Nvidia lanserar Drive PX 2 tillsammans med Volvo

Permalänk
Medlem

Härligt att det kommer till fler bilar.
Det är riktigt skönt med "Autopilot" i Tesla, åkte Stockholm - Västerås och behövde inte ingripa en enda gång.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Entusiast
Citat:

Vattenkylning är redan vanligt i eldrivna bilar, så det borde med andra ord vara ett naturligt användningsområde för Nvidia PX 2 i framtiden.

Kan avslöja att vattenkylning mer eller mindre är standard även för bilar med förbränningsmotorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Ganska stor skillnad på en F1-bil och Volvo personbil

Det var inte poängen heller

Skrivet av Zotamedu:

Kan avslöja att vattenkylning mer eller mindre är standard även för bilar med förbränningsmotorer.

Det var inget sensationellt avslöjande, men en förbränningsmotor behöver inte extra kylning till batteriet och det är vad elbilar har.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nu betyder ju inte självkörande bilar "Luta dig tillbaka och sov", du är fortfarande ansvarig förare och måste vara uppmärksam på allt.

Ja vi är ju bara i början än så länge.

Skrivet av Rajat:

Det har F1 bilar haft i 10+ år för att skicka data åt alla möjliga håll, så det är ingen nyhet.

Inte riktigt samma sak va?

Skrivet av Rajat:

Hade du planer på att köpa en? De kostar redan 700000kr+

Eftersom de redan är så omotiverat dyra gör det inget om man lägger till några hundra tusen eller en miljon extra.

Skrivet av Rajat:

Med tanke på kundkretsen utav dem...ingen

Sweclockers...

Permalänk
Medlem

Ni får gärna vara tydligare med vilket Volvo det gäller. Volvo Group och Volvo Car Corporation är två helt åtskilda företag med enbart varumärket gemensamt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flutters:

Självkörande bilar tycker jag bara låter läskigt.

... På min tid....

Jag tror du kommer att ändra dig om några år, jag välkomnar självkörande bilar med öppna armar.
Om du visste hur många som kör rattfulla varenda gång du är ute i trafiken så skulle du nog föredra dagens självkörande bilar ute i trafiken över dem.

Självkörande bilar behöver aldrig vara perfekta, bara bättre än oss människor och det är inte alls långt ifrån nu.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja vi är ju bara i början än så länge.

Det kommer inte gå längre än så, vill du inte köra själv alls, ta en taxi

Skrivet av JamesBanana:

Ni får gärna vara tydligare med vilket Volvo det gäller. Volvo Group och Volvo Car Corporation är två helt åtskilda företag med enbart varumärket gemensamt.

Så de är inte tillräckligt tydliga när de skriver att det är XC90 som ska få det?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ganska stor skillnad på en F1-bil och Volvo personbil

Gå ned till din lokala ok mack kl 12 på natten så ska du se att det säkert finns människor med andra åsikter i den frågan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så de är inte tillräckligt tydliga när de skriver att det är XC90 som ska få det?

Med tanke på att det stod i typ sista raden och jag lyckades missa det i första genomläsningen, så nej.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det kommer inte gå längre än så, vill du inte köra själv alls, ta en taxi

Det har väl låtit i stort sett likadant i alla tider. Ändå går utvecklingen framåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Med tanke på att det stod i typ sista raden och jag lyckades missa det i första genomläsningen, så nej.

Därför man läser färdigt artiklar INNAN man har invändningar om något, en artikel består utav mer än bara en rubrik.

Skrivet av Kaine_Uro:

Det har väl låtit i stort sett likadant i alla tider. Ändå går utvecklingen framåt.

http://s2.postimg.org/fv84aee95/Grafikkort_Stoppade_E4.png

Kan hända att utvecklingen går framåt, men hur långt fram den än gått så kör vi fortfarande bilen själv och så kommer det att vara hur "självkörande" den än är. Självkörande i detta fall är ett hjälpmedel, inte en ersättare till förare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Kan hända att utvecklingen går framåt, men hur långt fram den än gått så kör vi fortfarande bilen själv och så kommer det att vara hur "självkörande" den än är. Självkörande i detta fall är ett hjälpmedel, inte en ersättare till förare.

Det är den amerikanska analysjätten IHS som forskat i framtiden för självkörande bilar och kommit fram till att genombrottsåret blir 2025. Omkring 230 000 bilar med funktion för att ta hand om hela körningen kommer då att säljas, väntar sig IHS.

Tio år senare spås motsvarande siffra ha vuxit till 11,8 miljoner bilar, varav sju miljoner med funktion för autonom körning och 4,8 miljoner som bara är självkörande, utan möjlighet till manuell körning. Totalt tror IHS att det då finns runt 54 miljoner självkörande bilar.

