Rollspel med engagerande/intressant story att fastna i

Permalänk
Medlem

Rollspel med engagerande/intressant story att fastna i

Är ute efter ett rollspel att verkligen grotta ner mig i. Söker något med en engagerande eller intressant story som man fastnar i. Vill ha känslan liknande den i en bra bok då man vill fortsätta för att se vad som händer/döljer sig bakom eller liknande. Söker alltså mer en intressant story än en öppen värld att "bara" utforska för utforskandets skull(utan grund i storyn).
Har testat de flesta rollspelen som rekommenderas på alla "100 best rpg list" men mestadels skrapat på deras yta. Har lite svårt att stanna vid ett spel utan söker mig gärna vidare till nästa innan jag riktigt fastnar, ofta på grund av att spelandet går i vågor (familj) och då blir det lätt att jag väljer något nytt istället för att jag fortsätter där jag slutade för någon vecka sedan och jag inte riktigt kom ihåg vart och varför jag var på väg någonstans.
Nu vill jag dock välja ett, ägna tid åt det och verkligen sätta mig in i storyn/världen.
Alla tips tages emot tacksamt!
/Joel

Visa signatur

Intel Core i7 2700k | Asus P8Z77-v | Asus GTX 680 Direct CU II | bequiet! Straight Power E9 500W | Corsair Vengeance 8 GB | OCZ Agility 3 128 GB | Seagate Barracuda 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.e:

Är ute efter ett rollspel att verkligen grotta ner mig i. Söker något med en engagerande eller intressant story som man fastnar i. Vill ha känslan liknande den i en bra bok då man vill fortsätta för att se vad som händer/döljer sig bakom eller liknande. Söker alltså mer en intressant story än en öppen värld att "bara" utforska för utforskandets skull(utan grund i storyn).
Har testat de flesta rollspelen som rekommenderas på alla "100 best rpg list" men mestadels skrapat på deras yta. Har lite svårt att stanna vid ett spel utan söker mig gärna vidare till nästa innan jag riktigt fastnar, ofta på grund av att spelandet går i vågor (familj) och då blir det lätt att jag väljer något nytt istället för att jag fortsätter där jag slutade för någon vecka sedan och jag inte riktigt kom ihåg vart och varför jag var på väg någonstans.
Nu vill jag dock välja ett, ägna tid åt det och verkligen sätta mig in i storyn/världen.
Alla tips tages emot tacksamt!
/Joel

Vet inte om det riktigt är vad du söker, men en av mina absoluta favoriter är definitivt The last of us. Jag spelar väldigt sällan klart spel men här kunde jag knappt sätta ner kontrollen. Otroligt engagerande story och röstskådespeleriet är perfekt.

Det finns ju dock bara till PS3 och remaster till PS4 så det kan ju skita sig redan där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Mitt favorit-RPG är nog Skyrim.
Mitt favorit-MMORPG är World of Warcraft.
Båda har riktigt bra story, och WoW's story är gigantisk. Finns flertal böcker och även Warcraft 1, 2 och 3 att grotta ner sig i.

Permalänk
Medlem

Sercets of Grinedea är ett riktigt roligt rpg. Dock är det inte helt färdigt än men finns ca 10 timmars speltid för tillfället om man utforskar det till fullo.
http://www.secretsofgrindea.com/

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

Witcher 3, riktigt bra spel och riktigt bra story.

Risken är kanske att du "tröttnar" under en av dina pauser, då det tar några timmar innan man börjat gotta ner sig i storyn.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Torment: Tides of Numenera
kommande spel

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ett av de bästa "story"-drivna spelen i historien är Planescape Torment. Sjukt välskrivet men betoning på skrivet. Mycket text blir det vilket gör att det kan vara svårt att vara borta en vecka och då minnas vad som hänt, kan nog bli ett sådant spel du bara skrapar på ytan och sen inte orkar komma tillbaka till.
Det är dock ett av de bästa någonsin och med lite moddar blir det spelbart även i högre upplösning. Det är isometriskt om det funkar.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Mass effect 1-3 så har du att göra och med fokus på huvuduppdrag så borde du inte tröttna heller. Annars är ju gamla SW Knights of the old republic helt underbart. Är det fantasy du är ute efter så hamnar nog rösten på Witcher 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen som kommit än så länge! Hoppas det kommer fler i tråden.

Skrivet av KKay:

Vet inte om det riktigt är vad du söker, men en av mina absoluta favoriter är definitivt The last of us. Jag spelar väldigt sällan klart spel men här kunde jag knappt sätta ner kontrollen. Otroligt engagerande story och röstskådespeleriet är perfekt.

Det finns ju dock bara till PS3 och remaster till PS4 så det kan ju skita sig redan där

Skickades från m.sweclockers.com

Har spelat det till ps3 och håller med, ett riktigt bra spel.

Skrivet av m4gnify:

Mitt favorit-RPG är nog Skyrim.
Mitt favorit-MMORPG är World of Warcraft.
Båda har riktigt bra story, och WoW's story är gigantisk. Finns flertal böcker och även Warcraft 1, 2 och 3 att grotta ner sig i.

