Alternativ till iMac 27"
Det är så att jag kommer flytta till en lägenhet där datorn kommer stå i vardagsrummet vilket gör att jag känner att jag behöver byta ut den klumpen jag har idag (se signatur) Det är inget fel på den datorn jag har idag, funkar klockrent, men är ute efter nått mer stilrent som man kan ha i ett vardagsrum utan att det tar för mycket plats eller syns speciellt mycket. Det är därför jag är rätt inne på en iMac 5K 27", men vill höra vad mer det kan finnas för förslag. Kan tillägga att jag gillar OSX också, kör det på jobbet och tycker det funkar riktigt bra, men kör Windows hemma.
Mina behov är egentligen inte speciellt stora, utan mer vardagliga saker som surf, film, musik osv. Jag spelar väldigt lite numera och när jag väl spelar så har jag en PS4:a som uppfyller mina behov. Trots det vill jag ändå ha en bra dator, vill ju inte byta ner mig från det jag har idag.
Jag förstår att en iMac 5K är rätt onödigt i min situation, men som sagt är det mer designen som jag fastnat för, funkar i ett vardagsrum utan att man behöver skämmas. Snarare tvärt om. Sen är ju skärmen helt sjukt bra! Är ju ändå en rätt viktig del av en dator enligt mig.
Den iMacen jag är intresserad av i så fall skulle vara i7, 8GB ram (uppgraderar själv), 256 SSD (+externa diskar), M395. Kan få lite rabatt så den skulle landa på cirka 23 500 kronor. Förstår att det är sjukt mycket pengar och att man kan få en riktig monsterdator för det om jag bygger nått själv, men skulle jag köpa PC så lägger jag ju inte dom pengarna med tanke på att jag inte tänkt spela nått.
Har funderat lite på laptop och en skärm till det, men jag känner inget behov av att ha en bärbar just nu, så kör hellre en stationär.
Så vad finns det för alternativ när det kommer till PC? Mina krav är ju då att den måste vara tyst, liten och "snygg". Sen en snygg och bra skärm till det. Känner att en PC AIO inte känns så relevant, utan då blir det nog en stationär av nått slag.
Hur hade ni gjort?
/Jakob