Köpa Z170 Pro Gaming, Riktigt dåliga reviews?

Permalänk
Medlem

Köpa Z170 Pro Gaming, Riktigt dåliga reviews?

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131325...

Läste lite reviews om detta moderkortet och det verkar som många har stora problem med detta, dåligt ljud etc. Någon här som kör med z170 utan problem eller hört något om z170?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tänk på att "nöjda kunder hörs inte". Aldrig att Asus skulle släppa en risig produkt. "Dåligt ljud" kommer säkert från samma personer som köper högtalarkabel för över 1000kr metern... Asus gör bra moderkort punkt slut, oroa dig inte

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

kör med mITX versionen, funkar kalas och lämnar inget att efterfråga. Kör hårt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tänk på att "nöjda kunder hörs inte". Aldrig att Asus skulle släppa en risig produkt. "Dåligt ljud" kommer säkert från samma personer som köper högtalarkabel för över 1000kr metern... Asus gör bra moderkort punkt slut, oroa dig inte

Ok men blir ju lite rädd när folk skriver sånt här:

Citat:

Undvik helst asus. En del är fullt ok, men alldeles på tok för många moderkort och andra grejor har usla drivrutiner/firmware/kringprogram som i bästa fall bara är störiga, i värsta fall lägger allt av och grejor ska bytas osv. Jag är osäker på om inet har "inskicksgaranti" på sina byggda datorer eller om de bara erbjuder kunden utbytesdelar och kunden åker på att byta det själv. I det senare fallet är det ju extra olämpligt att välja högriskabla delar om du inte kan byta dem själv.

Permalänk
Medlem

Har ett, inte haft ett enda problem med senaste BIOS. Ljudkortet är dock dåligt, brusar och poppar hela tiden, 1 dollars usb ljudkort funkar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaros16:

Ljudkortet är dock dåligt, brusar och poppar hela tiden

För dig ja, mitt funkar kanoners.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

tippar på att det sitter ett realtek chip till ljudet som på de flesta andra moderkort.

chip som inte direkt är kända för att alltid fungera felfritt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness:

Realtek chippen brukar vara helt ok. Problemet är väl snarare att förstärkarkretsen (till ljudutgången) kan ta upp en massa störningar från andra komponenter i datorn. Det är inte chippets fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@Rouge of Darkness:

Realtek chippen brukar vara helt ok. Problemet är väl snarare att förstärkarkretsen (till ljudutgången) kan ta upp en massa störningar från andra komponenter i datorn, speciellt när den sitter på moderkortet. Det är inte chippets fel.

Jag har precis köpt samma moderkort, men jag har även ett Xonar DS som ligger och skräpar just nu då jag bara har en laptop. Jag vet att när jag använt det förut så har t.ex. mina högtalare med förstärkare levererat mycket fylligare ljud, åtminstone i basväg, men hur är det med "kvalitén" på ljudet? Blir det bara bättre bas eller blir det "bättre" ljud på något sätt?

Jag tror det men...?

Permalänk
Medlem

Har absolut inga problem alls med mitt. Kanonljud och helt stabilt och snabbt på alla vis.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Skulle tro att dom negativa antingen har SBS problem eller på att dom försöker köra Windows 7, vilket inte är någon bra ide på ett Z170 moderkort oavsett modell eller fabrikat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett ASUS Z170 Pro Gaming. Om du inte har oturen att få ett måndagsexemplar är det ett jättebra val i mellanstegsklassen (särskilt när Inet hade sin korta kampanj + ASUS Cashback = 919 kr netto). Jag hade tidigare ett ljudkort av modellen ASUS Xonar DS. För första gången kunde jag nu skippa ett separat ljudkort då de i stort är likvärdiga. En liten nackdel med ASUS är dock att man är lite dåliga på att uppdatera mjukvaran, men en del går att hitta på annat håll eller använda t.ex. Driver Booster Pro.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av onekind:

Jag har precis köpt samma moderkort, men jag har även ett Xonar DS som ligger och skräpar just nu då jag bara har en laptop. Jag vet att när jag använt det förut så har t.ex. mina högtalare med förstärkare levererat mycket fylligare ljud, åtminstone i basväg, men hur är det med "kvalitén" på ljudet? Blir det bara bättre bas eller blir det "bättre" ljud på något sätt?

