Permalänk

@Reyintaz:

Det är fakta. Sen ''lurar'' jag ingen. Jag lägger ut en dator för önskat pris, listar alla delar som sitter i den. Och datorn uppfyller kundens krav och köpare blir nöjd i slutändan. Ser inte problemet.

Permalänk
Inaktiv

Lite hetsjakt Melinho2895 och jag tycker han beter sig lite som våra största kedjor med lite vilseledande marknadsföring, där elkedjorna kallar datorer som inte alls är optimerade för fel för speldatorer.
Melinho2895 väljer att ej skriva ut beteckningen på cpun, men jag tror att det inte skulle spela någon roll för de personer som köper datorer på blocket. Kunderna ställer nog frågor som hur gammal datorn är och säger Melinho2895 sanningen, ja då ser jag inget problem med det han sysslar med.

Men ska inte underskatta hur otekniska folk kan vara, jag besökte t.ex en bekant som hade ett bra jobb (var chef med över 50 tusen i månaden) och skulle kolla på dennas dator varför filmklipp på facebook ej fungerade och datorn var allmänt slö.
Jag svarade direkt att det ej var någon ide, köp en ny dator då den hade win98. Men hon sa då, men datorn är nästan ny jag köpte den för 5 år sedan och hennes man la till, jo men datorn var ju begagnad när vi köpte den. Och hon som hade ett chefjobb, ville alltså att jag skulle lägga ner flertalet timmar på en 15 år gammal dator...

Det jag menar är att det finns många som har gått om pengar och är kunniga, men av någon anledning slår det blackout när det kommer till datorteknik. Så även om det är superlätt att googla på i7 920 etc, så tror jag inte blocket användare kan göra detta.
Och blocket annonser måste anpassas efter lata personer, som kanske är smarta annars.

Permalänk

@anon159643:

Det stämmer bra. Om kund vill veta exakt specifik nummer eller beteckning på CPU eller någon annan del, så säger jag självklart sanningen. Säger t.ex inte att det är en i7 5960X eller något haha..
Samma sak gäller om de frågar ålder eller vart jag har fått delarna ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

En ny dator med i7 & likvärdigt grafikkortet GTX 960 + OS kostar nog en bit över 8500:-

Jag sålde i7 5820K, 16GB Corsair Vengeance DDR4, MSI X99 SLI Plus för 3300kr på Sweclockers marknad, delarna har 1 år på nacken... Jag kanske ska börja sälja på Blocket istället med din filosofi!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Fast en t.ex. i5 6600k kommer fortfarande slå en i7 920 i streaming och bildredigering.
Och jag vet exakt hur snabb en bloomfield på 4Ghz kan vara, jag körde min 920 i 4-4.1GHz innan jag bytte. Och ja, den är seg emot dagens processorer. Sedan ska vi inte glömma att en bloomfield eller nehalem är idag väldigt gamla och man kan inte tro att de ska fungera i all framtid, speciellt inte om man klockar dom.
Min 920 var lite svajig i slutet innan jag sålde den. Om det beror på moderkortet eller processorn är osäkert. Men jag märkte att den var inte alls glad att gå på 4GHz längre.

Min 2700k flaskar ganska bra i dagens spel den med. Även med mitt gamla 670 fick den tugga på ganska rejält i vissa spel.

Precis. 4:a snabba trådar vinner alltid över 8:a slöa. Bara för att en processor som tillverkades för 5år sedan hade 8:a trådar så betyder inte det att den är snabbare än en färsk med 4:a trådar.

Sen får man inte heller glömma att en processor inte mår bra att vara överklockad 24/7 i längden och speciellt inte om det är en flera år gammal sådan. Även dom bästa ger upp tillslut och så måste man tar ner klocken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

Den här diskussionen hör inte hemma i den här tråden så vi skulle ju kunna prata vidare i någon annan istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Att du inte skäms är för mig oförståeligt.

Well, kommer aldrig sälja saker till dig om detta är vad prylarna går till, eller jo btw har ett 6850 liggandes du får köpa det för 3k

Det klarar av alla dagens spel i 4K, en riktigt sjuk spelupplevelse!

Ovanstående är ej en lögn, kommer funka men bli ett bildspel.
Precis så du säljer saker.

Deal?

