Jag tror däremot man vid det här laget har ganska bra koll på vilka typer av olyckor som är vanligast och även vilka som är mindre vanliga. Det må finnas oändliga scenarion beroende på vilka variabler man tar med men det finns inte oändligt med val, det finns snarare ganska begränsat med val. Jag har redan sett forskning och utveckling av förutspåelse för fordon där de matematiskt tar fram möjliga utgångar och väljer den minst våldsamma i någon mening om det är oundvikligt med en olycka. Det vore väl värre ur etisk synpunkt att värdera en människa över en annan? Eller ska alla mata in sin personliga info och så får bilen värdera utifrån ålder, livssituation, hälsa och liknande vad ens liv är värt? Det är inte kod jag skulle skriva iaf. Det intressanta kan vara hur djur kommer värderas, sätter man lika vikt mellan en grävling och en människa? 110%? 50%? 30%? Här kanske avläsningen även undviker sånna olyckor.
Jag tror inte biltillverkare kommer gå ut och fråga folk hur de tycker att bilar borde hantera krockar. För det låter som du menar att folk kommer protestera när bilen inte offrade människor i andra bilen. Sen kan det vara så att liv måste få vara en del av uträkningen. Jag kan tänka mig fallet att en autonom bil(kanske en taxi) är utan passagerare och på väg att hämta upp någon då en olycka sker, alternativen står mellan att köra över en människa eller väja av vägen in i ett träd eller en stolpe. Det är inget problem för bilen att ta stora mängder krockvåld medan en oskyddad trafikant inte klarar det. Men en sådan situation tror jag är väldigt osannolik, här tror jag bilarna kommer kunna läsa trafiken så bra att det aldrig uppstår. I värsta fall springer en suicidal person ut framför men även här är nog bilens respons enormt kvick.
Jag skulle säga att en krock är extremt matematiskt problem, fysik är bland det mest förutsägbara som finns. Jag ser det mycket mer som ett matematiskt problem än ett etiskt. Jag får inte ihop dina uttalanden riktigt. Du håller med som att det inte är svart-vitt och att det behövs ett generellt system men att det ändå ska behöva hantera döda A eller B. Det låter som en väldigt svart-vit fråga. Jag tror inte bilen kommer vara så smart att den vet att en människa dör av en krock eller inte, det går liksom inte att förutspå vid vilket krockvåld som vilken människa dör, det finns för mycket som spelar in. Jag menar inte att jag har alla svaren heller men jag tror inte det utvecklas såpass liv-centrerat som du vill det till. Det är för komplicerat att veta när en krock kommer leda till någons död och vad som ens räknas till död. Ska man ha statistik över vilket krockvåld som ledde till vilken grad av handikapp?
Lite svammel kanske men att bilen ska ha ihjäl en människa eller en annan är en alldeles för förenklad frågeställning. Du får nog presentera ett exempel så kanske jag har lättare att sätta mig in i hur du tänker.