Intel Skylake fryser vid komplexa beräkningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Enda jag har skrivit om är att jag vill veta om denna mikrokod kommer att påverka prestandan negativt vid vanliga fall.

Min första kommentar om prime va fel, men min poäng står kvar. Tror du att normalt användande kommer bli så pass lidande p.g.a ett isolerat fel som vissa har upplevt ibland? Hade felet uppstått hela tiden för alla så hade detta uppdagats för länge sen, till och med innan processorerna släppts.

Skrivet av SolidReactor:

Hur kopplar du denna kommentar från mig till att jag vill döma ut en hel processorarkitektur?

Jag sa att du funderar på, och här drar jag den kopplingen:

Skrivet av SolidReactor:

Kanske bättre att vänta på nästa stepping? =/ Jag som bestämde idag att jag skulle införskaffa en till skylake

...Säger du som att detta är världens problem som uppdagats och hela värdet för skylake nu är hotat för dig. Nej jag gör ingen höna av en fjäder som tycker att ditt uttalande va lite väl dramatiskt för vad problemet faktiskt handlar om. Vill du att jag ska lägga ner så sluta svara mig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv

Hur blir det om detta inte fixas ordentligt? Tar intel tillbaka processorerna och hur gör folk med moderkort samt minnen mm då.

Permalänk
Avstängd

Det värsta är ju inte användande av Prime95 utan att någon teoretiskt skulle kunna göra ett separat program ("virus") med samma specifika instruktioner med syfte att frysa datorer.

Men efter vad som står på forumen så har Intel skickat ut bios uppdateringen idag den 12:e så borde väl komma inom någon vecka (?) hos alla seriösa moderkortstillverkare.

Permalänk
Medlem

Prime 95 finns det väl ingen (?) som kör 24/7. Däremot om man foldar aktivt, så kan ju processorn ligga och tugga matematiska data på hög effekt dygnet runt. Skulle väl kunna låsa då? Foldar själv med 2500K så har inte märkt något. Skylakefoldare kanske?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plygv92:

Det värsta är ju inte användande av Prime95 utan att någon teoretiskt skulle kunna göra ett separat program ("virus") med samma specifika instruktioner med syfte att frysa datorer.

Men efter vad som står på forumen så har Intel skickat ut bios uppdateringen idag den 12:e så borde väl komma inom någon vecka (?) hos alla seriösa moderkortstillverkare.

Håller med så länge denna bugg ej är åtgärdad så ser jag processorn ej som pålitlig.

Egentligen borde man avvakta med sina processorköp, på samma satt som folk avvaktar på att operativsystemen blir stabilare, tyvärr så har många stora problem med att få ut den datakraft de behöver idag och vänta är inget alternativ.

Sedan tycker jag hängningar inte är de allvarligaste felen, utan det är såna fel som går igenom utan att användaren ej upptäcker något och resultatet kan bli fel i någon databas etc.

Skrivet av anon200632:

Den kanske blir slöare än 4790 nu så den inte ska krascha.

Kanske tom slöare än en 286a..

Detta får mig annars tänka på alla överklockare, hur vet dessa att det inte uppstår en lika allvarligt fel när de överklockar? Denna bugg som väldigt många andra fel går igenom de flesta testprogrammen utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WindForceX3:

Då blir det inte en Skylake :), hoppas på Zen levererar.

En Zen på 1,8GHZ spöar skiten ur en Skylake på 3,5GHZ. (Drömmar)

Kommer tyvärr inte hända. Alla stora tekniklandvinningar är gjorda med kiseltillverkning och processorbyggnad. Vad som framkommit förut, för snart ett år sedan tror jag, pekar på en prestanda i klass med Sandy bridge. Och det behöver egentligen inte vara dåligt om prissättningen inte är det. Sandy bridge ger tillräckligt bra prestanda för de allra flesta. Och första iterationen Zen ska ju heta Summit ridge

Skrivet av Decoman:

Jeg kom tilfeldigvis over denne videoen i dag:
https://www.youtube.com/watch?v=eDmv0sDB1Ak (When hardware must "just work" - An inside look at x86 CPU design [32c3])

Grymt intressant!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare

@cardeci: försökte hitta lite mer exakt information om problemet, var väldigt mycket "verkar som" för de som har problem. Såg inte att någon riktigt kunde peka ut exakt vad det är som orsakar problemet, black-box testning verkar precis som du skrev innan peka på att det är något form av race då tiden till krasch (om den ens händer) inte är reproducerbar, det verkar som man måste använda HT för att det ska hända och det verkar som det har med AVX eller i alla fall med någon instruktion som används när man kör med AVX men inte används i SSE och AVX+FMA (a.k.a. AVX2, rent tekniskt lägger AVX2 främst till 256-bitars heltalsoperationer så för flyttal är det främst FMA som är den relevanta skillnaden) path:en.

