frågar om du ska köpa en Mac så kommer du bara få ett svar... "Köp inte en Mac."
Bygg en Nuc, bygg ett mITX-system... bla bla bla.

Jag är PC-fantast sedan 20-25 år och har flera PC, så det är inte det. Men här sitter jag nu vid min Macbook early 2009 och bara älskar den fortfarande. Lite trött är den idag, upplösningen är inte den högsta, men den funkar utmärkt och har så gjort i alla år som jag har släpat den hit och dit, kors och tvärs. OSX El Capitan rullar på den som ingenting. Säger hjärtat att du ska köra Mac, så kör på tycker jag!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Gillar du OSX, vill ha minimalt med problem, har andra produkter från Apple och gillar design, så ska du titta på iMac:en.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Imacen är dyr att köpa, men den går fortfarande att sälja för en peng efter flera år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Om du går in på Sweclockers och frågar om du ska köpa en Mac så kommer du bara få ett svar... "Köp inte en Mac."
Bygg en Nuc, bygg ett mITX-system... bla bla bla.

Jag är PC-fantast sedan 20-25 år och har flera PC, så det är inte det. Men här sitter jag nu vid min Macbook early 2009 och bara älskar den fortfarande. Lite trött är den idag, upplösningen är inte den högsta, men den funkar utmärkt och har så gjort i alla år som jag har släpat den hit och dit, kors och tvärs. OSX El Capitan rullar på den som ingenting. Säger hjärtat att du ska köra Mac, så kör på tycker jag!

Haha jo jag vet att det inte är rätt forum att vända dig till, men fick ju bra svar på alternativ iaf :).

Jag tycker Mac funkar bra, men har inga problem med Windows heller. För mig är det lite sak samma, båda har sina för- och nackdelar.

Skrivet av DaBone:

Gillar du OSX, vill ha minimalt med problem, har andra produkter från Apple och gillar design, så ska du titta på iMac:en.

Jag kör inga andra Apple-produkter annars (bara på jobbet), men tycker absolut att dom gör trevliga produkter! Framförallt design, det va mycket därför jag fastnat för den och att den då skulle funka bra i ett vardagsrum. Och skärmen.

Skrivet av Tompanhuhu:

Imacen är dyr att köpa, men den går fortfarande att sälja för en peng efter flera år!

Jo det har jag också tänkt på! Vet kompisar som har haft och sen sålt och fått riktigt bra betalt! Så det är ju dyrt nu, men man kan iaf få tillbaka en del när man säljer. Rätt stor skillnad till PC där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke89:

Apple är världens sämsta och sjukaste företag så nej, iMac eller andra Apple-produkter är aldrig ett alternativ. Må Steve Jobs brinna i helvetet.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Det blir inte lika stilrent med en PC, hur man än bygger kommer imacen blir snyggare, att den bara har en sladd (ström) mot minst tre sladdar med en PC gör att den vinner i stilrenhet.
När du inte behöver någon monsterprestanda till de du ska använda den till gör imacen till ett helt okej val.
Den stora nackdelen med 5K imacen är att datorn blir utdaterat långt före skärmen, vilket suger lite.
Sen är den dyr men det är trots allt hyfsat prisvärd tack vare den bra skärmen, även om den antagligen är onödigt bra.

Ett alternativ är att bygga en dator och köpa en snygg skärm, sen köpa långa sladdar och gömma datorn i något annat rum. Det kräver såklart en del ansträngning med att dra sladdar snyggt för att de ska se bra ut och att alla tillbehör till datorn är trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Apple är världens sämsta och sjukaste företag så nej, iMac eller andra Apple-produkter är aldrig ett alternativ. Må Steve Jobs brinna i helvetet.

LOL, trodde först det var strejf, men han skulle nog inte uttrycka sig så..

Kanske ska tillägga att det är vad du tycker..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Det blir inte lika stilrent med en PC, hur man än bygger kommer imacen blir snyggare, att den bara har en sladd (ström) mot minst tre sladdar med en PC gör att den vinner i stilrenhet.
När du inte behöver någon monsterprestanda till de du ska använda den till gör imacen till ett helt okej val.
Den stora nackdelen med 5K imacen är att datorn blir utdaterat långt före skärmen, vilket suger lite.
Sen är den dyr men det är trots allt hyfsat prisvärd tack vare den bra skärmen, även om den antagligen är onödigt bra.

Ett alternativ är att bygga en dator och köpa en snygg skärm, sen köpa långa sladdar och gömma datorn i något annat rum. Det kräver såklart en del ansträngning med att dra sladdar snyggt för att de ska se bra ut och att alla tillbehör till datorn är trådlösa.

Exakt! Det är väl så jag också känner! Sen är ju prestandan i iMacen knappast dålig, bättre än det jag har idag och har aldrig känt att jag behöver mer än detta egentligen i och med att jag inte spelar. Lutar mest åt iMac iaf, trots att det blir dyrt, främst pga designen.

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade nog satsat på detta jag
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8945302/2015-12-26
Sedan lämplig skärm, att betala 20k för en dator 2015 och att det inte ens sitter en SSD-disk i den är för mig oacceptabelt.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Jag personligen hade nog satsat på detta jag
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8945302/2015-12-26
Sedan lämplig skärm, att betala 20k för en dator 2015 och att det inte ens sitter en SSD-disk i den är för mig oacceptabelt.

Jo men SSD köper jag ju så klart! Sen att man ska behöva betala extra för det, det är sjukt ja :/

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte koll på iMac men de har inte börjat löda dit sakerna där så det är svårare (inte går) att lägga till egen ram eller ssd?

Permalänk
Medlem

Ställ frågan på 99mac också så får du lite balans till svaren här

Jag hade valt iMacen som du beskriver din situation.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Nu har jag inte koll på iMac men de har inte börjat löda dit sakerna där så det är svårare (inte går) att lägga till egen ram eller ssd?

Det enda man kan ändra själv enkelt är RAM, allt annat måste man plocka bort hela skärmen för att komma åt.

Skrivet av Json_81:

Ställ frågan på 99mac också så får du lite balans till svaren här

Jag hade valt iMacen som du beskriver din situation.

Haha jo men jag va ju ute efter PC-alternativ

Jo men det lutar åt det faktiskt. Måste bara övertala mig själv nu också, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke89:

Jo men SSD köper jag ju så klart! Sen att man ska behöva betala extra för det, det är sjukt ja :/

Absolut, men fortfarande, de priserna de tar är hutlösa, det blir ju även lite ogjort att ha en stilren dator om man ändå behöver ha externa diskar stående på bordet. 256gb räcker ju tyvärr inte jättelångt

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Är det svårt att motivera priset så är en mac mini + skärm ett alternativ. Eller en beggad 27tummare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Absolut, men fortfarande, de priserna de tar är hutlösa, det blir ju även lite ogjort att ha en stilren dator om man ändå behöver ha externa diskar stående på bordet. 256gb räcker ju tyvärr inte jättelångt

NAS?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."