Sjuk spelupplevelse lär det ju bli, 2 1/2 bildruta per sekund

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nej nej nej. Har haft en FX 6300 och 8120 förr och kan säga att i7 bloomfield har nästan dubbelt så hög IPC med 4 Ghz.

IPC'n blir inte bättre med högre frekvens, utan sämre. (Andra faktorer som t.ex. RAM får större påverkan.) Jag får anta att du däremot menar prestandan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Lite hetsjakt Melinho2895 och jag tycker han beter sig lite som våra största kedjor med lite vilseledande marknadsföring, där elkedjorna kallar datorer som inte alls är optimerade för fel för speldatorer.
Melinho2895 väljer att ej skriva ut beteckningen på cpun, men jag tror att det inte skulle spela någon roll för de personer som köper datorer på blocket. Kunderna ställer nog frågor som hur gammal datorn är och säger Melinho2895 sanningen, ja då ser jag inget problem med det han sysslar med.

Inte ens de stora kedjorna säljer 6 år gammal hårdvara som "Framtidssäker".

Melinho2895 for dessutom med grov osanning i denna tråd,
och förnekade blankt att han var identisk med "blocketlurendrejaren" , till dess han blev grundligt överbevisad.

Troligt, att han frivilligt ger sanningsenlig info till sina presumptiva blocket-kunder?

Jag för min del, tror inte det.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av John15:

Sjuk spelupplevelse lär det ju bli, 2 1/2 bildruta per sekund

Det ja menar ;D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

En ny dator med i7 & likvärdigt grafikkortet GTX 960 + OS kostar nog en bit över 8500:-

"En ny dator" alltså inte en dator med en gammal i7 950 t.ex. Sedan vill jag inte ens veta vilket OS du slänger in i datorn. Med tanke på ditt trackrecord så skulle det inte förvåna mig om du antingen köpt Keyn från Reddit eller helt enkelt crackat windows.

Skrivet av Melinho2895:

@Elghinnarisa:

En i7 bloomfield klockad till 4 Ghz är mycket bättre än vad du tror. Varför det ska vara i7 dator mot i7 dator är p.g.a folket som köper datorer på blocket kollar nästan bara på att det står i7. Sen att 8 Trådar är mycket mer framtidssäkert och slår en i5 på fingrarna när det kommer till streaming/bildredigering är en annan femma.

Nu försöker du lura i folk saker på samma sätt som du gör på blocket. Vad tusan gör 8 trådar för nytta om CPU:n inte orkar med lasten och blir en flaskhals? Ditt försök att få i folk att 8 trådar skulle kompensera den brist på prestanda som man eventuellt kan få med en i7 920 får ju en att undra om du verkligen inte tror på skiten du själv spyr ur dig. Att kalla en 920 framtidssäker är något man förväntar sig av tjommar från Elgiganten och inte någon som hänger på entusiastforum likt Sweclockers.

Skrivet av Melinho2895:

@Grönahunden:

Nej nej nej. Har haft en FX 6300 och 8120 förr och kan säga att i7 bloomfield har nästan dubbelt så hög IPC med 4 Ghz. Streaming sa jag för att det finns folk som köper datorer för att streama eller hålla på med redigering och ibland till och med studio sysslor. Jag har testat datorn och stressat den med samtliga program och spel. Den är godkänd för pretty much allt om man håller sig inom 1080p. Vilket majoriteten gör.

Ursäkta? Vet du ens vad IPC är för något? Man får inte högre IPC för att man överklockar.. Vad får du allt ifrån? IPC står ordagrant för Instructions per cycle vilket i sin tur benämner hur mycket information CPUn klarar av att skicka och ta emot per cykel (Per sekund aka Hertz). Denna ändras inte för att du ökar klocken på processorn.

Skrivet av Melinho2895:

@kaimor:

I3an har endast högre IPC stock mot stock och drar mindre. I7 spöar i multitasking. Och jag snackar om s1336 i7 930 och inte en s1156 860.

Det var inte vad du ursprungligen påstod. Ditt påstående var att en i7 spöar en i3 oberoende.. vilket inte är sant på långa vägar. Högre IPC = Högre prestanda (förutsatt att den är identiskt överklockad). Att en i7 spöar en i3 i multitasking är för tusan ett stort "no shit sherlock" moment eftersom i3 är en tvåkärnig processor oftast utan HT.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Melinho2895
Eftersom du bara är 17 år gammal så hoppas jag innerligen att du stannar kvar i skolan ett tag så du får lära dig lite vett & etikett. "Do's and dont's" och annat som man kan behöva här i världen.