Jag tror det men...?

Ofta kan det bättre ljudet med ett separat ljudkort helt enkelt bero på att kortet har en bättre analog förstärkare, typiskt är att man får en fylligare men även tydligare bas, och en klarare men även mindre vass diskant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Har inget statistik, men av egna erfarenheter så är Asus korten dom minst felande, medan msi kan man ha tur om nått funkar på...

När det kommer till ljudkortet så har ju alla olika uppfattning av vad bra ljud är, sen är det rätt självklart att ljudet suger om man jämför med ett ljudkort som kostar lika mycket som moderkortet(eller mer)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Även jag kör med detta kortet, och är ruskigt nöjd.
Inget som helst problem med ljud, eller något annat.
Kan inte annat än rekommendera!

Visa signatur

ROG Strix B650E / 9800X3D / 32Gb 6000MHz / ROG Strix RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag har byggt två maskiner med det moderkortet, en 6700K och en 6600K. Inga problem med någon av dem och bägge funkade fint att OC:a, i7:an till 4.6 och i5:an till 4.2

Permalänk

Jag har ett ASUS Z170 Pro Gaming och har inte upplevt några av dom vanliga problem som brukar nämnas. Har lyssnat väldigt noga med headset för att höra klickljudet som brukar nämnas och 1 gång hörde jag det lite svagt. Men aldrig igen efter det.
Om man har problem med klickljud skall man också installera om ljuddrivrutinen så brukar det försvinna säger dom flesta som fått det problemet.

Permalänk
Skrivet av PV52:

Har inget statistik, men av egna erfarenheter så är Asus korten dom minst felande, medan msi kan man ha tur om nått funkar på...

När det kommer till ljudkortet så har ju alla olika uppfattning av vad bra ljud är, sen är det rätt självklart att ljudet suger om man jämför med ett ljudkort som kostar lika mycket som moderkortet(eller mer)

skulle faktiskt säga precis tvärt om. haft mer problem med asus kort än MSI.

av de msi moderkort jag ägt så har 1 gått sönder på säkert 10-15 msi moderkort och det kortet lever än bara att en minnesport har gått sönder men är fullt fungerande om man lämnar den tom.

däremot har jag haft tror det är 5 eller 6 asus brädor som gett upp innom ett år från inköp brädan jag har just nu är inte inräknad köpte det just pga att man fick ett bra pris på paketet med en i7 4790k och detta moderkort.

hade jag köpt löst hade det blivit ytterligare ett msi kort.

men hittills så har det fungerat hyggligt inga större problem alls förutom att bio/uefi ibland får för sig att ställa tillbaks till defaultvärdena imellanåt..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle faktiskt säga precis tvärt om. haft mer problem med asus kort än MSI.

av de msi moderkort jag ägt så har 1 gått sönder på säkert 10-15 msi moderkort och det kortet lever än bara att en minnesport har gått sönder men är fullt fungerande om man lämnar den tom.

däremot har jag haft tror det är 5 eller 6 asus brädor som gett upp innom ett år från inköp brädan jag har just nu är inte inräknad köpte det just pga att man fick ett bra pris på paketet med en i7 4790k och detta moderkort.

hade jag köpt löst hade det blivit ytterligare ett msi kort.

men hittills så har det fungerat hyggligt inga större problem alls förutom att bio/uefi ibland får för sig att ställa tillbaks till defaultvärdena imellanåt..

Det är fascinerande hur i det här fallet vi upplevt precis tvärt om, så sett ifrån oss så är det samma skit rent statistiskt

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Kör själv ett Asus Z170 Pro Gaming och allt funkar kanon inga problem alls! (Kör senaste Bios 1105).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Sapphire RX 9070 XT Pulse • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Jag sitter med z170i, dvs mITX-versionen.

Generellt är jag väldigt nöjd med kortet då det funkar bra och har allt jag behöver. Jag kan ibland uppleva att min temperatur-sensor för CPU kan vara lite opålitlig då tempen kan hoppa upp 10 grader för att stunden senare sjunka tillbaka igen.

Mitt ljud har fungerat problemfritt och är inte sämre än något annat integrerat ljud. Trots detta hade jag faktiskt väntat mig mer eftersom de lyfter fram ljudet i marknadsföringen.