Och runt 2050 väntar sig IHS att i stort sett alla bilar, såväl privata som kommersiella, kommer att vara självkörande.

http://press.ihs.com/press-release/automotive/self-driving-ca...

Frågan är inte om, utan när.

Permalänk
Medlem

"In-car AI supercomputer"

Oh uh...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Det är den amerikanska analysjätten IHS som forskat i framtiden för självkörande bilar och kommit fram till att genombrottsåret blir 2025. Omkring 230 000 bilar med funktion för att ta hand om hela körningen kommer då att säljas, väntar sig IHS.

Tio år senare spås motsvarande siffra ha vuxit till 11,8 miljoner bilar, varav sju miljoner med funktion för autonom körning och 4,8 miljoner som bara är självkörande, utan möjlighet till manuell körning. Totalt tror IHS att det då finns runt 54 miljoner självkörande bilar.

Och runt 2050 väntar sig IHS att i stort sett alla bilar, såväl privata som kommersiella, kommer att vara självkörande.

http://press.ihs.com/press-release/automotive/self-driving-ca...

Frågan är inte om, utan när.

Vad en analysfirma säger är ungefär lika mycket värt som vad en 1-åring säger. De sitter endast och gissar hej vilt om diverse saker.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Så i min nästa Volvo kommer jag få blåskärmar och drivrutinskrasher!

Bilbranshen kör Linux så inga blåskärmar inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Men det gäller att se till att minska risken för att bilarna kan hackas. Som ett antal amerikanska bilar har problem med.
http://www.idg.se/2.1085/1.637115/hacka-bilar-sakerhet

Säkra bilar har redan en ny dimension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad en analysfirma säger är ungefär lika mycket värt som vad en 1-åring säger. De sitter endast och gissar hej vilt om diverse saker.

Och du vet att vi inte kommer få självkörande bilar? Eller är det bara du som önskar det inte händer?

På något vis kommer bilbranschen få igenom det, antingen idag med pengar i politikers fickor eller genom att få befolkningen kräva lagändring för självkörande bilar.

Men man får se hur efterfrågan och popularitet är om några år. För självkörande bilar finns redan idag, Volvo kör runt med detta på test.

Så frågan är inte om det aldrig händer, utan vad folket själva lockas av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag tror du kommer att ändra dig om några år, jag välkomnar självkörande bilar med öppna armar.
Om du visste hur många som kör rattfulla varenda gång du är ute i trafiken så skulle du nog föredra dagens självkörande bilar ute i trafiken över dem.

Självkörande bilar behöver aldrig vara perfekta, bara bättre än oss människor och det är inte alls långt ifrån nu.

Så sant. Men det är tyvärr inte bara berusade människor som är fara i trafiken. Folk i största allmänhet verkar allt mer sakna sunt förnuft och empati vilka är egenskaper det borde vara lag på att ha för att få framföra ett fordon.

Det går i princip inte en dag utan att jag råkar ut för någon som gör det osmidigt eller rentav farligt i trafiken. Kör de inte toksnabbt så kör de toklångsamt, håller inte avstånd, stannar inte där de borde stanna och stannar de så tvärnitar de i sista stund, sneddar över motgående körfält i kurvor trots att de får möte eller gör galna omkörningar, blinkar inte där de borde blinka inte minst i rondeller, osv osv.

Kort sagt, det lär inte vara särskilt svårt att göra självkörande bilar som kör bättre och är säkrare än människor i allmänhet. Den stora utmaningen är att få de självkörande bilarna att klara situationer där de behöver samsas med människor som frångår reglerna/flödet i trafiken. Den dagen vi har ENBART självkörande bilar har vi en chans att uppnå nollvisionen. Den som inte ser detta har troligen inte körkort eller är en av dem som kör i sin egen lilla bubbla utan sunt förnuft och empati för andra i trafiken och borde ta sig en funderare på vad de sysslar med.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av Commander:

Bilbranshen kör Linux så inga blåskärmar inte.

Men det kan ju hända andra otrevliga saker.

Men det är ju som med operativsystem, ju mer skit det kan göra desto mer skit kan hända.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ganska stor skillnad på en F1-bil och Volvo personbil

utöver effektuttaget är nog skillnaderna mindre än du tror, speciellt om du bara ser till "datorkraft"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hade inte en aning att de bytt upp sig fån 240 till XC90.

Det kommer i framtiden just nu håller de ju på med 900 och 800 serien.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Bilbranshen kör Linux så inga blåskärmar inte.

Kernel Panic då.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Men det kan ju hända andra otrevliga saker.
https://www.youtube.com/watch?v=_8nnhUCtcO8

Men det är ju som med operativsystem, ju mer skit det kan göra desto mer skit kan hända.

Har inget med operativsystem i sig utan i själva produkten man skapat och hur testad den är. Att den inte stannade kan vara allt från en dålig sensor (hårdvara) till en dålig if sats i koden man programmerat och släppt.

Adderar man komplexitet och funktioner så lär mer fel hända, som du säger är det ganska solklart. Lite konstigt dock att bilindustrin (tillåts) fortsätter att köra stängda lösningar på hårdvaru nivå men även mjukvara på många ställen fortfarande utan någon tillsyn alls. Emissions hysterin som hände nyligen bevisar det bara. Vad jag minns också är Frihandelsavtalet något som förstärker deras position att faktiskt stänga in kod utan någon som skall kunna granska det.

Skrivet av zwete:

Kernel Panic då.

Hehe, så länge de håller sig borta från AMDs drivrutinlösningar så lär iaf gränsnittet inte hänga sig i bilen. Personligen har jag dock inte haft en enda kernel panik sen jag började med Linux.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Har inget med operativsystem i sig utan i själva produkten man skapat och hur testad den är. Att den inte stannade kan vara allt från en dålig sensor (hårdvara) till en dålig if sats i koden man programmerat och släppt.

Läser vidare om just detta och tydligen så hade just den där bilen ingen sensor, det är en extra utrustning, inte så lyckat bromstest på flera plan då:
"After the video went viral, Volvo spokesman Johan Larsson told Fusion the people in the video did not pay for the car’s “pedestrian detection functionality,” which is sold separately for about $3,000 and is intended for slow or stop-and-go driving." "But even if the car had the feature, Larsson said, the remote driver would have messed with it anyway by “actively accelerating” the car, thereby overriding its auto-brake ability."

För fem år sen så visade google upp en "helt" självkörande bil men föraren är ändå helt ansvarig om något händer.
https://www.youtube.com/watch?v=7jhyoMBu7os

Och det här med sensorer, de fungerar säkert jättebra en solig dag på asfalt men ta en tur på landet, grusväg, stenskott, regn, snöslask osv.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det kommer inte gå längre än så, vill du inte köra själv alls, ta en taxi

Ingen garanti. Har själv följt efter en påverkad taxichaufför men tappade tyvärr bilen utom synhåll. Polisen hittade bilen och en påverkad förare men eftersom han hunnit sätta sig på ett fik kunde man inte bevisa att det var han som körde...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Bilbranshen kör Linux så inga blåskärmar inte.

Nej, det blir "kernel panic" istället

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

bilder på kommande V90
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160105/bildla...

jag tycker det är synd att bak luckan inte är rak.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad en analysfirma säger är ungefär lika mycket värt som vad en 1-åring säger. De sitter endast och gissar hej vilt om diverse saker.

Läs gärna artikeln.

Permalänk
Medlem

Näje! Inte ännu mer elektronik i bilarna. Snart kan man inte byta en skruv utan att den måste registreras i en dator med programvara bara verkstäder har tillgång till... Vilket i och för sig nästan, redan är verkligheten idag... Suck...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Och du vet att vi inte kommer få självkörande bilar? Eller är det bara du som önskar det inte händer?

På något vis kommer bilbranschen få igenom det, antingen idag med pengar i politikers fickor eller genom att få befolkningen kräva lagändring för självkörande bilar.

Men man får se hur efterfrågan och popularitet är om några år. För självkörande bilar finns redan idag, Volvo kör runt med detta på test.

Så frågan är inte om det aldrig händer, utan vad folket själva lockas av.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag börjar ana att du har avsaknad av all form av sunt förnuft och har tittat på allt för mycket Sci-Fi, du kanske är en sån som tror att ljussablar a la Star Wars är fullt möjliga att tillverka med?! Jag börjar tycka lite synd om dig.

Skrivet av Micke O:

Ingen garanti. Har själv följt efter en påverkad taxichaufför men tappade tyvärr bilen utom synhåll. Polisen hittade bilen och en påverkad förare men eftersom han hunnit sätta sig på ett fik kunde man inte bevisa att det var han som körde...

Vet inte varför du var tvungen att dra det jag skrev till absurdum, en taxichaufför representerar inte alla, framför allt inte när poängen i det jag skrev gick fram.

Skrivet av Kaine_Uro:

Läs gärna artikeln.

Jag har läst artikeln, var står det att du aldrig kommer att vara ansvarig förare över ditt fordon i framtiden för att en analysfirma gissat sig till det?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.