Skrivet av swink:

Sercets of Grinedea är ett riktigt roligt rpg. Dock är det inte helt färdigt än men finns ca 10 timmars speltid för tillfället om man utforskar det till fullo.
http://www.secretsofgrindea.com/

Skall jag absolut spana in!

Skrivet av MinscS2:

Witcher 3, riktigt bra spel och riktigt bra story.

Risken är kanske att du "tröttnar" under en av dina pauser, då det tar några timmar innan man börjat gotta ner sig i storyn.

Gillar Witcher 3 och det flitiga användandet av quest markers gör att det är ganska lätt att komma in i det efter ett kortare uppehåll

Skrivet av Videoapan:

Ett av de bästa "story"-drivna spelen i historien är Planescape Torment. Sjukt välskrivet men betoning på skrivet. Mycket text blir det vilket gör att det kan vara svårt att vara borta en vecka och då minnas vad som hänt, kan nog bli ett sådant spel du bara skrapar på ytan och sen inte orkar komma tillbaka till.
Det är dock ett av de bästa någonsin och med lite moddar blir det spelbart även i högre upplösning. Det är isometriskt om det funkar.

Precis som du säger. Spelat någon timme men tufft att komma tillbaka till det när man glömt varför och hur...

Skrivet av Wiczor:

Mass effect 1-3 så har du att göra och med fokus på huvuduppdrag så borde du inte tröttna heller. Annars är ju gamla SW Knights of the old republic helt underbart. Är det fantasy du är ute efter så hamnar nog rösten på Witcher 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra spel. Inte spelat trean(ME) än så det kanske är det jag borde ta upp, gillade ju tvåan. Håller fortfarande SWKOTOR?

/joel

Visa signatur

Intel Core i7 2700k | Asus P8Z77-v | Asus GTX 680 Direct CU II | bequiet! Straight Power E9 500W | Corsair Vengeance 8 GB | OCZ Agility 3 128 GB | Seagate Barracuda 750GB

Permalänk
Medlem

Pillars of eternity http://eternity.obsidian.net/
Det ger en riktig baldurs gate känsla när man spelar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Torment: Tides of Numenera
kommande spel

Spännande! Att döma av kommentarerna på Kickstartersidan verkar det dock gå så där?

Visa signatur

Intel Core i7 2700k | Asus P8Z77-v | Asus GTX 680 Direct CU II | bequiet! Straight Power E9 500W | Corsair Vengeance 8 GB | OCZ Agility 3 128 GB | Seagate Barracuda 750GB

Permalänk
Medlem

Divinity: Original Sin (enhanced edition) ska vara ett riktigt detaljerat "old school" rollspel med väldigt detaljerad story.
Jag har inte hunnit prova än, men läs tex den här recensionen för lite inspiration:
http://www.bit-tech.net/gaming/pc/2014/07/25/divinity-origina...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.e:

Tack för tipsen som kommit än så länge! Hoppas det kommer fler i tråden.

Har spelat det till ps3 och håller med, ett riktigt bra spel.

Skall jag absolut spana in!

Gillar Witcher 3 och det flitiga användandet av quest markers gör att det är ganska lätt att komma in i det efter ett kortare uppehåll

Precis som du säger. Spelat någon timme men tufft att komma tillbaka till det när man glömt varför och hur...

Bra spel. Inte spelat trean(ME) än så det kanske är det jag borde ta upp, gillade ju tvåan. Håller fortfarande SWKOTOR?

/joel

Spelade det senast för 6-7 år sedan och då var det fortfarande bra i varje fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan starkt rekommendera Pillars of Eternity, om du gillar ett RPG som påminner mycket om Dungeons & Dragons (table-top RPG), Baldur's Gate och Icewind Dale.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Divinity: Original Sin (enhanced edition) ska vara ett riktigt detaljerat "old school" rollspel med väldigt detaljerad story.
Jag har inte hunnit prova än, men läs tex den här recensionen för lite inspiration:
http://www.bit-tech.net/gaming/pc/2014/07/25/divinity-origina...

Grymt spel, dock kan jag inte påstå att man blir speciellt engagerad i storyn.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Mycket bra har redan nämnts men Fallout New Vegas kan läggas till listan också tycker jag. Spela det med lite moddar från nexus så blir det ännu bättre.

Annars +1 på knights of the old republic. Ettan. grafiken är sådär men bättre story är svårt att hitta, tvån är mycket bra också och det finns en "restored content mod" som är riktigt bra.

Divinity Original Sin är rätt kul för att den har rätt mycket action och bra combat, kan göra att den är lite lättare att hoppa in och ut ur än Pillar of Eternity t.e.x.

Annars Mass Effect 2 med all dlc, fantastiskt spel. Jag gillar själv att spela som femshep infiltrator.

Skryim och Witcher 3 är uppenbara. Men alla gillar inte Skyrim, alla verkar gillar Witcher 3 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Grymt spel, dock kan jag inte påstå att man blir speciellt engagerad i storyn.