Intel verkar så här lång bara säga att de reproducerat felet och har en workaround, men de har ännu inte specificerat exakt vad deras workaround gör.

I bästa fall går det att göra en workaround så man kan få något form av CPU-undantag när det händer (så har flera buggar löst, t.ex. F00F-buggen och Coma-buggen i gamla Cyrix), om man har sådan tur kommer praktisk prestandapåverkan bli noll.

Skrivet av anon159643:

Detta får mig annars tänka på alla överklockare, hur vet dessa att det inte uppstår en lika allvarligt fel när de överklockar? Denna bugg som väldigt många andra fel går igenom de flesta testprogrammen utan några problem.

Exakt. Är nog väldigt många som överklockat och anser att deras system är "helt stabilt" som i praktiken har betydligt vingligare system än vilket Skylake med denna bug, Haswell med TSX och Phenom med TLB bug som helst. Tog ett halvår att hitta detta problem, tog över ett år att hitta TSX (och Linux hade stöd för TSX från första dagen Haswell fanns på marknaden). Detta fel påverkar potentiellt alla användare (TSX endast Linux och de Windows-användare som explicit använde det), överklockningsproblem är specifika för ett enda system...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bobzombie:

Inte likt Intel att göra en sån miss, sist var väll z68 kortens sata-portar.

Du tänker på P67. Problemet fixades i stepping B3 och fanns aldrig på Z68 (som släpptes efter P67 B3).

Enligt Anandtech var orsaken, om jag förstår artikeln rätt, en futtig underdimensionerad transistor ... som inte ens behövdes, utan fanns kvar sedan tidigare. Fixen bestod i att kapa spänningen till den transistorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Återigen en anledning till varför det är Prime95 som gäller framför allt annat vid stabilitetstestning av CPU.
Ser så många personer som använder skräpprogrammen ROG Realbench, h264 benchmark, AIDA64 etc. för att testa klocks på sina CPU'er.
Har personligen testat de programmen (i 8-12h vardera) och enligt dem är min klock stabil i 4.6GHz på 1.376V. Men trots att alla de programmen påstår att det är stabilt så krashar olika spel inom en timme. I Prime95 så klarade den klocken sig hela 1,5 minuter innan det krashade.

Känns så meningslöst med personer som postar vilka klocks de fått upp sina CPUer i när de inte kör prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Återigen en anledning till varför det är Prime95 som gäller framför allt annat vid stabilitetstestning av CPU.
Ser så många personer som använder skräpprogrammen ROG Realbench, h264 benchmark, AIDA64 etc. för att testa klocks på sina CPU'er.
Har personligen testat de programmen (i 8-12h vardera) och enligt dem är min klock stabil i 4.6GHz på 1.376V. Men trots att alla de programmen påstår att det är stabilt så krashar olika spel inom en timme och i Prime95 så klarade den klocken sig hela 1,5 minuter innan det krashade.

Känns så meningslöst med personer som postar vilka klocks de fått upp sina CPUer i när de inte kör prime.

Beror helt på HUR stabilt man behöver, i ditt fall var det störande ostabilt eftersom dina spel kraschade efter en timme. Men om en annan person aldrig har/haft spelkrascher, trots att den inte kört prime95 i 24 timmar, så lider den personen knappast av att vara ovetande om att prime95 kan trigga en krasch. Alltså, det viktiga för dom flesta är att det är tillräckligt stabilt.

Men visst är det bra att det finns ett program som nästan helt säkert kan hitta instabiliteter!
(nackdelen är att man kan köra sönder moderkorts VRM:er och liknande om lådan är mindre bra ventilerad, folk kollar bara på cpu-tempen)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ohh.... Skall detta bli nya "GTX 970 problemet" ??
Där folk skall häva köp, lämna tillbaka använda cpu'er osv pga felaktig marknadsföring.

Jag sätter nog på popcornen redan nu...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av plygv92:

Det värsta är ju inte användande av Prime95 utan att någon teoretiskt skulle kunna göra ett separat program ("virus") med samma specifika instruktioner med syfte att frysa datorer.

Jag kan göra ett mycket enklare: while(1)fork();

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du tänker på P67. Problemet fixades i stepping B3 och fanns aldrig på Z68 (som släpptes efter P67 B3).

Enligt Anandtech var orsaken, om jag förstår artikeln rätt, en futtig underdimensionerad transistor ... som inte ens behövdes, utan fanns kvar sedan tidigare. Fixen bestod i att kapa spänningen till den transistorn.

aha ok så var det ja. visste att det var tidigt i 1155 sockelns tid iaf

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WindForceX3:

Då blir det inte en Skylake :), hoppas på Zen levererar.

En Zen på 1,8GHZ spöar skiten ur en Skylake på 3,5GHZ. (Drömmar)

Haha,bra du kan drömma.
AMD kommer alltid vara nr 2 inom cpu&grafik.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Haha,bra du kan drömma.
AMD kommer alltid vara nr 2 inom cpu&grafik.

Drömmar har vi alla tydligen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur detta löser eller inte löser sig. Svårt att hitta bra sätt att hitta stabilitet i chipp nu för tiden känns det som. Framförallt om man ska överklocka.
Behöver inte alts ha med detta att göra, men vad heter det då man inte kan slå på vissa delar av kislet samtidigt för att det då kan bli problem?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Haha,bra du kan drömma.
AMD kommer alltid vara nr 2 inom cpu&grafik.

CPU antagligen men gällande grafik så skiftar det bra mycket oftare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Haha,bra du kan drömma.
AMD kommer alltid vara nr 2 inom cpu&grafik.

Njä...AMD spöade INTEL så mycket under Athlon X2 tiden så att INTEL var tvungna att börja fuska ju

GPU så är det jämt upp, just nu leder AMD i DX12.

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1.6/off topic)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Icte:

Det är något med Skylake som alltid får mig att rygga tillbaka och välja en äldre CPU-arkitektur (t.ex. Haswell Refresh) för nya byggen. Känns inte som att det var en riktigt färdig produkt utan att det fortfarande ligger i Beta-stadiet.

Du har rätt. Skylake är ordentligt uppfräschad - på gott och ont!
Designen av x86 bollas ju fram och tebax mellan USA (Oregon) och Israel (Haifa).
Israel-labbet (Skylake) sägs mest vara fokuserat på logik (tex instruktioner, optimeringar, annan logik osv), och Oregon-labbet sägs mest jobba med lyxförpackningen (strömbesparingar från integrerade voltregulatorer, prestandavinster via turboboost, osv).
Personligen såg jag fram emot Skylake som om det vore just en CPU från skyarna. Core 2 Duo och Sandy Bridge - båda från Intel Haifa - var ju just gudagåvor i x86 världen.
Dock sägs det att Skylake utvecklades till stora delar från scratch, och bör därför vara extremt mycket mer utsatt för barnsjukdommar. Skylake ska lägga grunden för dom närmaste 3-4 åren.
I teorin ska Skylake göra mos av både Haswell och Broadwell, men Intel har strippat skylake på stora delar av lyxförpackningen (Alltså vissa av Oregon-labbets förbättringar som gjorde Haswell och Broadwell strömsnåla - tex IVR). Med det sagt så är ändå laptop-versionerna av skylake rejält mycket strömsnålare än både haswell och broadwells motsvarande.
Du gör nog bäst i att rygga tillbaka. Åtminstone till Cannonlake släpps. Alternativt kan du vänta på Oregon-labbets lyxförpackning och få alla fördelar som Skylake bjuder på plus buggkorrigeringar ...och sist men inte minst - Lyxförpackningen som drar ned skylakes redan strömsnåla arkitektur till bizarrt låg strömförbrukninsnivå.
PS. Även den rejält förbättrade iGPU'n i Skylake är ju radikalt förändrad och kräver mycket omsorg från kodutvecklarna innan den kan nå sin fulla potential.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Har ej märkt någon instabilitet med min, och då spelar jag ganska intensiva spel som Arma3 och Star Citizen, samt gör en hel del jobb och rendering i 3dsmax och Photoshop. Körde Prime felfritt i nästan ett dygn när jag klockade tidigare i höstas.

Felet finns säkert där någonstans, men det är antagligen ytterst få upplever det. Har ej hört något från polare heller som gjort samma uppgradering.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar intressant att alla har missat

Citat:

Intel has developed a fix, and is working with hardware partners to distribute it via a BIOS update.

Köpte skylake inom en timme efter att de dök upp. Har inte haft några krascher alls, utom problem med Crimson som fryser systemet enbart när man spelar EVE Online, inte relaterat till skylake dock då andra spelare med andra generationers CPUer lider av samma fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Verkar intressant att alla har missat
Köpte skylake inom en timme efter att de dök upp. Har inte haft några krascher alls, utom problem med Crimson som fryser systemet enbart när man spelar EVE Online, inte relaterat till skylake dock då andra spelare med andra generationers CPUer lider av samma fel.

Intel har gjort en fix ja och jobbar med mobo tillverkarna att via bios få ut denna, men vem vet va fixen gör när den väl kommer ut?
Kanske slår av vissa funktioner i cpun som slöar ner istället.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av WindForceX3:

GPU så är det jämt upp, just nu leder AMD i DX12.

Hur "leder" någon i DX12 när det finns noll speltitlar ute som använder detta API?

Skrivet av str8forthakill:

Verkar intressant att alla har missat
Köpte skylake inom en timme efter att de dök upp. Har inte haft några krascher alls, utom problem med Crimson som fryser systemet enbart när man spelar EVE Online, inte relaterat till skylake dock då andra spelare med andra generationers CPUer lider av samma fel.

Intels fix har diskuteras i denna tråd, tyvärr gav man absolut noll information om

  • vad orsakade problemet? Då i tekniskt exakta termer, inte "det verkar ha att göra med HT ihop med AVX1..."

  • vad gör fixen?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Huh? AMD vann ju...''det är 8 kärnor punkt..''

Personligen så förstår jag inte mig på fanbois...varför försvara företag som skitet i dig?

Se hellre på helheten..konkurrens är bäst för marknaden..att slänga massa skit hit och dit på företag bara för att du hejar på ett företag...är som att skjuta dig själv i foten..

Tagit bort citat (§1.5/flamebait) /moderator
Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Datavetare
Skrivet av WindForceX3:

Huh? AMD vann ju...''det är 8 kärnor punkt..''

Målet verkar ju vara aktivt än och har inte kommit till rätten än. Nissen som stämde AMD har endera gott om pengar eller så måste advokatfirman han anlitat vara så säkra på vinst att de gått på att dela på skadeståndet då han har fem lagvrängare som företräder honom.

Frågar man CPUn själv (via CPUID) och AMDs ingenjörer så säger båda att det är 4 kärnor, fast det kanske är irrelevant... Visst är det en idiotisk stämning, men håller det absolut inte för osannolikt att AMD förlorar.

Faktiskt lite förvånande att ingen försökte stämma Intel över borttagandet av TSX i Haswell, har möjligen att göra med att de mest populära konsumentmodellerna saknade TSX redan från start. Är därför väldigt spännande att få reda på exakt vad felet är i Skylake och kanske än mer spännande att förstå hur man fixat problemet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WindForceX3:

Huh? AMD vann ju...''det är 8 kärnor punkt..''

Personligen så förstår jag inte mig på fanbois...varför försvara företag som skitet i dig?

Se hellre på helheten..konkurrens är bäst för marknaden..att slänga massa skit hit och dit på företag bara för att du hejar på ett företag...är som att skjuta dig själv i foten..

Nu syftade jag iofs inte på hur många kärnor det var, utan på vad AMD sa vid lansering som inte alls stämde och som de då slätade över lite fint.

AMD sänker antalet transistorer i Bulldozer – räknat fel på 800 miljoner

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Komplexa?

Det är väl primtalsberäkningar snarare än komplexa beräkningar??
Förvirrad

Permalänk
Medlem

Märkligt att de själva inte ens testar med typ prime95 för att se hur stabil den är?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.