Visst kan dina annonser vara i en gråzon när det kommer till informationen i den, men som du skrev, "jag skriver att det är X58 moderkort så det är ganska obvious att det är i7 Bloomfield."?

Hur "obvious" är det för någon som inte kan något och som vill köpa en dator till kanske sin son/dotter? Hade denne person frågat vad det var för processor du hade i burken så tror jag ärligt att du bara hade sagt "Det är en i7 Bloomfield. Super-duper-Awesome prolle för spel och allt annat du kastar mot den! Slänger du en fotboll på den så kommer den fixa det med." och inte den exakta modellbetäckningen. (Men det är bara vad jag tror)

Intel Core i7 Processor OC Quad Core 8 Trådar (Snabb)

Tar väl större plats i annonsen än:
Intel Core i7 930 @ 4Ghz med HT

Visst listar du delarna som är i datorn, men tror du jag får sålt denna bilen?:

Röd stilren bil med stor motor och ratt.

Jätteläcker bil med en jättestor motor, obvious så vet alla vad en motor är för något, så jag behöver inte skriva vad för motor det är, eller hur snabbt den får bilen att rulla.
Det finns oxå ratt i bilen. Den är rund.
Fem stycken säten med mycket plats. Finns även en tuta.

Skrivet av Melinho2895:

@Grönahunden:

Nej jag använder datorn som min personliga dator i runt 1 vecka för att garantera att den är stabil och problemfri. Erbjuder även mina kunder garanti om någon komponent skulle ha för sig att gå sönder så byter jag ur delen helt gratis. Med tanke på vad jag får betalt. Men det viktiga för mig är att köparna är 100% nöjda vilket alla har varit.

Varför står det inte skrivet i annonserna att du erbjuder garanti? Det är ju något som man skulle ha tryckt lite extra på kanske?

Skrivet av Melinho2895:

@kaimor:

Hur har jag lurat någon när köparen har fått vad hen har blivit lovad och att komponenterna och skick stämmer enligt annonsen ?
Läs på vad lura betyder.

Jag ser inte direkt någonstans i annonsen att du har skrivit ut skicket på delarna?

Som sagt... Detta är bara vad jag tycker och tänker. Säger inte att det måste vara så, men i mina ögon är detta en skojares annons.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Skrivet av Ryckarn34:

Detta måste nog vara en början på hans nästa projekt http://m.sweclockers.com/marknad/121341-k-hdd-natagg
XD

LoL, faktiskt så såg jag den där annonsen och tänkte "nämen den där annonsen måste ju hamna i det här med blocket..." men du hann före mig.

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det var inte vad du ursprungligen påstod. Ditt påstående var att en i7 spöar en i3 oberoende.. vilket inte är sant på långa vägar. Högre IPC = Högre prestanda (förutsatt att den är identiskt överklockad). Att en i7 spöar en i3 i multitasking är för tusan ett stort "no shit sherlock" moment eftersom i3 är en tvåkärnig processor oftast utan HT.

Alla i3:or har HT.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

När en säljare lägger ut flera annonser och använder sig utav olika namn i varje annons, det får iaf mig att ana ugglor i mossen. Att folk går på sådana här scammers är helt otroligt. Vart är världen på väg? *facepalm*

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk

Jaha, så ifall jag skulle köpa den här datorn så skulle jag få en dator med värdelösa delar och inte aktiverat win 10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

När en säljare lägger ut flera annonser och använder sig utav olika namn i varje annons, det får iaf mig att ana ugglor i mossen. Att folk går på sådana här scammers är helt otroligt. Vart är världen på väg? *facepalm*

Som någon nämnde tidigare så får Svensson en rekommendation att "i7 ska du ha för de är bäst" då kör man de spåret utan att ta reda på övrig hårdvara för att denne varken har kunskap eller ork att sätta sig in i de då det utvecklas otroligt fort.

compaq älskaren
Jag tror dock ingen vettig person skulle köpa den, ännu mindre en okunnig person.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@compaq älskaren
Jag tror dock ingen vettig person skulle köpa den, ännu mindre en okunnig person.

