Behöver hjälp att bestämma mig

Permalänk

Behöver hjälp att bestämma mig

Hej, jag tänkte göra ett litet projekt nämligen en liten media center som ska användas för att streama video,musik och bilder till min TV. Jag vill att den ska vara så liten som möjlig så den får plats någonstans i TV-bänken. Det första som dyker upp i skallen är en Raspberry Pi som en bra lösning och då jag nu under ett par veckor har testat Plex som verkar fungera bra. Jag har också köpt en ny TV Samsung Smart TV UHD (4K) som jag vill kunna försörja med bra kvalite från min media center.
Problemet som jag har är att jag inte vet ifall det är en rätt väg att gå och i såna fall vilken "dator" ska jag köpa Raspberry Pi eller Banana Pi eller Orange Pi (finns hur många som helst), så det blir svårt att bestämma sig, någon med erfarenheter som kan tipsa?
I nuläget ska media centret fungera bara till det och ingen transcoding kommer behövas, utan bara snabb streaming till TV:n för den stödjer Plex så det blir skönt med en fjärrkontroll. En tanke var att köra med HDMI direkt men då behövs fler fjärrkontroller och ingen av de smo "datorerna" klarar av 4K upplösning.

Jag har läst nu en del och kollat på olika jämförelser utav RPi och BPi och där verkar BPi krossa RPi i det syfte jag kommer använda det alltså sata kopplad HDD och gigabit nätverk (då jag har hemma 1gbit/s). Men mjukvarumässigt verkar RPi ha bättre forum och mer stöd för olika program, t.ex. RasPlex stödjer RPi men inte BPi. Detta projekt ska helst kunna vara i några år utan att jag behöver bygga om den, alltså 4K filmer ska kunna streamas utan problem är det tuffaste det kommer göra. Men ha även möjlighet för andra roliga projekt ifall något nytt dyker upp.

Jag skulle vilja få hjälp av någon kunnig och med erfarenhet inom detta och alla förslag är bra förslag! Tack så mycket!

Visa signatur

Cooler Master HAF X AMD Ryzen 5 3600XT 3.8GHz Corsair H50 PnP Asus ROG Strix B450-F Gaming MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8GB OC Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 2x8GB WD Blue 3D NAND SSD 2.5" SATA III 500GB Samsung Spinpoint F3 1TB Corsair TX650W 80+ Win 10 64bit MSI MAG272QP Logitech Z-5500 Logitech G502 Hero Roccat Horde AIMO SteelSeries Qck+ SteelSeries Siberia V3

Permalänk
Medlem

Är det inte möjligt att köra de du vill genom din smart tv? då den har stöd för både plex och spotify (om nu musiken är tänkt att komma där ifrån)

Och bilder kan du spegla med din mobil om det skulle vara så, men för ge ett någorlunda svar är Rpi2 de som bör klara de du eftersöker bäst eller en NUC...är lite osäker på om Rpi klarar 4K

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@Aleksandarr: Jag har en Samsung 4k SUHD och om jag streamar 4k@60 fps h.265 HEVC från plex på datorn i sign så ligger CPU-användningen på ca 80-90%. Lite osäker på användningen när jag streamar annat. Så mitt råd är att du funderar ut vad du tänkt streama i för kvalité/kodek innan du köper något. Svårt att få till något litet men snabbt dock.

MVH Freezer

Visa signatur

5900x ][ MSI B550 Tomahawk ][ 32 GB@3200C14 ][ Asus 3060ti ][ Samsung 980Pro 1TB + 2x Crucial MX300 1TB ][ Corsair HX1000i ][ Corsair 400Q ][ Asus MG278Q ][ Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Är det inte möjligt att köra de du vill genom din smart tv? då den har stöd för både plex och spotify (om nu musiken är tänkt att komma där ifrån)

Och bilder kan du spegla med din mobil om det skulle vara så, men för ge ett någorlunda svar är Rpi2 de som bör klara de du eftersöker bäst eller en NUC...är lite osäker på om Rpi klarar 4K

Plex behöver en källa och källan är det jag vill skapa alltså en server som ska streama till plex som finns som en app på min smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master HAF X AMD Ryzen 5 3600XT 3.8GHz Corsair H50 PnP Asus ROG Strix B450-F Gaming MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8GB OC Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 2x8GB WD Blue 3D NAND SSD 2.5" SATA III 500GB Samsung Spinpoint F3 1TB Corsair TX650W 80+ Win 10 64bit MSI MAG272QP Logitech Z-5500 Logitech G502 Hero Roccat Horde AIMO SteelSeries Qck+ SteelSeries Siberia V3

Permalänk
Skrivet av Freezer:

@Aleksandarr: Jag har en Samsung 4k SUHD och om jag streamar 4k@60 fps h.265 HEVC från plex på datorn i sign så ligger CPU-användningen på ca 80-90%. Lite osäker på användningen när jag streamar annat. Så mitt råd att funderar ut vad du tänkt streama i för kvalité/kodek innan du köper något. Svårt att få till något litet men snabbt dock.

MVH Freezer

Det var märkligt! Men då transcodar den videon i ditt fall, för när jag streamar alltså direct play/stream används knappt min CPU på datorn? Kan du kolla ifall den transcodar om den inte gör det då är detta projekt värdelöst xD för jag vill kunna streama full hd till 4k i framtiden inget mer och vad jag läst så har tizen OS support för h.265 så den borde även klara av att själv decoda streamen alltså ska inte datorn behöva transcoda :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aleksandarr: Jo, den transcodar och som du säger så har TVn stöd för h.265 och HEVC så den borde inte behöva ha datorn till att göra det men Plex gör det ändå. Har även testat 1080p i h.265 och den transcodar då också. Kan ju vara så att det kommer någon nyare version utav Plex där den inte transcodar på de här TVna men än så länge så fungerar det inte. Så länge det är direct stream så tar det i stort sett ingen CPU-kraft nej. Jag var lite inne på samma sak som du att ha en media server på nätverket som kan streama till Plex-appen på TVn men då jag vill kunna köra h265 och även 4k@60 fps så har jag lagt den idén på hyllan då jag inte planerar att köpa en dator för typ 10k bara för att kunna göra det
Har för övrigt ej kollat 4k i h264 så vet inte hur Plex gör då. Ska se om jag kan hitta något sånt material senare att testa med.

MVH Freezer

Visa signatur

5900x ][ MSI B550 Tomahawk ][ 32 GB@3200C14 ][ Asus 3060ti ][ Samsung 980Pro 1TB + 2x Crucial MX300 1TB ][ Corsair HX1000i ][ Corsair 400Q ][ Asus MG278Q ][ Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av Freezer:

@Aleksandarr: Jo, den transcodar och som du säger så har TVn stöd för h.265 och HEVC så den borde inte behöva ha datorn till att göra det men Plex gör det ändå. Har även testat 1080p i h.265 och den transcodar då också. Kan ju vara så att det kommer någon nyare version utav Plex där den inte transcodar på de här TVna men än så länge så fungerar det inte. Så länge det är direct stream så tar det i stort sett ingen CPU-kraft nej. Jag var lite inne på samma sak som du att ha en media server på nätverket som kan streama till Plex-appen på TVn men då jag vill kunna köra h265 och även 4k@60 fps så har jag lagt den idén på hyllan då jag inte planerar att köpa en dator för typ 10k bara för att kunna göra det
Har för övrigt ej kollat 4k i h264 så vet inte hur Plex gör då. Ska se om jag kan hitta något sånt material senare att testa med.

MVH Freezer

Haha aa många har säkert tänkt samma sätt för att slippa tangentbord/möss till RPi för att köra kodi som inte stöds av samsung längre tyvää så det är enda alternativet jag kunde komma på då Plex verkar vara bra gjord som app på tvn och smisigt att sätta igång. Men bra att jag inte har missförstått något med transcoding/decoding iaf! För målet är att RPi ska slippa transcoda eller decoda utan bara streama till Plex, men som du säger det måste vara ngn bugg i Plex som de säkert fixa i kommande uppdateringar (hoppas) aa ska själv testa med h.265 för full hd h.264 körs utan transcoding det har jag testat dock inte 4k om jag inte minns fel men ska testa det också idag!

Visa signatur

Permalänk

4K (UHD) Direct Play Video Support
Some 4K (ultra high definition) devices are recognized by the Plex app. We're working to bring 4K playback support to other devices, too. 4K/UHD content matching the following will Direct Play on supported devices:

Container: MP4
Resolution: 3840x2160 or smaller
Video Encoding: HEVC (H.265)
Video Frame Rate: 30fps
Video Bit Depth: 8
4K content not matching the above properties will be transcoded to 1080p. Transcoding 4K content is a very intensive process and will require a powerful computer running Plex Media Server.

Där har vi svaret varför den transcodar, du kör med 60fps och kanske någon annan container, prova att hitta en film som uppfyller deras krav och testa, dela gärna med dig av resultat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aleksandarr: Testade precis med en .mp4 som är 4k h264, 3840x2160, 24 fps och förmodligen 8 bitars djup (är då inte 10) och då streamar den bara helt vanligt via Plex.
Så då vet du

MVH Freezer

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Freezer:

@Aleksandarr: Testade precis med en .mp4 som är 4k h264, 3840x2160, 24 fps och förmodligen 8 bitars djup (är då inte 10) och då streamar den bara helt vanligt via Plex.
Så då vet du

MVH Freezer

Grymt! Då finns det potential i RPi som jag hade tänkt, får hoppas Plex utökar stödet till 10bitars djup och högre fps så blir det perfekt, vet ej varför de har begränsningen då allt sker på användarens hårdvara? Tack för testningen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något att tänka på är att det är skillnad på 4k@60Hz och 4k@60Hz. Om man vill ha full färginformation (4:4:4) så krävs HDMI 2.0, med HDMI 1.4 så får man reducerad färg (4:2:0), eller så får man nöja sig med 30 Hz. Det kan fungera ok för film, men kan bli störande vid annan datoranvändning. För tillfället är det endast NVIDIA 900-serien som har HDMI 2.0 bland de vanliga grafikkorten, men jag har dålig koll på om det finns någon enkortsdator som har det.

En annan lösning är att använda en DP->HDMI 2.0-adapter, eftersom DP 1.2 klarar av 4k@60Hz med full färg och är betydligt vanligare i datorvärlden. Det finns vad jag vet endast en än så länge, som Sweclockers recenserat här. Jag använder själv en sån till min Skylake-baserade mini-ITX HTPC, och den fungerar utmärkt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Något att tänka på är att det är skillnad på 4k@60Hz och 4k@60Hz. Om man vill ha full färginformation (4:4:4) så krävs HDMI 2.0, med HDMI 1.4 så får man reducerad färg (4:2:0), eller så får man nöja sig med 30 Hz. Det kan fungera ok för film, men kan bli störande vid annan datoranvändning. För tillfället är det endast NVIDIA 900-serien som har HDMI 2.0 bland de vanliga grafikkorten, men jag har dålig koll på om det finns någon enkortsdator som har det.

En annan lösning är att använda en DP->HDMI 2.0-adapter, eftersom DP 1.2 klarar av 4k@60Hz med full färg och är betydligt vanligare i datorvärlden. Det finns vad jag vet endast en än så länge, som Sweclockers recenserat här. Jag använder själv en sån till min Skylake-baserade mini-ITX HTPC, och den fungerar utmärkt.

Aa det är en bra lösning som borde hålla en bra tid framåt, men den är nog inte i samma prisklass som RPi och när jag väl har en UHD som stödjer alla möjliga format får den själv decoda video och spela upp, så slipper jag hdmi problemet, etc. Dock blir Plex begränsningen i det här fallet men hoppas att de löser det! 4k@60hz är möjlig via stream? Eller endast via hdmi 2.0 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aleksandarr: Får hoppas att de gör det ja! Det är lugnt, nu vet jag själv också

MVH Freezer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleksandarr:

Aa det är en bra lösning som borde hålla en bra tid framåt, men den är nog inte i samma prisklass som RPi och när jag väl har en UHD som stödjer alla möjliga format får den själv decoda video och spela upp, så slipper jag hdmi problemet, etc. Dock blir Plex begränsningen i det här fallet men hoppas att de löser det! 4k@60hz är möjlig via stream? Eller endast via hdmi 2.0 ?

Jo, streaming fungerar säkert ok. Jag har en LG 49UF852, och t.ex. Netflix på TVn klarar av att streama UHD via wifi utan problem. Netflix rekommenderar 25 Mb/s för UHD, så det krävs väl inte så mycket bandbredd för att streama UHD (i alla fall i Netflix-kvalité).

Permalänk
Skrivet av perost:

Jo, streaming fungerar säkert ok. Jag har en LG 49UF852, och t.ex. Netflix på TVn klarar av att streama UHD via wifi utan problem. Netflix rekommenderar 25 Mb/s för UHD, så det krävs väl inte så mycket bandbredd för att streama UHD (i alla fall i Netflix-kvalité).

Det var det jag tänkte, aa precis läste också om det, men tv:n stödjer max 100Mbit/s via sladd så det borde räcka gott o väl även för 4k med högre kvalité

Visa signatur