Nybörjare. Vilket programspråk väljer jag?

Permalänk

Nybörjare. Vilket programspråk väljer jag?

Halloj!

Jag har på äldre dagar kommit fram till att det faktiskt vore kul att lära sig programmera.
Har väl försökt ge mig på det lite tidigare, men inte riktigt hittat rätt.

Jag har en Arduino Uno, en Raspberry Pi 2 och en Windowsburk med Ubuntu på en VM.
Raspberry'n känns spontant som den intressantaste att skriva program för, då den
är relativt billig, liten och rätt så snabb.

Men jag har förstått att Arduinon ska vara "enkel" att skriva program till.

Någon form av automation är väl den intressantaste typen av användningsområde för
tänkta program.

Så... Vad tycker ni är en bra början?

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju börja med python på din raspberry pi. Lättare än så blir det nog inte att skriva mjukvara. Vill du programmera hårdvara så är det Arduino som gäller.

Permalänk
Medlem

Rent generellt så rekommenderar jag oftast Python. Väldigt trevligt språk. Finns många användningsområden.

Annars har du C, C++ om du vill göra lite mer lågnivå grejer.

Permalänk
Medlem

Är själv amatör som pular lite med en Pi, kör python och det fungerar jättebra. Är enkelt att mixtra med GPIO-pinsen om det är utav intresse.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Tack för hjälpen alla!
Det får bli Python jag ger mig på!

Permalänk
Medlem

Java är ganska trevligt annars..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Håller själv för C#, mycket lätt att komma igång med och finns en hel del bra tutorials att följa.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av BigRedMachine:

Halloj!

Jag har på äldre dagar kommit fram till att det faktiskt vore kul att lära sig programmera.
Har väl försökt ge mig på det lite tidigare, men inte riktigt hittat rätt.

Jag har en Arduino Uno, en Raspberry Pi 2 och en Windowsburk med Ubuntu på en VM.
Raspberry'n känns spontant som den intressantaste att skriva program för, då den
är relativt billig, liten och rätt så snabb.

Men jag har förstått att Arduinon ska vara "enkel" att skriva program till.

Någon form av automation är väl den intressantaste typen av användningsområde för
tänkta program.

Så... Vad tycker ni är en bra början?

Hej!

Vill du lära dig programmera så bör du kolla först vad du vill göra för något.
DU säger att du har en Arduino. Då är det C++ du ska lära dig. Många säger att Arduinos språk är C, men det är felaktigt då Arduinos kompilator är AVR-G++ eller vad fan det heter. Om du ska programmera en Raspberry PI så är det Python som gäller....eller CodeSys. PLC programmering. Du kan ju få jobb igenom att öva sig på att programmera en Raspberry PI med PLC språken från CodeSys. PLC används inom industrin då det är grafisk programmering och PLC:n är industriskyddad.

Men ska du göra program på din dator som både passar Andorid, iOS, Windows eller Luxen, samt Mäkintosh. Då är det Java jag rekommenderar. Har du bestämt dig starkt för Windows så är det C# som gäller för C# har bättre hårdvarustöd än Java då C# = Windows = Sant.

Java är en aning lite renare än C#, än fast språken har samma syntax. C# har Visual Studio och Java har NetBeans IDE. Med NetBeans kan du göra GUI program(hatar när folk säger "app") igenom att klicka och dra. Speciellt i Java Swing <3.

Men kör på grundläggande C++, Python och Java så kommer du smidigast undan. Att programmera på grunden är lätt...men ska du gå ner på djupet och skapa drivrutiner...då jävlar får du knacka kod.