Vill du höra det värsta med den här annonsen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaq älskaren:

http://i.imgur.com/0Yi9Ilo.jpg
http://i.imgur.com/Gd3mrdt.jpg

Okej jag ger mig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Skulle man som lite ny inom området få råd om hur man skulle prissätta ett fullt fungerande begagnat GTX660?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bondjape:

Skulle man som lite ny inom området få råd om hur man skulle prissätta ett fullt fungerande begagnat GTX660?

Hur gammalt är det?

Gissar på 1000-1200 :-

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=GTX660

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Hur gammalt är det?

På tok för mycket

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är det?

Snarare 600 kr.

@bondjape

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av compaq älskaren:

http://i.imgur.com/0Yi9Ilo.jpg
http://i.imgur.com/Gd3mrdt.jpg

Jag fattar inte, vad är det konstiga med denna annons och köpet?

Angående datorn så 600kr för en windows 10 pro licens och ett chassi så är det inte så dyrt, även jag är väldigt tveksam till windowslicensen och tror att det i bästa fall är en skumlicens.

*edit*
Datorn ligger ute igen, troligen har affären ej genomförts. Att själv köpa tillbaka sin egen dator resulterar bara i onödiga utgifter.

Permalänk
Avstängd

Ja men om någon nu frågar hur gammal är datorn, och han svarar grafikkortet är 1431 år, cpun 7 år, minnen 8 Chassi en vecka, moderkort från stenåldern osv. Så tror jag knappast dem köper datorn för 8k.
För en dator värd 8k begagnad ska du åtminstone klara de krävande spel på ok upplösning i höga inställningar.
De flesta som köper begagnat gör det för att få mer prestanda, inte för att få 6 års gamla cpuer klockade som sjutton.

Han har ju rätt att sätta sina priser, men han vet ju själv att grejerna inte är värda så mycket. Att sätta ett pris till en kass dator och skriva en beskrivning som gör att något värdelöst ser bättre ut är inte okej enligt mig.

Skrivet av anon159643:

Men ska inte underskatta hur otekniska folk kan vara, jag besökte t.ex en bekant som hade ett bra jobb (var chef med över 50 tusen i månaden) och skulle kolla på dennas dator varför filmklipp på facebook ej fungerade och datorn var allmänt slö.
Jag svarade direkt att det ej var någon ide, köp en ny dator då den hade win98. Men hon sa då, men datorn är nästan ny jag köpte den för 5 år sedan och hennes man la till, jo men datorn var ju begagnad när vi köpte den. Och hon som hade ett chefjobb, ville alltså att jag skulle lägga ner flertalet timmar på en 15 år gammal dator...

Det jag menar är att det finns många som har gått om pengar och är kunniga, men av någon anledning slår det blackout när det kommer till datorteknik. Så även om det är superlätt att googla på i7 920 etc, så tror jag inte blocket användare kan göra detta.
Och blocket annonser måste anpassas efter lata personer, som kanske är smarta annars.

Permalänk
Medlem

Ett 6750 för 600kr! Behöver ju inte ens en kommentar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ScaniaTuktarN:

På tok för mycket

Verkligen?

Visste att värdet sjönk, men så pass?
Hur mycket brukar man säga att värdet sjunker under en given period?

Permalänk
Medlem

http://citiboard.se/sundsvall/smidig-speldator,2390161

Allt är ju relativt.. Det går säkert jätte bra att spela unreal tournament 1 på den.. Men BF4 med grafikinställningar som gör spelet tilltalande? njaa

Dessutom priset haha

Permalänk
Medlem

Verkligen?

Det verkar som att priset har legat på ungefär 600-1000kr det senaste halvåret baserat på sålda kort på tradera!

http://www.tradera.com/item/341372/247297682/msi-nvidia-gtx-6...
http://www.tradera.com/item/341372/245079717/msi-geforce-gtx-...
http://www.tradera.com/item/341372/248397228/grafikkort-asus-...
http://www.tradera.com/item/341372/247730729/asus-geforce-gtx...
http://www.tradera.com/item/341372/245552092/gigabyte-geforce...
http://www.tradera.com/item/341372/248296110/msi-geforce-gtx-...

Permalänk
Medlem

Verkligen?

Grafikkort åldras väldigt snabbt och GTX 660 är ju ändå 3 år gammalt. 280X som är rätt mycket bättre går att få för 800-1000 kr.

Visa signatur