Ah, du kan ha en poäng där. Det är kanske inte storyn i sig som gör spelet, eller vad man ska säga.

...

Orädd ger jag mig på ett annat lite mer udda förslag (som jag åtminstone spelat igenom själv): the Banner Saga.

När det är som bäst, så känns det verkligen som att vara hjälten som behöver ta alla tuffa besluten i en fantasyroman... Och spelet är på vissa ställen rent brutalt när det gäller att efterleva de beslut man tar! (jag blev helt förstörd av händelseutvecklingen i ett skede av spelet - sällan blivit så paff av ett spel)
Utseendet är sparsmakat men riktigt snyggt. Storyn är klart intressant, tyvärr lite kort och allt slutar lite "mitt i" allting, utan att man riktigt hinner få en chans att fullt ut förstå världen och dess förutsättningar.

När spelet är som sämst, så är det lite för monotont och lite för enkelt upplagt. De turbaserade striderna är lite finurliga, men i delar av spelet blir de lite för "samey". Resandet på kartan är i grunden egentligen rätt primitivt, så det kräver en del inlevelseförmåga för att det ska funka. Är man en sån som måste ha senaste värstinggrafiken i 3d med max på alla inställningar för att det ska vara värt att spela, så är detta kanske fel spel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Pillars of eternity http://eternity.obsidian.net/
Det ger en riktig baldurs gate känsla när man spelar det.

Skrivet av Roger W:

Divinity: Original Sin (enhanced edition) ska vara ett riktigt detaljerat "old school" rollspel med väldigt detaljerad story.
Jag har inte hunnit prova än, men läs tex den här recensionen för lite inspiration:
http://www.bit-tech.net/gaming/pc/2014/07/25/divinity-origina...

Testat både Pillars of Eternity och Divinity: OS. Gillar storyn i det förstnämnda och stridssystemet i det senare. Kan man önska sig en blandning av dem?

Resultatet av tråden är ändå att jag tagit upp Witcher 3 igen. Dels är det ett riktigt bra spel och dels är det lätt att komma in i det igen även om man inte spelar på ett par dagar tack vare quest-markörerna.

Tack för alla svar!
/joel

Visa signatur

Intel Core i7 2700k | Asus P8Z77-v | Asus GTX 680 Direct CU II | bequiet! Straight Power E9 500W | Corsair Vengeance 8 GB | OCZ Agility 3 128 GB | Seagate Barracuda 750GB

Permalänk
Medlem

Måste nämna Wasteland 2 (Directors Cut), underbart spel. Striderna är turordningsbaserade med action points och det finns viss story. Är vad Fallout 3 borde ha varit om någon frågar mig

Annas är som tidigare nämnt Witcher 3, Pillars of Eternity och Divinity: Original Sin mycket bra rpg´s

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Tycker du om JRPGs finns det en hel drös på steam just nu!
Personligen är jag ett stort fan av Final Fantasy, både de äldre och de nyare.
Många tycker inte om 13-serien men jag tycker att den är bra.
Nu kommer snart Final Fantasy 9 till steam också vilket är ett av de enligt mig bästa spelen någonsin skapat.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Fallout 4 (och hela fallout serien är fantastisk)
Pillars of eternity (och Baldurs gate serien) är väldigt bra.
Mass Effect serien är otrolig, levande universum med coola raser får lite starwars känsla om jag tänker på hur välgenomtänkt universumet är.
World of warcraft är ju också grymt bra med många välskrivna eller roliga quests o bra lore.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate 2 är ett spel som verkligen lyckades suga in mig i storyn, jag ville bara vidare för att se vad som skulle hända härnäst. Så har du lyckats missa det så är det bara att gratulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Baldurs Gate 2 är ett spel som verkligen lyckades suga in mig i storyn, jag ville bara vidare för att se vad som skulle hända härnäst. Så har du lyckats missa det så är det bara att gratulera.

Håller det än idag?
/joel

Visa signatur

Intel Core i7 2700k | Asus P8Z77-v | Asus GTX 680 Direct CU II | bequiet! Straight Power E9 500W | Corsair Vengeance 8 GB | OCZ Agility 3 128 GB | Seagate Barracuda 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.e:

Håller det än idag?
/joel

Grafiken kanske inte är den bästa, men storyn håller absolut.
Både ettan och 2an Finns som "Enhanced Edition" på steam med stöd för modern upplösning.
Dessutom får man ju behålla karaktären igenom båda spelen.

Jag har börjat på nytt med BG1 och det är riktigt roligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.e:

Håller det än idag?
/joel

Det håller absolut - håller som bäst på att spela igenom 1:an... Baldurs Gate 1 och 2 är i mitt tycke de bästa spel som någonsin gjorts!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Bara sett till story-telling så har jag aldrig spelat något i närheten så bra som Call of Juarez - Gunslinger. Fantastiskt intressant och gripande handling berättad på ett väldigt unikt sätt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein