Anmäl dig till Roborock Challenge!

Hjälp installation av SSD

Permalänk
Medlem

Hjälp installation av SSD

Hej figurer, jag har läst att man måste in i bios när man ska installera ssd men problemet är att jag kommer inte in i bios. Det står att jag ska trycka f2 för setup och f12 för boot men inget fungerar.

Efter jag stoppade in ssd i min dator så kommer något annat upp efter bios rutan. I rutan kommer det upp lite så här:
raid volumes:
non defined:
PhysicalDevices:
device model serial #
st3000524As (lite mer siffror) 931.56GB (grön text tror att det står non-ram)
samsung ssd 850 (mer siffror) 119.2GB non ram grön text
<CTRL I > to enter configuration utility...

Han bara ta en söddig bild den varar bara nån sekund.

/Kärlek Willy

Permalänk
Medlem

Börja med att prova med ett annat tangentbord

Permalänk
Medlem

Angående tangentbord, när jag installerade SSD för något år sedan så kunde jag inte fatta varför inget gick att trycka på. Sen visade det sig att jag hade kopplat in tangentbordet i USB 3.0 (vilket jag normalt sett gör) Men verkar som det inte finns drivrutiner för det, så testa stoppa in i 2.0 om du har det eller PS/2

edit: Du har ställt in AHCI också va och kopplat bort alla andra diskar?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Nickecs:

Börja med att prova med ett annat tangentbord

Räcker oftast med att rycka tangentbordet och starta datorn och när felet "No keybord detected, Press F1 to enter setup." Kommer upp så sätter man i det och trycker...

Annars är att DEL oftast fungerar och att man ofta måste trycka flera gånger på tangenten för att aktivera.

Annars så kan du prova att starta utan några diskar i och se vad som händer där, Kommer du in i bios så kolla om någon RAID är i gång och prova därefter endast en disk i taget.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Gör man inte ac saken i bios?

testade nyss utan hårddisken och detta komup: Internal hard disk drive not found bla bla try to reseat the drive no bootable devices strike f1 to try to reboot f2 to enter setup menu f5 enter PSA

Men kan inte trycka något på tangentbordet

Permalänk

@WillyW: Menar du AHCI så är det i bios. Så ett system där diskarna är i fel läge eller defekta kan låsa systemet. Så alla diskar bort gör att du kommer in i bios.

Från ditt första inlägg så ser det ut som en RAID är aktiverad eller att diskarna sitter på olika kontrollers. Så kontrollera detta noga och se till att den disk du ska köra systemet på ligger så nära plats 0 som möjligt. Har du t.ex. två portar som är en separat kontroller som du inte har användning för eller som kräver extra drivrutiner så stäng av den om den inte är nödvändig för att spara på huvudvärken, speciellt i Windows.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@WillyW: Menar du AHCI så är det i bios. Så ett system där diskarna är i fel läge eller defekta kan låsa systemet. Så alla diskar bort gör att du kommer in i bios.

Från ditt första inlägg så ser det ut som en RAID är aktiverad eller att diskarna sitter på olika kontrollers. Så kontrollera detta noga och se till att den disk du ska köra systemet på ligger så nära plats 0 som möjligt. Har du t.ex. två portar som är en separat kontroller som du inte har användning för eller som kräver extra drivrutiner så stäng av den om den inte är nödvändig för att spara på huvudvärken, speciellt i Windows.

har 6 portar och alla sitter så att det är svårt att komma åt dem + alla är har en sladd i sig men de leder typ till olika disk anhängare och ser inte vilken sladd som leder till vilken hårddiskutrymme så det är nästan omöjligt att veta vilken sladd jag ska stoppa in att komma så nära porten 0

Permalänk
Medlem

Men eftersom du har möjlighet att gå in i raidbios med ctrl+i
Så har du raid aktiverat i bios.
Så spamma f2 knapp vid boot så ska du komma in i bios annars får du låna ett ps2tbord gå in i bios aktivera achi under satacontroller mode.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Men eftersom du har möjlighet att gå in i raidbios med ctrl+i
Så har du raid aktiverat i bios.
Så spamma f2 knapp vid boot så ska du komma in i bios annars får du låna ett ps2tbord gå in i bios aktivera achi under satacontroller mode.

Skickades från m.sweclockers.com

ps2tbord?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WillyW:

ps2tbord?

Ja det är den äldre typen av kontakter ps2tbord.Har ofta stött på problem med usb tangentbord vid uppstart.Ibland kan det hjälpa att trycka fn+f2,f1 eller vad som krävs för att komma in i bios.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Vet ni vad grabbar jag orkar inte mera har suttit 4 timmar. Massa problem och trassel ska lämna in datorn hos nån nissse tack ändå för eran tid !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WillyW:

Vet ni vad grabbar jag orkar inte mera har suttit 4 timmar. Massa problem och trassel ska lämna in datorn hos nån nissse tack ändå för eran tid !

Ge inte upp så fort.Koppla in ett tangenbord med sladd och en kontakt som är grön då kommer det att fungera!

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Angående tangentbord, när jag installerade SSD för något år sedan så kunde jag inte fatta varför inget gick att trycka på. Sen visade det sig att jag hade kopplat in tangentbordet i USB 3.0 (vilket jag normalt sett gör) Men verkar som det inte finns drivrutiner för det, så testa stoppa in i 2.0 om du har det eller PS/2

edit: Du har ställt in AHCI också va och kopplat bort alla andra diskar?

Varför i hela friden har du tangentbordet inkopplat i en USB 3 port? Finns ingen anledning till det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

@WillyW: Kom igen nu!, Du klarar det. Från dom där bilderna så förstår jag att det är kaos. Ryck hela maskinen och börja om från början, det går nog snabbare. För bästa effekt, ta en paus nu och ät något riktigt gott. Sedan så bygger du upp maskinen igen i momentblock och varje gång du lyckats med en större del så ta en paus och en macka med leverpastej och smörgåsgurka och en stor kopp te med honung så får du tillbaka energin och beröm dig själv lite grann.

Skalmans mat och sovklocka är väldigt bra i sådana här fall.

Som momentblock skulle jag efter att städat ur maskinen göra följande:

Montera om moderkort med komponenter som krävs för bild i BIOS.
paus
Montera nödvändiga diskar för installation och installera systemet.
Montera resterande diskar
eventuellt ny paus
Snygga till alla kablar och sidor
Avsluta med en rejäl leende i badrumsspegeln.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Varför i hela friden har du tangentbordet inkopplat i en USB 3 port? Finns ingen anledning till det

De andra portarna kanske var upptagna redan? Jag har inte någon enhet som drar nytta av USB 3 men ändå ingen ledig USB 3-port.

Eller så enkelt som att han bara satte in den där utan att kolla om den var blå eller svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För att den är mer lättåtkommlig i mitt fall och blir snyggare kabeldragning i mitt skrivbord?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR